Hvor sitter rele til glødeplugger?
Re: Hvor sitter rele til glødeplugger?
Jeg har 666 i telefonnummeret mitt, så derfor får jeg begrenset med telefoner, så det er fordeler også.
Torbo
Bra du fikk det til Marius. Da kan du kjøre selv til treff i framtida
.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
Kjøpte med en T4 caravelle 1992 2,4 gl, det viste seg at glødingen ikke funket slik den skulle.
Måte dra ut og inn releet og bryte på det for t det skulle virke.
På 2.4 er det rele 102 ned til høyre. Bestemte med for å åpne det,
lodde evt om jeg så noe som såg tvilsomt ut.
La også på ett tynt lodd utenpå polene, da kanskje det kunne være slit i motparten.
Uansett, funket som gull for meg, nå er glødeproblemmer løst glødelampa
lyser som den skal og slukner raskt og bilen starter...

Loddet ett par punkt...

Loddet også på polene, pass på ikke for mye, da blir det vanskelig å få det inn i releholder.

Sparte med 1200,- og mye banning på dette....
Måte dra ut og inn releet og bryte på det for t det skulle virke.
På 2.4 er det rele 102 ned til høyre. Bestemte med for å åpne det,
lodde evt om jeg så noe som såg tvilsomt ut.
La også på ett tynt lodd utenpå polene, da kanskje det kunne være slit i motparten.
Uansett, funket som gull for meg, nå er glødeproblemmer løst glødelampa
lyser som den skal og slukner raskt og bilen starter...

Loddet ett par punkt...

Loddet også på polene, pass på ikke for mye, da blir det vanskelig å få det inn i releholder.

Sparte med 1200,- og mye banning på dette....
Caravelle 2.4 d 9seter 94 S
Caravelle 2.4 d 7 seter 95 solgt Transporter 2,4 d syncro lang 5 seter solgt.
Transporter 2,4 gl 92mod 9 seter SOLGT Transporter 2,5 tdi buss, 2003 mod Solgt Caravelle 2,4 94 8 seter solgt Transporter 2,4 kombi 93 solgt
Caravelle 2.4 d 7 seter 95 solgt Transporter 2,4 d syncro lang 5 seter solgt.
Transporter 2,4 gl 92mod 9 seter SOLGT Transporter 2,5 tdi buss, 2003 mod Solgt Caravelle 2,4 94 8 seter solgt Transporter 2,4 kombi 93 solgt
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Merk at loddetinn som blir stående under trykk har en tendens til å flyte ut over tid, så følg med det 
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
stste wrote:På 2,4 aab heter det ofte 102 (...)
Hei, sorry for noe off-topic her.. Men kan det stemme at Rele 102 (fra 2,4 aab motor) også kan benyttes på min T3 ? (motor byttet fra 1,6 til 1,9 TD)
På min T3 er det nå Rele 60 og min lokale Møller Bil bare lo da jeg var å spurte om pris på det.. Men kanskje de kan selge meg Rele 102, siden det er til en T4 ?
Virker som det er en pandemi for tiden, med T4 og startproblemer. Det stemmer at relé 102, nede til høyre er gløderelé på T4, men som andre også skriver, har det flere funksjoner. Jeg har bikket reléet under startforsøk, men det hjelper ikke - ingen tegn til tenning.
Kan det være at batteriet på 78 Ah, selv fulladet, ikke klarer å gi nok strøm til pluggene slik at de igjen ikke gløder / blir varme nok, og derfor ingen start?
Det rare hos meg er at om sommeren gløder lampa i 5-6 sekunder, starter fint. Glødetid nå er akkurat det samme, i minus 1-2 grader, 5-6 sekunder gløding da også, og det er vel altfor kort tid. Har forsøkt å gløde både 3 og 5 ganger på tenninga, samme resultat, ingen start. Noen som har samme bil og referanse på glødetid? Og hva er det egentlig som styrer glødetiden i bilen? Relé, tempsensor...??
Ved tauing så starter den jo med én gang, merkelige greier...
Kan det være at batteriet på 78 Ah, selv fulladet, ikke klarer å gi nok strøm til pluggene slik at de igjen ikke gløder / blir varme nok, og derfor ingen start?
Det rare hos meg er at om sommeren gløder lampa i 5-6 sekunder, starter fint. Glødetid nå er akkurat det samme, i minus 1-2 grader, 5-6 sekunder gløding da også, og det er vel altfor kort tid. Har forsøkt å gløde både 3 og 5 ganger på tenninga, samme resultat, ingen start. Noen som har samme bil og referanse på glødetid? Og hva er det egentlig som styrer glødetiden i bilen? Relé, tempsensor...??
Ved tauing så starter den jo med én gang, merkelige greier...
78Ah hørtes lite ut og det kan hende at det ikke går å dra starteren fort nok med det, men det holder for å gløde.
Jeg hadde 90Ah og syntes det var lii lite så nå har vi 110Ah i begge bilene og forskjellen på friskheter er påtagelig.
Uansett så skal jeg ikke påstå at batteriet er synderen hos deg.
Prøv å få start med startkabler fra en annen stor dieselbil når din er kald... Da går ting i hvertfall fort nok rundt.
Det er kjekt å ha bosted i profilen i tilfelle noen fra samme sted kan hjelpe.
Jeg hadde 90Ah og syntes det var lii lite så nå har vi 110Ah i begge bilene og forskjellen på friskheter er påtagelig.
Prøv å få start med startkabler fra en annen stor dieselbil når din er kald... Da går ting i hvertfall fort nok rundt.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

