Cassandra
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Cassandra
Da spørs det om ikke jeg igjen har blitt et offer for min sviktende impulskontroll. For i dag ble det visst bestemt at Cassandra skal flytte hjem til meg. Med sine drøye 30 år på nakken må nok Cassandra regnes som en aldrende dame. En noe falmet skjønnhet. Jeg har faktisk ikke sett henne selv en gang, men jeg så noen bilder av henne for 4-5 år siden. Hun har nok ikke blitt noe mindre mosegrodd siden den gang. Problemet er jo at Cassandra ikke er ei sånn dame som jeg sikkert kunne trenge. Ei litt streng ei som kan bestemme at fem T3-prosjekter er mer enn nok. Tvert imot, hun er nummer seks i rekken.
Utfra det jeg har klart å finne på nettet, ble Eurec Cassandra bygd i IJsselstein i Nederland. Dette ser ut til å ha vært et samarbeid med Devon Conversions i England, Eurec Cassandra ser ut til å være nærmest identisk med Devon Moonraker. Det ser faktisk ut til at Eurec Motorhomes fortsatt eksisterer, og har tenkt å gjøre det i to dager til. Jeg er ikke veldig stødig i det nederlandske språket. Men hvis jeg forstår informasjonen på internettsidene deres riktig, så legger de ned driften av firmaet 20/12-2013. De siste årene har de nok ikke bygd egne campingbiler, men vært forhandler for andre merker og drevet med utleie.
http://vwpix.org/T3/Prospekte/deutschla ... index.html
Denne bilen ser ut til å være solgt ny i Norge i 1983. Jeg vet ikke om den har vært levert fra VW-forhandleren ferdig ombygd, om den er sendt til Nederland i ettertid, eller om den kan være ombygd hos en eventuell Eurec-forhandler i Norge. Men jeg skal prøve å finne ut litt mer om dette etterhvert. Jeg får først få den hjem og få litt oversikt over tilstanden. Den skal visstnok være flyttbar for egen maskin, men originalmotoren er utslitt, og har såpass gjennomslag at den spytter ut peilepinnen ved hard kjøring. Men en annen motor følger med på kjøpet. Dette skal være en KY på hele 1,7 liter, med enda 6-7 hester mer enn originalmotoren.
Jeg får se an litt hva jeg gjør med karosseriet. Motorbytte og EU-godkjenning må bli første prioritet. Men det spørs om ikke det må bli litt mosefjerning etterhvert. Så får vi se hva slags hjul det blir. Røde brede 16" stålfelger? Borbet A med skikkelig kant? Gasburners? Fuchs? Den må nok senkes litt også. Jeg ser for meg at denne bør være lav og langsom.
Utfra det jeg har klart å finne på nettet, ble Eurec Cassandra bygd i IJsselstein i Nederland. Dette ser ut til å ha vært et samarbeid med Devon Conversions i England, Eurec Cassandra ser ut til å være nærmest identisk med Devon Moonraker. Det ser faktisk ut til at Eurec Motorhomes fortsatt eksisterer, og har tenkt å gjøre det i to dager til. Jeg er ikke veldig stødig i det nederlandske språket. Men hvis jeg forstår informasjonen på internettsidene deres riktig, så legger de ned driften av firmaet 20/12-2013. De siste årene har de nok ikke bygd egne campingbiler, men vært forhandler for andre merker og drevet med utleie.
http://vwpix.org/T3/Prospekte/deutschla ... index.html
Denne bilen ser ut til å være solgt ny i Norge i 1983. Jeg vet ikke om den har vært levert fra VW-forhandleren ferdig ombygd, om den er sendt til Nederland i ettertid, eller om den kan være ombygd hos en eventuell Eurec-forhandler i Norge. Men jeg skal prøve å finne ut litt mer om dette etterhvert. Jeg får først få den hjem og få litt oversikt over tilstanden. Den skal visstnok være flyttbar for egen maskin, men originalmotoren er utslitt, og har såpass gjennomslag at den spytter ut peilepinnen ved hard kjøring. Men en annen motor følger med på kjøpet. Dette skal være en KY på hele 1,7 liter, med enda 6-7 hester mer enn originalmotoren.
Jeg får se an litt hva jeg gjør med karosseriet. Motorbytte og EU-godkjenning må bli første prioritet. Men det spørs om ikke det må bli litt mosefjerning etterhvert. Så får vi se hva slags hjul det blir. Røde brede 16" stålfelger? Borbet A med skikkelig kant? Gasburners? Fuchs? Den må nok senkes litt også. Jeg ser for meg at denne bør være lav og langsom.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: Cassandra
Lav og langsom = brede stålfelger. Oh jess 
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Gratulerer så mye med bilen!
Du skal vel ha slike:

