Har en t3 syncro 1,6td 1989 mod.
brukes som arbeidsbil og blir vel mer treff bil/ sommer bil etterhvert.
men vil bytte motor til noe som går litt bedre.
hva kan jeg putte i bak den uten å gjøre for mye.
vil jo ha litt effekt når jeg først bytter. men ska ikke ta helt av.
det ska brukas:)
å det ska godkjennes.!
så lurer egentlig på hva jeg kan putte i den?.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
1,9 turbodiesel er det enkleste. Litt mer hester, litt mer moment, og mye mer driftssikker. Alternativt mTDI. Altså tdi-motor med mekanisk pumpe. Og er du god på elektronikk er det bare å sette inn TDI. Søk så finner du masse info om alle alternativene.
Motor skal passe rett på, eneste som må bygges er eksos, bensinpumpe og gasswire. 2E, AGG og ADY har alle 115hk og skal være greie å få godkjent, hvis du greier deg med litt mindre kan du legge i en ABS (90 hk, Golf3, finnes i bøtter og spann).
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Ta kontakt med Rune (Postmesteren).. Så kan han gi deg videre info.. Dere er jo praktisk talt naboer..
Så er jeg tilgjengelig... Men snakk med Rune først
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Sålenge 1.6en er god så hadde jeg stilt opp dieselmengde og turbotrykk på den først, min klarte ca 1,3 bar ladetrykk i 5-6k km, og selv om jeg kjørte på med nesten 2 bar mot slutten så holdt den stand og ga seg ikke, men toppakninga gir seg og motoren blir fort varm, så jeg hadde holdt meg under 1.4 bar om ikke motoren skulle byttes uansett, intercooler er også lurt!
Å stille opp diesel og turbotrykk er gjort på 10-15min, så selv om du skal bytte motor likevel er det verd å gjøre i mellomtia. Tipper man får rundtom 100hk på 1,4 bar.
Hvilken motor du bør bytte til kommer ann på hva du får tak i, alle 1.9 td er sterkere og mere holdbare enn JX'en, na/tdk motorene er enklere, men ikke fult like effektive som tdi, men tdi er mere jobb!
Jeg hadde brukt den første og beste motoren som dukka opp til en grei pris, ikke se på hester i orginalform, aaz har "bare" 75hk, men blodtrimma aaz kjører fra orginale g60 og vr6... (160/174hk)
vwooosh...!!! wrote:JEG VIL HA BLODTRIMMING.!!.... hahaha....
Kan ikke de som kan dette opprette en sida som går direkte på blodtrimming av aaz motor..rett fra levret ??
Joda, du er inne på noe der, Nick!
Mener Jakobsen har tenkt noe i disse baner!
Søker man her inne, finner man jo mye i trådene skrevet av Jan (Rapidspeed), Jarle (Narle), m.fl.
Og i tråden om Høgtak-Westy'n til Stig (Caravelle nord) står edel matnyttig, også om priser etc.
Da monterer dere heller tdi... Det er dessverre ingen vei utenom...
Har selv satt inn aaz i GL'en nå... Men for dem som tror at den motoren er mer holdbar en gamle JX tar veldig feil... Samme sykdommene og samme varmeproblemene... Men fremgangen ligger i en sterkere motor... Mer moment og bedre tilpasset en bil som T3...
Ingen tvil... Jeg kommer til å bygge flere tdier... Mange flere...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Prisen på subaru diesel er vel en smule høy enda. Så en på Finn delen til 30000. Da er det bedre med en afn.
Og hvis man vil unngå elektronikken så kan man lage M-TDI som er noe mer driftsikker. Ellers så kan man jo hive ned i rekke femmere i fra Vag, både diesel og bensin. G-60 er vel noe man kan tenke på.
Martin hadde vel en med VR6 motor. Det er jo bare fantasien som egentlig stopper en med tanke på hva man vil ha i ræva.
Jeg personlig ville putta en TDI baki. Det kan vel også være lurt å tenke på hvor ofte man skal bytte girkasse også.
Ray Ray!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
jakob wrote:Og hvis man vil unngå elektronikken så kan man lage M-TDI som er noe mer driftsikker.
Hvorfor mener du at den skal være mer driftssikker?
Driftsikrere er det vel ikke,men får du problemer med elektronikken så er det ikke lett å få hjelp fra noen verksteder.Disse motorene er ikke levert i disse bilene,t3, så da kan vi "dessverre ikke hjelpe deg".Vi har jo sett det her at utlendinger som er på ferie med sine tdimotorer ber om hjelp på forumet når det stopper eller går i nød,da det er vanskelig å få hjelp ellers.
Ellers er det greit med elektronikken.
Det er alltid vanskelig å få hjelp til å reparere en "hjemmelagd" bil. Men jeg tror dette handler mest om dokumentasjon. Hvis jeg hadde fått i oppdrag å feilsøke på en T3 med TDI, og bilen hadde kommet med en liten mappe med liste over delene som var brukt til ombygginga, et koblingsskjema som viste hvor motorens ledningsnett og bilens ledningsnett var koblet sammen, og noen bilder av hvor styreenheter og forskjellige deler var plassert, så hadde det vært uproblematisk å feilsøke og reparere. Hvis det kommer inn en bil hvor ledningsnettet ser ut som et skjærereir, og ingen vet hva som er montert eller hvor det er montert, så blir det vanskelig. Men jeg vet ikke om det blir noe lettere om det kommer inn en dieselmotor som åpenbart er bygd sammen av deler fra flere biler. Og helt ærlig, så tror jeg det er minst like stor sjanse for at du blir sendt på dør hvis du forteller verkstedet at dieselpumpa di er bygd sammen av deler herfra og derfra, enn hvis du kommer med en godt bygd elektronisk TDI.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Alle her kan bruke en pc, ellers hadde vi ikke hatt noe forum...
Å bygge m-tdi fordi man er redd verkstedhjelpa på el nett i ekte tdi blir som å bade i tørrdrakt fordi mann er redd for vann...
Dessuten får man en motor som i stor grad analyserer seg selv når du har elektronikken på plass... koble deg på medpc og i 95% av tilfellene får du da svar på hva som er feil...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..