'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

HC wrote:
OddN wrote:...., samt en ener på "litt slakke hjullager bak" :wink: Kontrolløren sa imidlertid at det var helt vanlig på disse bilene og ikke noe å bry seg om. Altså sånn som det skal være.
Jeg bytta hjullager bak på denne bilen ved ca 220.000km, så det er litt rart om de er utslitt allerede nå.
Det er mange verksteder som gir feil på bakhjulslager på T3'er hvis de ikke er hjent med biltypen. Husk at her er det ikke to kone lagre slik som på mange andre biler, men et 'vanlig' kulelager innerst og et konisk rullelager ytterst.

mvh
HC
Jepp, jeg vet... Var det jeg mente med at alt var som det skulle være ;-)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hei, Odd!

Bra at det kun er bagateller, ja!

Men når han selv sier dette, kunne han ikke gitt f.. i å skrive den eneren, da?

Jeg hadde ikke ryggelys noen steder på den Joker-saken, men joda...1-er? :)

Du får si i fra når du ønsker å "ræse" rundt i en annen syncro.
Haster vel ikke mye for noen av oss?

Skal nok alltids få ut girkassen fort nok etterpå!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Ser at det er lenge side jeg skrev noe, når jeg må langt ned på side to i prosjektforumet for å finne tråden min...

Nå er i allefall bremserør og slanger byttet. Nedre opphengskule likeså, så da er det bare å bestille etterkontroll :-)

Var litt spent på den kula, men det gikk forbausende lett, selv uten tilgang til presse. God støtte under broarmen, innsausing med rustløser på forhånd og et par velrettede slag med sleggehammeren gjorde susen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Etterkontroll gjennomført og bestått.

Og da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg skulle titte litt på vindusheisene. Da jeg byttet interiør satt jeg jo inn dørpanelene fra GL'en som hadde elvinduer. Hadde ikke lyst til å lage nye hull for vindussveivene, så da var det bare et alternativ. Vindusheismotorene måtte overhales. Har hatt elmotorene og selve heismekanismen i atomer, rengjort, smurt og montert sammen etter alle kunstens regler. Så nå har bilen endelig fungerende vindusheiser igjen. Går litt tregt opp på førersiden, men håper det går seg til med litt bruk.

Ellers sitter jeg enda og klør meg i hodet og lurer på hvilken dekkdimensjon jeg skal gå for når jeg skifter, og på hvilke felger...

BF Goodrich All terrain har jeg vel egentlig bestemt meg for. Og 225/75-16 på de 6x16 Mefro stålfelgene jeg allerede har, ville jo vært det enkleste. Men hvorfor skal man velge det enkle :-) 245/70-16 er neste steg. Men det blir noe bredt til de 6toms stålfelgene. Og de Ronalfelgene jeg har (7et23 og 8et11 x16) gir problemer med skyvedøra, og jeg kjenner ikke jeg orker den bøyleombygginga dette medfører. Nå har jo Mercedes etter hvert kommet med en del biler med 7x16 stålfelger med et31 (C-klasse bla) kanskje det hadde vært noe? Noen kjører på T4 felger i 7x16 og spacere. Litt usikker på det og. Får tenke litt mer...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Odd, før du bestemmer deg for dimmensjon, ta og sjekk utvalget av dekk i de forskjellige dimmensjonen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Odd, før du bestemmer deg for dimmensjon, ta og sjekk utvalget av dekk i de forskjellige dimmensjonen.
Det er nettopp de to nevnte dimensjoner som kan leveres i All Terrain, og som er i nærheten av 205 16 i rulleomkrets. Det fins flere dimensjoner også, men de er enten litt mindre, eller alt for store.
OddN
-
-

Post by OddN »

Operasjon hevetak er i gang. Jeg blir fri for garasjeplass til høsten, og må fremskynde prosessen litt. Dermed blir det også noen snarveier som forhåpentligvis ikke får noen betydning nå, og som kan rettes opp senere. Takluka er byttet og flyttet litt fremover på taket. Orginalluka jeg hadde var med ganske mye tak plate rundt, og jeg skar ned så jeg hadde ca 5cm med tak rundt hele, bortsett fra bak hvor jeg måtte ha noe mer. Med ca 5cm overlapp på orginaltaket, limte jeg rett og slett takluka på plass. Jeg er litt spent på dette, men håper det holder.

Så har jeg lakkert Atlantic-takspoileren Tizianrød og sjekket at denne passer rundt takluka. Neste steg er å skru denne på plass.

Taktrekket inni bilen ser ordentlig herpa ut nå som det ikke passer med takluka, men det får jeg leve med til resten av hevetaket er montert og jeg kan montere det taktrekket som hører til.

Jeg har tatt mål av hvor hengslene til hevetaket skal monteres, og satser på å montere det etter Mosaik-metoden i første omgang. Altså med forsterkningsplater under takplata bak, og med "lite" hull i taket mellom B- og C-stolpene. Jeg rekker ikke å tilpasse Multivantaket og den flate C-stolpeforsterkningen i første omgang.

Satser på at dette vil fungere i første omgang, selv om jeg ikke får seng på hemsen. Resten får komme når ny garasjeplass er i boks :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Dagens innsats:

Image

Image
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 18:49, edited 1 time in total.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Blir skikelig bra, dette her Odd!

Er veldig imponert over de som går løs på så kompliserte oppgaver.

Kommer du til Buscamp 2013 på Tinn ved Rjulan med bilen din?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
OddN
-
-

Post by OddN »

erjo wrote:Blir skikelig bra, dette her Odd!

