Motorbytte fra 1.6TD til 1.9TD (motorkode AAZ)

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
seagull

Motorbytte fra 1.6TD til 1.9TD (motorkode AAZ)

Post by seagull »

Hei

Jeg har en 89' Caravelle hvor den "gode" gamle 1.6TD motoren har mer eller midre sagt takk for seg... Jeg har lurt på å bytte den i en 1.9TD av den typen som står i VW Passat og Audi 80 (motorkode AAZ)... Er det noen som har noen synspukter/erfaringer rundt dette?

Så vidt jeg har klart å finne ut, er disse to motorene fysisk identiske, men jeg har ikke så mye erfaring med VW motorer... Så det jeg i bunn og grunn lurer på, er om dette er mulig å gjennomføre uten å bygge om/modifisere motorrom/motorfester o.l altfor mye? Må f.eks svinghjul byttes?
low 91
-
-

Motorbytte !

Post by low 91 »

Heisann !
Når det gjelder motorbytte fra 1,6 til 1,9 er dette ren flytting av deler og ganske enkelt ! Det kreves ingen ombygging i det hele tatt ! Det du tar vare på og flytter over ifra 1,6 til 1,9 er :
Motorfeste flyttes over til 1,9.
Eksosmanifoil ,innsugsmanifoil og bunnpanne !
Komplett svinghjul og blekket mellom motor og gearboks ! Skift simmerringen bak svinghjul samtidig !
Flytt over sugeren på oljepumpa fra 1,6 til 1,9.
Husk og plugge igjen oljereturhullet oppe på 1,9 blokka,da dette ligger i bunnpanna på 1,6.
Flytt over termostathus fra 1,6 da dette ellers vil ta i motorfestet på høyre side !
Flytte over oljefilterholder slik at du slipper å legge om kjøleslanger !
Flytte over turboen fra 1,6,eller justere om vinkel på 1,9 turboen !
Tror det er det meste ! Kan virke mye, men det er klart verdt å gjøre.
Dessuten BØR du montere en intercooler da 1,9 motoren har like mye behov av kaldluft som 1,6 egentlig har ! Også blir den MYE sterkere !
Slå på tråden om det er noe . MVH E.Lillemo
En t3 om dagen gjør godt for magen !
seagull

Motorbytte ble bilbytte....

Post by seagull »

Heisann og takk for raskt og informativt svar!

Da det viste seg å være mer eller mindre kul umulig å få fatt på en motor som passet i Caravellen innenfor en rimelig tid og rimelig penge (både 1.6TD og 1.9TD), ble det til at jeg byttet bil isteden. Ny Caravelle ble det, Coach modellen denne gangen. med bensinmotor :)

Gamle-Caravellen står fremdeles i gården, lurer på hva jeg skal gjøre med den....? Noen som har noen tips?
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Noen som hvet hva man må forvente å måtte betale for en grei AAZ motor? Har en for hånd, kjørt 160 000, stått i en 94 mod GOlf stv, gått rundt på taket.
gisle99

Post by gisle99 »

hvor får man kjøpt intercoller som paser til 1,9 tdk ?
Vw transporter pick-up 90 TDK
Vw transporter doka 1,9
Post Reply