Sveis Mig

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
quatro
Car: T4 1997

Sveis Mig

Post by quatro »

Går å vurdere å gå til anskaffelse av Mig sveis til hobby bruk. Ser at der er en del tilbydere som har slike til salgs. Noen er billige, og noen er relativt kostbare. F.eks Biltema, Jula osv. Er det noen på forumet som har erfaring/kjøpt slike? Tenker på kvalitet og anvendelse. Tips og råd mottas med etusiastisk takk!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Sveis Mig

Post by Renax »

Det på Jula til 1500,- med flusstråd har jeg prøvd, og det fungerer fint. Men det sveiser hele tiden, knappen justerer bare matingen... (noe som for meg resulterte i ufrivillig sveising og sveiseblink ved første forsøk) men man kan sikkert vende seg til det, det blir jo som pinnesveis...

Har et steingammelt svært ESAB apparat i lokalet, sikkert like gammelt som bilene det sveiser. Fungerer fint, men gass er en utfordring, enten dyrt å fylle, eller dyrt å leie, men det spørs hvor mye det brukes. Nå bruker vi CO2 fra brannslukningsapparat som er utgått på dato:-)

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
california
-
-

Post by california »

Løste problemet med gass ved at eg leide en gassflaske og fylte over på den gamle flasken som står på sveiseapparatet mitt. Kompis hadde laget en overgang.... Det negative er at du må betale for hele gassflasken du leier(all gassen) selv om du bare får over halve gassmengden.... Men de lurte fælt på hvordan eg hadde klart å tømme halve flasken på et døgn... :-)
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Renax
-
-

Post by Renax »

Det har vi også gjort, men trenger en overgang.
Halvfull storflaske varer leenge for oss uansett, bortsett fra når en luring stilte til over 25lpm når jeg sveiste kanal...

Du må bare si at alt var klart så du har stått å sveist 24t i strekk:-)

Men det kommer litt ann på hvor mye man skal sveise, hvor mye penger du vil bruke og hvor mye plass du vil bruke. Esab apparatet vårt er knapt løftbart. Det lille fra Jula med flusstråd har jeg sett en forskalingssnekker gå rundt på en byggeplass å sveise armering med...

AndersH
-
-
Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift

Post by AndersH »

Jeg har hatt en Kemppi Minarcmig 150 adaptive i noen år og er veldig fornøyd med det. Ganske kostbart, men veldig fint å sveise med. Hadde tidligere en Telvin mig som ikke var på langt nær samme kvalitet (men billig var det jo). Har kjøpt flaske hos Air Liquide. Dette er noen år siden, jeg tror flaska kostet ca 2500kr? Siden har jeg ikke betalt for annet enn gassen. Kjekt når man sveiser lite og har ei flaske i flere år.
quatro

Post by quatro »

Takker for tilbakemeldinger. Dette med gass forstår jeg kan være et besvær. Hva med flusstråd? Blir det det samme som pinnesveis?
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Jeg har det til 1500,- fra Jula, det er fint til bondemekk av lettere type. Men jeg har ikke sjans i haaaaaavet til å sveise tynnplate, det blir bare svære høl! Laveste innstilling er iallfall for mye mos for meg, men det har kanskje med øvelse å gjøre? Jeg leste lenge og godt på mange fora før jeg kjøpte det, det var flere som ikke fikk til platesveis med det. Kjøpte det på tilbud til 999,- (kommer sånn ca en gang i kvartalet tenker jeg) og har ikke angra et sekund, det får nok av bruk til alt annet jeg fikler med.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg har sveist tynnplater med det, går med litt trening å punktsveise, men er ikke så bra...

Flusstråd blir ikke som pinnesveis, men ikke helt så bra som med gass heller. Hva skal du sveise? Til alt annet enn synlige karosserideler ville jeg brukt det billige Jula sitt... (eksos, hull i kanal, osv)

quatro

Post by quatro »

Takker for respondsen fra dere. Mine sveisekunnskaper og erfaringer er på amatørnivå. Det jeg hadde tenkt å sveise er på traktor redskaper, og bil. Har en T4, 2,5 tdi 97mod. hvor hjulbuer og kanaler trenger behandling.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Traktorredskap har vel tykt gods og da krever det mig m gass og høy amperstyrke eller pinnesveis, bruk så mye penger du kan på et godt mig apparat m gass da har du muligheter til finjustering av styrke og trådmating til den tynneste platen og opp til 2mm eller høyere, til f eks hjulbue er det om å gjøre å unngå varmeutvikling av sveis ellers slår karosserisiden seg og da er det punktsveising som gjelder med avkjøling med en våt fille av hvert sveisepunkt før man fortsetter, jo dårligere apparat jo mer proff må du være
Renax
-
-

Post by Renax »

Skal du sveise plater på mer enn 5mm tjukt så kan du likegodt pinnesveise, hvertfall viss det ikke må vere fint...

Det går å sveise karosseri med det lille til jula, men det krever mer arbeid.

