Turbilen min: -90 Syncro Trufa 1.9 TDI
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Re: Turbilen min: -90 Syncro Trufa 1.9 TDI
Byttet skiver og klosser framme i dag.
EBC.
Det var på hengende håret at de nye bremsene gikk på.
Måtte trykke stempel nesten helt inn og nå henger bremsene ganske bestemt i grep.
Går dette seg til eller må jeg innom en plass å pusse ned klossene litt?
EBC.
Det var på hengende håret at de nye bremsene gikk på.
Måtte trykke stempel nesten helt inn og nå henger bremsene ganske bestemt i grep.
Går dette seg til eller må jeg innom en plass å pusse ned klossene litt?
Hans Sæle
EBC-klossene har et innkjøringsbelegg, så så lenge ting går rundt tenker jeg det går bra.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
hansstef
- -

Dette ble nok i meste laget. Satt bilen fra meg på vei til jobb på en Remabutikk nedi gata med glødende skiver.
Får ta en time i lunchen å legge på gamle klosser og så se om noen kan planslipe disse for meg :/
Noen andre som har opplevd at disse ikke passer?
Får ta en time i lunchen å legge på gamle klosser og så se om noen kan planslipe disse for meg :/
Noen andre som har opplevd at disse ikke passer?
Hans Sæle
Sikker på at du fikk presset stempelet heelt inn?
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
-
hansstef
- -

Kan ikke banne på dette, men jeg tror det.Renax wrote:Sikker på at du fikk presset stempelet heelt inn?
Hva er det som bestemmer hvileposissjonen til stempelet?
Kanskje disse kalipperne trenger en overhaling....
Hvilke konsekvenser kan varmgangen medføre forresten? 5 min kjøring med røde bremseskiver
Hans Sæle
Kan ikke tenke meg at klossene er laget for tykke, så jeg regner med at stempelet ikke har vært helt inne. Kanskje er calipperne som du sier modne for overhaling.
Når det gjelder mulige konsekvenser av rødglødende skiver, så er dette i korte trekk ødelagte skiver, klosser og hjullager, kokende bremsevæske, og i aller værste fall ødelagte pakninger i calipperne. Men avhengig av hvor lenge du har kjørt med det selvsagt.
Når det gjelder mulige konsekvenser av rødglødende skiver, så er dette i korte trekk ødelagte skiver, klosser og hjullager, kokende bremsevæske, og i aller værste fall ødelagte pakninger i calipperne. Men avhengig av hvor lenge du har kjørt med det selvsagt.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
Kjørte med en bremsecalipper som hang på ene hjulet bak på en chevrolet silverado. Kjørte i 15-20 min og det resulterte i at stemplet i calippern sprakk, utrolig nok så klarte skiva seg, selv om den var blitt lilla.
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Er det snakk om fem minutter med varme skiver og klosser så kan det i verste fall gi kast i skiver og noe glaserte klosser, men sålenge de ikke ble avkjølt med vann så går det normalt bra, glaserte klosser slipes litt med sandpapir. Bare pass på at det ikke sitter sandkorn igen på klossen...
Uffda, det var såpass til motstand igjen.
Du får dra av kaliperen igjen og presse tilbake stempelet skikkelig, evt. koste på deg et repsett. Koster omtrent 300 på Mekonomen om jeg ikke husker veldig feil. Når jeg skifter klosser "jogger" jeg alltid stemplene før jeg monterer sammen, altså presser dem helt inn og pumper dem et stykke ut tre til fem ganger. Da er jeg sikker på at stemplene glir som de skal. Du skal ikke se bort ifra at grunnen til at bremsa hang på var at stempelet ikke ville inn igjen etter første gang du tråkket på pedalen.
Du får dra av kaliperen igjen og presse tilbake stempelet skikkelig, evt. koste på deg et repsett. Koster omtrent 300 på Mekonomen om jeg ikke husker veldig feil. Når jeg skifter klosser "jogger" jeg alltid stemplene før jeg monterer sammen, altså presser dem helt inn og pumper dem et stykke ut tre til fem ganger. Da er jeg sikker på at stemplene glir som de skal. Du skal ikke se bort ifra at grunnen til at bremsa hang på var at stempelet ikke ville inn igjen etter første gang du tråkket på pedalen.
Joachim
-
hansstef
- -

Da har jeg akkurat vært ved bilen og inspisert.
Tok av kalipper som du sier og jogget. Stempel ok venstre.
Presset helt inn og satt på uten motstand. Klosser lett pusset.
Samme på venstre side. Jogget stempel og presset det inn. Skikkelig denne gangen. Alt settes sammen igjen lett som en plett.
Når jeg ok fra hverandre komponentene nå så var det ingenting som satt fast slik det gjorde i dag tidlig. Alt tilsynelatende ok. Men jeg demonterte som sagt og sjekket innside av "kloen" samt alle seter som klossene hviler på. Alt så "bra" men gammelt ut.
Ingen andre skader har gjort seg til syne annet enn at lakken på felgene har boblet langs navåpningen. Bremseskivene har et litt annet fargeskjær naturlig nok.
Håper det ikke blir noen senskader.
Rep-sett noteres for innkjøp.
"You bet some you lose some!"
Tok av kalipper som du sier og jogget. Stempel ok venstre.
Presset helt inn og satt på uten motstand. Klosser lett pusset.
Samme på venstre side. Jogget stempel og presset det inn. Skikkelig denne gangen. Alt settes sammen igjen lett som en plett.
Når jeg ok fra hverandre komponentene nå så var det ingenting som satt fast slik det gjorde i dag tidlig. Alt tilsynelatende ok. Men jeg demonterte som sagt og sjekket innside av "kloen" samt alle seter som klossene hviler på. Alt så "bra" men gammelt ut.
Ingen andre skader har gjort seg til syne annet enn at lakken på felgene har boblet langs navåpningen. Bremseskivene har et litt annet fargeskjær naturlig nok.
Håper det ikke blir noen senskader.
Rep-sett noteres for innkjøp.
"You bet some you lose some!"
Hans Sæle
-
hansstef
- -

Stavangertur med damen ble slått sammen med å leverte bil til skifte av regreim, strammehjul og modifisert dieselpumpe som jeg hadde liggende. Takk til Renax for jobben!
Tross noen dieselretur-rør som spratt av i tur og orden ble resultatet bra
Hadde flaks at vi kom oss helt ned til Stavanger i grunn. Renax meldte fra at den gamle reima var så slakk at det ikke var nødvendig å løsne noe for å plukke den av. Hoppet en tann eller to hadde den nok også gjort.
Tross noen dieselretur-rør som spratt av i tur og orden ble resultatet bra
Hadde flaks at vi kom oss helt ned til Stavanger i grunn. Renax meldte fra at den gamle reima var så slakk at det ikke var nødvendig å løsne noe for å plukke den av. Hoppet en tann eller to hadde den nok også gjort.
Hans Sæle
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Har du detalj bilder av Bedliner på hjulbue?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
Burde nok hatt et ekstra strøk med bedliner før det egner seg til nærbilder:-P
Var litt "sandpapir" følelse, så tror jeg hadde droppa det der det kan møte bar hud, sto baki og skrudde var det ubehagelig å legge armene nedpå gulvet...
Ellers så det greit ut, og tåler mye mer enn vanlig lakk! Gir også et robust intrykk på bilen:-)
Var litt "sandpapir" følelse, så tror jeg hadde droppa det der det kan møte bar hud, sto baki og skrudde var det ubehagelig å legge armene nedpå gulvet...
Ellers så det greit ut, og tåler mye mer enn vanlig lakk! Gir også et robust intrykk på bilen:-)
-
hansstef
- -

