Dynamo problem? eller annet?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
T3Baard
-
-

Dynamo problem? eller annet?

Post by T3Baard »

Hei, hadde problemer med at batteriet ble tappet og regnet med at det var regulatoren (børstene) som var problemet da den ikke ladet, samtidig forsvant turtelleren og batterilampa (som skal lyse mens man gløder)

Ok, Nytt regulator satt inn! Dynamoen lader, MEN turteller og batterilampen er like død som før!!!

Gått over ledninger og jording finner ingen feil :(

Bilen er 94 modell 2,4D AAB

Replacement dynamo og Hugo regulator

Håper jeg slipper å kjøpe nytt dynamo, Evt passer dynamoen (bosch) fra 2,5 bensin? selv om jeg bytter regulatoren over!
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Re: Dynamo problem? eller annet?

Post by vw 2,5tdi »

Kan fort være dioder i dynamo som har gått dukken å da er det itte lønnsomt å reparere så da er det ny som gjelder! Tror bensin dynamo blir litt liten viss den passer i d hele :shock: .
Morten B
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

T3Baard wrote: Ok, Nytt regulator satt inn! Dynamoen lader, MEN turteller og batterilampen er like død som før!!!
Sjekk kabelskoene (eller rett å slett etter brudd) på røde og blåe tynne ledninger som er koblet til dynamo. èn er til ladelampe, den andre er til oljelampe. Når den til ladelampen (røde tror jeg) ikke har kontakt så lyser ikke ladelampe og turteller virker ikke. Når den andre (den blå ledningen) som er til oljelampe, ikke har kontakt så blinker oljelampa hele tiden.
Disse ledningene er så tynne og stive at de har en tendens til å bli ødelagte av risting og bevegelser

Skjøt ut disse ledningene slik at de har en god slakk til evt risting og bevegelser.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Oljelampa blinker ikke i det hele tatt, men den lyser det lille den skal når jeg gløder/starter bilen!

Har gått over kontaktene og ledningene, men skulle visst åssen jeg feilsøker med multimeteret for å se om det er brudd på ledningene!

Regulatoren jeg kjøpte dukket opp i listen hos mekonomen på en 2,5 bensinerbil jeg tilfeldig la inn på delesøket så antar at det kan finnes en lik der og?
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

T3Baard wrote:Oljelampa blinker ikke i det hele tatt, men den lyser det lille den skal når jeg gløder/starter bilen!
Da er det ikke noe feil med dèn ledningen iallefall :wink:
Men disse ledningene går inn i en slags "plaststrømpe" og det kan godt være et brudd på veien.
Finn ut hvor disse ender og lag en strømbro (ledningssløyfe) utenom ledningsstrømpa og test om ladelampe og turteller virker normalt da. Hvis de gjør det så kan det være at det er et brudd ett eller annet sted på veien....
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

vwcoach wrote:
T3Baard wrote:Oljelampa blinker ikke i det hele tatt, men den lyser det lille den skal når jeg gløder/starter bilen!
Da er det ikke noe feil med dèn ledningen iallefall :wink:
Men disse ledningene går inn i en slags "plaststrømpe" og det kan godt være et brudd på veien.
Finn ut hvor disse ender og lag en strømbro (ledningssløyfe) utenom ledningsstrømpa og test om ladelampe og turteller virker normalt da. Hvis de gjør det så kan det være at det er et brudd ett eller annet sted på veien....
Det var tanken min også å lage strømbru, skal grave i boden min etter kontakter og ledninger imorgen så får vi ta det derfra!! er litt stygt blandt kontaktene, så mulig jeg har oversett noe også!!

(lurer på om den røde ledningen går helt til kontakten bak instrumentene?)

I samme sleng når jeg var under bilen lokaliserte jeg kjølevannslekkasje på røret som gir vann fra radiatoren og inn til motoren... trengs nok bare ny pakning der, så mye å gjøre under bilen imorgen :)
Post Reply