Erfaringer med deler fra bildeler.no?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Type-4
Car: T4 2,5 TDI

Post by Type-4 »

Hei,

har en 2003 Transporter 2,5 tdi som jeg skal skifte registerreim, dieselpumpereim, løpehjul og vannpumpe, samt øvre og nedre bærekule på. Jeg vurderer å kjøpe delene fra bildeler.no. Noen som har erfaring med kvaliteten på den type deler derfra?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Erfaringer med deler fra bildeler.no?

Post by Neergård »

Erfaring med andre deler, og et betimelig spørsmål tilbake; sparer du så mye ift originalt at du føler deg trygg på kvaliteten ettersom de fleste bare har noen erfaringer å vise til?

Jeg skulle spart mye om det skulle være verdt det altså...

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Type-4
Car: T4 2,5 TDI

Post by Type-4 »

Jeg ser på det ene bildet fra bildeler.no at det står Contitech på reimen og de leverer jo originalt til noen bilmerker. Jeg har god erfaring med uoriginale deler, men har for det meste holdt meg til merker som leverer originalt til bilfabrikantene. Jeg regner med å uansett sjekke litt rundt for priser.
Toro
-
-
Car: T4 2,4d 1997

Post by Toro »

Det er virker som det er stor forskjell på regreimer iallefall . Sist gang jeg fikk skiftet etter 5 år og 60k. sier mekanikeren til meg . Nå var det bra du kom . Jeg kunne trykke knottene av med tommeltotten.
Men hørte like etterpå om en nabo som hadde kjørt i 10 år og 120k på samme reim. :?

Leste for noen år siden at det skulle komme noe nye reimer av karbonfiber på markedet som omtrent skulle vare evig.
Noen som vet noe om det?
Tore.
california
-
-

Post by california »

Tviler på at en reim med carbonfiber varer evig. Det må likevel brukes gummi som bindemiddel og gummi morkner med årene.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Originale reimer har blitt oppgradert med bl.a. bruk av carbonfiber. Derfor har intervall på blant andre t4 igjen blitt anbefalt til 120k istedet for 90.
Nyere biler har intervall opp over 200k, men da står pumper og venderuller i stil med det også. Reimene er også bredere...

Frode Neergård

Toro
-
-

Post by Toro »

Er makstiden og endret ? Eller er den fortsatt 5 år ?
Tore.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Toro wrote:Er makstiden og endret ? Eller er den fortsatt 5 år ?
Fabrikken setter ikke makstid lenger på de aller fleste.
Lokalt anbefaler vi skifte ved senest 7 år på motorer som har gått lite, ved høyere km-stand trekker vi nærmere 5 år (økt slitasje på tannhjul og andre ulemper generell slitasje gir)
Anbefalt makstid på t4 er fjernet.

Frode Neergård

Toro
-
-

Post by Toro »

Okei . Det er greit å vite. :)

Den reimen som jeg beskrev var så dårlig når den ble skiftet . Hadde jeg en stund tidligere sprøytet på såkalt remspray kjøpt på Biltema . Motoren gikk merkbart stillere og penere etter det .
Men lurer på om det kan ha resultert i at reimen morknet raskere ?
Tore.
saitekz
Car: t4 1997

Post by saitekz »

Bærekule på biltema koste bare 150 kr. Å skruvat.no er ei bra side.
GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

saitekz wrote:Bærekule på biltema koste bare 150 kr. Å skruvat.no er ei bra side.
Får snart se med selvsyn hvor mye verdt Biltema-kulene er. Mine har stått på bilen siden august ifjor, og nå skal jeg til å bytte foringer i front, så da skal jeg jaggu ta en god titt på billig-kulene mine... ;-)
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
saitekz

Post by saitekz »

Bildeler fra biltema kan fort være samme deln du kjøpte på bildeler.no ellr møller. Biltema har mye crap. Men når det kjem tel bildela så e det som regel 100% :-)
california
-
-

Post by california »

Helt riktig. Biltema er som regel 100% crap når det gjelder bildeler.... :mrgreen:
Neergård
-
-

Post by Neergård »

saitekz wrote:Bildeler fra biltema kan fort være samme deln du kjøpte på bildeler.no ellr møller. Biltema har mye crap. Men når det kjem tel bildela så e det som regel 100% :-)
100% hva da? Siste taler støtter jeg bedre. Har forsøkt alt for mange Bildeler fra Biltema, sist styrekule til T4n og den røk etter et sted mellom 6 og 12 mnd. Altså maksimalt 20'000km.

