OddN wrote:Renax wrote:Lage ett spesialkapell hvor baklemmen blir lagt ned som en rampe? Er trossalt ikke bærende karosseri så du kan vel lage akkurat hva du vil å sette oppå der...
Meen, om jeg hadde hatt en griselav luftkjølt Sika, så hadde jeg ikke brydd meg med å få noe MC oppå:-P kunne bare kjørt sika heller:-)
Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Hehe, ja det kan du si
Når det gjelder å bruke baklemmen som rampe, så er det sånn at for at vinkelen mellom rampe og plan skal bli liten nok til at sykkelen ikke setter seg fast, så må lemmen være minst like lang som planet (273cm) Og selv da bør bilen være senket for at det skal gå bra. Derav den opprinnelige ideen med å bruke sidelemmene som rampe. Nå ville jo ikke det ha vært mulig med et sånnt brannbilkapell fastmontert oppå karmene, så da oppstår det et behov for alternativ rampe. Hmm, dette baller på seg.
Tenke litt....
Om du får laget en rampe som kan dras helt bak, så blir vinkelen for høy -da fremre kant nødvendigvis må ligge an i bakkant av planet?!
Krokløft/krane bør vel utgå, da dette er tunge greier!
Så min tanke går på et plan som kan rulles ut i bakkant.
Planet på selve bilen må da ha en rulle/hjul bakerst, som stålet/bjelkene i planet kan gli på.
Helt i ytterkant av planet, monterer du så noen litt større hjul/ruller (type pallejekk!!)...
Så vil du gjerne ha et pent kapell -uten at du kompromisser med lemmene?!
Vel foran mot bakveggen monterer du et fundament som har "føtter" til kapellet og feste for en rimelig vinsj -samt glideplanet.
Bak monterer du et likende opplegg, med følgende:
To biter kanalstål, som glidebaner -akkurat brede nok til at nevnte hjul i ytterkant av (glide-) planet passer.
Dette skal da gå bakover og nedover til at vinkelen blir rett på (glide-) planet -for sykkelen!
Her tenker jeg et vinkeljern på tvers bak, der du fester nevnte glidebaner i...og tar disse av når planet er vinsjet "om bord"!
Det er vel også behov for en del stag, men dette er vel også ganske greit?!
Sykkel oppå, og vinsj det hele inn!
Med maks senk, og en 1,9/2,1 etc. der forgassere/ innsprøytningsdetaljer ikke er i veien, så bør det gå an å få til noe -ganske rimelig?!