Startmotor har tatt kveld.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
RogerP
Car: T5 Multivan 2,5 Tdi 131 hk
Phone: 41413360

Startmotor har tatt kveld.

Post by RogerP »

Som overskriften sier har starter tatt kveld, og når eg skulle ha bilen i garasje prøvde eg å starte den på gir men klarte ikkje få motor til å rotere. Noen som har ein ide? Prøvde både 1 og 3 gir. Starter er nå inne til rep, men har ikkje fått tid til å prøve å tørne motor.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Startmotor har tatt kveld.

Post by Rikskringkastingen »

Havarert register? Jeg regner med at du kanskje kan få litt mer presise tips hvis du gidder å skrive litt om hva slags bil det er snakk om.. Minimum hvilken kombinasjon av motor og gir du har.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
RogerP

Post by RogerP »

Godt poeng!! Bilen det gjelder har AXD motor 2,5Tdi med manuel gir. Da er profilen oppdater med riktig bil også.
Rikskringkastingen
-
-

Hvor langt har den gått? Og hvordan oppsto problemet? Er det konstatert at startmotoren er defekt, eller er det noe du har konkludert med på grunn av at den ikke ville dra rundt motoren? Har det vært noen ulyder før problemet oppsto? Forbruk av kjølevæske?

Denne motoren har tannhjulsregister, ingen registerreim eller kjede. Jeg har hørt om en eneste slik motor med havarert register, der var det nok lagerbolten til det ene tannhjulet som hadde knekt. Men dette har ikke vært noe veldig vanlig problem på disse. Kanskje koblingen mellom motor og dynamo eller klimakompressor kan ha gått føyka og kilt seg fast? Jeg har vært borti en motor med vanlig reimdrift til dynamoen, hvor lagerne hadde skåret seg. Der satt dynamoen så fast at motoren ikke ville gå rundt på starteren. Eller kanskje det kan ha skjedd noe med dobbelmassesvinghjulet. Jeg har også sett biler hvor biter av svinghjulet eller clutchen har karvet hull i clutchhuset fra innsida.
Henrik Engen

RogerP

Post by RogerP »

Bilen er gått 160Tkm. Kjørte bilen søndag kveld uten lyder eller problemer. Og når min bedre halvdel skulle starte den mandag morgen laget bare starteren ein liten lyd før det ble stilt. Starter er konstatert defekt av både meg og firmaet som skal overhale den for meg. Har ikkje vært noe forbruk av kjølevann og nivået på det og olje er normale nå også. Bilen har startproblemer når den har stått litt så er egentlig forståelig at starteren må overhales da den må brukes litt til tider.
Disse gummi koblingene mellom dynamo og klimakompressor er byttet for ca 6-8000km siden, men er det noe frihjul der som burde vært byttet og? Har lest litt forskjellig. Møller meinte den ikkje hadde det når eg kjøpte gummikoblingene. Men det virket ikkje som han var heilt sikker, ikkje den med mest peiling eg møtte på i verkstedsskranken kan man vel trykt si. Har 2,5en og dårlig svinghjul eller? Trodde det gjaldt 1,9en.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

2,5 er ikke kjent med svinghjulsproblemer.
2,5 literen har to frihjul som også må byttes, inkl reim.

Vanskelig å starte etter å ha stått lenge? Hvordan? Kjinner du den lenge før den starter, eller tar det lang tid før du hører starteren gå..?
Rikskringkastingen
-
-

Jeg har vel vært borti noen få svinghjul på 2,5 også, men det har nok vært flere på 1,9. Det er nok vanlig å skifte både gummikoblinger og frihjul samtidig. Men jeg skal ikke påstå at det er et sånt frihjul som har havarert, jeg har ikke noen erfaring med hva som pleier å skje hvis du bare bytter gummikoblingen. Disse delene har forresten fått navn som er fryktelig dårlig oversatt fra tysk til norsk. Frihjulet kalles "bendixdrev", og gummikoblingen kalles "clutch". Det kan nok være grunnlag for noen misforståelser.

Hvis du ikke får rotert motoren for hånd, og du ikke ser noe galt fra utsida, så spørs det om ikke du må begynne å demontere litt. Jeg jobber med reservedeler til disse bilene, og har ikke skrudd noe på disse motorene selv. Så det kan hende det er ett eller annet jeg ikke er oppmerksom på her. Men jeg kan ikke helt forstå hvordan bare en defekt og demontert startmotor skal gjøre at du ikke får motoren til å gå rundt.
Henrik Engen

Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Rikskringkastingen wrote:Jeg har vel vært borti noen få svinghjul på 2,5 også, men det har nok vært flere på 1,9. Det er nok vanlig å skifte både gummikoblinger og frihjul samtidig. Men jeg skal ikke påstå at det er et sånt frihjul som har havarert, jeg har ikke noen erfaring med hva som pleier å skje hvis du bare bytter gummikoblingen. Disse delene har forresten fått navn som er fryktelig dårlig oversatt fra tysk til norsk. Frihjulet kalles "bendixdrev", og gummikoblingen kalles "clutch". Det kan nok være grunnlag for noen misforståelser.

