"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ
Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ
To bokser innkjøpt på Mekonomen, skal "installere" dem i dag. Satser på at jeg får nok sirkulasjon til å dra stoffet rundt hvis jeg tømmer trykktanken med hevert, så fyller guffa i trykktanken og starter motoren.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Da var Bar's Leak installert, så får vi se hvordan resultatet blir. Fortsatt litt lekkasje etter et kvarters kjøring, men jeg har forstått at det trenger litt tid for å virke. Trenger en unnskyldning for en langtur.
Joachim
Bar's Leak har hjulpet en del, men jeg må nok skifte den toppen uansett, det forsvinner 1-2 dl per 10 mil. Er det noen som har noen triks for å gjenbruke toppakningene (metallringene)? Termostaten i termostathuset jeg satte på er også delvis defekt, motoren bruker litt lang tid på å bli varm og kommer ikke nevneverdig over 77 grader. Får ta det i samme slengen, må bare finne et sted jeg kan stå innendørs i noen timer.
Joachim
Har begynt å samle deler til oppbygging av ny motor.
Jeg liker ikke den bæltunge klumpen som henger langt utfor siste lager på enden av veiva, så jeg skal forsøke å lage til en bedre løsning som også har triggerhjul til spruten. http://vwspeedshop.com/product.php?prod ... 507&page=1 Har fått tegninger av boltmønster og slikt av Paul på VW Speedshop, så da skal jeg lage til en spacer mellom to reimskiver så jeg kan beholde servostyringa.
Var innom Unneberg en tur i går og plukket med meg en motorbukk til boxer også (AC0005001), skal sveise bordfestet fast på JULA-bukken jeg allerede har.

Videre planer er renoverte råder, balansert svinghjul + veiv, nye topper, vannrør og slanger, mekaniske type-1-løftere og en Engle W110-kam. Burde være nok til å skremme ut en 140 gamper eller sånn.
Jeg liker ikke den bæltunge klumpen som henger langt utfor siste lager på enden av veiva, så jeg skal forsøke å lage til en bedre løsning som også har triggerhjul til spruten. http://vwspeedshop.com/product.php?prod ... 507&page=1 Har fått tegninger av boltmønster og slikt av Paul på VW Speedshop, så da skal jeg lage til en spacer mellom to reimskiver så jeg kan beholde servostyringa.
Var innom Unneberg en tur i går og plukket med meg en motorbukk til boxer også (AC0005001), skal sveise bordfestet fast på JULA-bukken jeg allerede har.
Videre planer er renoverte råder, balansert svinghjul + veiv, nye topper, vannrør og slanger, mekaniske type-1-løftere og en Engle W110-kam. Burde være nok til å skremme ut en 140 gamper eller sånn.
Joachim
"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ
Heisan.
I tillegg til kammen kunne du jo brukt vippearmer som gir høyere løft. Har selv brukt slike fra SCAT med 1,25:1 i løft på en 112wbx. Motoren fikk merkbart mer moment.
Du får også en råere variant som har 1,4:1 i løft.
Da hadde du jo beholdt karakteristikken til kammen samtidig som du får enda mer luft inn. Selvsagt et kriterie at ventilene går klar av stemplene da
Dette hadde nok gitt enda mer hk og Nm
Mvh Eskild
Sent from my iPad using Tapatalk
I tillegg til kammen kunne du jo brukt vippearmer som gir høyere løft. Har selv brukt slike fra SCAT med 1,25:1 i løft på en 112wbx. Motoren fikk merkbart mer moment.
Du får også en råere variant som har 1,4:1 i løft.
Da hadde du jo beholdt karakteristikken til kammen samtidig som du får enda mer luft inn. Selvsagt et kriterie at ventilene går klar av stemplene da
Dette hadde nok gitt enda mer hk og Nm
Mvh Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
Skal ikke trenge nye vippearmer med den kammen, løfter 9,96mm på kammen (10,92mm på ventilen) med 1,1:1-løftere. 247 grader durasjon på 0,050" gir mer turtall uten at det blir alt for villt, skal fortsatt klare å ha tomgang som kan passere for original.
Joachim
Da begynner dette å koste penger...
Trykket akkurat på "bestill"-knappen hos GoWesty for et sett nye topper. Sendes med USPS, så det betyr i det minste at jeg slipper tollgebyr. Skal ende på temmelig nøyaktig 8800 oljepenger når jeg holder dem i handa. Jeg vet det er billigere for komplette topper hos Günzl, men med mindre AMC har forskjellige ventiler på topper til forskjellige markeder har jeg ikke tenkt å ta sjansen.
Kanskje jeg kan klare å få tid til å modde motorbukk i kveld? Begynner å klø litt i fingra etter å rive den presumptivt beste av shortblokkene jeg har stående.
Trykket akkurat på "bestill"-knappen hos GoWesty for et sett nye topper. Sendes med USPS, så det betyr i det minste at jeg slipper tollgebyr. Skal ende på temmelig nøyaktig 8800 oljepenger når jeg holder dem i handa. Jeg vet det er billigere for komplette topper hos Günzl, men med mindre AMC har forskjellige ventiler på topper til forskjellige markeder har jeg ikke tenkt å ta sjansen.
Kanskje jeg kan klare å få tid til å modde motorbukk i kveld? Begynner å klø litt i fingra etter å rive den presumptivt beste av shortblokkene jeg har stående.
Joachim
-
skaravelle
- -

