Import gammel T3 Westfalia
-
nille_furtado
- Car: T3
- Phone: 0
Import gammel T3 Westfalia
Hei! Jeg er fra Tyskland og vil kommer til Trondheim.
Jeg vil kjøpe en billig, gammel (<1985) T3 Westfalia her i Tyskland og importer som til Norge. Jet vet, at som er ikke en „campingbil“ for tollen. Men den bussen er 30 år gammel, derfor som er en „veteranbil“ og jeg måte betale bare merverdiavgiften.
Min spørsmål:
Kan jeg få en „campingbil-forsikring“ likevel? Eller er som bussen tvungen en veteranbil (bare 5000 km/år, ikke for daglig bruk,...)? Er det en faktisk godt idè?
Tusen takk for hjelpe meg og unnskylde min norsk!
Jeg vil kjøpe en billig, gammel (<1985) T3 Westfalia her i Tyskland og importer som til Norge. Jet vet, at som er ikke en „campingbil“ for tollen. Men den bussen er 30 år gammel, derfor som er en „veteranbil“ og jeg måte betale bare merverdiavgiften.
Min spørsmål:
Kan jeg få en „campingbil-forsikring“ likevel? Eller er som bussen tvungen en veteranbil (bare 5000 km/år, ikke for daglig bruk,...)? Er det en faktisk godt idè?
Re: Import gammel T3 Westfalia
Du må ikke ha veteranforsikring. Du kan velge vanlig forsikring. Det har jeg på mine veteranbiler.
Lykke til
Lykke til
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... chorResultnille_furtado wrote:Hei! Jeg er fra Tyskland og vil kommer til Trondheim.
Min spørsmål:
http://toll.no/templates_TAD/Article.as ... =en#german
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
Hallo "Nille Furtado"!nille_furtado wrote:Hei! Jeg er fra Tyskland og vil kommer til Trondheim.
Min spørsmål:
Willkommen im Forum!
Wenn der Bulli wirklich ein Oldtimer ist, kostet er wahrlich nur MwSt. vom Kaufpreis plus vrakpant (Schrottplatz-pfand - gilt für alle Fahrzeuge).
Am Besten mit Zollschildern nach Norwegen, dann rote Verzollungszone und MwSt. bezahlen. Wenn die Zollbeamten nett sind, kannst du mit den Schildern zum Zielort fahren. Fahrzeug muß bei der biltilsynet/trafikkstasjon vorgeführt werden wegen technischem Zustand und Daten für die Verzollung/Anmeldung.
Dann wieder zum Zoll wegen engangsavgift. Dann zur trafikkstasjon wegen Kennzeichen. Versicherung, biltilsyn-Bericht und Quittungen sollten dann reichen für die offizielle Anmeldung.
Om ønskelig kan jeg oversette det hele!
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
-
nille_furtado
Takk for deres svarter!
Er det vanskelig for en 30 år gammel VW camper, å høre til "veteranbil" (bare for import)? Jeg trenger som ofte (kanskje daglig bruk).
Er det vanskelig for en 30 år gammel VW camper, å høre til "veteranbil" (bare for import)? Jeg trenger som ofte (kanskje daglig bruk).
Alle biler som er 30 år eller eldre er veteranbil i avgiftssammenheng. Så er det opp til deg om du vil forsikre den for daglig bruk.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
nille_furtado
Jeg tenkte at det er vanskelig å oppfylle veteran betingelsene.
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
I Norge er det myyyye enklere å ha en bil registrert som veteranbil siden det går jo helt automatisk.nille_furtado wrote:Jeg tenkte at det er vanskelig å oppfylle veteran betingelsene.
Det er kun forsikringa som foreskriver hva du har rett til å gjøre med bilen, dvs. hverdagslig bruk, km-begrensning o.l.
I Tyskland må du jo ha egen godkjenning med teknisk undersøkelse av "biltilsynet" (statlig TÜV eller DEKRA) for å få "H-(istorisk bil) kjennetegnet".
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Det er da jaggu hyggelig å høre at det er noe som er lettere her på berget !bcx238h wrote:I Norge er det myyyye enklere å ha en bil registrert som veteranbil siden det går jo helt automatisk.nille_furtado wrote:Jeg tenkte at det er vanskelig å oppfylle veteran betingelsene.
Det er kun forsikringa som foreskriver hva du har rett til å gjøre med bilen, dvs. hverdagslig bruk, km-begrensning o.l.
