Hei
Jeg har en 89' Caravelle hvor den "gode" gamle 1.6TD motoren har mer eller midre sagt takk for seg... Jeg har lurt på å bytte den i en 1.9TD av den typen som står i VW Passat og Audi 80 (motorkode AAZ)... Er det noen som har noen synspukter/erfaringer rundt dette?
Så vidt jeg har klart å finne ut, er disse to motorene fysisk identiske, men jeg har ikke så mye erfaring med VW motorer... Så det jeg i bunn og grunn lurer på, er om dette er mulig å gjennomføre uten å bygge om/modifisere motorrom/motorfester o.l altfor mye? Må f.eks svinghjul byttes?
Motorbytte fra 1.6TD til 1.9TD (motorkode AAZ)
Motorbytte !
Heisann !
Når det gjelder motorbytte fra 1,6 til 1,9 er dette ren flytting av deler og ganske enkelt ! Det kreves ingen ombygging i det hele tatt ! Det du tar vare på og flytter over ifra 1,6 til 1,9 er :
Motorfeste flyttes over til 1,9.
Eksosmanifoil ,innsugsmanifoil og bunnpanne !
Komplett svinghjul og blekket mellom motor og gearboks ! Skift simmerringen bak svinghjul samtidig !
Flytt over sugeren på oljepumpa fra 1,6 til 1,9.
Husk og plugge igjen oljereturhullet oppe på 1,9 blokka,da dette ligger i bunnpanna på 1,6.
Flytt over termostathus fra 1,6 da dette ellers vil ta i motorfestet på høyre side !
Flytte over oljefilterholder slik at du slipper å legge om kjøleslanger !
Flytte over turboen fra 1,6,eller justere om vinkel på 1,9 turboen !
Tror det er det meste ! Kan virke mye, men det er klart verdt å gjøre.
Dessuten BØR du montere en intercooler da 1,9 motoren har like mye behov av kaldluft som 1,6 egentlig har ! Også blir den MYE sterkere !
Slå på tråden om det er noe . MVH E.Lillemo
Når det gjelder motorbytte fra 1,6 til 1,9 er dette ren flytting av deler og ganske enkelt ! Det kreves ingen ombygging i det hele tatt ! Det du tar vare på og flytter over ifra 1,6 til 1,9 er :
Motorfeste flyttes over til 1,9.
Eksosmanifoil ,innsugsmanifoil og bunnpanne !
Komplett svinghjul og blekket mellom motor og gearboks ! Skift simmerringen bak svinghjul samtidig !
Flytt over sugeren på oljepumpa fra 1,6 til 1,9.
Husk og plugge igjen oljereturhullet oppe på 1,9 blokka,da dette ligger i bunnpanna på 1,6.
Flytt over termostathus fra 1,6 da dette ellers vil ta i motorfestet på høyre side !
Flytte over oljefilterholder slik at du slipper å legge om kjøleslanger !
Flytte over turboen fra 1,6,eller justere om vinkel på 1,9 turboen !
Tror det er det meste ! Kan virke mye, men det er klart verdt å gjøre.
Dessuten BØR du montere en intercooler da 1,9 motoren har like mye behov av kaldluft som 1,6 egentlig har ! Også blir den MYE sterkere !
Slå på tråden om det er noe . MVH E.Lillemo
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Motorbytte ble bilbytte....
Heisann og takk for raskt og informativt svar!
Da det viste seg å være mer eller mindre kul umulig å få fatt på en motor som passet i Caravellen innenfor en rimelig tid og rimelig penge (både 1.6TD og 1.9TD), ble det til at jeg byttet bil isteden. Ny Caravelle ble det, Coach modellen denne gangen. med bensinmotor
Gamle-Caravellen står fremdeles i gården, lurer på hva jeg skal gjøre med den....? Noen som har noen tips?
Da det viste seg å være mer eller mindre kul umulig å få fatt på en motor som passet i Caravellen innenfor en rimelig tid og rimelig penge (både 1.6TD og 1.9TD), ble det til at jeg byttet bil isteden. Ny Caravelle ble det, Coach modellen denne gangen. med bensinmotor
Gamle-Caravellen står fremdeles i gården, lurer på hva jeg skal gjøre med den....? Noen som har noen tips?