Oljerør til turbo. Olje ut av Wastegate???
-
Bonden
- -

- Car: T3 Caravelle C Syncro 1990 1,9 TDK
- Phone: 41537124
Oljerør til turbo. Olje ut av Wastegate???
Hei mine gode venner der ute.
Kan noen hjelpe en stakkar som har stor vilje til å reparere men ikke alt for mye kunnskap?
Røret som gir olje til Truboen på min 1,9 tdk motor har en lekkasje. Ser ut til at det er der røret kommer inn på turboen som er problemet. Det vil si at det er koplingen mellom røret og turboen som lekker. Hvordan sitter dette sammen? er røret presset inn på turboen eller er det sveiset/støpt sammen med turboen? eller er det skrudd? Kan noen gi meg noen hint om hvordan jeg fikser dette?
Er lei av den sorte flekktyfusen på bakluka.. og den evinnelige fyllinga av olje..
Kan noen hjelpe en stakkar som har stor vilje til å reparere men ikke alt for mye kunnskap?
Røret som gir olje til Truboen på min 1,9 tdk motor har en lekkasje. Ser ut til at det er der røret kommer inn på turboen som er problemet. Det vil si at det er koplingen mellom røret og turboen som lekker. Hvordan sitter dette sammen? er røret presset inn på turboen eller er det sveiset/støpt sammen med turboen? eller er det skrudd? Kan noen gi meg noen hint om hvordan jeg fikser dette?
Er lei av den sorte flekktyfusen på bakluka.. og den evinnelige fyllinga av olje..
Last edited by Bonden on 03 Aug 2010, 21:23, edited 1 time in total.
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
-
avdem
- -

- Car: T3 1990 syncro mTDI
- Phone: 48232026
Re: Oljerør til turbo.
Iallefall skrudd fast på JX, regner med det er tilfelle på AAZ også hvis du fortsatt bruker AAZ turboen.
Enkel greie å skru dette av.
Enkel greie å skru dette av.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
-
Bonden
- -

Takk for raskt svar!
sitter det da en messingpakning eller noe der da? kan det være så enkelt at jeg bare skrur røret bedre til?
sitter det da en messingpakning eller noe der da? kan det være så enkelt at jeg bare skrur røret bedre til?
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
-
Bonden
- -

Såvidt jeg kan se så er det ikke likt på motoren min. Der er det ikke noen sekskantmutter på røret inn mot turboen.
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
-
avdem
- -

- Car: T3 1990 syncro mTDI
- Phone: 48232026
Da har du sikkert en AAZ turbo.
Halvard Avdem
-
Bonden
- -

Nå har jeg vært ute en tur igjen med lys og lykter, og fått litt bedre oversikt. og jaggu så jeg ikke litt oljesøl lenger opp også.. (tok motorvask i dag.. så dette er nok ganske så ferskt.) Det ser faktisk ut til at jeg har kikket på helt feil plass!! det drypper olje ned på turboen og oljen renner da ned akkurat på oljerøret slik at det ser ut som at det er der det svetter.
Oljen kommer fra en slags klokke som er rett over turboen. (motoren er en komplett 1,9 tdk. ikke byttet ut med jx turbo og dieselpumpe)
"Klokka" står på ett rør som går videre frem og ned. Ser ut som det går inn på eksosmanifold. På baksiden av "klokka" (mot bakenden av bilen) går det en liten tynn slange ned på turboen. Under denne henger det en saftig oljedråpe og det er tegn under den som viser at det har kommet en del olje ned der etter vaskingen i dag.
Hva slags funksjon har denne "klokka"?
Oljen kommer fra en slags klokke som er rett over turboen. (motoren er en komplett 1,9 tdk. ikke byttet ut med jx turbo og dieselpumpe)
"Klokka" står på ett rør som går videre frem og ned. Ser ut som det går inn på eksosmanifold. På baksiden av "klokka" (mot bakenden av bilen) går det en liten tynn slange ned på turboen. Under denne henger det en saftig oljedråpe og det er tegn under den som viser at det har kommet en del olje ned der etter vaskingen i dag.
Hva slags funksjon har denne "klokka"?
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
-
Bonden
- -