I Tyskland må du jo ha egen godkjenning med teknisk undersøkelse av "biltilsynet" (statlig TÜV eller DEKRA) for å få "H-(istorisk bil) kjennetegnet".
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
jokgel
- -

- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
De var ganske lett faktisk hos meg . Har overført bussen i 2009 , kjørte med vanlig tyske skilte , stoppet vet toll/grense og meldte ei vetteranbil som inflyttinggods. Da har jeg fåt noen papiere og hadde låv å kjøre rett til tollvesenet i oslo. Der betalte jeg engangsafgift til ei bil ( tror den var denne tiden 6500,-nok med alt ) . Næste dagen til biltilsynet, og kunne hente skiltene noen dager etter. Er lurt og teigner ei forsikkering i vorkant, da få du ei bekreftelse som skal vises hos biltilsynet !
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Det er også en klasse som heter noe slikt som bevaringsverdig kjøretøy, denne klassen vil man som regel ikke melde seg inn i, da det medfører bruksbegrensninger osv.
Men på noen spesielle biler som ikke er typegodkjent er det eneste utvei.
(En westfalia T3 burde ikke havne her)
Min 80mod golf ble bare plutselig veteran, uten forvarsel ble årsavgifta lavere...
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Min 80mod golf ble bare plutselig veteran, uten forvarsel ble årsavgifta lavere...
§1-9 Bevaringsverdig kjøretøy er igrunn bare en problemstilling som rammer USA- og Japan-import (som et alternativ til §1-15), samt skikkelig gamle biler hvor man skal helt tilbake til originalstand og omgå senere tilkomne tilbakevirkende krav.Renax wrote:Det er også en klasse som heter noe slikt som bevaringsverdig kjøretøy, denne klassen vil man som regel ikke melde seg inn i, da det medfører bruksbegrensninger osv.
Alt som er solgt nytt i Europa skal være problemfritt. Skal du ha noe fra USA og bygge det om så må du sørge for at bilen er førstegangsregistrert før 1/1/1971, da er det bortimot fritt fram for trimming og modding - ingen krav til dokumentasjon.
Joachim
En kompis har en 74 modell 911, importert fra Nederland, men registrert som bevaringsverdig kjøretøy "fordi det var enklest".
Han står på hodet inne hos SVV for å få den normalt registrert og bruksbegrensninger fjernet.
Han står på hodet inne hos SVV for å få den normalt registrert og bruksbegrensninger fjernet.
-
Tur-Bo
- -

Har også gått i den fellen med en 1976 modell, ble anbefalt å registrere den som bevaringsverdig kjøretøy av mannen hos BT, hvis ikke måtte jeg sørge for e-merket lys, belter, blink på forskjerm osv. Angret på det i etterhånd ja.
Jobber med saken ift en 74-modell nå. Det burde ikke vært et problem, men det synes som at folkene på BT fikk inndratt beslutningsevnen idet de ble ansatt.
Joachim
-
nille_furtado
Ok. Men en veteranbil er ikke en bevaringsverdig kjøretøy...
Jeg kan kjøpe en t3 reiimo Camper, som er 08/1984. Er som en veteranbil på 01.01.2014 eller 01.01.2015 eller 01.08.2014?
Jeg kan kjøpe en t3 reiimo Camper, som er 08/1984. Er som en veteranbil på 01.01.2014 eller 01.01.2015 eller 01.08.2014?
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
En bil blir veteran på sitt 30 år fra den var registrert, dvs 1. Januar også om den var førstegangs registrert 31 desember.
Har med årsavgiften å gjøre
Sent from my C6903 using Tapatalk
Har med årsavgiften å gjøre
Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Tur-Bo
- -

Veteranstatus,dvs.eldre enn 30 år fra produksjonsår, betyr at den er billigere i importavgifter, ca 5000 kr pluss moms på kjøpesum og frakt til Norge. Er kjøpesummen urealistisk lav, kan tollvesenet sette en antatt verdi selv
. Så synker årsavgiften fra 2900-3500 til ca 500,- pr år. Så KAN den veteranforsikres med en rimelig forsikring, men her er det stooore forskjeller fra selskap til selskap, noen forlanger at den 100 % orginal, noen har begrensning på hvor langt du kan kjøre, noen forlanger at du eier en annen bil med normal forsikring. OSV.
Det som jo er litt spennende er om en camper som blir importert som veteranbil får campingbil status ? Dvs. kan ha campingbil forsikring som er billigere. Vw med hevetak kan ikke importeres som campingbil lenger, men hva med når den er veteranbil ?