Om budsjettet er begrenset ville jeg kjøpt et brukt apparat, brukt kvalitetsverktøy er generelt mye bedre enn nytt billigverktøy... og på kjente merker kan reservedeler skaffes...

Theodor
-
-

Post by Theodor »

Jeg erl av oppfatningen om at man burde se an arbeidsmengden, og faktisk behov fremover i tid før man handler sveiseapparat. Og iallfall med gass. Det er svindyrt å leie flasker om man ikke bruker det jevnlig, og kjøpeflasker er vel også ganske dyrt å fylle (om det fortsatt finnes?).

Og å forsøke å spare ved å kjøpe brukte MAG-apparater er også risikosport, med mindre man er skuddsikker på historikk og tilstand (litt som med T4en, det der jo...).

Skal man lappe litt hjulbuer og kanaler, og det var det, er det vel strengt tatt litt overkurs å gå etter et kvalitetsapparat til 10-15k? (som det minst blir, med tråd, gass, regulator etc.). Da er det faktisk billigere å sette bort jobben. Man får overraskende mye rustsveising for de penga. Skal man lære seg å sveise, og faktisk gjøre endel av det fremover i tid (f.eks. totalrenovering av bil, med mye platebytter osv.), er det kanskje en annen sak, da får man se på det som investering.

Selv har jeg det billige fra Jula som går til småbraketter og punkting av tyngre gods, og en liten pinne-inverter til grovt gods (over 4mm). Er det mektig grovt, blir det bare flere strenger. Og det er innafor. Med i dette får man ta at flusstråd (gassløs MAG) er relativt dyrt, så skal man sveise mye, kan det lurt med flaske. Det fine med flusstråden er at det fungerer godt utendørs, til forskjell fra dekkgassen som lett blåser bort og resulterer i porøse fuger.

Og så skal jeg komme og ødelegge mitt eget argument med at når du først har kjøpt sveiseapparat, kommer du til å lure på hvordan i alle dager du klarte deg uten. Det blir MYE brukt, til alt mulig rart.

Siste-tips, hva du enn gjør, ikke kjøp en billig transformator-pinnesveis. Møkk er det!
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Renax
-
-

Post by Renax »

Kan ta bilde av det vi har, garantert kostet langt under 10000,- når de kjøpte det brukt. Funker bra likevel.
Kvalitet laget for verkstedbruk varer utrolig lenge når det står i et hobbyrom og brukes maks 15min i uka...

Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg har en Telwin 130 (130 ampere), som fungerer greit. Det har fungert i ti år, men begynner å skrante. Tror jeg må ha nytt kabelopplegg?
Eller kjøpe nytt. En kompis av meg har et fra Bilteme på 150 Ampere, og det er det lettere å sveise med. (mer "kubikk og bedre dreiemoment), om det sier noe? 130 er på kanten, men det går.
Apparat med flusstråd lager ikke like pene sveiser, og du må hakke bort slagget. Det ville jeg ikke ha kjøpt!
Vi bruker 0,6 mm tråd og kjøpeslasker. Jeg kjøpte flaske i Sverige /Gøteborg, ferdig fyllt for 1600 per stk. Det er ofte noen til salgs i sverige til ca. den prisen. Det er såkalt eieflasker og det koster 500-600 kroner å fylle i Sverige.

Sjekk Blocket.se og søk på svets eller co2 acetylen, eller oksygen, så kommer du i kontakt med de rette folka.
Neste gang skal jeg ha 150 amperes utgave, da den tenner lettere og sveiser jevnere uten spenningspulser...
Tidligere brukte jeg engangsflasker, og det fungerte det også. Bruker bare CO2, da argonblandingen varer bare halve tiden.

Jeg kjøpte også acetylen og oksygen hos han svensken, som driver litt privat... kjøpeslasker det også... Veldig greit å ha for å løsne rustne ting og reparere det meste.

I vinter kjøpte jeg TIG-sveis med AC, slik at jeg kan sveise aluminium. Det går med mye gass (Argon) og tid for å få dreis på det. Har vel så noenlunde kontroll på det nå, men jeg bruker det mest til konstruksjoner.
Det kjøpte jeg hos svetsshop.se i Sverige, til halve prisen av norske priser.
Jeg kjøpte det til 6000 kroner, og er ok. Men ifølge ekspertene skulle jeg hatt det til 7000 kroner, da det har puls og kabel for pinnesveis. - mer for pengene altså.

MIG/MAG er tingen til bil. Og jeg skulle helst hatt ESAB, da det er kremen.
Torbo
Renax
-
-

Post by Renax »

Vi har dette i mekkelokalet:
Image

Esab lda 200.

Må ganske langt opp i pris for å få tilsvarende nytt, og kvalitet er kvalitet!