Skal prøve å huske detteNeedforspace wrote:Har du detalj bilder av Bedliner på hjulbue?
Har nå fått gjort noen små justeringer på den nye pumpen og nå trekker bilen svært bra opp til ca 85km/t før det meste av kreftene forsvinner. Gassarmen har fortsatt litt å gå på, men jeg kan ikke slippe den tilbake mer før jeg får slakket gass wire litt.
Hvor sitter justeringen til gass wire?
Turboen spooler kun 0.55bar. Vil gi et forsøk på å skru denne opp en del.
Hans Sæle
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
0,55bar er ikke mye, da er det ikke mye futt i min. Jeg har kanskje skrudd litt høyt, men slipper litt på når trykket stiger over 1,1-1,2bar
Hentet 2 storsekker med ved i skaphenger i går, kanskje 14-1500kg, 55km/h opp 9% på 3. gir er noe under det jeg ville klart med T5en men ikke sååå mye da...
Ser den med skrubbeeffekten på bedliner, men de andre fordelene du nevner er ikke uvesentlige de heller.
Hentet 2 storsekker med ved i skaphenger i går, kanskje 14-1500kg, 55km/h opp 9% på 3. gir er noe under det jeg ville klart med T5en men ikke sååå mye da...
Ser den med skrubbeeffekten på bedliner, men de andre fordelene du nevner er ikke uvesentlige de heller.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Sjekk slangen mellom turbo og innsug. På min fikk jeg heller ikke opp ladetrykket. Skjønte hvorfor da jeg så hvordan den slangen så ut.hansstef wrote:Skal prøve å huske detteNeedforspace wrote:Har du detalj bilder av Bedliner på hjulbue?
Har nå fått gjort noen små justeringer på den nye pumpen og nå trekker bilen svært bra opp til ca 85km/t før det meste av kreftene forsvinner. Gassarmen har fortsatt litt å gå på, men jeg kan ikke slippe den tilbake mer før jeg får slakket gass wire litt.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
Han har intercooler i D-stolpen, så mer å gå gjennom en bare den ene slangen. Og det så bra ut alt, men lekkasje i IC er en mulighet.OddN wrote:Sjekk slangen mellom turbo og innsug. På min fikk jeg heller ikke opp ladetrykket. Skjønte hvorfor da jeg så hvordan den slangen så ut.hansstef wrote:Skal prøve å huske detteNeedforspace wrote:Har du detalj bilder av Bedliner på hjulbue?
Men justeringsskruen på turbo var laaangt ute... så start med det.
Man må også ha diesel for å få ladetrykk, og jeg tror ikke den nye pumpa de hjalp noe særlig på det punktet, hør med pumpebygger! Den burde levere mer...
Han har intercooler i D-stolpen, så mer å gå gjennom en bare den ene slangen. Og det så bra ut alt, men lekkasje i IC er en mulighet.OddN wrote:Sjekk slangen mellom turbo og innsug. På min fikk jeg heller ikke opp ladetrykket. Skjønte hvorfor da jeg så hvordan den slangen så ut.hansstef wrote:Skal prøve å huske detteNeedforspace wrote:Har du detalj bilder av Bedliner på hjulbue?
Men justeringsskruen på turbo var laaangt ute... så start med det.
Man må også ha diesel for å få ladetrykk, og jeg tror ikke den nye pumpa de hjalp noe særlig på det punktet, hør med pumpebygger! Den burde levere mer...
-
hansstef
- -

Hvor mange runder skrur man på denne for hver gang? Er én runde betydelig eller tester man med å skru opp 5 runder i slengen? Kan være kjekt å vite når man går igangRenax wrote: Men justeringsskruen på turbo var laaangt ute... så start med det.
Hans Sæle
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Fem runder i slengen;-)
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
hansstef
- -

Nye hjullagre bak i helgen.
Lurer på om vestre side trenger ny spacer. Fortsatt en del slakk når jeg strammet opp :/
Mulig forberede et nytt hjullagerhus til vestre, enn så lenge. Hvis noen har så skrik ut
Lurer på om vestre side trenger ny spacer. Fortsatt en del slakk når jeg strammet opp :/
Mulig forberede et nytt hjullagerhus til vestre, enn så lenge. Hvis noen har så skrik ut
Hans Sæle
-
hansstef
- -

Voldsomt rot i garasjen for tiden, men jobb etter jobb tar meg stadig nærmere EU-godkjenning

Hans Sæle