Campingbil regler pr.01.01-09.

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Campingbil regler pr.01.01-09.

Post by Caravelle nord »

Detta vil opplysa alle,å fjerne en hvær tvil på Ka såm we campingbil eller ikke. Men æ lura på om d e bila produsert etter den dato,el om dn regelen favne importbila produsert før den dato,men importert etter d?

Det norske regelverket

Avgiften for campingbiler er som før 22% av personbilavgiften og lik avgiften for varebiler. De nye reglene har følgende ordlyd:

Campingbil

Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 45 cm, og høyde 75 cm.
5. Bordet må ha en flate på minst 0, 3 m2 ved normal bruk.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun et av målene.”

Det nye er kravet om permanent innvendig høyde på 1,7m i en lengde på 2m. Dette utelukker biler med hevetak.
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Re: Campingbil regler pr.01.01-09.

Post by OddN »

Disse reglene gjelder for alle biler som skal registreres som campingbil i Norge etter den gitte datoen, uavhengig av om de er ny eller bruktimportert. Du kan altså for eksempel ikke bruktimportere en gammel T3 og så påberope deg de gamle reglene desverre.
Last edited by OddN on 10 Sep 2013, 11:40, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Kravet på takhøyde i 150cm bredde gjør vel også at høytak varianten av T5 ikke blir godkjent?
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Kravet på takhøyde i 150cm bredde gjør vel også at høytak varianten av T5 ikke blir godkjent?
Det stemmer. Takhøyden på 170cm må være så høy i en bredde på 150cm. Det utelukker alle vanlige Transportere, det være seg T3, T4 eller T5. Alkovebiler fra for eksempel Karmann bør dog oppfylle kravet.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Men ombygging av personbil til campingbil er lov uansett, men det vil fortsatt være personbilregistrering som gjelder, samme sak med varebil, man får bare medbringe personer i godkjente seter med belter og den vil fortsatt være en varebil i vognkortet?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Men ombygging av personbil til campingbil er lov uansett, men det vil fortsatt være personbilregistrering som gjelder, samme sak med varebil, man får bare medbringe personer i godkjente seter med belter og den vil fortsatt være en varebil i vognkortet?
JA, men ikke kall det ombygging av personbil til campingbil da.

Er bilen registrert som personbil i Norge, er det den høyeste avgiftsklassen vi har, og dermed står du fritt til å for eksempel ta ut seter, lage seng, montere kjøkkenbenk, kjøleskap, primus osv. Men den vil aldri få kjøretøygruppe campingbil etter de nye reglene med mindre den oppfyller kravene nevnt i første innlegg.

Eldre campingbiler som allerede er godkjent etter de gamle reglene beholder selvsagt denne statusen, med mindre man ønsker å endre de til en annen kjøretøygruppe, feks personbil. Jeg gjorde det med min forrige syncro. Den var campingbil etter gamle regler, med den minimalistiske Trufa-innredningen. Liggeplass til 4, fordelt på tre i bredd med nedfelt fullbredde baksete, og en i hengekøye over framsetene. Dermed var bilen også registrert for 4, selv om det var 5 sitteplasser med belter! Omregistrerte den til personbil for å kunne bruke alle setene. Senere fikk den Multivaninnredning og ble 7seter.

Når det gjelder varebiler med innredning, er det viktig å tenke på at man ikke lager "Faste sitteinnretninger" i varerommet. Da risikerer man ved en kontroll at tollvesenet regner bilen for ombygd til personbil og sender avgiftskrav deretter...
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

OddN wrote: (...)

Dermed var bilen også registrert for 4, selv om det var 5 sitteplasser med belter! Omregistrerte den til personbil for å kunne bruke alle setene. Senere fikk den Multivaninnredning og ble 7seter.

Er det ellers noe forskjell man opplever i praksis når man omregistrerer fra Campingbil til Personbil ? (f.eks alle T4 Multivan'er som var proforma Campingbil-registrerte som nye og som nå er 10 år og kvalifiserer til avgiftsfri omregistrering til Personbil) Jeg vet jo at da kan man lovlig på en T4 Multivan vil få lov til å sette inn 2 ekstra seter (der "campingskapene" sto), men er det ellers noe man "går glipp av" eller taper på å ikke ha bilen lengre registrert som en Campingbil ? Årsavgiften blir den samme, men eneste jeg kan komme på som ulempe er at forsikringen av samme bil som Personbil kan bli noen hundrelapper ekstra pr år enn som Campingbil :| Det er samme pris på ferjer og ikke noe fortrinn på campingplasser, kollektivfelt, like ofte EU-kontroll, etc.

Er det egentlig noe annen forskjell / ting man taper på å gå fra Campingbil til Personbil ? :?
OddN
-
-

Post by OddN »

CarlOtto wrote:
OddN wrote: (...)