Fått utrettet et par ting så langt i dag, men så er det da stopp pga familiegreier.
Dagens utrettelse (1)
Har et par løse bakre bærearmer liggende, der glemte jeg selvfølgelig å løsne borgmutteren før jeg koblet drivakslene av girkassa. Men denne muttertrekkeren er faktisk sterk nok til å ordne biffen, selv med en 750-kroners kompressor fra OBS.
Det er samme bærearmer på 2WD og 4WD, ikke sant? Må sjekke delenummer.
Dagens utrettelse (2)
Motorbukken er nesten klar, og liket er klart for å deles opp:

Må bare sveise litegrann på bukken, så er vi i biznizz.
Dagens utrettelse (1)
Har et par løse bakre bærearmer liggende, der glemte jeg selvfølgelig å løsne borgmutteren før jeg koblet drivakslene av girkassa. Men denne muttertrekkeren er faktisk sterk nok til å ordne biffen, selv med en 750-kroners kompressor fra OBS.
Det er samme bærearmer på 2WD og 4WD, ikke sant? Må sjekke delenummer.
Dagens utrettelse (2)
Motorbukken er nesten klar, og liket er klart for å deles opp:

Må bare sveise litegrann på bukken, så er vi i biznizz.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:02, edited 1 time in total.
Joachim
Ja. Det er like bærearmer på 2wd og 4wd
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Ja, stemmer! Så hvis man finner noen fine på en 2wd, så er det bare å plukke dem!jostein wrote:Ja. Det er like bærearmer på 2wd og 4wd
Eller 16"-deler!!
Blir bra, Joachim!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Har to fine bærearmer fra Rødtopp, den ene med nye lager også. Så de skal nok komme til nytte, men de skal strippes ned og lakkes gule, og så skal de få nye foringer.
Men tilbake til verket. Nå henger ei blokk på bukken, rakk å sveise litt før unga dro den vanlige "pappa, pappa, pappa!"

Bukken kan fortsatt bruke motorfestet som fulgte med, så nå har jeg to-i-en.
Men dessvere må jeg strippe ei blokk til, for denne er nok bare egnet til å bygge Oxyboxer av. Vannpumpa må har vært dyktig sliten for å få til dette!

Men tilbake til verket. Nå henger ei blokk på bukken, rakk å sveise litt før unga dro den vanlige "pappa, pappa, pappa!"

Bukken kan fortsatt bruke motorfestet som fulgte med, så nå har jeg to-i-en.
Men dessvere må jeg strippe ei blokk til, for denne er nok bare egnet til å bygge Oxyboxer av. Vannpumpa må har vært dyktig sliten for å få til dette!

Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:04, edited 1 time in total.
Joachim
Hmmm. Tror kanskje jeg gjorde noe dumt da jeg dro av foringene før jeg skulle dele blokka. Jeg får ikke overtalt kryssbolten til å komme ut av stempelet, henger på kanten etter seegerringen.
Noen som har hete tips? Har prøvd å varme stempelet med gassbrenner, så langt ikke tilstrekkelig.
Noen som har hete tips? Har prøvd å varme stempelet med gassbrenner, så langt ikke tilstrekkelig.
Joachim
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Re:
Jeg gjorde det samme. Endte med å tre et gjengestag gjennom en 24 langpipe (tror jeg), gjennom kryssbolten. Mutter og skive på enden i passe størrelse. Så trekker du den forsiktig inn i pipen.subwoofer wrote:Hmmm. Tror kanskje jeg gjorde noe dumt da jeg dro av foringene før jeg skulle dele blokka. Jeg får ikke overtalt kryssbolten til å komme ut av stempelet, henger på kanten etter seegerringen.
Hans Sæle
Du får heller ikke delt blokka, uten å ta ut stemplene. Får du ut 2 stk, så kan du vel eventuellt skru de to andre av med råde. Men stemplene må av uansett.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er ikke noen vei utenom. Krysspinnen på reimskivesida må ut først. Den venstre gjennom hullet til vannpumpa, og den høyre gjennom hullet til vannstussen. I originalhåndboka til VW står det enkelt og greit at du skal trekke ut sylinderforingen med verktøy 3092 til krysspinnehullet i stempelet er tilgjengelig, så skal du dra ut krysspinnen med verktøy 3091. Hvis jeg ikke husker feil er dette en slags dor som du stikker inn i krysspinnen, og skrur sammen slik at en gummibit ekspanderer. Den kan nok få ut krysspinnen hvis det ikke er noen grader i stempelet, men den sitter ikke veldig godt fast inni der. Videre står det i boka at dersom du ikke får den ut med 3091, skal du demontere dette verktøyet igjen og fjerne graden med verktøy 3159. Jeg fikk lånt meg dette verktøyet da jeg demonterte min motor, men jeg skal ikke akkurat påstå at krysspinnen datt ut av seg selv likevel..
Problemet er at det er veldig trangt inni der. Du får litt mer luft rundt stempelet hvis du trekker sylinderforinga helt av, men det hjelper ikke så mye. Du kommer ikke til med noe særlig verktøy uansett. Og du mister litt styringa på stempelet, slik at du må holde det i stilling for å komme til krysspinnen gjennom det lille hullet i kjølekappa. (Men bare vent til du skal montere igjen, og må styre råden i stilling for å få montert krysspinnen.) Det er vel kanskje ikke så lett å komme til og få fjernet graden med en skarp kniv e.l. heller, det hullet i kjølekappa er ganske lite. Jeg tror at metoden til Hans er en av de bedre. Med en langpipe eller et rør får du anlegg mot stempelet når du trekker ut krysspinnen. Jeg tror ikke det er lurt å dra krysspinnen mot kjølekappa, da risikerer du nok å bøye råden. Men hvis jeg skulle brukt stempelet igjen ville jeg prøvd å få til et mykere mellomlegg mellom stålhylsa og stempelet. Treverk eller gummi kanskje?
Problemet er at det er veldig trangt inni der. Du får litt mer luft rundt stempelet hvis du trekker sylinderforinga helt av, men det hjelper ikke så mye. Du kommer ikke til med noe særlig verktøy uansett. Og du mister litt styringa på stempelet, slik at du må holde det i stilling for å komme til krysspinnen gjennom det lille hullet i kjølekappa. (Men bare vent til du skal montere igjen, og må styre råden i stilling for å få montert krysspinnen.) Det er vel kanskje ikke så lett å komme til og få fjernet graden med en skarp kniv e.l. heller, det hullet i kjølekappa er ganske lite. Jeg tror at metoden til Hans er en av de bedre. Med en langpipe eller et rør får du anlegg mot stempelet når du trekker ut krysspinnen. Jeg tror ikke det er lurt å dra krysspinnen mot kjølekappa, da risikerer du nok å bøye råden. Men hvis jeg skulle brukt stempelet igjen ville jeg prøvd å få til et mykere mellomlegg mellom stålhylsa og stempelet. Treverk eller gummi kanskje?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har laget mange pressverktøy med gjengestang og piper til ymse formål, så det blir nok å gjenta suksessen...
Akkurat dette settet med foringer har faktisk noe honemønster igjen, men jeg hadde tenkt å spandere på meg et nytt sylindersett allikevel. Unneberg har renoverte råder på lager, så får jeg måle litt på veiva og se om jeg må koste på meg ei slipt veiv også.
Noen som vet hvem som lager sylindersettene Günzl selger? Kaefer&co har Kolbenschmidt, men de kan ikke bestilles i websjappa.
Akkurat dette settet med foringer har faktisk noe honemønster igjen, men jeg hadde tenkt å spandere på meg et nytt sylindersett allikevel. Unneberg har renoverte råder på lager, så får jeg måle litt på veiva og se om jeg må koste på meg ei slipt veiv også.
Noen som vet hvem som lager sylindersettene Günzl selger? Kaefer&co har Kolbenschmidt, men de kan ikke bestilles i websjappa.
Joachim
Nå begynner delesituasjonen å gå se til. Topper er gjennom tolla, denne pakka kom på kontoret i går:

