VonRetro '85 1,9 Transporter (ex-sivilforsvar)
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: VonRetro '85 1,9 Transporter (ex-sivilforsvar)
Ja, den er meget lys i fargen. Den har ingen egen tråd enda, men det kommer etter hvert.
-
VonZu
- -

Fikk nylig bilen tilbake fra eu-kontroll rett før helga. Herunder følger los resultatos:
2 Rust i flens bremseslange - begge bak
2 Løs/mangelful klamring - venstre bak
1 Utslitte pusserblader
1 Defekte spylere
2 Stopplys - defekter - midtre bak
2 Støtdempere - slakk i nedre innfesting - Begge bak
2 Støtfanger vinge løs/vridd - Høyre bak
Helt konge den med midtre stopplys
2 Rust i flens bremseslange - begge bak
2 Løs/mangelful klamring - venstre bak
1 Utslitte pusserblader
1 Defekte spylere
2 Stopplys - defekter - midtre bak
2 Støtdempere - slakk i nedre innfesting - Begge bak
2 Støtfanger vinge løs/vridd - Høyre bak
Helt konge den med midtre stopplys
Last edited by VonZu on 24 Sep 2013, 22:27, edited 1 time in total.
-
VonZu
- -

Første jeg angrep var klammeret, som heldigvis var intakt på en av delebilene.

Så var det bremseslangene. Greit nok med slangene, men de ytre rørene hadde ikke tenkt å gi seg med det første... Har sikkert stått på siden '85. Måtte til slutt kappe driten av med feinsaga, og plukke ut hjulsylinderen med røret på...

Bakbremsene ser greie ut. Og det skulle bare mangle, når de er så nye.

Så da måtte det nye bremserør i tillegg til slangene. Jeg liker biltema sitt lille pressverktøy. Har aldri prøvd noe annet, men jeg tror nå hvertfall jeg får det til, og bilen stopper etterpå.

Baklysa smuldret opp ta jeg skulle ta dem ut. Helt pulver. Heldigvis hadde jeg liggende ett bar med den gamle innfestninga, så det var bare å klipse rett over. Nye pærer over alt.

Og etter at bakfangeren fikk en alvorlig og udokumentert omgang med sandhammer, samt nytt endestykke, var det tut og kjør til bilverkstedet igjen. Klar for to nye år

Holdt nesten på å glemme stødtemperne. Det var bare å dra til de nedre boltene skikkelig, så var alt på stell igjen.
Så var det bremseslangene. Greit nok med slangene, men de ytre rørene hadde ikke tenkt å gi seg med det første... Har sikkert stått på siden '85. Måtte til slutt kappe driten av med feinsaga, og plukke ut hjulsylinderen med røret på...
Bakbremsene ser greie ut. Og det skulle bare mangle, når de er så nye.
Så da måtte det nye bremserør i tillegg til slangene. Jeg liker biltema sitt lille pressverktøy. Har aldri prøvd noe annet, men jeg tror nå hvertfall jeg får det til, og bilen stopper etterpå.
Baklysa smuldret opp ta jeg skulle ta dem ut. Helt pulver. Heldigvis hadde jeg liggende ett bar med den gamle innfestninga, så det var bare å klipse rett over. Nye pærer over alt.
Og etter at bakfangeren fikk en alvorlig og udokumentert omgang med sandhammer, samt nytt endestykke, var det tut og kjør til bilverkstedet igjen. Klar for to nye år
Holdt nesten på å glemme stødtemperne. Det var bare å dra til de nedre boltene skikkelig, så var alt på stell igjen.
-
VonZu
- -

Hva som feiler vindusspylinga vet jeg ikke, men det er helt dødt når jeg drar i armen. Fant ingen kaputte sikringer. Mulig den har fått et akutt tilfelle av alderdom.
Har vert borti at spylerpumpene gir seg på gamle VW... eller det kan vere bryteren.
Men gratulerer med bestått EU:-) noen enere kan man leve med, men om bilen brukes som en syncro, så bør vel helst spyling og visking fungere...
Men gratulerer med bestått EU:-) noen enere kan man leve med, men om bilen brukes som en syncro, så bør vel helst spyling og visking fungere...
-
VonZu
- -

Bilen brukes vel egentlig sånn høvelig fint. Men nå kommer jo sesongen der spyling er viktig, så jeg vil helst ha det på stell.
-
Alf Torp
- -

- Car: 86/91 T3 JX/AAZ
- Phone: 40-62-70-60
Har flere ganger opplevd at dårlig jording til motoren har vært årsak. Endte opp med å skru en jordingsledning rett i bjelken ved tanken og koble den inn på kontakten til motoren.VonZu wrote:Bilen brukes vel egentlig sånn høvelig fint. Men nå kommer jo sesongen der spyling er viktig, så jeg vil helst ha det på stell.
Mvh,
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
-
VonZu
- -