Tror kanskje Biltema er en av oppkjøperne på de deler som vw har avvist pga avvik i kvalitet, så klart at noe er jo da ok, men det er jo en grunn til at de er avvist først...

Frode Neergård

saitekz

Post by saitekz »

100% kvalitet. Selvfølgelig ikje alt de har. Men har kjøpt alt av dela som de har tel de bilan æ har hatt. Dempera. Endeledd osv. Har vært lik orginalt. Bare mye billigere. Men det er hver sin smak.
california
-
-

Post by california »

Tja forrige bilen en golf td skulle eg bare bruke billige deler på for å holde liv i den lengst mulig. INGEN av Biltema-delene holdt mer enn 10 mnd. Kan nevne: Dempere, hjullagre, kalippere, bremseskiver, endeledd.....
BARE CRAP alt sammen.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Som sagt, de KAN ha ok deler, tror nok alle delene du får kjøpt uansett havner bak kvaliteten på originalt. Uansett!

Gjengangeren er uansett som nevnt opp mot 10mnd i beste fall, og så er det slutt. Samme hva det er.

Du får hva du betaler for, det er faktisk slik det er i over 90% av tilfellene.

Frode Neergård

Bole

Post by Bole »

Neergård wrote: Fabrikken setter ikke makstid lenger på de aller fleste.
Lokalt anbefaler vi skifte ved senest 7 år på motorer som har gått lite, ved høyere km-stand trekker vi nærmere 5 år (økt slitasje på tannhjul og andre ulemper generell slitasje gir)
Hvor langt tilbake i tid gjelder dette fra?
Min 5 år gamle reim ser riktig fin ut. Byttet også strammehjul og simmerringer samtidig, noe som sikkert hjelper på holdbarheten. :P

Billigdeler, dersom en har plass tilgjengelig og skrur sjøl (og sjelden er langt hjemmefra), så funker sikkert billigdeler ok.
Er det imidlertid en byttejobb det lukter verksted av, hadde jeg aldri levert med en Biltema-del som erstatter for utslitt del. Så god økonomi har ikke jeg :wink:
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bole wrote:
Neergård wrote: Fabrikken setter ikke makstid lenger på de aller fleste.
Hvor langt tilbake i tid gjelder dette fra?
Min 5 år gamle reim ser riktig fin ut. Byttet også strammehjul og simmerringer samtidig, noe som sikkert hjelper på holdbarheten. :P

Billigdeler, dersom en har plass tilgjengelig og skrur sjøl (og sjelden er langt hjemmefra), så funker sikkert billigdeler ok.
Er det imidlertid en byttejobb det lukter verksted av, hadde jeg aldri levert med en Biltema-del som erstatter for utslitt del. Så god økonomi har ikke jeg :wink:
husker ikke hvor lenge det var snakk om siden dette trådte inn...
Ja, billigdeler er bedre å benytte når man kan gjøre jobben om igjen sjøl og ikke bruker bilen i langveien, og ønsker lave utgifter pr i dag. Men når det gjelder regreim er det vel heller dumt å satse på det ettersom merkostnad ved delesammenbrudd er av vesentlig grad...

Frode Neergård

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

saitekz wrote:Bildeler fra biltema kan fort være samme deln du kjøpte på møller.
Bullshit. Originaldelen fra VW er fra Lemförder.
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Har ikke svar på hva trådstarter spør etter.. da jeg kjøper av Hellanor og Lemførder

Styrekulene BT har passer kun til T4 første generasjon 91-93. Kulekon har for liten diameter til bilene etter 93, så kula kommer for dypt og mansjett komprimeres når mutter trekkes til fra modell 93-03. (Hvis de ikke har utvidet utvalget siste halvår da?)

Vet det er flere som har montert disse kulene på nyere biler med resultat at mansjett sprukket og utslitt etter ett år.

BT har heller ikke gummiforingene i T4 forstillingen.

