Vår kjære california 2005 174 TDI har havarert på tur i sverige.
Jeg bor nord for oslo. Bilen står i Falkenberg.
Clutchen var ødelagt og verkstedet fikset denne for 23000 SEK. I dag tidlig ringte de meg og sa det var ulyd fra den manuelle girkassa og at denne må byttes. Det kommer på ytterligere 50000 SEK.
Er ingen bilekspert og i tvil hva jeg skal gjøre...
Har noen polske venner som skal forbi neste uke. De kunne ta med bilen og overhalle kassa på verksted i polen. Er dette det smarteste eller finnes andre alternativer? (Det koster kroner og kilometer å få bilen til polen)
Hjelp! Bilen havaret i sverige - girkasse og clutch
Hjelp! Bilen havaret i sverige - girkasse og clutch
'05 VW T5 California, 174HK (camper)
'86 VW Transporter (Westfalia camper) - solgt
Re: Hjelp! Bilen havaret i sverige - girkasse og clutch
Virker som det ordner seg. Bilen fraktes hjem til norge mens kassen overhalles i polen og monteres her hjemme.
-
KübelWagen
- Car: 2009 T5 "BNZ"
Godt at det ordner seg.
Hvor mange kilometer har bilen rullet?
Hvor mange kilometer har bilen rullet?
200.000
Er dette som forventet?
Er dette som forventet?
-
KübelWagen
Jeg er overrasket over at bilen ikke har rullet lengre når du opplever havari av girboks.
Men jeg kjenner ikke T5 så godt, og skal egentlig ikke uttale meg skråsikkert om hva man kan forvente.
Har sett T4 som har rullet det dobbelte med samme clutch, og uten noen feil med girkasse.
Men jeg kjenner ikke T5 så godt, og skal egentlig ikke uttale meg skråsikkert om hva man kan forvente.
Har sett T4 som har rullet det dobbelte med samme clutch, og uten noen feil med girkasse.
-
KübelWagen
Når jeg leser første innlegget ditt forstår jeg det slik at girboksen har begynt å skrante mens bilen var på verksted for skifte av clutch.
Dersom det er tilfelle ville jeg kanskje spurt verkstedet om det var nødvendig av dem å ødelegge girboksen?
Dersom det er tilfelle ville jeg kanskje spurt verkstedet om det var nødvendig av dem å ødelegge girboksen?
Symtomet var at clutchen røk. Verkstedet antyder at det kanskje var girkassen som ødela clutchen. De mener at det er et ødelagt kulelager i kassa. Jeg har desverre ingen mulighet eller kompetanse til å etterprøve påstanden.
Symtomet var at clutchen røk. Verkstedet antyder at det kanskje var girkassen som ødela clutchen. De mener at det er et ødelagt kulelager i kassa. Jeg har desverre ingen mulighet eller kompetanse til å etterprøve påstanden.
-
KübelWagen
Jeg har hørt om at svinghjul kan forårsake krøll, men dette er det nok andre her på forumet som har bedre kompetanse på enn meg.
Men sånn umiddelbart virker det litt underlig at et kulelager i girkassen skal ta knekken på clutchen.
Der Postmeister her på forumet er jo erfaren VW-mekaniker, og kan kanskje dele sine tanker om saken?
Men sånn umiddelbart virker det litt underlig at et kulelager i girkassen skal ta knekken på clutchen.
Der Postmeister her på forumet er jo erfaren VW-mekaniker, og kan kanskje dele sine tanker om saken?