Det som jo er litt spennende er om en camper som blir importert som veteranbil får campingbil status ? Dvs. kan ha campingbil forsikring som er billigere. Vw med hevetak kan ikke importeres som campingbil lenger, men hva med når den er veteranbil ?
-
nille_furtado
Har noen en oversikt av betingelsene for hver veteranforsikring?
-
nille_furtado
Hallo igjen!
Jeg har nå endelig kjøpt en Kombi (Typ 253) fra 1990 med 60PS DF motoren. Bussen har kostet 2000€ og har nesten ingen rust. Jeg vill importer denne som lastebil nå. Hva er forsjkell mellom varebil klasse 2 (grønne skilt) og varebil klasse 1 (personbil)? Er innkjøpspris (valgfritt): 2000€ eller 24.170 DM (nypris) for toll kalkulatoren?
Tussen takk for hjelpe meg!
Jeg har nå endelig kjøpt en Kombi (Typ 253) fra 1990 med 60PS DF motoren. Bussen har kostet 2000€ og har nesten ingen rust. Jeg vill importer denne som lastebil nå. Hva er forsjkell mellom varebil klasse 2 (grønne skilt) og varebil klasse 1 (personbil)? Er innkjøpspris (valgfritt): 2000€ eller 24.170 DM (nypris) for toll kalkulatoren?
-
Alf Torp
- -

- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
Innkjøpsprisen er €2000. Det er prisen DU betalte som bestemmer, ikke nyprisen.nille_furtado wrote:Hallo igjen!
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Forskjellen mellom varebil klasse 1 og 2 er avgiftene. Alle varebiler som er store nok i varerommet til at "statskassa" får plass, avgiftsberegnes som varebil klasse 2. Det er den billige varebilavgiften, og en T3 havner her. Små varebiler som ikke får plass til den berømte kassa, avgiftsberegnes på samme nivå som personbiler, men kalles varebil klasse 1. Ikke mye i bruk.nille_furtado wrote:Hallo igjen!
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Tror ikke avgiftene på en over 20år gammel bil er så store uansett, forsjellene på personbil og varebil er små..
Alternativ avgiftsberegning er nok det beste her:-)
Hvordan er en Tysk Kombi? Norsk kombi er jo 5-6 setere med varebilvegg bak baksetene, slike må vel ha hvite skilt?
2/3 setere kan vel kansje få grønne skilt, men da er det vel krav til hel skillevegg, halv vegg slik som mange norske varebiler hadde blir vel ikke godkjent nå?
Biler som oppfyller kravene for grønne skilt kan man få hvite skilt på om man ønsker det, men ikke omvendt...
Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Alternativ avgiftsberegning er nok det beste her:-)
Hvordan er en Tysk Kombi? Norsk kombi er jo 5-6 setere med varebilvegg bak baksetene, slike må vel ha hvite skilt?
2/3 setere kan vel kansje få grønne skilt, men da er det vel krav til hel skillevegg, halv vegg slik som mange norske varebiler hadde blir vel ikke godkjent nå?
Biler som oppfyller kravene for grønne skilt kan man få hvite skilt på om man ønsker det, men ikke omvendt...
Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Hei Nille,
jeg har gjort mer eller mindre det samme som du, med en '87 Westfalia. Tror du kan bedre registrere bilen som vanlig personbil, gir mindre problemer med alle krav angående varebil.
Sjekk ut denne tråden: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=28737
Du kan gjerne kontakter meg hvis du har spørsmål! Tysk går fint også
Hilsen, Stephan
jeg har gjort mer eller mindre det samme som du, med en '87 Westfalia. Tror du kan bedre registrere bilen som vanlig personbil, gir mindre problemer med alle krav angående varebil.
Sjekk ut denne tråden: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=28737
Du kan gjerne kontakter meg hvis du har spørsmål! Tysk går fint også
Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
All days have the same length, but a different width...
-
nille_furtado
Dere har alle rett!
Jeg må betale 18 606 NOK for personbilen og 10 187 NOK for varebilen plus 4 150 NOK merverdiavgift. Den forsjellen er ikke så store.
Det er en kombi som har ikke baksetene.
Jeg må betale 18 606 NOK for personbilen og 10 187 NOK for varebilen plus 4 150 NOK merverdiavgift. Den forsjellen er ikke så store.
Det er en kombi som har ikke baksetene.