Du skal vel ha slike:

-
skaravelle
- -

Wtf!! Hvilke dimensjoner snakker vi her? De var feteChewie wrote:Gratulerer så mye med bilen!
Du skal vel ha slike:

bugbuddies.no
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Ja, de er coole!skaravelle wrote:Wtf!! Hvilke dimensjoner snakker vi her? De var feteChewie wrote:Gratulerer så mye med bilen!
Du skal vel ha slike:
Er litt flere bilder her: http://www.polotreff.de/forum/t/194145?start=12
Det er åpenbart et tysk firma, som heter DS Tuning, som bredder de originale stålfelge: http://www.ds-tuning.com/stahlfelgenverbreitrung.html
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg tror du er inne på noe der. Men disse ble kanskje litt massive. Skulle jeg hatt akkurat disse felgene så tror jeg de hadde blitt lakkert sølv med originale T3-kapsler. Mulig det hadde blitt minst like bra med 15" eller 16"? Jeg har noen 16" Tiguan-felger liggende, men de skal nok på en syncro. Men det kan jo være mulig å få til noe med et sett 15" fra Passat.
Cassandra har forresten kommet hjem. Hun ville visst ikke starte likevel, så hun måtte fraktes på henger. Bilder kommer nok snart. Hun trenger litt stell, men jeg synes dette ser ganske bra ut. Teltduken på loftet må gjøres rein, men den ser hel ut. Litt begynnende mugg og jordslag noen steder i interiøret, men jeg tror det skal holde med reingjøring. Innredningen virker temmelig komplett, så jeg tror det skal gå an å reise på tur uten å begynne å lete etter sære spesialdeler for Eurec / Devon. Karosseriet har noen bulker, og det er litt rust nederst på skyvedøra. Hvis noen skulle ha skyvedør og bakluke av den gamle typen til salgs, så kan jeg være interessert. Men inntil videre kan jeg leve med bulkene i bakluka, og skyvedøra kan nok sveises uten store problemer.
Cassandra har forresten kommet hjem. Hun ville visst ikke starte likevel, så hun måtte fraktes på henger. Bilder kommer nok snart. Hun trenger litt stell, men jeg synes dette ser ganske bra ut. Teltduken på loftet må gjøres rein, men den ser hel ut. Litt begynnende mugg og jordslag noen steder i interiøret, men jeg tror det skal holde med reingjøring. Innredningen virker temmelig komplett, så jeg tror det skal gå an å reise på tur uten å begynne å lete etter sære spesialdeler for Eurec / Devon. Karosseriet har noen bulker, og det er litt rust nederst på skyvedøra. Hvis noen skulle ha skyvedør og bakluke av den gamle typen til salgs, så kan jeg være interessert. Men inntil videre kan jeg leve med bulkene i bakluka, og skyvedøra kan nok sveises uten store problemer.
Henrik Engen
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Gratulerer så mye med enda en bil, Henrik!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
Rikskringkastingen
- -

Her har det faktisk vært litt framdrift i det siste, selv om det har blitt dårlig med oppdateringer. Jeg fikk hentet KY-motoren ved påsketider, og for et par uker siden fikk jeg begynt litt. Nå sitter motoren i bilen. Den har fått ny clutch, registerreim og strammehjul, olje og filter, luftfilter, dieselfilter, toppdekselpakning og glødeplugger. Ny dynamoreim kommer så fort dynamoen er på plass. Ventilklaringer er sjekket og justert, registeret satt opp etter boka, og pumpa justert med måleur. Da er det bare å håpe at alt fungerer etter noen år utendørs, og at korrosjonen kun er utvendig. Motoren var ganske irret og rusten, men det så bra ut under toppdekselet. Dieselpumpa måtte ut for å få løsnet kaldstartarmen, men ellers virker det som alt som skal bevege seg fungerer.

Vegetasjon på sliten lakk kan gi ganske interessante mønstre..

Her har det nok blitt litt hull.

Clutchen ble blank og fin da..

