Smelle lyd i Fjær\hjul på fører siden
Smelle lyd i Fjær\hjul på fører siden
Hei
Jeg har en T5 2013 har vært på Møller med bilen og de sier at de har sjekket og fant ingen ting , men jeg har Smelle lyd i Fjær\hjul på fører siden. (samme lyd jeg hadde på min gammle bil og der var lagret i stykker og fjæren røyk og jeg fikk div skader)
Er det vanskelig å finne ut om noe ikke er som det skal ? har en mistanke om at Møller ikke har sjekket, bare sagt at det er gjort og at ikke noe er feil.
De skulle bytte et blinklys som det var fukt i. Det står i dataen til Møller at det er gjort, men jeg har fortsatt fukt i i lyset. og den skal inn for andre gang pga blinklyset
Jeg har en T5 2013 har vært på Møller med bilen og de sier at de har sjekket og fant ingen ting , men jeg har Smelle lyd i Fjær\hjul på fører siden. (samme lyd jeg hadde på min gammle bil og der var lagret i stykker og fjæren røyk og jeg fikk div skader)
Er det vanskelig å finne ut om noe ikke er som det skal ? har en mistanke om at Møller ikke har sjekket, bare sagt at det er gjort og at ikke noe er feil.
De skulle bytte et blinklys som det var fukt i. Det står i dataen til Møller at det er gjort, men jeg har fortsatt fukt i i lyset. og den skal inn for andre gang pga blinklyset
Re: Smelle lyd i Fjær\hjul på fører siden
Hei! Jeg plages med ( kanskje) det samme problemet. Min er en 2006 mod, men har byttet tårnlager hvert år. Jeg kjører 4km dårlig grusvei før asfalten starter, og det er nok årsaken til at jeg har måttet bytte så ofte. Jeg fikk de første 3 byttene på garanti, men etter det har jeg måttet betale arbeidet selv. Kostnadene har ført til at jeg nå bytter dem selv.
Problemet mitt kan bekreftes ved å svinge fullt rattutslag begge veier uten at hjulene er i rotasjon. Da smeller det noe helt j...... værst er det når det er kuldegrader, eller det er i ferd med å tørke opp etter regnvær.
Problemet mitt kan bekreftes ved å svinge fullt rattutslag begge veier uten at hjulene er i rotasjon. Da smeller det noe helt j...... værst er det når det er kuldegrader, eller det er i ferd med å tørke opp etter regnvær.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Disse problemene begynner vel med sporadiske smell eller dunk. Jeg trodde i utgangspunktet at dette var et tilbakelagt problem på facelift modellene men det ser ikke sånn ut for min -11mod er ikke lydløs.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Heisan!
Mye arbeid å bytte disse tårnlagrene? mener de skulle ha 7500 for å bytte begge.... Og lagrene kosta jo ikke mye...
Mye arbeid å bytte disse tårnlagrene? mener de skulle ha 7500 for å bytte begge.... Og lagrene kosta jo ikke mye...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Njaei, men fort trøbbel i tårnet for å si det litt fleipete. Fastusta ting og tang er vel største trøbbel.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Du trenger litt ekstraordinært handverktøy, så som 12kant innv. M16 12kant innv.M8 unbraco 7mm, fjærspenner av god kvalitet, tolmodighet og et par kvelder med rustløser på skruene før jobben starter. Jeg er vant til å skru, men er ingen bilmekaniker, det tok meg likevel i underkant av et par timer på hver side for å bytte lagrene. For prisen for å bytte disse hos et vw verksted gir deg muligheten til å kjøpe deg mye godt verktøy, og en fin lærekurve på bilen til det oppstår noe ved en senere anledning. 
-
trion
- Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Det ser ut til at T5 har to typer innfestning på støtdemperene fremmme. Enten vanlig sideinnfestning hvor demperen har to utstikkende paralelle flenser som skrues i spindelen, eller sylindrisk innfestning hvor demperen senkes ned i et hull i spindelen og klemmes fast.
Jeg har sistnevnte, og det var litt knot å demontere. Egentlig skal man løsne drivaksler, senke ramma til motoren så langt det går uten å skru ut boltene helt og senke bærebrua så langt ned som mulig før man kan prøve seg på å få ut demperen. Jeg har senkefjærer så jeg satset på at litt kortere fjærer burde la meg få ut demperen uten å løsne hverken drivaksler eller motorramma. Jeg satte på fjærklemmene mens demperen enda stod i bilen, klemte sammen så mye som mulig og heiste opp demperen med jekk mens jeg klemte ned bærebrua etter beste evne. Jeg støtte på to problemer, selv om fjæra var sammmenpresset så var det litt fjærkrakft i demperen som alltid prøvde å presse denne utover. Det andre problemet var at med fjærklemmene (fra biltema) montert så bunnet gjengene på fjærklemma i toppen av dempertårnet når jeg prøvde å løfte opp demperen. Til slutt gikk det på et vis, og jeg fikk byttet demperlager på begge sider. Tror kanskje jeg gjør det på den skikkelige måten neste gang..
Jeg har sistnevnte, og det var litt knot å demontere. Egentlig skal man løsne drivaksler, senke ramma til motoren så langt det går uten å skru ut boltene helt og senke bærebrua så langt ned som mulig før man kan prøve seg på å få ut demperen. Jeg har senkefjærer så jeg satset på at litt kortere fjærer burde la meg få ut demperen uten å løsne hverken drivaksler eller motorramma. Jeg satte på fjærklemmene mens demperen enda stod i bilen, klemte sammen så mye som mulig og heiste opp demperen med jekk mens jeg klemte ned bærebrua etter beste evne. Jeg støtte på to problemer, selv om fjæra var sammmenpresset så var det litt fjærkrakft i demperen som alltid prøvde å presse denne utover. Det andre problemet var at med fjærklemmene (fra biltema) montert så bunnet gjengene på fjærklemma i toppen av dempertårnet når jeg prøvde å løfte opp demperen. Til slutt gikk det på et vis, og jeg fikk byttet demperlager på begge sider. Tror kanskje jeg gjør det på den skikkelige måten neste gang..
-
Der Postmeister
- -

