Transporteren er tung på rattet.
Transporteren er tung på rattet.
Hei.
Har nettopp kjøpt en ny transporter, t4 2004 2.5 tdi.
Da jeg prøvekjørte den synes jeg den var litt tung på rattet, men tenkte ikke noe særlig over det.
Nå som jeg har kjørt den et par dager, så begynner det å bli irriterende, og jeg vil finne ut av hva problemet kan være.
Det første jeg gjorde var å tømme ut den gamle servopumpe-olja, og etterfylte med ny original olje fra Møller, og nivået er helt perfekt.
Det gjorde igrunn ingen forskjell, så det var jo litt skuffende..
Så nå ser jeg etter andre mulige ting jeg kan gjøre før jeg eventuelt bytter hele servopumpa.
Er det noen ledd eller akslinger jeg kan smøre for å få lettere styring?
Er det veldig vanskelig å bytte servopumpe?
Har en 98 transporter stående, så jeg kunne tatt servopumpa fra den hvis den passer, noe jeg går ut i fra siden det er T4 begge to.
Hvordan vet man at servopumpa er defekt? Det kommer igrunn ingen lyder når jeg styrer frem og tilbake når bilen står stille på asfalt, den er bare tung på rattet..dog jevnt over tung, ikke hakkete eller noe.
Servo-reima er stram og fin. (Regner med at det er den multi-remma som går til dynamoen osv)
All hjelp mottas med stor takk!
Har nettopp kjøpt en ny transporter, t4 2004 2.5 tdi.
Da jeg prøvekjørte den synes jeg den var litt tung på rattet, men tenkte ikke noe særlig over det.
Nå som jeg har kjørt den et par dager, så begynner det å bli irriterende, og jeg vil finne ut av hva problemet kan være.
Det første jeg gjorde var å tømme ut den gamle servopumpe-olja, og etterfylte med ny original olje fra Møller, og nivået er helt perfekt.
Det gjorde igrunn ingen forskjell, så det var jo litt skuffende..
Så nå ser jeg etter andre mulige ting jeg kan gjøre før jeg eventuelt bytter hele servopumpa.
Er det noen ledd eller akslinger jeg kan smøre for å få lettere styring?
Er det veldig vanskelig å bytte servopumpe?
Har en 98 transporter stående, så jeg kunne tatt servopumpa fra den hvis den passer, noe jeg går ut i fra siden det er T4 begge to.
Hvordan vet man at servopumpa er defekt? Det kommer igrunn ingen lyder når jeg styrer frem og tilbake når bilen står stille på asfalt, den er bare tung på rattet..dog jevnt over tung, ikke hakkete eller noe.
Servo-reima er stram og fin. (Regner med at det er den multi-remma som går til dynamoen osv)
All hjelp mottas med stor takk!
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Transporteren er tung på rattet.
Lufttrykk og dekkvalg er avgjørende faktorer i tillegg til evt defekte pumper og tannstang. Jeg ville fullt luft først.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

Og husk: fullt trykk. Ikke det laveste. Da sliter duminst dekk og bedre å kjøre.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
kan bekrefte at det er viktig med nok luft, det samme sa de på verkstedet en gang jeg klagde over det samme med min 92 modell.
Men selv med nok luft, så er min "treg" på styring, også når jeg får fart på den, men sånn har den alltid vært. Servoolja er fin etc. Lurer jo på om det er tannstangen eller servopumpen på min, noe må det være, servopumpen som er slitt eller hva, er det sånn at servopumpe er enten kaputt eller virker, eller kan den være slitt (pumper dårligere) Ang tannstang så må det vel sjekkes mansjetter for lekkasjer hos meg er det ingen lekkasjer. Men hvis servopumpen er slik at den er enten kaputt eller virker, så virker min, da må det være tannstangen som er treg og bør vel helst byttes, men det er vel en dyr affære
Men selv med nok luft, så er min "treg" på styring, også når jeg får fart på den, men sånn har den alltid vært. Servoolja er fin etc. Lurer jo på om det er tannstangen eller servopumpen på min, noe må det være, servopumpen som er slitt eller hva, er det sånn at servopumpe er enten kaputt eller virker, eller kan den være slitt (pumper dårligere) Ang tannstang så må det vel sjekkes mansjetter for lekkasjer hos meg er det ingen lekkasjer. Men hvis servopumpen er slik at den er enten kaputt eller virker, så virker min, da må det være tannstangen som er treg og bør vel helst byttes, men det er vel en dyr affære
Jeg kan ikke tro annet en at pumpa kan fungere dårlig, slitne pakninger internt slik at trykket blir lavere?
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
-
Der Postmeister
- -