Dermed var bilen også registrert for 4, selv om det var 5 sitteplasser med belter! Omregistrerte den til personbil for å kunne bruke alle setene. Senere fikk den Multivaninnredning og ble 7seter.

Er det ellers noe forskjell man opplever i praksis når man omregistrerer fra Campingbil til Personbil ? (f.eks alle T4 Multivan'er som var proforma Campingbil-registrerte som nye og som nå er 10 år og kvalifiserer til avgiftsfri omregistrering til Personbil) Jeg vet jo at da kan man lovlig på en T4 Multivan vil få lov til å sette inn 2 ekstra seter (der "campingskapene" sto), men er det ellers noe man "går glipp av" eller taper på å ikke ha bilen lengre registrert som en Campingbil ? Årsavgiften blir den samme, men eneste jeg kan komme på som ulempe er at forsikringen av samme bil som Personbil kan bli noen hundrelapper ekstra pr år enn som Campingbil :| Det er samme pris på ferjer og ikke noe fortrinn på campingplasser, kollektivfelt, like ofte EU-kontroll, etc.

Er det egentlig noe annen forskjell / ting man taper på å gå fra Campingbil til Personbil ? :?
Er nok ikke noe annet negativt enn at forsikringa kan bli noe dyrere... Og det er det vel verd for å få en mer fleksibel bil.
jimhell

Post by jimhell »

Noen som vet om det er mye styr med omregistrering fra campingbil til personbil,

Jeg bor i Oslo og det blir forbud mot "Bobiler" fra 2015.
Her er svaret jeg fikk fra kommunen da jeg sa at det er ingen kjøretøyer som heter bobiler.

"Hei og takk for henvendelse om Beboerparkering og klage på vedtatt forskrift !

Beklager at det har tatt noe tid før svar. Dette etter et uheldig datahavari i saksbehandlersystemet internt.

Bystyrets vedtak av forskrift for Beboerparkering av 13.06.12 er hjemlet i Vegtrafikkloven av 18.06.65, nr. 4 § 8, jfr. forskrift av 01.10.93, nr. 921 om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr §7.

Din klage henviser til § 5, pkt. b i forskrift for Beboerparkering, nest siste ledd - parkeringstillatelse knyttet til det enkelt kjøretøy. Tydeliggjøring er gjort med utgangspunkt i hvilke kjøretøy en ønsker i beboerområder, hvor bobiler, campingvogner, tilhengere og kjøretøy med totalvekt over 3.5 tonn, ikke er ønsket. Med utgangspunkt i vedtatt forskrift vil dette dessverre få konsekvenser for noen beboere som har såkalt bobil, eller de andre nevnte kjøretøytypene, og at en vil måtte finne annen parkeringsløsning annetsteds enn i gata i nærheten av der en bor. Innføring av Beboerparkering er derfor ihht. forskrift både et bymiljøtiltak, et reguleringstiltak og et tilretteleggingstiltak for aktuelle målgrupper og kjøretøygrupper.

Hva angår mulige endring av vedtatt forskrift nå før innføring, er det overveiende sannsynlig at Bystyret (som vil måtte vedta eventuelle endringer), ikke er innstilt på endringer nå, men først etter at ordningen har vært i virksomhet min. 1 – 2 år, og etter en forutgående evaluering som tilsier vedtektsendring. Dette er det gitt klare signaler på. Angjeldende klage vil derfor måtte tas hensyn til tilknyttet en slik evaluering.

Permanent innføring innenfor Ring 2 er planlagt til andre halvdel av 2015, og berørte kjøretøygrupper vil ha rimelig tid på seg å tilpasse seg før selve innføringen skjer, dvs. 1 – 1,5 år fra nå av.

Vi beklager derfor at din klage ikke vil kunne tas hensyn til på nåværende tidspunkt, og håper annen parkeringsløsning for aktuell bobil lar seg ordne.
"
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Så lenge bilen har vært i landet i over 10 år har det ingen avgiftsmessig betydning. Da er det omklassing fra bobil til personbil som er utfordringen. Noen ganger kreves det da feks. E-merket sikkerhetsseler, ingen seter må være på langs, alle seter må være forsvarlig festet. Og forsikringen blir endel dyrere.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Jimhell, du er klar over at disse reglene kun gjelder på kommunens offentlig grunn/vei som en betaler spefikt for. Dvs det er ikke forbud mot bobiler innenfor ringen. Kun at du ikke kan "kjøpe" deg en tillatelse til å stå lenge på et og samme sted. S.k beboerparkering.

Se mer her http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.n ... parkering/

Sent from my C6903 using Tapatalk
Last edited by ducce999s on 25 Mar 2014, 23:58, edited 1 time in total.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

ducce999s wrote:Jimhell, du er klar over at disse reglene kun gjelder på kommunens parkeringsplasser som en betaler for.

Se mer her http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.n ... parkering/

Er den regelen laget kun for å unngå turisters overnatting i biler, eller "Romfolk" på camping i Oslo ?
jimhell

Post by jimhell »

Har ingen alternativer enn gateparkering....

