Tur-Bo wrote:Noen som vet hvorfor mange tdi motorer har så stor dynnamo ?
Moderne biler har mye elektrisk utstyr som til sammen trekker mye strøm. Derfor har de større dynamoer enn eldre biler. Fra midten av '90-tallet og oppover ble det mer og mer vanlig med større dynamoer og mindre batterier enn tidligere. Mindre startbatteri kan spare litt vekt. Men er vanligvis ikke noen fordel her i Norge, hvor det gjerne blir mange kaldstarter om vinteren. En stor dynamo er bare en fordel.
vwooosh...!!! wrote:Jeg har bar 70 eller 75A batteri....men når det er sagt har jeg fritidsbatteri i tillegg....nei kanskje det er greit med 120...
Det virker som det er mange som tror at størrelsen på dynamo og batteri begge er oppgitt i ampere (A), og at disse helst bør være like. Det er ikke tilfelle. Batterier er merket med kapasitet i amperetimer (Ah), og det vil si at de kan lagre nok elektrisk energi til å avgi en viss mengde strøm over en viss tid. Et batteri på 80 Ah kan avgi omtrent 80 A i en time, 40 A i to timer eller 1 A i 80 timer. Dynamoer er merket etter maksimal ladestrøm de kan avgi, i ampere. Hvis batteriet er fulladet, så leverer ikke dynamoen mer strøm enn forbrukerne i bilen trekker, uansett om dynamoen er kraftig nok til å levere 60 A eller 100 A under maks belastning. Men hvis du har stor dynamo, så har den mulighet til å levere mer strøm til forbrukerne i bilen og/eller lade batteriet raskere. Hvis du har en 40 A dynamo, og lys, vifte på fullt, stereoanlegg, varmeseter osv til sammen trekker 50 A, så vil du tappe batteriet under kjøring. Hvis du har en 60 A dynamo med samme 50A strømtrekket til andre forbrukere, så vil du lade et helt utladet 60Ah batteri på 6 timer. Hvis du har en 110 A dynamo vil du lade batteriet på en time. (Grovt forenklet, ikke tatt hensyn til endel faktorer som er tilstede i den virkelige verden.)
Hvis du har både et normalt startbatteri og et forbruksbatteri i bilen, så vil jeg påstå at det er en veldig dårlig ide å bytte bort en 120 A dynamo mot en som har mindre kapasitet. Det eneste du skal passe på hvis du skifter til en større dynamo, er at ledningene fra dynamo til batteri har tilstrekkelig tverrsnitt. Slik at de tåler den strømstyrken som dynamoen maksimalt kan avgi. Dette gjelder spesielt hvis det er en lang kabel mellom dynamoen og batteriet. Hvis forbruksbatteriet er montert foran i bilen, så vil jeg anbefale å sjekke tverrsnittet på kablene.