hei, noen som vet hvorfor det fins to forskjellige oljepumper til 2,1 dj.
Oil pump (26mm gears), 8mm bolt 71-
Product no.: 111115107BK.
Oil pump, enchanced (30mm gears), 8mm bolt 71-
Product no.: 111115107BKV
lager den ene mer trykk en den andre.har nemelig litt under 2 bar på 2000omdredniger. så har passet meg bra om eventuelt trykket kan økes litt.
olje pumpe
Re: olje pumpe
er det en overhalt motor=?
lavt oljetrykk skyldes i 95% av tilfellene slitte lager i motor
og en større oljepumpe hjelper sjelden dessverre.
en annen utfordring er att WBX er kresen på oljepumpa .
fra fabrikk kommer de med "tilpasset" diameter utvendig på oljepumpe til hver enkelt blokk.
(bak på pumpene står det forskjellige tall og bokstav kombinasjoner f.eks 2b etc)
Ettermarkeds pumper er nesten alltid for små i diameter med resultat att den blir løs i blokka og vil suge falsk luft og gi dårlig oljetrykk selv på overhalte motorer
fix for dette er å dreie spor i oljepumpa og montere o-ring, men da bør pumpa monteres når man setter sammen blokkhalvdelene ellers kan o-ringen skades ved montering av oljekanalene i blokka
lavt oljetrykk skyldes i 95% av tilfellene slitte lager i motor
og en større oljepumpe hjelper sjelden dessverre.
en annen utfordring er att WBX er kresen på oljepumpa .
fra fabrikk kommer de med "tilpasset" diameter utvendig på oljepumpe til hver enkelt blokk.
(bak på pumpene står det forskjellige tall og bokstav kombinasjoner f.eks 2b etc)
Ettermarkeds pumper er nesten alltid for små i diameter med resultat att den blir løs i blokka og vil suge falsk luft og gi dårlig oljetrykk selv på overhalte motorer
fix for dette er å dreie spor i oljepumpa og montere o-ring, men da bør pumpa monteres når man setter sammen blokkhalvdelene ellers kan o-ringen skades ved montering av oljekanalene i blokka
Jørn Tangen
-
runel
- Car: 1985 T3 camper,1986 caravelle syncro 2,1
- Phone: 40-seks-fire-7797
er ikke en nyoverhalt motor. hørtes komplisert ut for en hobbymekaniker:) sliter litt med olje lampa og buzzeren sjø. har bestilt meg nye oljetrykks følere så får håpe det løser problemet. hørte også at problemet kunne ligg i (Oil relief piston 16x22mm ), så jeg bestilte en slik med det samme. krysser fingran og håpe det hjelp
-
runel
målte ikke selv.har ikke utstyret til det. ble gjort i forbindelse med eu kontroll på verksted. så svaret blir vet ikke:) burde kanskje invistere i det.
OK så det er gjort av verkstedet med manometer og ikke bare "antagelser" pgs summer problem?
kan jo være verdt ett forsøk med det du nevner men hvis det stemmer med såpass lavt oljetrykk er den nok desverre moden for lagerbytte.
kan jo være verdt ett forsøk med det du nevner men hvis det stemmer med såpass lavt oljetrykk er den nok desverre moden for lagerbytte.
Jørn Tangen
Om du sliter med oljetrykk, start med oljeskift, og originalt oljefilter.
Ikke biltema shait.
Det er ofte nok.
Ikke biltema shait.
Det er ofte nok.
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
På de rundt 2600km som vi har kjørt forrige uke har "Buzzer of Doom" irritert meg flere ganger.
Men bare når vi kjørte opp bakker.
Dessverre var det min feil. Jeg er vant til Diesel-motorer og lavt turtall.
Derfor kjørte jeg DJ-motoren på bare rundt 2000-2400 o/min.
Da ble nok oljetrykket for lite opp laaaange bakker, siden oljen ble varmere og dermed tynnere.
Når jeg brukte 3.giret flittig var det ikke noe problem i det hele tatt!!!
Bare når jeg kom over toppen av et fjell eller en laaaang bakke måtte jeg ikke skifte gir med en gang.
Da kunne "BoD" også begynne å hyle.
Har bare fylt opp 0,5l olje på denne turen.
Motoren er tørr som en babyrompa (som det sies på tysk).
Ingen vann eller oljelekkasjer i det hele tatt!!!
Elsker denne bilen! Utrolig hvor sprek den er. Skjønner ikke hvorfor man trenger ombygging til en TDI eller noe annet? ! ?
Men bare når vi kjørte opp bakker.
Dessverre var det min feil. Jeg er vant til Diesel-motorer og lavt turtall.
Derfor kjørte jeg DJ-motoren på bare rundt 2000-2400 o/min.
Da ble nok oljetrykket for lite opp laaaange bakker, siden oljen ble varmere og dermed tynnere.
Når jeg brukte 3.giret flittig var det ikke noe problem i det hele tatt!!!
Bare når jeg kom over toppen av et fjell eller en laaaang bakke måtte jeg ikke skifte gir med en gang.
Da kunne "BoD" også begynne å hyle.
Har bare fylt opp 0,5l olje på denne turen.
Motoren er tørr som en babyrompa (som det sies på tysk).
Ingen vann eller oljelekkasjer i det hele tatt!!!
Elsker denne bilen! Utrolig hvor sprek den er. Skjønner ikke hvorfor man trenger ombygging til en TDI eller noe annet? ! ?
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
-
runel
hei,endelig tilbake fra ferie så jeg kan skru på t3`en min igjen:) hvilken olje ville dere anbefalt? skal jo skifte olje samtidig som følerne så ville vært dumt å fylle på en som gjør vondt verre:)