Bærekulene BT har (øvre/nedre) passer ikke til T4 med 151hk motor.

Til trådstarter: Forstillingsdeler er viktige deler og ganske omfattende å skifte. Ihverfall dyrt hvis du må på verksted. KJØP KVALITET både i forstilling og bremser
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Biltema har kunder fordi de produserer ting som skal være billigere enn originale, og folk kjøper i bøtter og spann.
De er på markedet kun for å stjele markedsandeler til etablerte merkevarer.
Det som er synd er at merkevareprodusenter må produsere sine produkter andre steder for ikke gå konk til slutt.

Vi ender da opp med produkter som ikke holder mål, vi får færre valg, ordet kvalitet kan strykes i ordboken og ingen vet hvor produktene er produsert eller under hvilke menneskelige og miljøforhold som råder.

(hilsen for pokker avdelingen).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Har enda ikke hatt en bildel fra biltema som har gått istykker eller blitt utslitt mens jeg har hatt bilen, men har opplevd noen ulemper, som f.eks bremseklosser som støver enormt mye og gassdempere hvor innfestninga til gassdemperne til bakluka til passat 35i ikke passer, men må slipes til. Misvisning på målere er det også mye av.

Men i alle tilfeller, så har det som virkelig betyr noe vert helt topp, bremsene bremser, og baklukedemperne åpner luka.

Tviler på at møller kjenner noe særlig på prispresset, de har tvilsomt betydelig høyere innkjøpspris på deler, bare høyere inntjening...

OT: bildeler.no har jeg også god erfaring med, kvalitetsmessig helt topp, men jeg syns ikke de er særlig billige...

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Neergård
-
-

Post by Neergård »

At Biltema holder god kvalitet er etter min mening bare fordi du ikke har benyttet mange nok deler, eller at du ikke har gode nok sammenligninger, eller de har ikke blitt brukt nok.
At nbs begynner å bli dyr er korrekt i mange tilfeller, samme med Mekonomen og dets like som delvis er dyrere enn originalt, med tidvis vesentlig dårligere kvalitet (har eksempel på dissekering av deler for sammenligning om du ønsker, som beviser stor kvalitetsforskjell)

Når det gjelder prispress og prisnivå, så skal du ikke tro for mye uten å ha noe bakgrunnskunnskap ;-) priser inn er ofte vesentlig høyere enn hva folk utenfor tror. Prisnivået ut følges det bevisst med på. Prisforskjeller som er i det store og hele i dag er vel verdt kvalitetsforskjellen som erfares, og kunne forsåvidt vært større prisforskjell i mange sammenligninger også.
I tillegg må man ikke glemme garantien, som er 3 år på originale deler. Det får du trolig aldri gjennom på uoriginalt. (Har forsøkt mange ganger sjøl, og ikke en gang deler som ryker før halvåret er mulig å få gjennom på garanti enkelte steder, har dog ikke orka å dra saken lenger, det hadde nok gitt andre svar til slutt.)

Unntak finnes såklart, i alle fall deler som oppfattes urimelig dyrt, som bl.a drivaksel og drivledd. Det kommer nok lett av at disse delene har en såpass høy forventet levetid originalt, at når ettermarkedet med sine rimeligere deler har kutta litt på kvaliteten, så utgjør det ikke det store. Et originalt drivledd holder kanskje 300'000km, mens den uoriginale 150'000. De fleste erfarer aldri at den uoriginale holder lavere kvalitet da bilen aldri når så høy km-stand, i det minste ikke før den er solgt. Om man tar disse moment med i regnestykket er ikke delen nødvendigvis så vanvittig dyr, men den er urimelig dyr i mange tilfeller da man ikke trenger så lang holdbarhet.

Og det er det som ofte blir avgjørende på eldre biler. Man får tak i rimeligere deler som holder tilstrekkelig kvalitet, utifra forventet brukstid og levetid på bil.

Vel, noen flere tanker omkring deler, kvalitet og pris dette. Antall meninger er vel nært det samme som antall debattanter så enighet om fasit er vel utopi ;-)

Frode Neergård

saitekz

Post by saitekz »

Æ e nu førnøyd med biltemas kvalitet. :-)
Post Reply