Bygge om T5 Transporter varebil til personbil - setefester?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Aadne

Bygge om T5 Transporter varebil til personbil - setefester?

Post by Aadne »

Har forsøkt å søke litt på kryss og tvers her, men har ikke funnet noe som har gått på mitt spørsmål konkret.

Spørsmålet går altså på hvordan det ville være, dersom jeg skulle ønske å bygge om min 2007 T5 Transporter varebil til personbil - da med fokus på festeanordninger til seter. Det er uvesentlig å fokusere på hva som lønner seg og ikke økonomisk sett.

Bak i min bil er det et svært tykt gummigulv (?), noe jeg forstod at var noe form for ekstrautstyr. Vet noen hvordan det ser ut under dette? Det jeg altså spør om - er det generelt sett i T5 (Transporter/Caravelle) de samme festeanordningene til seter i gulvet, eller ender jeg opp med å måtte lage hull i gulvet (??) selv?

Mulig at realitetene er på en atter annen måte enn hva jeg har sett for meg, så all info mottaes med takk. :)
2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG
2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)
1998 Yamaha R1
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Bygge om T5 Transporter varebil til personbil - setefest

Post by Rudeboy »

Hva finner du under bilen, da ?

På T4-serien var enkelte biler forberedt for montering av bakseter, men det gjalt vel ikke de bilene som ble satt sammen som rene Transporter varebil, trur eg.

En kjapp undersøkelse på undersia av dørken gir deg jaffal svar på om bilen er forberedt for slikt. I såfall kan veien fram til målet være grei nok.
Aadne

Post by Aadne »

Rudeboy wrote:Hva finner du under bilen, da ?
Godt spørsmål! Du vet jo hvordan det er - man vil jo helst sitte stille i stolen og "stjele" av andre kunnskap. :D

Men ja. Enig i at dette kan være stedet å begynne - i hvert fall hva min bil konkret angår.

Ingen som vet noe om det eksisterer noen mer generell "regel" rundt dette - eller om Transporter (laget SOM varebil) vanligvis ikke er forberedt for bakseter? :)
2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG
2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)
1998 Yamaha R1
Odne Laukeland
-
-
Car: T5 4 Motion
Phone: 90867026

Post by Odne Laukeland »

Dette emnet interesserar meg òg. Vurderar på sikt å få tak i ein bra transporter og gjere det same. Har tidlegare bygd om T4 frå kombi til 8-setar, og der var alt klart under bilen.
Odne Laukeland
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

De festene er nok der for seter fra f.eks Cravelle løsninger.
Urs4_2008
Car: T5 2004

Post by Urs4_2008 »

Såvidt meg bekjent, så er det ikke originale fester i en transporter, men det er klargjorte hull i karosseriet for å sette inn hurtigfester. Fester får man kjøpt løst, så må det hele boltes fast. Alt må være 100% originalt, om man vil være på godfot med gutta på trafikkstasjonen iallefall. Dette er info i henhold til en kar som selger mye seter til T4 / T5, og har tidligere drevet med montering.
øysteinolsen
Car: T5 2,5 4m
Phone: 47021529

Post by øysteinolsen »

Litt gammel tråd , men jeg holder på med samme greia.Ifølge Udnes (baksetespesialist) så må man ha originale forsterkninger som må sveises inn og få dette godtjent .De utfører dette og tar 5500,- +mva for jobben inkl visning og all dokumentasjon som trenges.
Regelverket ble visstnok endret ifjord for jeg bygde om en sprinter varebil til 6 seter for to år siden og den godkjenninga var veldig enkel.
Prisen til meg med setet (3seter med samme trekk dom jeg har foran) 22000+ mva inkl godtjenning.
Har noen andre erfaringer komme med?
Post Reply