Midlertidig gassløsning:
Image

california
-
-

Post by california »

Kjøpte mitt brukt for 4000 og det funker supert. Viking (160 tror jeg det er).... Skal visst være gode apparater. Uansett er det greit nok til mitt bruk for lapping av huller som dukker opp når man kjøper bil... :-)
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Når du skal kjøpe en sveisemaskin må du være bevisst på hva er bruksområdet. Er du en "allrounder" (alt fra 15mm platestål/jernprofiler til tynnplatesveis, rustfritt og aluminium, er jeg ikke i tvil. Mig med gass.
Der kan du kombinere med trådbytte og en gassflaske hvis du velger riktig gass. Flaska koster 2500,- /år riktig nok, men for en valgmulighet du har :)

Jeg har et 250 ampere mig-gass maskin. Sveiser alt jeg har behov for. Alu, stål, rustfritt. Men... enkelte gasstyper som er "allround" vil være meget vanskelig å sveise med på enkelte materialer for et godt resultat.
Les om ditt behov:
http://www.yarapraxair.no/Global/Norway ... eising.pdf
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
quatro

Post by quatro »

Takker for god respons og gode råd. Som dere ser har folk med forskjellige erfaringer gitt innspill. Har skjønt at en bør legge litt penger i kvalitet, og at ytelse (amp.) har betydning for resultatet. På bakgrunn av det dere sier, skal jeg undersøke i markede pris og tilgjengelighet. Da jeg er usikker på hva mitt behov er, tror jeg at jeg ikke kommer til å gå for gassflaske løsning i første omgang.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Nå har du jo nevnt tidligere at du skal sveise traktor/hjulbuer/kanaler...
quatro

Post by quatro »

Ut fra svarene og min kompetanse og behov på sveising, tror jeg at jeg overlater sveisingen til andre. Så derfor; er det noen i Troms som er interessert i å gjøre rustsveising på min elskede caravelle?
Renax
-
-

Post by Renax »

Kjøp det billige fra Jula til å ha å øve deg med å sveise småting, er verd pengene for å ha muligheten til å sveise noe i et nødstilfelle.

Tror du gjør lurt i å overlate karroserisveisingen til andre i første omgang. Men mye annet kan du fint sveise selv med minimale kunnskaper, jeg selv har sveist endel eksos og eksosfester, samt en kanal på en T4. Totalt amatør, men det går bra. Man lærer fort å sveise 85% bra:-)
Orkdal
Car: 15' Transporter 2,0BiTDi 4-Motion

Post by Orkdal »

Har vært i samme tenkeboks en stund, og etter en grundig vurdering havnet jeg på Kemppi MinarcMig Evo 200

Kjøpsargumenter:
Presis sveisekvalitet og lysbuetenning
200 A MIG/MAG-sveisestrøm fra en 16 A kurs
Velg en automatisk eller manuell modell
Bruk sveisetråder med Fe, Fe FCW, Ss, Al eller CuSi og trådspoler på 1 eller 5 kg
Bare still inn platetykkelsen og sveis med modellen på 200 A
Stor grafisk skjerm veileder brukeren
Konstruert for bruk med over 100 m lange skjøtekabler
Sveisepistol på 3 meter, kabelsett og bærerem medfølger
Egnet for bruk med strømnett eller aggregat
Kemppi 2+ garanti for deler og arbeid

http://www.kemppi.com/inet/kemppi/no/ak ... uct%20Info

Kostet noen kroner, men verdt vær og ei av de! :)
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Nå er det lille til Jula på tilbud, under tusenlappen!

EDIT: Det forrige innlegget låt egentlig som snikreklame, spør du meg. Kan godt hende det ikke var det, men å ramse opp stikkord fra nettsiden til Kemmpi, hjelper iallfall ikke en førstegangskjøper (my two cents)

PS: Å tipse om å legge 11-12k i et førstegangsapparat (og bare apparatet) for en som skal prøve seg fram, låter ganske drøyt spør du meg.
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Orkdal
Car: 15' Transporter 2,0BiTDi 4-Motion

Post by Orkdal »

Hei igjen!

Mulig dette kunne oppfattes som snikreklame, men det var det ikke! :)

Jeg jobber i oljeindustrien og har forhørt meg grundig rundt med fagarbeidere før jeg kjøpte. Mitt krav var at det skulle være enkelt å bruke og at det kunne Sveise tynnplate. - Her finnes det mange alternativer. Avgjørelsen for mitt valg ble brukervennlighet og service. Jeg kjøpte apparatet hos Tools lokalt enkelt og greit. Billigere alternativer er sikkert og veldig gode, men jeg tenker og at dette er en "once in a time" investering i tillegg til god annenhåndsøkonomi om man finner ut at dette ikke er noe for meg!

Alternaticv 2 var: Migatronic Rallye 161 - pga tilgjenelighet og service
http://www.migatronic.com/da/product%20 ... g/rallymig

Ønsker deg lykke til med dit nye apparat uansett hvilken type du velger! :) - Sindre

Sent from my iPhone using Tapatalk
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Dette er et "never ending" tema, som "alle" mener noe om, jeg klarer ikke fokusere med så mange gode råd og delte erfaringer.

Har lyst å bli stålets herre, sveise rust på bil, tynnplate med andre ord, mitt objekt ser ut til å bli dette:

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... at-210045/

Er dette godt nok, altså brukbart til karosseri platesveis??
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Post Reply