Hvis du ikke får rotert motoren for hånd, og du ikke ser noe galt fra utsida, så spørs det om ikke du må begynne å demontere litt. Jeg jobber med reservedeler til disse bilene, og har ikke skrudd noe på disse motorene selv. Så det kan hende det er ett eller annet jeg ikke er oppmerksom på her. Men jeg kan ikke helt forstå hvordan bare en defekt og demontert startmotor skal gjøre at du ikke får motoren til å gå rundt.
Hvis innslaget på starteren er gåen, spinner den jo bare rundt, og tar ikke tak i svinghjulet, dermed går ikke motoren rundt heller ;)
Rikskringkastingen
-
-

Kall'n wrote: Hvis innslaget på starteren er gåen, spinner den jo bare rundt, og tar ikke tak i svinghjulet, dermed går ikke motoren rundt heller ;)
Vanligvis er starteren konstruert sånn at den ikke begynner å gå rundt før starterinnslaget har satt drevet i inngrep på startkransen. Hvis starteren spinner uten å dra med motoren, så er det vanligvis noe feil i frihjulet på starterdrevet. Men uansett så skal det være mulig å trillestarte eller rotere motoren for hånd, selv om starteren er plukket ut av bilen. Og hvis jeg ikke har misforstått, så sitter denne motoren fast.
Henrik Engen

RogerP

Post by RogerP »

Måtte kinne lenge for å få start Kall`n, er som om dieselen renner tilbake. Får ikkje diesel i olja. Ved testing av starteren i skrustikka ville den ikkje, verken via innslaget eller ved å sette strøm direkte på motordelen på starteren. Har ikkje fått prøvd å rotere motoren for hånd enda men virket som den stod fast ved forsøk på å ta den på gir. Så vist det er tilfelle at den står fast skjønner eg ikkje hva som kan ha skjedd iløpet av natten, eller i det starteren slo inn og ble defekt.
RogerP

Post by RogerP »

Har idag fått demontert litt på bilen og når eg tok av innsuget kom det diesel ut fra ihvertfall ein av sylinderene. Så må vel ut med glødepluggene og prøve å tørne motoren da.
Rikskringkastingen
-
-

Hmmm. Så du mistenker hydrostatisk låsing på grunn av at sylinderen er full av diesel? Akkurat det har jeg ikke vært borti før. Har du prøvd å dreie motoren baklengs? Da kan det kanskje hende du får tømt den sylinderen som låser gjennom en ventil som åpner.

Tidligere i dag snakket jeg med en jeg kjenner, om en T5 med 2,5 TDI. Denne har vært vanskelig å starte, og i det siste har den begynt å ruse seg opp av seg selv. Der var det en teori om at dette kunne skyldes dårlige tetninger mellom pumpedysa og toppen. Slik at diesel med matetrykk inn til pumpedysa kan lekke rett inn i forbrenninga. Hvis det samme skjer når bilen står stille, så kan det vel tenkes at en slik utetthet kan føre til at sylinderen fylles opp. Men tandempumpa som lager matetrykket er jo drevet av kamakselen. Etter at motoren er stoppet, så ville jeg tro at trykket fra denne vil synke mye fortere enn det tar å fylle sylinderen med diesel. Men det sitter vel ei elektrisk pumpe i tanken, mulig den kan klare å pumpe diesel gjennom tandempumpa? Og det kan hende den elektriske pumpa starter hver gang førerdøra åpnes?
Henrik Engen

RogerP

Post by RogerP »

Er det eg "håper" på, prøvde å slepe den 1meter baklengs i 6gir og da virket det som om starteren klarte å bevege den litt etterpå. Skal se om eg får tid og ryggen vil sammarbeide til å få forsket litt meir idag. Veit ikkje hvor mye eg skal gjøre ut av det vist det er dieselen som holder den igjen. Bytte tetninger på dysene og håpe på det beste? Bytte topp? da noen meiner det er årsaken til at den er tungstartet. Får bare håpe eg ikkje har gjort skade på noe når eg prøvde å ta den på gir, før eg skjønte at den ikkje ville rotere. Leste i ein annen tråd om overdimensjonerte o-ringer til dysene, er dette noe som selges orginalt?
RogerP

Post by RogerP »

Det stod diesel oppå stempel nr5 det lengst vekke fra svinghjulet så nå roterer motoren. Satser på det er dysetetningen som er gåen og ikkje toppen som er sprekt.
Rikskringkastingen
-
-

Så vidt jeg har forstått, så er det ikke så vanlig at toppene sprekker. Men jeg tror ikke det er helt ukjent at pumpedyseelementene jobber fram og tilbake i setet, slik at hullet blir for stort. Det kan nok også bli spor og grader på grunn av dette. Dermed er det fare for at det ikke blir tett ved å bare bytte tetningene. Hvis du tar ut pumpedysene, så bør du være obs på at både boltene som holder vippearmsakselen og de som holder dysene nede i toppen, er strekkbolter. Da må du bytte boltene hver gang, og trekke til med riktig moment + vinkel.
Henrik Engen

RogerP

Post by RogerP »

Får ikkje ut den forba... dysa! Noe tips og triks hvordan dere pleier få dei ut?
simasa
Car: T5, 2,5 tdi,AXE, 2004 multivan
Phone: 90101971

Post by simasa »

RogerP wrote:Det stod diesel oppå stempel nr5 det lengst vekke fra svinghjulet så nå roterer motoren. Satser på det er dysetetningen som er gåen og ikkje toppen som er sprekt.
Fant du ut av dette? Eg har samme problemet når bilen skal startes etter å ha stått ei stund. Går som ei klokke ellers.
Stig Øyvind Andersen

2004 VW T5 Multivan 2,5 TDI
2009 VW Tiguan 2,0 TDI 4M, aut. (tilsalgs)
2006 VW Touran 1,9 TDI
Post Reply