Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift
Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift
Du kan senke så mye du vil, den blir ikke lav uansett:-P
Hvor mange cm har du fra senter hjul til hjulbue nå?
Forstår til en viss grad at det kan bli litt mye av den orange fargen, men er det så galt?
Jeg hadde, og har lest meg fram til at det er vanlig, at det lekker inn i underkant av frontruta, skjøterust der også gitt, irriterte meg at de ikke ga beskjed når de bytta rute, så kunne jeg ha fikset det skikkelig med ruta ute...
Men da kommer dreneringshulla i stigtrinnet til rette, min har ikke slikt og som resultat var det vanndam i bilen hver gang det regnet:-P
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Hvor mange cm har du fra senter hjul til hjulbue nå?
Forstår til en viss grad at det kan bli litt mye av den orange fargen, men er det så galt?
Jeg hadde, og har lest meg fram til at det er vanlig, at det lekker inn i underkant av frontruta, skjøterust der også gitt, irriterte meg at de ikke ga beskjed når de bytta rute, så kunne jeg ha fikset det skikkelig med ruta ute...
Men da kommer dreneringshulla i stigtrinnet til rette, min har ikke slikt og som resultat var det vanndam i bilen hver gang det regnet:-P
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
oy, der var prosjsjekttråden havna ned på side to. ikke bra. da passa det "bra" at det skjedde noe: etter 14kkm med mtdi motoren oppdaget Renax og meg i dag at registerreimhjulet på veiva hadde løsna. sporet er hæærpa, både i reimhjulet og på veiva. fra hamar og hjem for noen dager siden lagde motoren bare røykringer under 2500opm. Over det gikk den greit og helt nede på tomgang gikk den greit. Turbotrykket har gradvis forsvunnet de siste par 1000 km og den har generelt vært løyen etter tysklandtur. Så flaks det ble skikkelig ille når jeg akkurat hadde kommet hjem.
Tror det greieste er å ta av girkassa og bare bytte veiv. så syykt mye arbeid å flytte over alt garnityret som er påskrudd blokka.
hvis noen vet om en 1,9 veiv (bla aaz, 1z og ahu), så rop ut. er evt også inerressert i hel delebil med 1,9tdi for også å ta tdi ledningnettet.
er det forskjell på aaz og ahu/1z veiv?
Tror det greieste er å ta av girkassa og bare bytte veiv. så syykt mye arbeid å flytte over alt garnityret som er påskrudd blokka.
hvis noen vet om en 1,9 veiv (bla aaz, 1z og ahu), så rop ut. er evt også inerressert i hel delebil med 1,9tdi for også å ta tdi ledningnettet.
er det forskjell på aaz og ahu/1z veiv?
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Kjedelig med slikt.Klarer du ikke å reparere sporet og sette på nytt drev og bolt og som limes med Locktite som er for dette.Har gjort dette selv engang og det holdt fint.
Jeg har ei AHU blokk komplett som har ulyd i toppen.TDI veiva er av bedre kvalitet,men de skal passe om hverandre.
Jeg har ei AHU blokk komplett som har ulyd i toppen.TDI veiva er av bedre kvalitet,men de skal passe om hverandre.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Er AHU han har:-)
Kunne kansje fått fikset det på et vis men det er en stor risiko å ta...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Kunne kansje fått fikset det på et vis men det er en stor risiko å ta...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Godt poeng, Narle. har du anbefaling ang locktite-type?
Det er så å si helt avrundet på veiva der det skal være et hakk. Nytt spor i nytt reimhjul vil dermed være til liten nytte. Dermed liten vits i å bytte reimhjulet også?
En stor fordel med nytt reimhjul med friskt spor, er at reimhjulet kan løsne igjen uten å gå helt rundt på veiva. Da merker man det tidlig nok om den skulle løsne litt og motoren skulle gå annerledes.
Skal tenke på det, men det er som du sier renax, en "liten" risiko i det.
Kunne du lagt ut bilde Renax?
Det er så å si helt avrundet på veiva der det skal være et hakk. Nytt spor i nytt reimhjul vil dermed være til liten nytte. Dermed liten vits i å bytte reimhjulet også?
En stor fordel med nytt reimhjul med friskt spor, er at reimhjulet kan løsne igjen uten å gå helt rundt på veiva. Da merker man det tidlig nok om den skulle løsne litt og motoren skulle gå annerledes.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Den veiva du har nå -er det et hakk i den som reimhjulet passer i...?AndreasE wrote:Godt poeng, Narle. har du anbefaling ang locktite-type?
For på TDI motorene er det jo et stort felt som er slipt flatt som anlegg for reimhjulet. Det er jo nettopp dette som skal være fordelen med TDI-veiv.
Men både dette og at enden ikke er "banka" er jo viktig, da dette skal passe på en slik måte at alle anleggsflater ligger godt an i hverandre.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Var ikke klar over den forskjellen. Siden det er en AHU er det vel et stort flatslipt felt slik du sier Bugman. Trodde der og da at det skulle være et hakk som er helt vekke. Men da er vel det feil. Uansett, så er det forholdsvis ille, da det var vridd så mye at kammen sikkert sto 20 grader feil ved ødp. Det er jo ikke like mye på veiva da. 10 grader.
Den største skaden er vel skjedd i reimhjulet og ikke i kammen. Skal bort å sjekke etterpå.
Det er ikke veldig banka, da bolten fortsatt satt fastskrudd. Men var lett å løsne...