De eldste er tunge på rattet, sjøl med servo. Da airbagen kom, forandret de og servoen da rattet ble vesentlig mindre og. Så det er ikke sikkert det noe galt med den 92 modellen. Må prøve disse bilene for å kunne si om de er ok eller feil. Men som sagt og: feil dekkvalg kan og lage trøbbel. Har du billigdekk eller dekk av anerkjent merke?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
den erveredige 22 år gamle VW har Nokian C Van 195/70 par år gamle sko på bena
Nokian burde være anerkjent, og Van dekk er vel forsterkede?
er det andre som også synes det kan bli litt "tungt" med disse dekkene?
prøver å ha 3.0 bar, ja helst 3.1 med luft foran
på bilde ser iallfall jeg at det er nok luft hehe (fra Tysklandtur i sommer)
passet på iallfall 3-4 ganger å sjekke lufta på turen i sommer, om morgenen med ganske kalde dekk,
og etterfylte litt også, når det er max med luft på en så tung bil, så pipler det ut littegranne her og der er iallfall min erfaring
jeg tror det er som Postmeister sier, de er sånn, disse gamle bilene, prøvde en gang en TDI og den var lettere på rattet, helt klart
så lenge ikke det er lekkasjer i tannstang så skal vel ikke den byttes ut, eller kan det bli tørt inni der pga alder?
men får kanskje høre av trådstarter om det hjalp med mere luft, hvis ikke det hjalp på en såpass ny bil, så må vel det være noe mere, eller kanskje han er vant til en superlett servo på en mindre bil?
dette ble en langt innlegg gitt

Nokian burde være anerkjent, og Van dekk er vel forsterkede?
er det andre som også synes det kan bli litt "tungt" med disse dekkene?
prøver å ha 3.0 bar, ja helst 3.1 med luft foran
på bilde ser iallfall jeg at det er nok luft hehe (fra Tysklandtur i sommer)
passet på iallfall 3-4 ganger å sjekke lufta på turen i sommer, om morgenen med ganske kalde dekk,
og etterfylte litt også, når det er max med luft på en så tung bil, så pipler det ut littegranne her og der er iallfall min erfaring
jeg tror det er som Postmeister sier, de er sånn, disse gamle bilene, prøvde en gang en TDI og den var lettere på rattet, helt klart
så lenge ikke det er lekkasjer i tannstang så skal vel ikke den byttes ut, eller kan det bli tørt inni der pga alder?
men får kanskje høre av trådstarter om det hjalp med mere luft, hvis ikke det hjalp på en såpass ny bil, så må vel det være noe mere, eller kanskje han er vant til en superlett servo på en mindre bil?
dette ble en langt innlegg gitt

Jeg har en 98 2.5 tdi som er superlett på rattet i forhold til denne 02modellen.
Altså det er helt natt og dag i forhold, så det kan rett og slett ikke være pga lufttrykket siden det er så merkant forskjell.
Var på møller i stad og fikk bekreftet at 98 med AC og 2002 uten AC har samme servopumpe, så jeg har hørt med en mekaniker og han skal bytte om pumpa fra min 98 (delebil) til min 02 (nykjøpt bil), så skal vi se om det virker.
Mekanikeren var ganske bastant på at det var servopumpa som var sliten, og sa "det er aldri tannstaget".
Skal få byttet pumpa iløpet av de neste dagene, så skal jeg komme med en oppdatering.
Vurderte å kjøpe ny pumpe, men da møller sa det kostet 6700,- så gav jeg faen
Altså det er helt natt og dag i forhold, så det kan rett og slett ikke være pga lufttrykket siden det er så merkant forskjell.
Var på møller i stad og fikk bekreftet at 98 med AC og 2002 uten AC har samme servopumpe, så jeg har hørt med en mekaniker og han skal bytte om pumpa fra min 98 (delebil) til min 02 (nykjøpt bil), så skal vi se om det virker.
Mekanikeren var ganske bastant på at det var servopumpa som var sliten, og sa "det er aldri tannstaget".
Skal få byttet pumpa iløpet av de neste dagene, så skal jeg komme med en oppdatering.
Vurderte å kjøpe ny pumpe, men da møller sa det kostet 6700,- så gav jeg faen
takk for oppdatering, interessant det mekaniker sa om tannstaget
-
Der Postmeister
- -

Jeg ser du har samma dekka som kona har på sin og de er tunge å kjøre med. Bytt disse, så tenker jeg du merker forskjell. Nokian er gode, men disse er faktisk tunge å styre etter noen år. Våres er fra 2009 og selv om vi harmasse mønster igjen, så er de nå modne. Glepper på vått føre bla.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
å, da var ikke Nokiandekkene så gromme allikevel. Hva skal jeg sette på i stedet, noen anbefalinger? hva er best på disse bilene?
-
Der Postmeister
- -

Fyll max luft. Ser du fyller ikke fullt heller. Det og er med på tungstyrthet. Nokian er bra det. Slit de ut og kjøp annet mønster senere. Dette mønsteret er jo ikke akkurat sportslig av seg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
3.0 er ikke det max foran? står 3.0 på døra, 3.4 bak, hva menes med max
skal jeg prøve feks 3.4 foran?, da blir den ganske hard tror jeg, men skader vel ikke å prøve
skal jeg prøve feks 3.4 foran?, da blir den ganske hard tror jeg, men skader vel ikke å prøve
-
Der Postmeister
- -

Jeg fyller alltid 3.5 foran og 3.2 bak.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
takk for tips, skal prøve den 
funket bra med 3.5 foran og 3.2 bak! Kanskje noe lettere å ratte nå. Da blir konklusjonen at jeg har kjørt med for lavt lufttrykk i 12 år! jaja