Ser ikke vekk fra at det er elektrisk. Skal ta meg en målerunde, etter hvert.Alf Torp wrote:Har flere ganger opplevd at dårlig jording til motoren har vært årsak. Endte opp med å skru en jordingsledning rett i bjelken ved tanken og koble den inn på kontakten til motoren.VonZu wrote:Bilen brukes vel egentlig sånn høvelig fint. Men nå kommer jo sesongen der spyling er viktig, så jeg vil helst ha det på stell.
-
VonZu
- -

Så ble det BusCamp 2013 på denne
Andre gang den er på BussCamp, men jeg har bare ett klistermerke. Jeg hadde helt glemt at det gikk tomt for merker da vi var første gang...
Her er litt bilder fra et absolutt flott treff (som vanlig):

Her er litt bilder fra et absolutt flott treff (som vanlig):
-
VonZu
- -

På treffet fant jeg endelig ut hvor vannlekkasjen kommer fra. Den kommer fra baksiden av ekspansjonstanken, rett i flensen. Det drypper når den står på tomgang, og ikke på høyere turtall. På turen hjem (6 timer over fjellet) gikk det med en påfyllingstank med vann. Ingen krise.
Men det er en dunkelyd når jeg kjører, og som jeg ikke klarer å identifisere. Hører ingen ting når den kjører på dårlig vei, hvilket det er mye av over fjellet. Men på helt fin vei, er den ganske tydelig.
Jeg tok av høyre forhjul, fordi jeg trodde det kom derfra. Men der fant jeg ingen ting. Jeg har røsket i alle hjul, men det virker til å sitte greit fast over alt.
Piggdekka tok jeg på rett før turen til Buscamp, så jeg antar det har noe med det å gjøre. Neste trekk blir nok å ta av alle hjula, og ta en runde med sommerdekkene for å se om jeg kan eliminere noe.
Men det er en dunkelyd når jeg kjører, og som jeg ikke klarer å identifisere. Hører ingen ting når den kjører på dårlig vei, hvilket det er mye av over fjellet. Men på helt fin vei, er den ganske tydelig.
Jeg tok av høyre forhjul, fordi jeg trodde det kom derfra. Men der fant jeg ingen ting. Jeg har røsket i alle hjul, men det virker til å sitte greit fast over alt.
Piggdekka tok jeg på rett før turen til Buscamp, så jeg antar det har noe med det å gjøre. Neste trekk blir nok å ta av alle hjula, og ta en runde med sommerdekkene for å se om jeg kan eliminere noe.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Ekspansjonstank har du vel i dine lagre, Janton?!
Av og til så blir man nok litt mer var for "ulyd" når man kjører lengre distanser med disse bilene - tror jeg.
På dagligbilen monterte jeg noen rimelige dekk...
Og de dekkene bråker så infernalsk på litt ru asfalt, at jeg faktisk (også) plukket av alle fire hjulene for å sjekke hjulllagre mm.
Så det kan nok være dekkene!
Av og til så blir man nok litt mer var for "ulyd" når man kjører lengre distanser med disse bilene - tror jeg.
På dagligbilen monterte jeg noen rimelige dekk...
Og de dekkene bråker så infernalsk på litt ru asfalt, at jeg faktisk (også) plukket av alle fire hjulene for å sjekke hjulllagre mm.
Så det kan nok være dekkene!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
VonZu
- -

Usikker på tilstanden til de ekspansjonstankene jeg har liggende. Men det er jo bare å plukke ut å teste.
Det var liksom noe mekanisk jeg ikke likte med den lyden. Rytmisk, økende og synkende i takt med hastighet. Men det er jo påfallende at det kom rett etter hjulskiftet. Og jeg har tross alt kjørt over fjellet og tilbake med det, uten at det har forverret seg merkbart.
Det var liksom noe mekanisk jeg ikke likte med den lyden. Rytmisk, økende og synkende i takt med hastighet. Men det er jo påfallende at det kom rett etter hjulskiftet. Og jeg har tross alt kjørt over fjellet og tilbake med det, uten at det har forverret seg merkbart.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Drivaksel ?VonZu wrote:Usikker på tilstanden til de ekspansjonstankene jeg har liggende. Men det er jo bare å plukke ut å teste.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
VonZu
- -

Håper ikke det. Selv om det forsåvidt ikke er en så stor sak å fikse.
Er du sikker på at det ikke er inne i hode ditt. Har du spurt andre om de hører lyden?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
VonZu
- -

Joda, jeg har bekreftet at lyden ikke stammer fra mitt eget hode. Må jo alltid gjøre det når jeg hører lyder 
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Altså, det kan jo bare være løse bolter på drivakselen ? hender jo at de løsner fra tid til annen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.