Den største skaden er vel skjedd i reimhjulet og ikke i kammen. Skal bort å sjekke etterpå.
Det er ikke veldig banka, da bolten fortsatt satt fastskrudd. Men var lett å løsne...
Andreas! Om det Bugman sier stemmer så er nok veiva di helt fin, DVS nytt reimhjul og bolt, så er du i mål:)
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Husker ikke Locktitetypen lenger,men den var for lagerleier,altså feste lagerskål i gods.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Ja, det virker slik. etter nøyere inspeksjon ser det ut som reimhjulet har fått betraktelig mer bank enn veiva. Denne har synlig slitasje, men skal gå greit tenker jeg. Er det hard locktite som gjelder, Narle? sause inn både aksling, flens og gjenger?
Har ellers demontert hjullager på ene siden bak. mye bråk i yttersving. lageret hadde temmelig mye slark, men oppdaget også at drivknuta på samme side satt løst. Ikke første gang det har skjedd heller
. tror locktite kan bli en fin investering!
Vurderer å bytte råttent bremseskjold i samme slengen.
Har ellers demontert hjullager på ene siden bak. mye bråk i yttersving. lageret hadde temmelig mye slark, men oppdaget også at drivknuta på samme side satt løst. Ikke første gang det har skjedd heller
Vurderer å bytte råttent bremseskjold i samme slengen.
der kom svaret i mellomtiden. takk!
Back on the road!
monterte tilbake nytt regreimhjul på samme veiv. sausa inn med hard locktite. hjulet kunne vris 5-10 grader på veiva, så veiva var nok litt slitt også. til tross ubetydelige (?) synlige skader. skal være 200nm på ny bolt, men dro til alt jeg maktet med 50cm latmansarm. får holde i manko på momentnøkkel. bilen går bedre enn på lenge og effekten er tilbake! den har vært borte i lange tider til tross for utallige dieselpumpebytter og -timinger. timer altid fra bunn, inkl kam. har nok kjørt med vandrende regreimhjul i 10.000 tipper jeg, i tro på at det alltid har vært noe anna, bl.a. frankenpumpa. Men neida.
Er noe vibrasjoner i multireimhjulet på veiva, så tyder på at regreimhjulet ble en anelse skjevt. men men. det er ikke mange tidels mm kast (målt med øyemål ytterst på reimhjulet), men nok til å gi litt vibrasjoner i multireima. Håper det holder for det om.
Også fått byttet ene hjullageret bak. lekende lett=). Nå står hjulet vertikalt igjen og subbing i bremseskjold er borte. Trodde alltid det var slitte bærebruforinger som gjorde at hjulet sto helt på skakke. til slutt kom også lagerlyden og da var gåent lager et faktum.
monterte tilbake nytt regreimhjul på samme veiv. sausa inn med hard locktite. hjulet kunne vris 5-10 grader på veiva, så veiva var nok litt slitt også. til tross ubetydelige (?) synlige skader. skal være 200nm på ny bolt, men dro til alt jeg maktet med 50cm latmansarm. får holde i manko på momentnøkkel. bilen går bedre enn på lenge og effekten er tilbake! den har vært borte i lange tider til tross for utallige dieselpumpebytter og -timinger. timer altid fra bunn, inkl kam. har nok kjørt med vandrende regreimhjul i 10.000 tipper jeg, i tro på at det alltid har vært noe anna, bl.a. frankenpumpa. Men neida.
Er noe vibrasjoner i multireimhjulet på veiva, så tyder på at regreimhjulet ble en anelse skjevt. men men. det er ikke mange tidels mm kast (målt med øyemål ytterst på reimhjulet), men nok til å gi litt vibrasjoner i multireima. Håper det holder for det om.
Også fått byttet ene hjullageret bak. lekende lett=). Nå står hjulet vertikalt igjen og subbing i bremseskjold er borte. Trodde alltid det var slitte bærebruforinger som gjorde at hjulet sto helt på skakke. til slutt kom også lagerlyden og da var gåent lager et faktum.
Det har med årenes løp blitt litt rust i takrenna/skjøten mellom karosseri og westfalia-påbygget. Har i dag skrapt bort det meste av tetningsmassen som fyller takrenna. I morra blir det sandblåsing og behandling med rustbjørn før fylling med ny tetningsmasse før lakkering. Tenkte å bruke Tec7, da denne har god heft. Hvis noen har erfaringer å dele eller forslag, så setter jeg pris på det.
fant noen gamle bilder fra oppussinga for to år siden.

Desverre så ser ikke bilen så fin ut lenger. mange tabber man lærer av. brukte ikke karosserilim i plateskjøter, punktsveiste bare uten å tette skjøten på baksiden osv osv. skjøterust er tilbake og bengalakken falmer og flasser av i rekordfart. men men. var fint så lenge det varte=)
Har nylig fylt et lag med tec7 i takrenna. hadde mistanke om at det lakk gjennom takrenna, ned gjennom a stolpa og inn i bilen. blitt bedre nå.

Desverre så ser ikke bilen så fin ut lenger. mange tabber man lærer av. brukte ikke karosserilim i plateskjøter, punktsveiste bare uten å tette skjøten på baksiden osv osv. skjøterust er tilbake og bengalakken falmer og flasser av i rekordfart. men men. var fint så lenge det varte=)
Har nylig fylt et lag med tec7 i takrenna. hadde mistanke om at det lakk gjennom takrenna, ned gjennom a stolpa og inn i bilen. blitt bedre nå.