Vil starte med at dagen før bilen døde synes jeg han røyk mye fra potta. Unormalt mye ved gassoppdrag. Normalt sett ser man ikke noe røyk fra bilen. Vet ikke om det kan ha noe med dette og gjøre. .
Ivertfall. Dagen etter prøver jeg og starte bilen men da gikk bare startmotoren så vidt rundt. Tengte jeg kansje var fri for strøm. Så jeg trillet igang og kjørte meg en laaang tur, stoppet før og prøve pånytt. Men nå er det bare et antydning til "klikk" som kommer. Satt batterie på ladning over natta og har prøvd med ett annet batter. Men får bare en klikk lyd. Er da startmotoren dø? Eller kan det være en billigere løsning?
Er enklest å komme til startmotoren fra undersiden.
Hadde samme problemet med min for et par år siden, da var det børstene i startmotoren som var gåen.
Sjekk spenning på batteriet. Hjelper ikke å lade et dødt batteri.
Deretter sjekk spenning under startforsøk, det kan kortslutte ved belastning.
Deretter sjekker du alle kablinger til og fra batteri, dynamo, karosseri og starter. Ta av alle, puss rent og smør gjerne på noe kontaktmedium som er korrosjonshemmende. kobberpasta, aluminiumspasta osv.
Som oftest er det jordingskabler som ryker (oxsidering/brudd)
Ta en (hjelpe)startkabel på jordingskoblingen på starteren og et annet jordingspunkt på karosseri / batteri.
(Føler du for å sveise litt så kan du prøve dette på pluss siden også....)
Men har du den gamle starteren så kan du prøve å feste denne i en benk og se om du får liv i den.
ved hjelp av tidligere nevnte metode med start kabler og et løst batteri.
Da får du sjekket om det er starteren eller kablingene som er gåent.
Gilbert G 98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3 12 Nike Flex
Da va biln i orden igjen!!! Va så enkelt såm jordingsfeil. Tok startkabeln på minus så i motorblokka. Vips så starta den
Så da har man skifta startmotor og eldel på tenningslås før ingen nytte. Meeeen e jo kjekt med reservadela )))
Takk før hjelpa alle sammen!
Nu e neste stek og skifte bærekula fr-ve side. Hjullager og rydde i biln.