Vent litt... Det der må da være wastegaten min ikke sant? Er det normalt at det skal komme olje ut der da??????
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
Re: Oljerør til turbo. Olje ut av Wastegate???
Det er wastegaten ja, eller LDA pumpen.
Men olje ut der, ja..???
Men olje ut der, ja..???
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
Noen som har en løsning på olje ut fra wastegaten eller? Har samme problem selv, har fylt på en liter olje på 6mnd. Begynte å lekke 6 mnd etter at jeg bytta turbo.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Jeg vil foreslå at du får lagt inn et bilde av dette, men på meg så høres det ut som endel av det systemer som resirkulerer eksos , husker plutselig ikke hva det heter
Men blir som regel fjernet fordi det tetter til innsuget med koks. Er du helt sikker på at lekasjen ikke kommer fra toppdekselet ? Er ganske vanlig at det drypper der i fra på skråstillet 1,9.
Lda justerer dieselmengden etter turbotrykket og sitter på toppen av dieselpumpa.
Wastegate sitter på turbo eller nær denne og slipper ut eksosgassen når ladetrykket er maksimalt. Derav navnet
Lda justerer dieselmengden etter turbotrykket og sitter på toppen av dieselpumpa.
Wastegate sitter på turbo eller nær denne og slipper ut eksosgassen når ladetrykket er maksimalt. Derav navnet
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ja, det er kanskje det beste. Får ikke lagt inn bilde med det første desverre, har ikke tilgang på hall for å få skrudd før om en uke eller to... Hvilket toppdeksel snakker du om? Det drypper (tilsynelatende) olje ut fra to små hull på en metalldings som sitter over turboen, som jeg har fått forklart visstnok er wastegaten. På toppen av denne metalldingsen er det en type rund metallplate. Vi prøvde også å ta av slangen på innsuget, og han så var med meg mente at turboen ga litt mye motstand når han prøvde å rotere på hjulet. Måtte bruke en del kraft, og da han slapp slutta også hjulet å rotere. Sendte en mail til GIK turbo, hvor jeg har kjøpt turboen, og de mener det ikke er noe galt med den dersom det ikke er slark i aksialretning. Til sammenligning, på turboen på volvoen til kompisen min, kan vi snurre hjulet, og det roterer en god stund av seg selv etterpå!
Turboen skal snurre lett ja. Er det slakk i den ellers?
Turboer kan lekke olje mange steder, men ikke fra wastegate.
Oljerør inn/ut eller fra senter.
Inn/ut koblinger er konet, likt bremserør bare større.
Lekker det fra senter sender du den inn til reklamasjon...
Ellers er toppdekselpakning mulig, da den kan dryppe ned på turboen.
Toppdeksel er dekselet på topp av motor, festet med muttre langs toppen.... (på aaz)
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Turboer kan lekke olje mange steder, men ikke fra wastegate.
Oljerør inn/ut eller fra senter.
Inn/ut koblinger er konet, likt bremserør bare større.
Lekker det fra senter sender du den inn til reklamasjon...
Ellers er toppdekselpakning mulig, da den kan dryppe ned på turboen.
Toppdeksel er dekselet på topp av motor, festet med muttre langs toppen.... (på aaz)
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Husker ikke om det var slakk i den ellers. Prøvde vel ikke heller, om jeg ikke husker feil. Får undersøke neste gang. Men oljerøret inn/ut er det som er på oversiden av turboen eller? Da antar jeg du mener toppdekselet til påfyllinga av olja? Eller kanskje du mener toppdekselet til hele motoren? Har sett at det har ligget olje rundt der, men har bare antatt at det var jeg som hadde søla når jeg har fylt på med jevne mellomrom. Men dette ville kanskje fordampa mellom hver påfylling, ettersom jeg bare fyller en gang i mnd ca?
Blir kanskje en del dumme spørsmål her, men er ikke en superkyndig hobbymekaniker, for å si det sånn. Min erfaring strekker seg til bremseskift og lenkearmer osv. Har ikke vært behov for å gå i motorrommet utenom oljebytte på noen av mine biler frem til nå :p
Blir kanskje en del dumme spørsmål her, men er ikke en superkyndig hobbymekaniker, for å si det sånn. Min erfaring strekker seg til bremseskift og lenkearmer osv. Har ikke vært behov for å gå i motorrommet utenom oljebytte på noen av mine biler frem til nå :p
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
får du olje ut av tuten på lda så lekker turboen din olje til innsugssiden/trykksiden... går via slangen fra innsug til lda..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Skjønner at det har blitt byttet turbo ganske nylig ? Hvis det ikke ble sørget for oljetrykk før motoren ble startet etter turbobytte kan den ha blitt ødelagt i oppstarten. Den tiden det tar fra motoren starter til turboen får olje er for lang for en ny turbo.
Turboen får olje fra et rør som går fra filterholderen og ned på OPP siden av turboen og så skal det være en returslange som går fra undersiden av turboen og til bunnpannen.
Ang. Ventildekselet, eller toppdekselet så er det det metalldekeselet som ligger over hele toppen av motoren ja, på den orginale dieselmotoren har dette skruer på siden av dekselet, mens på 1,9 literene er det festet med noen muttere på toppen. Siden 1,9 literen ikke er konstruert for å ligge så skrått så har de en tedens til å lekke litt fra oljepåfylling/ toppdekselet. Særlig hvis man skrur det for hardt til.
Turboen får olje fra et rør som går fra filterholderen og ned på OPP siden av turboen og så skal det være en returslange som går fra undersiden av turboen og til bunnpannen.
Ang. Ventildekselet, eller toppdekselet så er det det metalldekeselet som ligger over hele toppen av motoren ja, på den orginale dieselmotoren har dette skruer på siden av dekselet, mens på 1,9 literene er det festet med noen muttere på toppen. Siden 1,9 literen ikke er konstruert for å ligge så skrått så har de en tedens til å lekke litt fra oljepåfylling/ toppdekselet. Særlig hvis man skrur det for hardt til.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Ble byttet turbo for et år siden, måtte begynne å etterfylle olje 6 mnd. etterpå.
Men da har jeg fått mange gode svare her tror jeg, og en del å undersøke neste gang jeg skal inn og se på det i verkstedhallen. Takk så langt!
Men da har jeg fått mange gode svare her tror jeg, og en del å undersøke neste gang jeg skal inn og se på det i verkstedhallen. Takk så langt!