tempratur måler..

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
mikalsen
Car: WV T5 2,5 tdi 4Motion

tempratur måler..

Post by mikalsen »

Når jeg kjører og motor kommer opp på 90 grader, kan viseren å gå ned på 50 grader for så at gå opp på 90 grader igjen og enkelte gange hvis jeg går ned i gir og opp i turtall faller temp. ned for så at gå opp igjen.. :(

kan det være så enkelt som termostaten eller elektrisk feil..??? eller er dette noe som indikerer en alvorlig feil..?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: tempratur måler..

Post by Kall'n »

Garantert en feil på føleren. Når føleren viser 90 grader, er den heller ikke 90 grader. Har sett det selv. Når tempen egentlig er 70 grader kanskje, kan den legge seg på 90 grader.
I utgangspunktet klarer motoren aldri å ligge konstant på 90 grader, slik den viser. Men føleren på disse bilene har tydeligvis et stort slingringsmoment som gjør til at den viser 90 grader stort sett uansett, så lenge den har driftstemp.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Kall'n wrote:Garantert en feil på føleren. Når føleren viser 90 grader, er den heller ikke 90 grader. Har sett det selv. Når tempen egentlig er 70 grader kanskje, kan den legge seg på 90 grader.
I utgangspunktet klarer motoren aldri å ligge konstant på 90 grader, slik den viser. Men føleren på disse bilene har tydeligvis et stort slingringsmoment som gjør til at den viser 90 grader stort sett uansett, så lenge den har driftstemp.
Slingringsmonn er fordi enkelte bileiere ikke ville forstått at det var normal oppførsel at den ikke kunne holde eksakt 90 grader uansett hele tiden. Kunne like gjerne stått normal istedet for 90 ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
erijohansen
Car: 06 T5 130 4Motion

Post by erijohansen »

mikalsen wrote:Når jeg kjører og motor kommer opp på 90 grader, kan viseren å gå ned på 50 grader for så at gå opp på 90 grader igjen og enkelte gange hvis jeg går ned i gir og opp i turtall faller temp. ned for så at gå opp igjen.. :(

kan det være så enkelt som termostaten eller elektrisk feil..??? eller er dette noe som indikerer en alvorlig feil..?
sikkert tempføleren på kjølevannet. har bytta på min også, der gikk viseren i bunn spesielt under akselerasjon...bytta føler, ok :D
erijohansen
Car: 06 T5 130 4Motion

Post by erijohansen »

erijohansen wrote:
mikalsen wrote:Når jeg kjører og motor kommer opp på 90 grader, kan viseren å gå ned på 50 grader for så at gå opp på 90 grader igjen og enkelte gange hvis jeg går ned i gir og opp i turtall faller temp. ned for så at gå opp igjen.. :(

sikkert tempføleren på kjølevannet. har bytta på min også, der gikk viseren i bunn spesielt under akselerasjon...bytta føler, ok :D
kan jo også være termostaten som jukser, siden det endrer seg ved forskjellig turtall, høyere turtall øker jo vannpumpehastigheta og gir høyere gjennomstrømning gjennom radiator, da kan tempen falle, hvis det er termostaten da...
Post Reply