Du skal nok ikke senke ramma nei.
Det går veldig fint uten. Spesielt hvis du har den rette pipa for å utvide rundt demperfoten.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Også var det å huske at t5 har strekkbolter i omtrent alt av forstillingen da...
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
trion
Da har jeg misforstått, følgende står i manualen:
Continuation for both suspension struts
– Completely unscrew rear securing bolt for subframe on each side
– Now screw the same bolt in again 5 turns.
– Loosen front securing bolt until washer is loose.
Hva kan de mene med subframe?
Continuation for both suspension struts
– Completely unscrew rear securing bolt for subframe on each side
– Now screw the same bolt in again 5 turns.
– Loosen front securing bolt until washer is loose.
Hva kan de mene med subframe?
Jeg har i så fall den typen nedrestøtdemperfeste som er sylindrisk. Jeg skrudde av stabstagkula, styrekula, nedre opphengskule, og dro ut drivakselen, og skrudde av toppmutteren. Da ramlet hele stasen ned, og fjærklemmene kunne monteres på fjæra etter at fjærbenet lå på gulvet. Det var veldig greit, og kan ikke skjønne at det berører strekkbolter eller andre deler av rammen eller andre komponenter, med mindre støtdemperen skal byttes. Må innrømme at jeg prøvde meg på å ta ut fjærbeinet ved å ta støtdemperen ut av toppfeste i spindelen, det klarte jeg, men skal aldri gjøre det på den måten flere ganger 
-
Neergård
- -

det er strekkbolter i mer enn ramme. Alle muttre du har løsna er også selvlåsende og skal skiftes.plagsom wrote:Jeg har i så fall den typen nedrestøtdemperfeste som er sylindrisk. Jeg skrudde av stabstagkula, styrekula, nedre opphengskule, og dro ut drivakselen, og skrudde av toppmutteren. Da ramlet hele stasen ned, og fjærklemmene kunne monteres på fjæra etter at fjærbenet lå på gulvet. Det var veldig greit, og kan ikke skjønne at det berører strekkbolter eller andre deler av rammen eller andre komponenter, med mindre støtdemperen skal byttes. Må innrømme at jeg prøvde meg på å ta ut fjærbeinet ved å ta støtdemperen ut av toppfeste i spindelen, det klarte jeg, men skal aldri gjøre det på den måten flere ganger
Frode Neergård
Det var grei informasjon!
Skal skruene til nedre opphengskule byttes også? Jeg kan ikke huske at det stod skrevet på utskrift fra reklamasjonen at hverken skruer eller mutterene var byttet, så enten har verkstedet gitt dem bort, eller så har de ikke blitt byttet. Jeg skal ihvertfall bestille nye muttere til neste tårnlagerbytte. I mange tilfeller kan strekkbolter brukes tre til fire ganger før de må byttes, det gjelder f.eks en del topplokksbolter til noen motorfabrikanter.det er strekkbolter i mer enn ramme. Alle muttre du har løsna er også selvlåsende og skal skiftes.
-
Neergård
- -

de skal også skiftes ja. Merkeverksted eller ikke da? Flere frittstående eller andre kjeders verksted driter en lang i strekkbolter og låsemuttre, har kunder hvor hele motorbraketter har måttet skiftes da det etter all sannsynlighet har løsnet etter gjenbruk av strekkbolter... Kan være skikkelig skummelt...plagsom wrote:Det var grei informasjon!Skal skruene til nedre opphengskule byttes også? Jeg kan ikke huske at det stod skrevet på utskrift fra reklamasjonen at hverken skruer eller mutterene var byttet, så enten har verkstedet gitt dem bort, eller så har de ikke blitt byttet. Jeg skal ihvertfall bestille nye muttere til neste tårnlagerbytte. I mange tilfeller kan strekkbolter brukes tre til fire ganger før de må byttes, det gjelder f.eks en del topplokksbolter til noen motorfabrikanter.det er strekkbolter i mer enn ramme. Alle muttre du har løsna er også selvlåsende og skal skiftes.
Frode Neergård
-
Der Postmeister
- -

Du kan ta utgangspunkt i at alt av bolter og muttere på hele T5 skal byttes uansett. Og løsne ramma, subframe, aggregatholder etc, kjært barn har mange navn, skal ikke være nødvendig. Bla bør du jo henge opp motoren først da den hviler på denne ramma sammen med gerkassa og resten v fronten av bilen...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
trion
Når det gjelder motorramma, så er det nok bare snakk om senking 10-15mm på boltene.