girkasse problem 2,5 r5 automat,overhale ??

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Bengi

girkasse problem 2,5 r5 automat,overhale ??

Post by Bengi »

Eg er no ferdig med ferieturen med caravellen og har gjort meg eit par erfaringer rundt girkassen.
Bilen er en 9seter 2005 model med 130hk og automat kasse som er programert om til ca 180hk 0g 400++ nm, eg drar en 9,5m burstner vogn på ca 2tonn og det fungerer bra med bil og motor men kassen har til tider giret litt rart, den girer for tidleg fra 3 til 4 gir for så å legge inn 3 giret igjen og deretter er alt normalt, hadde også eit par episoder der 3 giret ruset opp turtall uten at skyvet var slik som dei andre girene.

Eg har jo igrunn forventet at det kunne bli problemer siden bilen har no 330tkm på telleren men kassa blei bytta på 110tkm.
Er det noen som veit om møller monterer noen type forsterka kassa når dei bytter på garanti ??

Eg flusha kassa før ferien 2012 med nytt filter/olje og det hjalp, olja såg veldig dårleg ut med små spon og mykje skitt.

Kan det være at siden desse slure episodene bare kjem av og til at oljen rett og slett blir for varm så eg burde montert en kjøler til i serie , evntuelt en luftkjølt ??
Eller burde eg gå for en ombygging til manuel gir ?
Motoren er heilt topp å dra med så eg er villig til å bruke litt tid på å løse problemet framfor å gå tilbake til orginalt programet.
mvh
Benjamin
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: girkasse problem 2,5 r5 automat,overhale ??

Post by Der Postmeister »

Vi bytta på alle ambulanser mellom 220k til 250k, så jeg trur du kan regne nytt skifte. Det du driver med kan jeg aldri tru forlenger livet på kassa. Det er jævlig tungt for bilen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bengi

Post by Bengi »

ok, ble det montert noe sterkere kasse då?
Eg snakka med en på automatgear service i bergen og det er visst litt som kan gjerast innvendig for å få kassene sterkare og holdbare.
eg må sjekke litt meir rundt varmgang/kjøler problemet også , kansje det korter inn levetiden på kassen også
Der Postmeister
-
-

Det blir sagt at det er gjort noen forbedringer, men direkte hva vet jeg ikke. Uansett så har T5 automatene vist seg være gode ifht T4 sine med tanke på havariintervall. Tross alt går de over 200k normalt før havari. Det gjorde ikke T4.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bengi

Post by Bengi »

Eg har jo spekulert litt på om kassen min kan være av en forsterka utgave siden orginal kassen havarerte på 107tkm og denne har gått 224tkm , men eg har jo ikkje havari direkte ,i 98% av kjøretiden går kassen fint men eg veit jo ikkje om det er slik eit havari begynner,den har vært slik dei 30tkm eg har kjørt bilen.

En vill jo være sikker før man bruker 45-65tkr på ny kasse,er det noen som har tips til kontakter i utlandet ?

kva tenker du om for varm olje teorien då ? :)
Der Postmeister
-
-

Varm olje har vel alltid vært en av hovedproblema med automat. Det er,verdt å ta seg en Tysklandstur for skifte av kasse.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

Ole Morten på Limousineservice DA i Son kan hjelpe deg med gearkasse og tyske kontakter.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bengi

Post by Bengi »

takk for tipsene , eg ser han annonserer på finn.no også med halve prisen av det eg har blitt fortalt før, 22500 for en kasse er jo god pris og da kan eg montere den sjølv og eventuelt en ekstra kjøler.

Det eneste er at det står at det kun er brukt orginale deler så da spørs det om desse er noe forsterka, slik eg bør ha som drar tungt
Bengi

Post by Bengi »

Eg venter fortsatt på priser på forsterka automatkasse men i jakten på kasse/overhaling spekuleringen kom eg over en kar som høgger en transporter 4motion.
Så da begynte jo eg å spekulere på om det er mulig å ta heile drivlinja frå denne over på min fwd,eg ser der er splines bak for stikkakslinger men finnes alle skruefester osv, er det overhode mulig ??

Kan nok få en grei pris på drivlinja og jobben gjer eg eventuelt sjølv ,til verksted pris er det billigere å bytte bil.
Noen som veit eller har bygget om før ??
Der Postmeister
-
-

Jeg antar det er like greit å bygge om som på T4, men det er mye mer elektronikk. Jeg trur ikke jeg ville gått på den smellen, men dette må du bestemme sjøl.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bengi

Post by Bengi »

takk for svar :D
Eg har ingen problem med det mekaniske men eg er ikkje så glad i kabler men eg har en kompis som er flink med det og kjører t5 4motion så eg kunne eventuelt sjekka på hans bil når eg var i tvil, denne haldex pumpa står den på motor ??
Trur du elektronikken er integrert i hjernen/ecu, evnt forenkla dette , sperra antar eg er elektronisk aktivert eg såg noen bilder der gjekk det eit par pølser med kabel innpå diffen men det er mulig den har en egen styringsenhet, ville nesten tru det.
Glenn H
Car: T5 2008
Phone: 90985961

Post by Glenn H »

Har du konkludert med at girkassen faktisk er dårlig? Har samme bil, motor og girkasse som deg og lurer på om jeg kanskje har samme problemet. Men vil vite at det faktisk er et problem før jeg tar kontakt med forhandler. (garanti)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Glenn H wrote:Har du konkludert med at girkassen faktisk er dårlig? Har samme bil, motor og girkasse som deg og lurer på om jeg kanskje har samme problemet. Men vil vite at det faktisk er et problem før jeg tar kontakt med forhandler. (garanti)
Om du har trøbbel med girkassa, og har garanti bør du ta kontakt med ditt aktuelle verksted så snart som overhodet mulig!
All kjøring med noe som ikke er i stand, kan medføre vesentlig merkostnad enn om man reagerer med en gang. Dette er i like stor grad viktig når det er garanti!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Glenn H

Post by Glenn H »

Neergård wrote:
Glenn H wrote:Har du konkludert med at girkassen faktisk er dårlig? Har samme bil, motor og girkasse som deg og lurer på om jeg kanskje har samme problemet. Men vil vite at det faktisk er et problem før jeg tar kontakt med forhandler. (garanti)
Om du har trøbbel med girkassa, og har garanti bør du ta kontakt med ditt aktuelle verksted så snart som overhodet mulig!
All kjøring med noe som ikke er i stand, kan medføre vesentlig merkostnad enn om man reagerer med en gang. Dette er i like stor grad viktig når det er garanti!
Joda, klart jeg skal ta kontakt om det. :) Bare veldig usikker på om det bare er noe jeg inbiller meg. Er spesielt ved "kickdown" og i oppoverbakker at jeg synes den bruker litt tid mellom enkelte gir. Selvfølgelig, det skader jo ikke å være førevar. Bilen skal uansett på verksed for å rette noen feil fra forhandler. Takk. :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Glenn H wrote:
Neergård wrote:
Joda, klart jeg skal ta kontakt om det. :) Bare veldig usikker på om det bare er noe jeg inbiller meg. Er spesielt ved "kickdown" og i oppoverbakker at jeg synes den bruker litt tid mellom enkelte gir. Selvfølgelig, det skader jo ikke å være førevar. Bilen skal uansett på verksed for å rette noen feil fra forhandler. Takk. :)
Nei, helt korrekt, det skader aldri å være føre var. Imidlertid kan det skade å vente til man er sikker ;)
lykke til med evt garanti :)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Bengi

Post by Bengi »

Det er berre å få time med en gang visst du har garanti glenn, eg er langt ifra garanti tid :D

Nå veit ikkje eg årtall/km stand på din bil men eg har høg km,en flushing som ikkje såg litt bra ut og hører tydleg sluring på 3dje giret med vogna på av og til(er ikkje til å ta feil av)
Eg har også en unormal during på revers med belastning, når det er sagt fungerer den kvar dag og symtomene har ikkje blitt noe værre
Glenn H

Post by Glenn H »

Bengi wrote:Det er berre å få time med en gang visst du har garanti glenn, eg er langt ifra garanti tid :D

Nå veit ikkje eg årtall/km stand på din bil men eg har høg km,en flushing som ikkje såg litt bra ut og hører tydleg sluring på 3dje giret med vogna på av og til(er ikkje til å ta feil av)
Eg har også en unormal during på revers med belastning, når det er sagt fungerer den kvar dag og symtomene har ikkje blitt noe værre
Time er bestillt av forhandler. Har fått time neste tirsdag. :)
Bilen er en '08 Transporter 2.5 som er gått 134000km. Kjøpt av forhandler for halvannen uke siden. Har 3mnd garanti fra forhandler. Har også motor- og drivverksforsikring.

Ifølge serviceheftet, stemplet av Møller, er ingenting gjort med girkassen. Dama i telefonen på Møller kunne heller ikke svare på når det evt skulle vært gjort noe med den.

Har også en slags during i revers og i drive når bilen ikke triller (holder på bremsen). Har enda ikke fått testet bilen med vogn/tralle bak, men jeg synes den "slurer" litt mellom 2. og 3. gir i oppover bakke ved aks. og ved "kickdown".

Er det slik at jeg ikke burde kjøre bilen i det heletatt nå? Spør siden jeg er avhengig av bil i jobben.

Takker for svar. :)
Bengi

Post by Bengi »

Det kan høres ut som du har kjørt 134tkm på giroljen din då visst ingenting er gjort opp mot kassa, då ser ikkje den oljen fin ut, be dei ta ned bunnpanna og inspiser,gjer reint og bytt filter og deretter flushing.

Dette blei gjort på min før ferien ifjord og den giret mykje finere men den duringen forsvant ikkje.

Om du skal parkere må du sjølv avgjere men eg har 2 danmark turer på kassa og den har ikkje blitt noe verre men har du garanti så eg ville nok kjørt minst mulig til ting er avklart og du får sjekket olja.
Visst du har mulighet så be om å få sjå bunnpanne og magnetene når det er demontert.
Min bunnpanne hadde en god del dritt og små spon partikler og grå olje som var laaaangt over tiden.
Lifetime er tingen :D , han som fant på det skal ha skryt
Bengi

Post by Bengi »

Er det noen som veit om plasser å få kjøpt deler til automat kasser ??
Eg leiker litt med ideen å bytte clutch pakka på 3dje giret i vinter siden bilen blir tatt ut av drift for heillakkering og en stor service.
Eg har lest og sett på noen videoer syns ikkje det ser så galt ut, eg ser litt på det som en utfordring og læring siden eg kun har overhalt manuelle kasser før.
Er det noen her som har åpnet desse på t5 og kan dele noen erfaringer med meg ?
Post Reply