Jeg vet dette har vært diskutert opp og ned, og det finnes mange tråder med mer eller mindre samme innhold, men likevel tar jeg sjansen på å fyre opp en ny.
Min kjære Syncro står.
Motoren gikk når jeg parkerte den, men eksosen var det ikke mye igjen av, så skal jeg ha den på veien må jeg som et absolutt minimum ha ny eksos.
Siden den også ha et sted over 250' på telleren er den nok mer som må gjøres snart, og skal jeg først gjøre noe med den vurderer jeg alternativene.
Alternativ 1 - lappe sammen og få meg en syncro på veien - litt sveis og mekk og banning, så er den på veien, men jeg må regne med å skru omtrent en time pr time kjørt for å holde den i drift.
T3 er jo hobby, så det er greit nok, men det hadde vært hyggelig med en pålitelig T3...
Alternativ 2 - bruke den tiden tar tar, og de penga som trengs for å få bilen i den standen den fortjener.
Understell, bremser, karosseri, interiør, elektrisk etc fikser jeg bra selv, men motor, utover å bytte en topp eller vannpumpe er jeg ikke komfortabel med.
Skal jeg først legge tid å penger i bilen vurderer jeg da å få inn en "ny" motor.
A - Overhalt WBX - her finnes det jo noen alternativer i UK, i Tyskland og i US.
B - Oljekamin? Dieselombygg er jo et klart alternativ - en 1.9 VW maskin passer jo bra inn, og disse finnes det mange av ferdig bygget opp.
Tyske e.bay er full av dem og prisen er ikke helt avskrekkende
C - Overhale min motor (eller en annen DJ maskin)
Det finnes jo dyktige folk som gjør slikt her i landet også, og av en eller annen grunn stoler jeg kanskje mer på et norsk firma enn noe fra Ebay...
Noen tips til hvem som tar slike jobber og hva det vil koste?
Alternativ 3 - Spiker.
Kjøpe en bedre T3 syncro, gjerne med oljekamin, flytte over multivan innreding, hjul og annen morro, plukke av reservedeler, og skrote min.
Noen innspill?
må ha meg en operativ T3 igjen snart, eller som et minimum komme i gang med den jeg har. T4n er fremkomstmiddel, og golfen - vel moro, men ikke buss...
Ny motor? - Erstatte WBX med noe helt annet?
Ny motor? - Erstatte WBX med noe helt annet?
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
Re: Ny motor? - Erstatte WBX med noe helt annet?
Tjaa. Dette har jo vært diskutert noen ganger, og som alltid så finnes det ikke noen fasit. Som regel har jeg sagt at det er tilstanden på karosseriet som avgjør, men er du flink med sveiseapparatet så er jo ikke rust heller noen hindring. Det er mange fine biler her på forumet, som man ikke skulle tro kunne bli bil av når man ser på "før-bildene"
Så her er det en balansegang mellom egne ferdigheter og forventet sluttresultat som må avgjøre. Å sette bort karosseriarbeid (i hvertfall i Norge) er så dyrt at det er mye bedre å se seg om etter alternativ bil.
Diskusjonen bensin kontra diesel lar jeg ligge.
Men hvis det kun er nytt eksosanlegg som egentlig trengs, så er det jo litt voldsomt å la det avgjøre at man skal starte et TDK/TDI prosjekt. Hvis man derimot sammenligner med å kjøpe overhalt WBX ferdig, så blir det plutselig ikke så dyrt med dieselkonvertering. Men det er verd å tenke på at det er mange deler som må byttes for å konvertere fra bensin til diesel. Motorfester, dieseltank, girkasse og framdiff (evt bare clutchhus og inng. aksel i girkassa)
Så her er det en balansegang mellom egne ferdigheter og forventet sluttresultat som må avgjøre. Å sette bort karosseriarbeid (i hvertfall i Norge) er så dyrt at det er mye bedre å se seg om etter alternativ bil.
Diskusjonen bensin kontra diesel lar jeg ligge.
Men hvis det kun er nytt eksosanlegg som egentlig trengs, så er det jo litt voldsomt å la det avgjøre at man skal starte et TDK/TDI prosjekt. Hvis man derimot sammenligner med å kjøpe overhalt WBX ferdig, så blir det plutselig ikke så dyrt med dieselkonvertering. Men det er verd å tenke på at det er mange deler som må byttes for å konvertere fra bensin til diesel. Motorfester, dieseltank, girkasse og framdiff (evt bare clutchhus og inng. aksel i girkassa)
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Det må jo sees i forhold til den du har mtp rust og teknisk stand ellers. Motor har alltid vert det minste problemet med en bil...