Sylindersett og fullt sett med rør og slanger, pumper osv er bestilt fra Günzl. Sylindersettene de har til DJ for tida er fra Kolbenschmidt, vi satser på at det blir bra.

Sylindersett og fullt sett med rør og slanger, pumper osv er bestilt fra Günzl. Sylindersettene de har til DJ for tida er fra Kolbenschmidt, vi satser på at det blir bra.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:05, edited 1 time in total.
Joachim
Kolbenschmidt er jo good shit... Var ihvertfall det i gamle dager..
Sondre Røneid
66 mod boble
89 mod Transporter 112 hk
66 mod boble
89 mod Transporter 112 hk
Så er vi i gang for alvor! Noen bilder fra rivingen av motoren jeg planlegger å bruke en del deler fra. Det er en ganske typisk motor skulle jeg tro, har nok et sted mellom 200 og 300kkm på klokka.

Endelig fått delt blokka

Rådelagerne er ferdige. Bombe...

Kammen er vel også å regne som rimelig ferdigmobbet.

Begge sider av lobene er like ille.
Skal låne litt måleverktøy og måle veiva så snart jeg får av dreva på ene enden, jeg må vel få tak i riktig type avtrekker først.
Spørsmål til publikum: To av blokkene jeg har liggende har stor slitasje etter løpehjulet på vannpumpa, se tidligere postet bilde. Hvor mye har dette å si i praksis, er det trygt å bruke disse blokkene? Typisk nok de to blokkene som ellers er i best stand som ser verst ut der.

Endelig fått delt blokka

Rådelagerne er ferdige. Bombe...

Kammen er vel også å regne som rimelig ferdigmobbet.

Begge sider av lobene er like ille.
Skal låne litt måleverktøy og måle veiva så snart jeg får av dreva på ene enden, jeg må vel få tak i riktig type avtrekker først.
Spørsmål til publikum: To av blokkene jeg har liggende har stor slitasje etter løpehjulet på vannpumpa, se tidligere postet bilde. Hvor mye har dette å si i praksis, er det trygt å bruke disse blokkene? Typisk nok de to blokkene som ellers er i best stand som ser verst ut der.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:06, edited 1 time in total.
Joachim
Hvilke måleverktøy trenger du? Har mikrometere liggende.
En tidligere kollega av meg her i Sandefjord har mikrometere (både innvendig og utvendig) jeg kan låne, så det er bare å ta turen til ham. Men takk for tilbudet!
Joachim
Flere deler ankommer. Hentet pakke fra GoWesty på posten i dag. Så håper vi de lever opp til forventningene. Pene var de ihvertfall!

En stor pakke har forlatt Hamburg i retning Norge også, kommer nok til uka.

En stor pakke har forlatt Hamburg i retning Norge også, kommer nok til uka.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:07, edited 1 time in total.
Joachim
Strøkne 
Nå har du jo sjansen til å overflatebehandle disse så de ikke lider samme "korrosjon-skjebne" som de fleste andre

Nå har du jo sjansen til å overflatebehandle disse så de ikke lider samme "korrosjon-skjebne" som de fleste andre
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør