Kupeviften har sluttet å virke?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Bergens Caravelle

Kupeviften har sluttet å virke?

Post by Bergens Caravelle »

Heisann,

De siste dager har det kommet noen underlige lyder nede ved beinplassen til passasjersetet, vil tro det er kupeviften som lager disse.

I dag da temperaturen gikk over 30 grader i Bergen kom det enda flere slure lyder, høres ut som et lager som er gåent. Deretter døde den helt bort, null niks luft kommer ut gjennom dysene. Av og til våkner den til liv noen sekunder men stilner fort av igjen.

Jeg vil tro det er kupeviften som er ødelagt, kan det stemme?

Er det mye arbeid å bytte den? Jeg begynte å skru ned litt og ser bla airbagen ligger i veien.

Yngve
Mvh Yngve Smørdal.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Kupeviften har sluttet å virke?

Post by Kall'n »

Jeg har byttet på min forrige Transporter. Da lå viften oppunder der hvor hanskerommet er. Måtte ikke demontere noe særlig..
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Noen små tips er det kanskje å finne her.

Image

Jeg hadde nok plukket ut vifta, og forsøkt å se på den. Kan være mye dritt inne i huset, så det er greit å ta en kikk. Noen luringer har jo fjernet filtrene på bilene sine...
MoS har jeg brukt til å smøre opp slike lager, så fungerer de en stund. Men til slutt er det bare å bite i det, og koste på seg en ny.

Image
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Bergens Caravelle

Post by Bergens Caravelle »

Takk for innspill, er det mulig å få skjematikken du viser i større oppløsning, ligger den på nettet?

Et spm ang airbag: På dashbordet, passasjerside, er det en plast list som det airbag på.
Er det greit å ta av denne? Jeg løsnet den såvidt og så at det var festet et eller annet som gikk inn mot airbag, ønsker ikke å tukle for mye med airbag'en :D
Mvh Yngve Smørdal.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Alt finnes på nettet! Bare søk med engelske søkebegreper (blower T5 VW) eller tyske. Det var det jeg gjorde.

Jeg må samtidig anbefale deg å skaffe deg litteratur, feks So Wirds Gemacht,

Jeg har brukt å la airbag være i fred. Du må ikke ta den bort for å komme til vifta. Ut med hanskerom, og ned med alt av deksel. Det eneste som er igjen er ramma, dashbord og airbag. Du trenger torx-trekkere.

Start fra passasjerdøren. Synes å huske man måtte løsne gummilista, for så å ta av endestykket på dashen. Derfra gir det seg selv. Om du har løsnet alle skruene kommer panelene av lett. Om det sitter litt fast, er det en skrue du har glemt... :) (Mange i sikringsboksen....)

r
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Post Reply