Om bilen er mer hobby, enn bruksbil, så spiller vel ikke drivstoffkostnader noen stor rolle?
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Om bilen er mer hobby, enn bruksbil, så spiller vel ikke drivstoffkostnader noen stor rolle?
Med unntak et et mini hull på stigtrinnet er det ingen behov for sveise på bilen, så utgangspunktet er ikke ille.
Skjøterust, og litt annen moro finnes jo selvfølgelig.
Bare eksosen er det jeg er 100% sikker på, men det gikk noen liter kjøleveske i uka siste den var på veien, så det er nok litt mer som må gjøres.
Kan selvfølgelig være en morsom lekkasje i en slange.
Drivstoffkostnadene som hobby er ikke farlig, men jeg vil jo ha denne opp i bruksstand, og siden jeg elsker å kjøre T3, tror jeg den tar over som dagligbil for meg om den blir pålitelig.
Det kommer til å koste litt, men jeg håper jo å komme til det punkt hvor jeg tør å kjøre noen mil uten å ha med den store verktøykassa...
Edit: trykleif
Skjøterust, og litt annen moro finnes jo selvfølgelig.
Bare eksosen er det jeg er 100% sikker på, men det gikk noen liter kjøleveske i uka siste den var på veien, så det er nok litt mer som må gjøres.
Kan selvfølgelig være en morsom lekkasje i en slange.
Drivstoffkostnadene som hobby er ikke farlig, men jeg vil jo ha denne opp i bruksstand, og siden jeg elsker å kjøre T3, tror jeg den tar over som dagligbil for meg om den blir pålitelig.
Det kommer til å koste litt, men jeg håper jo å komme til det punkt hvor jeg tør å kjøre noen mil uten å ha med den store verktøykassa...
Edit: trykleif
Hvis det er snakk om kjølevæskelekkasje, er det nok ikke usannsynlig at det er defekte topper. Og hvis du først begynner å plukke fra hverandre motoren, er det like greit å skifte lager og stempelringer også. Altså en full motorrenovering. Tror for så vidt at de fleste med mekaniske ferdigheter klarer dette selv, men det koster fort litt bare i deler.
En kjørbar TDK/TDI donor kan kjøpes for relativt lite penger. Utfordringen blir å finne de forskjellige diesel-syncro-spesifikke delene som må til. Men jeg regner med at det finnes flere deleselgere her på forumet som har det meste. Men det er noen feller å gå i med en sånn ombygging, så her er det greit å ha lest seg litt opp på forhånd. Mange gode tråder både her på forumet, og på andre forum.
En kjørbar TDK/TDI donor kan kjøpes for relativt lite penger. Utfordringen blir å finne de forskjellige diesel-syncro-spesifikke delene som må til. Men jeg regner med at det finnes flere deleselgere her på forumet som har det meste. Men det er noen feller å gå i med en sånn ombygging, så her er det greit å ha lest seg litt opp på forhånd. Mange gode tråder både her på forumet, og på andre forum.
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
TjaaaaaTaigAGreEn wrote:Subaru?
Bra motorer, sikkert betydelig bedre enn WBX, men av en eller annen grunn får jeg litt frysninger av tanken på en japsemaskin i T3n.
Da frister det mer med en Ford V6, eller Volvo, om jeg først skal begynne å se utenfor VAG systemet.
Å sette inn en passat/golf 2liter firer er sikkert lettere å få på plass enn en TDi. Og bilen vil fremdeles vere en bensinbil med ca samme volum og effekt, så BT stempler nok ombygging ganske greit.
Bensinmotorene er også stort sett billigere i innkjøp, og de er solide gode motorer...
Bensinmotorene er også stort sett billigere i innkjøp, og de er solide gode motorer...
Renax wrote:Å sette inn en passat/golf 2liter firer er sikkert lettere å få på plass enn en TDi. Og bilen vil fremdeles vere en bensinbil med ca samme volum og effekt, så BT stempler nok ombygging ganske greit.
Bensin rekkefirer er så populært i Tyskland at det er et eget underforum på bulliforum bare for denne motoren:
http://www.bulliforum.com/viewforum.php?f=75
Mein Gott! - das is alles auf deutch !!!