låser hjulene!
låser hjulene!
Idag va det 30 cm me sny i nord:-) skiftet om til nye flotte hakk 5 pigg dekk.
Jau. Første nedoverbakke trådde jeg forsiktig på bremsen og bilen slipper alt som holder han igjen og bare seiler avgårde. Slipper bremsen å prøver pånytt. Samme igjen. . Skjønte jo fort at noe var galt. Kjørte så forsiktig videre mot en nesten flat oppoverbakke, har en gjevn fart. 15km/t. Så bynner bilen og spinne. . Var såvidt jeg kom meg av flekken! !! Den oppførte seg rart. Så måtte bare parkere får så å spasere til barnehagen. . Jeg håpe det er en enkel sak :-/
Noen som vet??
Einar.
Jau. Første nedoverbakke trådde jeg forsiktig på bremsen og bilen slipper alt som holder han igjen og bare seiler avgårde. Slipper bremsen å prøver pånytt. Samme igjen. . Skjønte jo fort at noe var galt. Kjørte så forsiktig videre mot en nesten flat oppoverbakke, har en gjevn fart. 15km/t. Så bynner bilen og spinne. . Var såvidt jeg kom meg av flekken! !! Den oppførte seg rart. Så måtte bare parkere får så å spasere til barnehagen. . Jeg håpe det er en enkel sak :-/
Noen som vet??
Einar.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Re: låser hjulene!
Hei, Einar!
Du kan jo forsøke ei rein fille med diesel på, som du drar over banen på dekkene?
Blir det brunt, så har du nok årsaken der!
Grunnen er at man etter påske kjører mye på bar vei, og så legger det seg et lag med asfalt på dekkene.
For på denne snøen -har nok ikke pigger så mye å si.
Husk også på at vekta på en T4 ikke er til å kimse av.
Kjørte selv ned en bakke (Strupen i mellom Ruggevik og Breivik) med en bil oppå henger.
Og vekta var nok til at ekvipasjen ble brutt forover fortere enn farten på hjul skulle tilsi...
Ellers kan du jo høre med de erfarne karene på Dekkmann, eller de på/ved Mekonomen?
Du kan jo forsøke ei rein fille med diesel på, som du drar over banen på dekkene?
Blir det brunt, så har du nok årsaken der!
Grunnen er at man etter påske kjører mye på bar vei, og så legger det seg et lag med asfalt på dekkene.
For på denne snøen -har nok ikke pigger så mye å si.
Husk også på at vekta på en T4 ikke er til å kimse av.
Kjørte selv ned en bakke (Strupen i mellom Ruggevik og Breivik) med en bil oppå henger.
Og vekta var nok til at ekvipasjen ble brutt forover fortere enn farten på hjul skulle tilsi...
Ellers kan du jo høre med de erfarne karene på Dekkmann, eller de på/ved Mekonomen?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Skal prøve det etterpå. Skal å jekke biln opp før så å bremse så prøve æ å vri på julan. Kan virke som bremsa ikje slepp på alle hjul. .det gikk greit å rygge opp tel huse, som e en ganske bratt bakke. ..
Takk før svar føresten
Takk før svar føresten
Litt rart når du har nye dekk. Har maken dekk på min t4 å den oppfører seg ikkje slik.opplever dekkene som veldig trygge å stabile.nå har eg både abs og antispinn,så kanskje det utgjør en vesentlig forskjell. Men alt i alt opplever eg dekkene som fantastiske.
Arild
T4 02mod 151hk tdi
T4 02mod 151hk tdi
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
låser hjulene!
Tror nok om man blokkerer hjul og i tillegg sliter med grep også ved kjøring, da er det dekkene som er synderen. Er ingen feil på bilen som gjør at dekkene låses når du bremser (såfremt du ikke har abs da) men mangel på grep. Dette blir likedan når du kjører. Rygging i bakke med forhjulstrekker er viden kjent da man får vesentlig mer vektoverføring enn å kjøre forover. Om set skulle henge noe sted i bremser, skal du legge merke til det om du provoserer litt i svinger, men jeg tror ikke det er årsaken din. Det må også være så stor heng for å gjøre det værre å kjøre, at bremsene vil bli varm etter noen km...
Med andre ord, det er j****** glatt hos deg
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Med andre ord, det er j****** glatt hos deg
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Håpe jo det er en enkel sak som dekkene. Skal prøve det med en fille å disel . Og asfalft fjerning. Hadde biln i lufta igårkveld for og sjekke bremser, men alt så ut til og være iorden.
Kan noe av detta ha med at biln har litt skeiv forstilling? Den spiste sommardekk å drar godt t høyre. ...
Einar.
Kan noe av detta ha med at biln har litt skeiv forstilling? Den spiste sommardekk å drar godt t høyre. ...
Einar.
-
Neergård
- -

Dårlig justert forstilling kan "spise opp" litt av grepet ja, tenk brems i sving, dog tror jeg ikke det utgjør enormt fordi da...
Frode Neergård
FEil forstillingsmål, spes. spissing kan lage mye "lurven" og gi et konstant slipp, om det er mye feil.
Opplevde det en gang på en Renault på vinterføre. Justerte spissingen og alt såre vel....
Trodde bremsene lå på, men de var ok. Bremsekraftregulatoren hadde satt seg tidligere, og jeg satte inn en brukt en (fy fy), men den var også i orden.
Siden gikk det bra til bilen havnet i pressa.
81-modell kjørt 320 000 km og holdt vel 22 år....
Opplevde det en gang på en Renault på vinterføre. Justerte spissingen og alt såre vel....
Trodde bremsene lå på, men de var ok. Bremsekraftregulatoren hadde satt seg tidligere, og jeg satte inn en brukt en (fy fy), men den var også i orden.
Siden gikk det bra til bilen havnet i pressa.
81-modell kjørt 320 000 km og holdt vel 22 år....
Torbo
Så da er det enten eller..
mye enklere å skru data.
Takk før all hjelp. Mye enklere med caravelle når man har et slikt forum
Forresten. . Har jeg abs?
Takk før all hjelp. Mye enklere med caravelle når man har et slikt forum
Forresten. . Har jeg abs?
-
Neergård
- -

Det ser du i bilen. Et abs-aggregat skal stå foran batteriet.
Frode Neergård
Okei. Skal sjekke imårra da 
-
GilbertG
- -

- Car: T4 Caravelle 9x
- Phone: 4fem666262
uuuhm
Det skal vel være en ABS lampe som lyser deg midt i fleisen når du setter på tenningen...
(eller litt på høyre side
Det skal vel være en ABS lampe som lyser deg midt i fleisen når du setter på tenningen...
(eller litt på høyre side
Gilbert G
98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3
12 Nike Flex
98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3
12 Nike Flex
Now you just make me feel stupid! Hehe, æ skal finne ut av det imårra