78Ah trenger ikke bety at det gir lite startstrøm fordi. Ikke er det uvanlig lite heller, men helt enig i at større er bedre fordi! Det er større forskjeller på gamle kontra nye batteri enn på litt forskjell i kapasitet. Større forskjell på startstrøm er det også mellom forskjellige batterileverandører...
Et gammelt og svekka batteri vil uansett ha veldig redusert ytelse om det er fulladet også.
Enkleste måte å sjekke ut batteriet på er å hekte på et til med startkabler, da ser du raskt om det er bedring, men da er det snakk om hastighet på starteren, ikke noe om gløding. Glødinga funker uansett om batteriet er halvdårlig.
Når det gjelder at den gløder like lenge i +10 som ved 0 grader, har du målt helt nøyaktig, eller er det sånn ca magefølelse? er ikke helt sikker men mener min gamle heller ikke hadde stor forskjell i glødetid på mine nevnte temperaturer.
At gjentatte glødinger ikke bidrar til lettere start sterker min mistanke om at du mangler gløding. Dersom du står fast på hvor du kan ha feil, så får du starte på nytt for å forsøke å finne feilen...
En måte å teste glødepluggene på er å koble til strøm direkte til glødepluggene (skinna) eller evt sikringen om den står i rett posisjon, det husker jeg ikke, for å tvangsgløde i 5-10 sekunder og forsøke start etterpå. Starter den da så ville jeg mistenkt sikringsboks og/eller rele.
Et gammelt og svekka batteri vil uansett ha veldig redusert ytelse om det er fulladet også.
Enkleste måte å sjekke ut batteriet på er å hekte på et til med startkabler, da ser du raskt om det er bedring, men da er det snakk om hastighet på starteren, ikke noe om gløding. Glødinga funker uansett om batteriet er halvdårlig.
Når det gjelder at den gløder like lenge i +10 som ved 0 grader, har du målt helt nøyaktig, eller er det sånn ca magefølelse? er ikke helt sikker men mener min gamle heller ikke hadde stor forskjell i glødetid på mine nevnte temperaturer.
At gjentatte glødinger ikke bidrar til lettere start sterker min mistanke om at du mangler gløding. Dersom du står fast på hvor du kan ha feil, så får du starte på nytt for å forsøke å finne feilen...
En måte å teste glødepluggene på er å koble til strøm direkte til glødepluggene (skinna) eller evt sikringen om den står i rett posisjon, det husker jeg ikke, for å tvangsgløde i 5-10 sekunder og forsøke start etterpå. Starter den da så ville jeg mistenkt sikringsboks og/eller rele.
Frode Neergård
Takker for tips, men mener du jeg kan koble en ledning fra pluss på batteriet og rett bort til sikringen, som sitter på innerskjermen ved batteriet? Gløder det da, så sitter feilen lenger inn mot relé / sikringsboks, det forstår jeg 
La inn bosted nå, takker for tipsstste wrote:78Ah hørtes lite ut og det kan hende at det ikke går å dra starteren fort nok med det, men det holder for å gløde.
-
Neergård
- -

Hangout wrote:Takker for tips, men mener du jeg kan koble en ledning fra pluss på batteriet og rett bort til sikringen, som sitter på innerskjermen ved batteriet? Gløder det da, så sitter feilen lenger inn mot relé / sikringsboks, det forstår jeg
Jeg er litt usikker på om denne sikringen er helt først i kretsen eller om den er etter releet...
For å gjøre det enkelt, ta av sikringen, og mål om det er forbindelse mellom glødeplugg og tilkobling på sikring, i så fall kan du koble strøm direkte på sikringsholderen for å gløde manuelt. Er du usikker så prøver du å komme til direkte på en av glødepluggene så er du sikker.
Husk stort nok tverrsnitt da, en tynn kabel smelter i fingrene dine!!
Frode Neergård
Vet ikke om det er så lurt av meg å eksprimentere med strøm...har dårlig erfaring me det kan man si, hehe.
Men jeg henter et relé i dag hos en bilopphugger, så prøver jeg det, først.
-
Neergård
- -

Hvor sitter rele til glødeplugger?
dårlig erfaring?Hangout wrote:Vet ikke om det er så lurt av meg å eksprimentere med strøm...har dårlig erfaring me det kan man si, hehe.
Har man sagt A får man si B
Frode Neergård