Har motorproblemer, har noen noen gode råd?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
ElDiablo

Har motorproblemer, har noen noen gode råd?

Post by ElDiablo »

Bilen er en 1982 Westfalia, 1,6 D, det er visstnok satt inn en golfmotor 1,6 TD, vet ikke så mye mer enn det.
Bilen starter lett og går fint på tomgang. Når jeg er og kjører kan den plutselig kutte, dvs. motoren visner helt, men trykker jeg inn clutchen går den helt fint på tomgang. Så etter en liten stund kommer bilen seg og fungerer fint igjen. Jeg trenger ikke stoppe bilen i mellomtiden. Problemet kan oppstå når som helst og er ikke mer eller mindre fremtredende om bilen er enten varm eller kald.
Gode råd tas imot med stor takk :)

Torgrim
Tlf. 970 71 771
-56 Microbus
-56 Widebed pick-up
-65 Dobbelkabiner
-82 Westfalia camper
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: Har motorproblemer, har noen noen gode råd?

Post by Alf Torp »

Synes det høres ut som om den ikke får tak i drivstoff... enten at filter er tett, eller at det oppstår vakuum i tanken. Det kan og være at luftfilteret er tett. I begge tilfeller kan man oppleve at motoren "henter seg inn" på tomgang; den klarer å få tak i nok luft eller drivstoff på tomgang, men bruker opp "overskuddet" etter en stund på turtall.

Fyll først på diesel dersom det kan være lite.

Så ville jeg byttet dieselfilteret.

Om ikke dette løser problemet ville jeg deretter fjernet tankpåfyllingslokket og satt inn et nødlokk som man får kjøpt på bensinstasjoner og kjørt en tur. Dersom problemet skyldes vakuum på tanken burde det ikke dukke opp med dette lokket. Pass på at tanken ikke er FOR full, så slipper du søl. Om problemet er der fortsatt ville jeg sjekket om tilførsel fra tanken til filteret er tett ved å ta en slange med et løst bensinfilter, koble det til inntaket på pumpa og hente diesel fra en reservekanne. Gjør denne fast GODT på en eller annen måte og kjør en tur.

På luftsiden ville jeg fjernet luftfilteret eller koblet av luftslangen på turboen. Da er du i det minste sikker på at det ikke er noe som er i veien der.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Har motorproblemer, har noen noen gode råd?

Post by subwoofer »

Er luftfilteret tett skal den ryke svart ved pådrag.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply