Varmeaparatet og AC helt død.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
romeo
Car: T5 2007

Post by romeo »

Har en t5 19 tid 2007 modell som varmeapparatet og ac er helt død. Skjer ingen ting når jeg vrir på bryteren for å justere viftehastigheten, viften er helt død. Dette skjedde plutselig her en dag :x

Har sjekket alle sikringer.

Noen som har en ide på hva som er feil?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Viftemotor kanskje.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Varmeaparatet og AC helt død.

Post by Kall'n »

Er ikke sikkert AC'en er død. Problemet er vel bare at den ikke blåser?

Har byttet viftemotoren på min for ikke lenge siden. Tipper det er den..
romeo

Post by romeo »

Angående ac så lyser det ikke i knappen når man trykker på den. Hører helle ikke at kompressoren slår inn.

Har fått tatt ut viftemotoren nå, men ikke fått testa om den funker. Men målte på ledningen som går inn på viften, og der var det bare 0,30V Så virker som det ikke kommer strøm til vifta.

Noen som vet nr på sikringen til vifta og ac? Har sjekka alle sikkringene inni bilen og i motorromet og alle er hele, men greit og dobbelt sjekke.

En annen ting. Er det noe reelle eller en styrehjerne som har noe med vifta og gjøre?

Takknemlig for alle svar og innspill, før jeg må ta den tunge veien til et verksted
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Når det gjelder lyset i AC knappen, er det veldig godt mulig at den ikke lyser, siden du ikke kan vri på bryteren slik at den blåser. Tror ikke den kan stå på 0 eller ingen blåsing, og allikavel lyse.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Om ikke vifta blåser og du måler 0,3 V etter å ha demontert vifta kan det virke som at formotstanden til motoren har tatt kvelden, vet ikke hvor den sitter.
Husk å hente jord fra et sikkert jordpunkt når du måler spenning, ellers kan du faktisk måle differansespenning mellom 2 strømførende ledninger med motstand i mellom å få 0,3 V.
Sikker jord er karosseriet.

En formotstand består av flere motstander avhengig av hvor mange hastighetsvalg man har.
En motor bruker like mye strøm hele tiden, enten viften står på 1 eller 4.
Reststrømmen som viften ikke bruker i de forskjellige hastighetene går opp i varme i formotstanden.
disse motstandene blir vekselvis oppvarmet og nedkjølt og kan være et svakt punkt om de blir for varme for lenge.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
romeo

Post by romeo »

Etter å ha snakket med en mekanikker som også mente det var formotstanden, så er den nå skiftet. Men vifta er fortsatt like død!!!

Noen som har en ide på hva jeg bør sjekke videre?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

romeo wrote:Etter å ha snakket med en mekanikker som også mente det var formotstanden, så er den nå skiftet. Men vifta er fortsatt like død!!!

Noen som har en ide på hva jeg bør sjekke videre?
Da må man dytte på 12V + og - rett på vifta for å teste denne.
Ellers er det bryteren din, kanskje det bare har falt av en ledning bak på denne, eller at den er defekt, siste er å kontrollere for ledningsbrudd.

Sikring må man finne og være sikker på er hel.

(skjønner egentlig ikke hvorfor ting må skiftes for å finne ut at den gamle var i orden). feilsøking er en kunst eller elimineringsmetoden.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
rl

Post by rl »

her er det viktig og finne riktig sikring... og MÅLE om det er strøm på denne IKKE bare se om den er hel...
er det strøm på sikring så er det med stor sannsynlig het vifte bryter som er def... vist du ikke har strøm til vifte....
Crashstar1
Car: Vw Transporter t5 -08
Phone: 97155505

Post by Crashstar1 »

Har akkurat samme problem på min bil.
Vifta døde plutselig på seg.
Sjekka også alle sikringer, målte at det var strøm der og alt i orden, men fortsatt død, til slutt fant jeg en svart tynn ledning mellom cd spiller og kontrollene for vifta, tok en råsjangs og satte 12+ på denne og den blåste som bare det, nå gjenstår bare å finne ut hvordan man tar ut ramma med cd spiller og div for å finne ut hvor den ledningen skulle ha vært.

Så sjekk opp i det du også, kanskje det er feilen din.
Vw 4 Life
Post Reply