Vegetasjon på sliten lakk kan gi ganske interessante mønstre..
Her har det nok blitt litt hull.
Clutchen ble blank og fin da..
Henrik Engen
Fra litt tidligere: Tiguan-stålfelger, er det noe det er god tilgang på i Møller-systemet? Trenger noen 16" til vinterhjul, kanskje det hadde vært en rimelig løsning. Hva innpress på slikt, eller er det spacerterritorium?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Liker at du setter inn "orginalmotoren "
Er jo veeeeldig fristende å modifisere disse bilene litt, men orginalbiler blir nok ettertraktet vare om en stund.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Rikskringkastingen
- -

Tilgang og tilgang.. Vi kan jo bestille nye. Sannsynligvis spesialbestilling fra Tyskland. Og nye stålfelger er dessverre ikke billig lenger. På grunn av at de aller fleste skal ha alufelger, så blir volumet så lite at en ny stålfelg med hjulkapsel gjerne blir dyrere enn en kurant alufelg. For noen år siden var det noen Tiguaner som ble levert på stål. Jeg fikk tak i fire felger som var avmontert fra en bil hvor kunden ønsket to sett med alu. Men nå leveres nok alle de nye bilene på alu fra fabrikk, og jeg har ikke sett noen flere slike på årevis. Men jeg sitter jo og jobber noen få meter fra dekkverkstedet, så jeg holder øya åpne.. Innpresset er helt kurant, 33mm, det er det som gjør dem godt egnet for T3 syncro. Men senterhullet er på 57mm, så de krever litt frisering for å passe på T3. Jeg har ikke fått fresemaskinen min skikkelig i drift enda, derfor er fortsatt ikke mine felger klare for bruk.subwoofer wrote:Fra litt tidligere: Tiguan-stålfelger, er det noe det er god tilgang på i Møller-systemet? Trenger noen 16" til vinterhjul, kanskje det hadde vært en rimelig løsning. Hva innpress på slikt, eller er det spacerterritorium?
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Originalmotor du lissom.. Dette er en KY, en 1,7-liter på 57 hester! Det blir vel 14% effektøkning i forhold til den originale CS-motoren. Dette blir for hot rod å regne. Men jeg skrur over de originale slangestussene i aluminium. Svarte plaststusser blir jo litt nittitall..Tur-Bo wrote:Liker at du setter inn "orginalmotoren "Er jo veeeeldig fristende å modifisere disse bilene litt, men orginalbiler blir nok ettertraktet vare om en stund.
Henrik Engen
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Rikskringkastingen wrote:Originalmotor du lissom.. Dette er en KY, en 1,7-liter på 57 hester! Det blir vel 14% effektøkning i forhold til den originale CS-motoren. Dette blir for hot rod å regne. Men jeg skrur over de originale slangestussene i aluminium. Svarte plaststusser blir jo litt nittitall..Tur-Bo wrote:Liker at du setter inn "orginalmotoren "Er jo veeeeldig fristende å modifisere disse bilene litt, men orginalbiler blir nok ettertraktet vare om en stund.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Hmm, i golfen min er det en CR motor, 1,6l med svimlende 54 hester. Kansje en slik KY med manifolder og pumpe fra CR kunne blitt presset til å levere hele 60hk. Isåfall er man i GTD land!
Det er greit med disse sugedieslene, de går ikke så fort... istykker.
Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Det er greit med disse sugedieslene, de går ikke så fort... istykker.
-
Rikskringkastingen
- -

Joda, sugedieselene går fort i stykker. I alle fall CS, mye fortere enn JX. De fleste var ferdige etter rundt 100000 km. Problemet med de motorene var at de ikke hadde oljedyser for underspyling av stemplene. Det har KY, så den holder forhåpentligvis bedre enn CS. KY kom på markedet i '87/'88, og det var vel ikke så mange som kjøpte sugediesel etter at turbodieselen kom. Så KY er ganske sjeldne.
Både suge- og turbodiesel holder jo veldig bra i en original Golf eller Passat. Motorene i T3 er ikke dårligere. Problemet med disse små dieselmotorene er at de må kjøres knallhardt for at en så tung bil i det hele tatt skal flytte på seg. Og der sliter sugemotorene minst like mye som turbomotorene. Min teori er at for rask oppvarming er det største problemet. Det er derfor de sprekker. Og det er stort sett sprekker i toppene og kjøleproblemer som knekker dem. De tåler hard kjøring ganske godt når de først blir gjennomvarme, i alle fall de som har oljedyser for stempelkjøling. På åttitallet gikk det et par biler i transport for en av hovedstadsavisene. Disse bilene hadde JX, og var levert nye med intercooler fra Vest Tuning. Hundre hestekrefter. De gikk mer eller mindre kontinuerlig, ble vel stort sett bare stoppet for oljeskift en gang i uka eller så. Disse gikk mange hundre tusen kilometer på samme motor. Jeg er ikke sikker på om jeg husker riktig, men jeg tror det var snakk om minst 600000 km. Kanskje Rune husker disse detaljene? Jeg tror at intercooler bare er sunt, det senker forbrenningstemperaturen, også med høyere effektuttak. Så lenge man modererer seg til rundt 100 hk på en 1,6, og kjører veldig pent til motoren er gjennomvarm, så tror jeg ikke effektøkningen med intercooler vil redusere levetida på en JX. Men man må uansett passe på kjølesystemet. Sjekke nivået på tankene, følge med på måleren og kontrollampa, sjekke for lekkasjer. Og ikke bruke bilen uten at systemet er helt i orden.
KY-motoren kan sikkert brukes i en Golf. Jeg tviler på at manifoldene gjør noen stor forskjell, regner med at effektforskjellen på en Golf og en Transporter stort sett har med mengdeskruen å gjøre. KY har samme slaglengde som CS og JX, og sikkert 1,6-motorene fra Golf. Men den har større boring. Det skulle ikke forundre meg om det er samme stempeldiameter som 1,9. KY har også en annen kamaksel enn de to andre, med litt andre ventiltider. Ifølge rephåndboka og delekatalogen har faktisk KY et ganske stort hull i motorblokka mot registeret. Dette dekkes av dieselpumpebraketten, og tettes med en o-ring. Dette hullet finnes ikke på 1,6-literne, og jeg aner ikke hvorfor det er der. Har ikke sett noen grunn til å skru av pumpebraketten for å kikke på det heller..
Både suge- og turbodiesel holder jo veldig bra i en original Golf eller Passat. Motorene i T3 er ikke dårligere. Problemet med disse små dieselmotorene er at de må kjøres knallhardt for at en så tung bil i det hele tatt skal flytte på seg. Og der sliter sugemotorene minst like mye som turbomotorene. Min teori er at for rask oppvarming er det største problemet. Det er derfor de sprekker. Og det er stort sett sprekker i toppene og kjøleproblemer som knekker dem. De tåler hard kjøring ganske godt når de først blir gjennomvarme, i alle fall de som har oljedyser for stempelkjøling. På åttitallet gikk det et par biler i transport for en av hovedstadsavisene. Disse bilene hadde JX, og var levert nye med intercooler fra Vest Tuning. Hundre hestekrefter. De gikk mer eller mindre kontinuerlig, ble vel stort sett bare stoppet for oljeskift en gang i uka eller så. Disse gikk mange hundre tusen kilometer på samme motor. Jeg er ikke sikker på om jeg husker riktig, men jeg tror det var snakk om minst 600000 km. Kanskje Rune husker disse detaljene? Jeg tror at intercooler bare er sunt, det senker forbrenningstemperaturen, også med høyere effektuttak. Så lenge man modererer seg til rundt 100 hk på en 1,6, og kjører veldig pent til motoren er gjennomvarm, så tror jeg ikke effektøkningen med intercooler vil redusere levetida på en JX. Men man må uansett passe på kjølesystemet. Sjekke nivået på tankene, følge med på måleren og kontrollampa, sjekke for lekkasjer. Og ikke bruke bilen uten at systemet er helt i orden.
KY-motoren kan sikkert brukes i en Golf. Jeg tviler på at manifoldene gjør noen stor forskjell, regner med at effektforskjellen på en Golf og en Transporter stort sett har med mengdeskruen å gjøre. KY har samme slaglengde som CS og JX, og sikkert 1,6-motorene fra Golf. Men den har større boring. Det skulle ikke forundre meg om det er samme stempeldiameter som 1,9. KY har også en annen kamaksel enn de to andre, med litt andre ventiltider. Ifølge rephåndboka og delekatalogen har faktisk KY et ganske stort hull i motorblokka mot registeret. Dette dekkes av dieselpumpebraketten, og tettes med en o-ring. Dette hullet finnes ikke på 1,6-literne, og jeg aner ikke hvorfor det er der. Har ikke sett noen grunn til å skru av pumpebraketten for å kikke på det heller..
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Neida, det er lett. Det er bare å la den stå i fred under et tre i 8-10 år.JIT wrote:Cassandra....hm flott navn...løfterikt....
Det er mange som banner rundt rat-look.....men Cassandra sin er helt genuin og ikke fake.....den patinaen er umulig å gjenskape...
Regnet vel egentlig med at den kom. Så jeg har spart litt på noen av bildene. For nå er det for seint.JIT wrote:Har en SAAB 96 stående....rallybil i Standard B klassen på sytti/åttitallet......sopp befengt forfall, men akk så vakkert allikevel .....har lekt med tanken å bare strekke opp bremser, og med overalt motor ikke røre en penal utvendig...ALT for å bevare det som ikke KAN gjenskapes.
JUST A THOUGHT...HAS TO BEE SAID
Jeg har absolutt sans for rat-look. Og de beste er egentlig de som bare har blitt sånn, og ikke er bygd for å være rat. Så jeg har vurdert seriøst å beholde mosen, men kom fram til at det egentlig ikke var det jeg ville med denne bilen. For meg har det litt med historien å gjøre. Hvis en bil har blitt "satt ut i skogen for å dø", og forfallet har kommet langt, så er jeg helt med på å beholde den som den er. Gjerne med sopp og mose. Og jeg ser absolutt poenget med SAAB-prosjektet dit.
Denne bilen har vel egentlig bare blitt stående med motorproblemer en stund. Så vidt jeg vet kjøpte min tidligere kollega bilen fra Lyngseidet i Troms i 2008, og da hadde det vel allerede begynt å gro mose i takrennene. Han tok den nye motoren ut av en delebil, men fikk aldri tid til å gjøre prosjektet ferdig. Den ble sist EU-godkjent i 2005, og avregistrert i slutten av 2006. Men 2006-oblatene ligger fortsatt på dashbordet, og har aldri blitt klistret på skiltene. Så det er vel grunn til å anta at bilen har stått siden 2005. Siste registrerte eier kjøpte bilen brukt hos Normotor i Tromsø i 1984, ifølge kjøpekontrakten som fortsatt ligger i bilen. Da var den ett år gammel, og hadde gått ca 15000 km. Han hadde den altså i 24 år.
Jeg synes bilen er for bra til å la forfallet fortsette uten vedlikehold. Under ser den ganske hel og fin ut, og lakken vil komme seg mye med skikkelig rensing og polering. Høyre fordør er allerede skiftet ut med en uten rusthull, men med samme fargekode og tilsvarende patina. Jeg vurderer å gjøre noe med den rustne plateskjøten på venstre side, og å sveise hullene i bunn av skyvedøra. Nedre grill vil bli skiftet mot en som er hel. Bilen er fortsatt full av skrammer, bulker og riper, men det gir patina og er en del av bilens historie. Det er sånn jeg vil ha den. Velbrukt, men likevel ganske velholdt. Jeg tror det er riktig for en slik bil. Det finnes nok ikke så veldig mange Eurec Cassandra her i landet, med kjent norsk historikk, og i brukbar stand.
Henrik Engen
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Var jo ikke akkurat Rat-look på de siste bildene.
Får vi se hvordan Cassandra ser ut inne? 
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rat look er vel å bra, men om ikke patinaen har tatt helt over og det er mulig å polere fram så å si strøken lakk, så bør man absolutt polere!
Om omlakkering er eneste alternativ så synes jeg heller ratlook er et fornuftig vei å gå...
Om omlakkering er eneste alternativ så synes jeg heller ratlook er et fornuftig vei å gå...
Rat look er vel å bra, men om ikke patinaen har tatt helt over og det er mulig å polere fram så å si strøken lakk, så bør man absolutt polere!
-
Rikskringkastingen
- -

Lakken kommer ikke til å bli i nærheten av strøken. Men når jeg får tid til å holde på litt mer med poleringsmaskinen, så satser jeg på at den blir fin nok. Har ikke mye erfaring med maskinpolering, men det må vel være mulig å lære seg. Omlakkering er nok ikke noe alternativ.
Interiørbilder kommer nok etter hvert. Har ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det enda. Bare tatt ut noen puter som trenger litt stell.
Foreløpig er det motoren som har vært prioritert. Nå sitter den på plass, og har vært startet. Nå må jeg bare lage noen nye ledninger til dynamoen, og montere syklonfilteret og luftinntaket. Gummislangen mellom syklonfilteret og luftfilteret er veldig dårlig. Den er selvfølgelig utgått fra VW, så jeg får prøve å reparere den midlertidig med litt vulkaniseringstape.
Jeg har brukt eksosanlegget fra KY-motoren. Det passet dårlig med den originale blikkplata, den som skal ligge over/foran eksospotta. Dessuten kom eksosrøret i konflikt med tilhengerfestet. Så det ble demontert. Dette var et feste fra Seriemontasje, den typen som monteres uten å ta av de originale støtfangerbrakettene, og festes i slepekroken på høyre side. Hengerfestebjelken var tydelig bøyd. Lurer på hva de har hatt bakpå der. Og hvordan de har klart å dra det skjevt med 50 hester.. Noen ganger hater jeg T3 dypt og inderlig. Det er stort sett når jeg skrur eksosanlegg. Men drivstofftank er vel ikke veldig mye bedre, og det ser ut til å bli neste prosjekt. Motoren tente og gikk et par sekunder, så var det stopp. Til slutt prøve jeg å helle diesel med trakt rett inn i tilførselslangen til dieselpumpa, og da gikk den fint. Blåste gjennom slangen fra filteret og hørte det boblet i tanken. Etterpå gikk den greit et halvt minutt eller så, før den stoppet igjen. Så det er nok noe grums som tetter utløpet fra tanken. Den gamle motoren hadde jo også de samme symptomene før jeg skulle hente bilen, så det høres vel sannsynlig ut.
Interiørbilder kommer nok etter hvert. Har ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det enda. Bare tatt ut noen puter som trenger litt stell.
Foreløpig er det motoren som har vært prioritert. Nå sitter den på plass, og har vært startet. Nå må jeg bare lage noen nye ledninger til dynamoen, og montere syklonfilteret og luftinntaket. Gummislangen mellom syklonfilteret og luftfilteret er veldig dårlig. Den er selvfølgelig utgått fra VW, så jeg får prøve å reparere den midlertidig med litt vulkaniseringstape.
Jeg har brukt eksosanlegget fra KY-motoren. Det passet dårlig med den originale blikkplata, den som skal ligge over/foran eksospotta. Dessuten kom eksosrøret i konflikt med tilhengerfestet. Så det ble demontert. Dette var et feste fra Seriemontasje, den typen som monteres uten å ta av de originale støtfangerbrakettene, og festes i slepekroken på høyre side. Hengerfestebjelken var tydelig bøyd. Lurer på hva de har hatt bakpå der. Og hvordan de har klart å dra det skjevt med 50 hester.. Noen ganger hater jeg T3 dypt og inderlig. Det er stort sett når jeg skrur eksosanlegg. Men drivstofftank er vel ikke veldig mye bedre, og det ser ut til å bli neste prosjekt. Motoren tente og gikk et par sekunder, så var det stopp. Til slutt prøve jeg å helle diesel med trakt rett inn i tilførselslangen til dieselpumpa, og da gikk den fint. Blåste gjennom slangen fra filteret og hørte det boblet i tanken. Etterpå gikk den greit et halvt minutt eller så, før den stoppet igjen. Så det er nok noe grums som tetter utløpet fra tanken. Den gamle motoren hadde jo også de samme symptomene før jeg skulle hente bilen, så det høres vel sannsynlig ut.
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

I kveld fikk jeg fylt pumpa med diesel, og puttet både tilførsel og retur ned i ei full dieselkanne. Da klarte pumpa å suge opp diesel fra kanna på egen hånd, og motoren holdt seg i gang. Men den gikk på ganske høyt turtall, en god del høyere enn normal tomgang, og det var det turtallet den ville ha. Dessuten lagde den ganske mye flott gråblå røyk. Full gass gjorde ingen forskjell, den gikk på samme turtall uansett. Så det er vel grunn til å anta at noe inni dieselpumpa har satt seg fast under utendørslagringa. Da er det vel tre alternativer. Det ene er å kjøre den en stund, slik at den blir god og varm, og håpe at mekanismen løsner. Det andre er å plukke fra hverandre pumpa og prøve å få den til å virke. Og det siste er å montere en annen dieselpumpe. Jeg har ikke tilgang på flere pumper fra KY, men jeg har den gamle fra den originale CS-motoren. Og i går fikk jeg tilfeldigvis kjøpt meg en CR, sugedieselmotor fra Golf I, som jeg ikke har bruk for. Kanske den pumpa kan fungere? Jeg får prøve å finne litt data på de forskjellige pumpene.Rikskringkastingen wrote:Motoren tente og gikk et par sekunder, så var det stopp. Til slutt prøve jeg å helle diesel med trakt rett inn i tilførselslangen til dieselpumpa, og da gikk den fint. Blåste gjennom slangen fra filteret og hørte det boblet i tanken. Etterpå gikk den greit et halvt minutt eller så, før den stoppet igjen. Så det er nok noe grums som tetter utløpet fra tanken. Den gamle motoren hadde jo også de samme symptomene før jeg skulle hente bilen, så det høres vel sannsynlig ut.
Henrik Engen
Å plukke pumpa fra hverandre og renske opp er ikke en heksekunst, da får du også en mulighet til å gå over o-ringer og pakninger...
Om noe er ødelagt inni pumpa kan du bruke deler fra de andre, men jeg tipper dette handler om en mengderegulator som ikke blir regulert, eller bare skovler i matepumpa som har satt seg...
Om noe er ødelagt inni pumpa kan du bruke deler fra de andre, men jeg tipper dette handler om en mengderegulator som ikke blir regulert, eller bare skovler i matepumpa som har satt seg...
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg tok av lokket på dieselpumpa i dag, uten å ta pumpa ut av bilen. Der var det brunt nedi. Det så ikke noe hyggelig ut i det hele tatt. Men jeg fikk litt løsnet litt på leamikken, blant annet sentrifugalregulatoren. Så nå går den på tomgang, og reagerer på gassen. Men den ryker og fusker på høyere turtall. Jeg tror ikke jeg gidder å koste på den pumpa nye pakninger. Jeg har sjekket litt på nettet, og det ser ut som pumpa fra CS er veldig lik som KY-pumpa. De har forskjellige delenummer, men f.eks. dieselkontor.de selger CS-pumpa for å passe til begge. Så da prøver jeg å flytte over pumpa som satt originalt i bilen. Eventuellt går det an å gi mengdeskruen en halv runde.
Henrik Engen
Det vil uansett fungere med CS pumpa, og den kan nok justeres til å gå likt...
Stort sett alle disse pumpene passer om hverandre, og kan justeres til å levere fra 50-80 hk... men en 80hk gtd kan justeres til å levere 120hk, det kan ikke disse "sparemotorpumpene"
Jeg har 1.9 Tdk pumpe på Golfen min, går helt fint og ryker ikke:-)
Stort sett alle disse pumpene passer om hverandre, og kan justeres til å levere fra 50-80 hk... men en 80hk gtd kan justeres til å levere 120hk, det kan ikke disse "sparemotorpumpene"
Jeg har 1.9 Tdk pumpe på Golfen min, går helt fint og ryker ikke:-)
-
Rikskringkastingen
- -

Prøvde CS-pumpa i kveld. Det ser ut som regulatoren sitter like godt i den. Den gikk på litt høyere turtall enn KY-pumpa gjorde på første forsøk, ellers oppførte den seg helt likt. Litt lei nå..
Men det er vel bare å kjempe videre. Litt usikker på om jeg skal prøve med CR-pumpa, eller prøve å få gjort rein KY-pumpa. Det vil kanskje være et glimrende påskudd for å kjøpe en ultralydvasker?
Jeg har vel aldri hatt ei VE-pumpe helt i deler før, så det kan jo bli interessant. Må bare lese meg litt opp på de forskjellige innstillingene først. Vet ikke om jeg gidder bryet med å få kjørt pumpa i benk i denne runden.
Ellers må jeg vurdere litt hva jeg gjør med drivstofftanken. Det frister med en helt ny tank, synes det har vært nok plunder med gamle rustne greier nå.
Men det er vel bare å kjempe videre. Litt usikker på om jeg skal prøve med CR-pumpa, eller prøve å få gjort rein KY-pumpa. Det vil kanskje være et glimrende påskudd for å kjøpe en ultralydvasker?
Jeg har vel aldri hatt ei VE-pumpe helt i deler før, så det kan jo bli interessant. Må bare lese meg litt opp på de forskjellige innstillingene først. Vet ikke om jeg gidder bryet med å få kjørt pumpa i benk i denne runden.
Ellers må jeg vurdere litt hva jeg gjør med drivstofftanken. Det frister med en helt ny tank, synes det har vært nok plunder med gamle rustne greier nå.
Henrik Engen