Kjører en 1995 Fiat Ducato "bobil, registert med 6 sitteplasser. første gang reg 2004 i Norge, (10 år)
Vurderer å sette inn en 2 seter foran istedet for passasjersetet, slik at den blir til 7 seter personbil.

Hvorfor skulle jeg overnatte i bilen min på gaten når jeg har leilighet i byen?
Etter min mening er det mye annet som skulle ha vært forbudt i Oslo....
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Har nokk et kombinert utspring den regelen.

Jimhell, prøver på nytt.Det er ikke forbudt å parkere bobiler innenfor ring 2 på offentlig arealer eller parkeringsplasser.

Men du kan ikke inngå avtale med kommunen om s.k beboerparkering.
Dette innebærer at du ikke er garantert noen plass på "din" gate og må flytte på bilen minst en gang per døgn på lik linje som alle vi andre.

Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Det vil da fortsatt vere fordelaktig å ha den som personbil, om det resulterer i at han kan ha bilen stående fast parkert på ett sted?
Slik jeg har forstått det så er det ingen problemer å registrere en bil som personbil, selv om den oppfyller kravene til å vere vare eller campingbil.
Forøvrig vil jeg anbefale å kvitte deg med Fiaten, utenom gamle 500, og Dino er det lite kult fra den kanten?

Sent from my TECNO_N7
jimhell

Post by jimhell »

Kvitte meg med Fiaten?
Alternativ?

For øvrig, så er beboerparkering ingen fast plass men bare rett til å parkere i et område.
Renax
-
-

Post by Renax »

Som sagt, om du ikke får lov å parkere en bobil der du vil, så har du 4 alternativ:
1. Kjøpe en personbil.
2. Parkere et annet sted
3. Kjøre til SVV og si at du vil omregistrere til personbil SVV kan isåfall fortelle deg hva du må eller ikke må gjøre.
4. Flytte til et sted med normale parkeringsmuligheter.

Sent from my TECNO_N7
jimhell

Post by jimhell »

Tror nok jeg satser på punkt 3 i sommer..

For øvrig har ikke noen andre byer i Norge forbud mot "bobiler". Trondheim, Bergen, Stavanger tillater alle personbiler under 3500 i beboerparkeringen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det som er litt interessant her er jo at de har definert en egen kjøretøygruppe (bobil) som ikke finnes i kjøretøyforskriften. Der heter det campingbil, med klare oppgitte kriterier.

Du kan sikkert omregistrere din campingbil til personbil, men må da sørge for at seter og belter tilfredsstiller kravene for personbil. Dette kan trafikkstasjonen som Renax sier svare på.

Men en annen ting er jo om kommunen fremdeles vil påstå at du har en såkalt "bobil" (siden det ikke er en korrekt kjøretøygruppe iht forskriften) og fortsatt nekte deg beboerparkering... Det ville jeg fått klarhet i først.
Renax
-
-

Post by Renax »

Nja, er den registrert som en personbil så kan vel ingen komme å kalle den for bobil? Isåfall må de vel forby alle stasjonsvogner som kan legge baksetet flatt i over 170cm lengde. jeg har sovet noen netter baki passater, med sotede vinduer og ei allrigt reisemadrass går det fint, kan det da vere bobil?

Evt så kan man kverulere, og si at det overhodet ikke er noen bobil, og vise til et vognkort hvor det står campingbil?
Blir som å si at lastebiler ikke kan parkere der, og så nekte meg fordi jeg har en varebil...

Sent from my TECNO_N7
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Nja, er den registrert som en personbil så kan vel ingen komme å kalle den for bobil? Isåfall må de vel forby alle stasjonsvogner som kan legge baksetet flatt i over 170cm lengde. jeg har sovet noen netter baki passater, med sotede vinduer og ei allrigt reisemadrass går det fint, kan det da vere bobil?

Evt så kan man kverulere, og si at det overhodet ikke er noen bobil, og vise til et vognkort hvor det står campingbil?
Blir som å si at lastebiler ikke kan parkere der, og så nekte meg fordi jeg har en varebil...

Sent from my TECNO_N7
Poenget mitt er jo nettopp at de (kommunen) kan finne på å fremdeles kalle det en bobil, siden de ikke forholder seg til de korrekte kjøretøygruppene i kjøretøyforskriften. Det er så vidt jeg har skjønt snakk om en Fiat "alkovebil", altså en bil som er "halvt varebil og halvt campingvogn" utseendemessig. Mange ville nok kalt det en bobil selv om det står personbil i vognkortet. Kanskje de til og med bevisst har brukt betegnelsen bobil for å kunne nekte alle slike biler uavhengig av hva det står i vognkortet...

Men dette er jo på siden av hva som hører hjemme i "diverse type 2" forumet... Hadde det enda dreid seg om en LT alkovebil :)
Post Reply