Brannbilen. Nytt medlem

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
sverre

Brannbilen. Nytt medlem

Post by sverre »

Hei godtfolk!
Endelig har jeg fått kjøpt meg en T3 syncro. Kom tilfeldigvis over denne på Finn og ble umiddelbart forelska. Etter budrunde og laaaaaaaang ventetid fikk jeg endelig melding om at bilen kunne hentes. Bilen var i teneste til ny bil var på plass. Noe som tok 7mnd over antatt tid.... Ble smått utolmodig etterhvert ja :)
Bilen er en 1987 1.6tdi 14" syncro Transporter. Kombiregistrert. Den har lav kilometer og er "rustfri"
Jeg har alltid likt biler og kulturen rundt, men å skru på bil har jeg aldri lært meg, og tanken med denne bilen er vel at den er såpass enkel at jeg kan lære litt underveis.
Bilen ble levert med full branninnredning og alt det som hørte med der.
Planene for bilen vingler frem og tilbake dag for dag. Alt ifra totaloppussing, til bruk som den er. Branninnredningen var ubrukelig for privatbruk, så den tok jeg å kona ut her en helg. Alt var solid bygget i stål, så bilen gikk fra å gå ekstremt sakte til veldig sakte etter demontering, hehe. Etter å ha kjørt kun nybil de siste 7åra krevdes det litt tilvenning å ha en bil som kun går i 80kmt.

Noen ting må utbedres relativ umiddelbart og jeg håper noen her kan hjelpe med gode råd.
Visco´n er stiv, dette må gjøres noe med for å forhindre slitasje på alt annet tenker jeg. Jeg vingler litt frem og tilbake mellom ny visco eller decoupler og stiv aksel fra Go-westy. Noen erfaringer her??

Det ene bakhjulet har bittelitt slark, hjullager?

Her er gliset :D
Image
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
bcx238h
-
-
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9

Re: Brannbilen. Nytt medlem

Post by bcx238h »

Gratulerer med ny bil!!! :wink:

Rett bakgrunn på bildet, når man har en Syncro! :D

Jeg for min del liker "et rent Visco-system".
Det er nok fristende med decoupler og Visco eller decoupler og uten Visco, men men... har ingen problemer så langt og noen dager med bare bakhjulsdrift her oppe i Hammerfest forrige vinter har lært meg å verdsette Visco'en veeeeeeldig myyyye!!!
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Heiehei.
Bakhjulslager på disse skal ha en viss slakk. En liten slakk da vil vel kvalifisere for innafor.

Jeg flytter denne over til T3 prosjekter. Der finner du flere i samma kategori. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Fin bil. Er det den som gikk på Eid?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

:) Fin t3 du har fått tak i, sånn til opplysning , så er det en td og ikke tdi :wink: . Personlig ville jeg overhalt viscoen ( forholdsvis enkel operasjon hvis du har litt praktisk innsikt ) OG montert decoupler. Med decoupler sparer du drivstoff, dekk og viscose, dessuten kan du kjøre på vei med 4x4 aktivert. Det kan du ikke med stiv mellomaksel. Og du kan faktisk aktivere 4x4 i fart ( under 60 kmt og uten for stor belastning). Regner med at bilen din har gått lite, så ta det rolig med den en stund og " kjør" den inn. Så bør du komme på et treff og få noen som kjenner disse bilene til å se litt på den, sjekke om den har alle hestene i behold osv. velkommen skal du være :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
sverre

Post by sverre »

Takk for hyggelige kommentarer :)
Dette er brannbilen fra Eid ja. Td, stemmer. Har levd behagelig med TDI de siste 7åra (T5 og Amarok), så det hang nok i av gammel vane.
Om jeg overhaler eller kjøper en ny overhalt visco, hvor lenge lever den før den er stiv igjen da? Jeg skal selvsagt passe på å rotere dekk og event andre tiltak som forlenger levetiden.
Grunnen til at jeg vurderer decoupler er at bilen går jo stort sett på vanlig vei, og da her jeg ikke behov for 4wd. Samt at bilen da vil bli finere i sving vil jeg tro. Nå vil den litt rett frem i de skarpeste svingene. Vil en "ny" visco være såpass åpen i vanlig svingkjøring at bilen mister denne rett frem i sving følelsen?

Treff ja. Jeg å kona vurderer å ta turen til Bussfest. Har jo ikke så mye annet å vise frem enn en ribba bil, men men. At noen kyndige kunne hjelpe meg å se på bilen hadde vært supert.
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ja, en frisk visco gir ikke en følelse av å kjøre med bremser på, men den blir enda mer lettkjørt med decoupler. jeg vil ha decoupler og litt stivere olje i min visco. Min Sika har gått 165000 uten å bytte visco, den er fortsatt i fin form.
Ps.registrer hvor du bor, så dukker det kanskje plutselig opp en entusiast en dag :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
sverre

Post by sverre »

Akkurat. Da tror jeg at jeg vil forsøke å bytte visco først, og eventuelt også decoupler senere. Takk.
Visco´n på min bil tok nok kvelden etter at de har bytta 2 vinterhjul for noen år tilbake.
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
sverre

Post by sverre »

Brannbilen har fått nye sko og det meste av dekaler er fjernet.
Mefro 15" med Grabber At2 205/75-15.
Dekkene som satt på var fabrikkorginalene :shock: 27år gamle...! Ikke hver dag kona ber meg svi av en del tusenlapper, men jeg fikk streng beskjed om å kjøpe nye dekk tvert. Var ikke tung å be nei :)
Syns det ble ganske bra. Valgte å ikke gå bananas på størrelsen grunnet både lovverket og råd fra andre om at motoren sliter nok som det er. Bilen ble mye finere å kjøre nå. Myk og behagelig. Merker mindre til den stive visco´n også faktisk. Har testa med 35 og 40psi og syns det fungerer bra. Hvilket dekktrykk har dere?

Image

Image
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Det ble tøft! Fin bil du har fått deg. :) Kjøpt felgene ny i Norge?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
sverre

Post by sverre »

Takk. Felgene kjøpte jeg hos Brickwerks. Rask levering og god service.

Vurderer nå å kjøpe en ny overhalt visco. Er det noen som er flinkere en andre til dette? Prisen er også med i bildet.
1987 T3 syncro buss
2012 Up!
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Flere har gjort dette selv, billigere blir det vel neppe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply