Ulyder TDI 2,5 - 151 HK - manuell girkasse.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
aalbork
Car: T5 2006 1,9 105 hk

Ulyder TDI 2,5 - 151 HK - manuell girkasse.

Post by aalbork »

Var og kikket på en 2002 TDI 2,5-151 Hk Caravelle i går. Likte bilen godt, men den hadde noen ting jeg reagerte på. Jeg har tidligere hatt en 1999 VR6, men har ikke noen erfaring med dieselmotorene i Caravelle og har derfor noen spørsmål jeg forsøker å lufte her.

Bilen trekker godt og opplevdes god å kjøre. Likevel var det noen ting jeg reagerte på og tenker på som potensielle kommende dyre reparasjoner:

1) Ved start/stopp av motor følger en rakle- eller riste- lyd som varer noen tidels sekund akkurat når motoren starter og stopper, og høres ut som noe som er løst eller vibrerer. Lyden er likedan både ved start av kald- og varm- motor. For å utelukke at dette er en normal lyd ved start/stopp, var jeg å hørte på naboens 102 hester i går kveld.

2) Ved start av kald motor kom en litt skranglende, metallisk lyd når jeg slapp clutchen og bilen stod i fri. Dette kom ikke tilbake etter at bilen ble driftsvarm. (ikke samme lyd som i punktet over).

3) Etter ca 20 min kjøring på motorvei, oppstod en hvinelyd som virket sterkest i venstrekurve. Lyden varierte ikke mye ved turtallsendring. Kan dette komme fra hydraulikkanlegget til servostyring? Styringen virket jevn og fin til tross for lyden. Lyden forsvant når bilen stod stille, så den kan jo kanskje også komme av noe som forskyver seg litt ved kjøring i kurve? fikk tatt lydopptak av denne lyden, men finner ikke noen måte å legge ved filen.

4) Fikk ikke startet Webasto selv ved kald motor. Er det slik at den ikke starter over en viss omgivelsestemperatur? Forsøkte ved å trykke meg frem til å få "on" i displayet før jeg startet motoren. Det kom ingen lyd fra Webastovarmeren.

Da jeg jar ute og prøvekjørte i går, kjente jeg veldig på savnet etter å kjøre Caravelle igjen. Likte denne bilen godt, men har ikke lyst til å kjøpe en bil som gir mest skrutid på gårdsplassen og Møller et sugerør ned i lommeboka. Har noen opplevd liknende symptomer, er jeg takknemmelig om de vil dele hva som var årsak samt dele og reparasjonskostnader.

Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Ulyder TDI 2,5 - 151 HK - manuell girkasse.

Post by Digger »

Jeg har en 151hk og en 102 syncro. Kjenner ikke igjen noen av de lydene du beskriver, men "magefølelsen" min sier at denne bilen hadde jeg ikke kjøpt.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
aalbork

Post by aalbork »

Digger wrote:Jeg har en 151hk og en 102 syncro. Kjenner ikke igjen noen av de lydene du beskriver, men "magefølelsen" min sier at denne bilen hadde jeg ikke kjøpt.
Nei, ble jo litt skeptisk. Fant forresten en youtube snutt med en Audi som har omtrent samme start/stopplyd. Håper lenken virker.

http://www.youtube.com/watch?v=5asTgokqKI8
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Min 2.5 102 hester hadde skranglelyd ved start stopp. Var sånn i 5 år uten at det ble verre. Har hørt flere som har det. Ikke identisk til den på filmen da... Mer som en knistelyd

Hvinelyden kan være bremsene som ligger på. Kjenn på felgene etter kjøring.

Skranglelyden med clutchen ute kan være trøstelageret. Trenger ikke være farlig

Dieselvarmeren trenger nok en overhaling
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det er mulig deksel rundt eksos er løs (ved start/stopp) hvinelyd kan være hjullager foran, metallisk lyd i fri er gjerne verre da er det selve girkasse..om du hadde fått mulighet til å sjekke oljenivå på kassen og eller om denne noensinne er skiftet
aalbork

Post by aalbork »

Har også tenkt på om det er noe deksel eller annet som vibrerer på et bestemt lavt turtall. Kan det muligens være noe med motorfestene?

Ellers vedr. hvinelyden, klarer jeg ikke helt bestemme om den er metallisk eller mer plystrende. Det som er litt rart er at den virker relativt konstant i tonen, uavhengig av turtall og bilens hastighet, så lenge bilen er i bevegelse. Men den øker i styrke med hvor hardt man kjører i vendtresving.

EDIT: Autorettet ord fra fra iPhone :(
Last edited by aalbork on 02 May 2014, 02:06, edited 1 time in total.
oysts
Car: T4

Post by oysts »

Jeg har plystrende lyd som kommer i svinger. Det skal visst være friskluftsviften som lager lyden. Om du får prøvd bilen igjen så prøv å skru av klimaanlegget for å høre om lyden stopper.

Ø

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
aalbork

Post by aalbork »

Friskluftviften høres ut som et godt tips. Den har jo konstant turtall uavhengig av hastighet og turtall på motoren.

Vedr. "raklelyden" dro jeg innom Møller på vei til jobb for å høre om de visste hva det kunne være, men ingen av de jeg snakket med hadde hørt noe liknende tidligere. Finnes det noen "guru" på denne typen motor i Oslo-området man kan spørre?
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

151 hesteren har en spesiell reimstrammedemper som på min hadde utslitt foring. Demperen slår borti motorblokka når bilen starter/stoppes og går på tomgang. Se bak motoren fremst ved regreima. Der ser du en "liten støtdemper" som vibrerer litt. Sjekk om den slår borti blokka.

Du har også svingningsdemper som kan ha slakke. Dobbeltmassesvinghjul lager og ulyd hvis det er slitt.

Hull i lyddemperrør foran katalysator. Ved start og stopp hadde jeg en "skranglelyd" Men, da skal du høre turbolyden godt inni bilen hvis hull der.

Hjullager som er slitt kan gi de merkeligste lyder. Som oftest vil du få en variasjon i lyden ved sving og fartsendring.

Mener fortsatt at denne bilen styrer du unna :wink:
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Post Reply