Takker :-)

Ja, når man ikke finner det man vil ha ferdig, så må man lage det selv... og orginale hevetaksyncroer vokser jo ikke akkurat på trær.

Tror ikke det blir Buscamp på meg i år heller. Vanskelig å forsvare ferie så sent på året :-(
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

OddN wrote:
erjo wrote:Blir skikelig bra, dette her Odd!

Takker :-)

Ja, når man ikke finner det man vil ha ferdig, så må man lage det selv... og orginale hevetaksyncroer vokser jo ikke akkurat på trær.

Tror ikke det blir Buscamp på meg i år heller. Vanskelig å forsvare ferie så sent på året :-(
Og så er det jo veldig laaaangt i en T3.....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
PORSVW
-
-
Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO

Post by PORSVW »

Blir kanonfin den bilen, var duken i god stand? Fikk litt sjokk når jeg fikk pris fra just-campers, den dem mener er best var 360 pund...Blir det hellakkering på sikt? :D
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
OddN
-
-

Post by OddN »

PORSVW wrote:Blir kanonfin den bilen, var duken i god stand? Fikk litt sjokk når jeg fikk pris fra just-campers, den dem mener er best var 360 pund...Blir det hellakkering på sikt? :D
Ja, duken var hel og fin. Og taket innvendig også. Lys beige farge både på duk og innertak. Til og med myggnettingen til takvinduet er strøken. Eneste var at myggnettingen i vinduet i front hadde noen revner. Men jeg mener å ha sett at den kan leveres løst... Ja og så var pakningen rundt selve taket stygg, den må jeg nok investere i ny.

Har lest mye på the samba om forskjellige repro-duker og ikke alle har like god passform. Og så er det jo flere årganger å skille på. Noen (de eldste) er stiftet oppe i taket mens de nyere er skrudd med alulist både oppe og nede. Viktig å ha tunga i rett munn hvis man skal bestille noe sånnt...

Hellakkering er nok høyt opp og langt frem. Satser i første omgang på å holde rusta i sjakk med flekklakkering.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Ja, her går det jevnt og trutt...Fremover! :)

Må medgi at de "hornene" på frontdelen fra den Californian... er penere enn balja på vanlig Westy-tak!

Og det er vel hevetaket ditt fra den TD Multi'en vi snakker om?
Nok en ting jeg også må sjekke på egen hvit bil! :wink:

Blir så bra, så bra dette! :)
( Etterhvert..)! :roll:
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er noooe gale med det bildet der. Noe du har fått på fronten der som ikke skal være der. Har du sjekka at hagegnomene dine ikke lager faenskap mens du sover? De kan være skumle...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Det er noooe gale med det bildet der. Noe du har fått på fronten der som ikke skal være der. Har du sjekka at hagegnomene dine ikke lager faenskap mens du sover? De kan være skumle...
Nødvendig utstyr for skjerming fra lav midnattsol :-)
Der Postmeister
-
-

Jeg har sann jeg trer på hue jeg. Funker fint. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Der Postmeister wrote:Jeg har sann jeg trer på hue jeg. Funker fint. ;)
Æ e blind ... på øyan! :mrgreen:

Skjønner deg godt, Odd! Det er nok praktisk, for gudene skal vite at det kan være hett bakom rattet i disse bilene!

Personlig synes jeg dog at den fortyrrer linjene litt..(Sier han som ikke så den engang!)

Men jeg ligger jo og kjører, og da merker jeg mindre av sola - og trenger knapt solskjerm inni bilen! :mrgreen:

På den seriøse siden; Din bil, din smak/behov og dine regler!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Jeg har sann jeg trer på hue jeg. Funker fint. ;)
Sånn her?

Image

Image

Kan ikke slite ut den orginale Multivan-capsen min med for mye sol :lol:
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 18:53, edited 1 time in total.
Der Postmeister
-
-

:D
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant ut at jeg skulle prøve å flytte g-capsen litt opp. Det er et par ekstra skruhull i a-stolpen så den har nok vært litt høyere en gang i tiden. Prøvde den i de øverste hullene da jeg i sin tid monterte den på bilen (Da jeg kjøpte bilen lå den løs baki) men syns det så litt pussig ut at den var høyere enn taket. Den ble dermed montert i de nederste hullene sånn at linjene skulle flukte fra caps til tak. Har imidlertid fått noen kommentarer fra fruen om at den var for lav, spesiellt i kombinasjon med snurresetet på passasjersiden. Har nå fjernet svingunderstellet, samt flyttet capsen ca 3cm opp. Får høre hva hun syns :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Oppjustert g-caps:

Image
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 18:49, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Neste steg i hevetakombyggingen er å montere hengslene bak på taket. På en orginal hevetakbil er det en profil i taket som ikke er der på vanlige ståltakbiler. Denne gjør at hengslene blir vinklet litt mer innover. Den vises godt på dette bildet (lånt fra the samba):

Image

Jeg regner med at en mosaik-hengsel (som er beregnet på å skrus rett i ståltaket, riktignok med forsterkning under) har en litt annen vinkel på foten der denne ligger an mot taket. Det jeg må gjøre er enten å endre litt på hengselen, eller å banke ned taket sånn at vinkelen stemmer. Jeg må uansett få laget to slike forsterkninger som jeg kan stikke under taket og skru hengselen fast i:

Image

Deretter, når hengslene er tilpasset, kan jeg skjære ut hullet mellom b og c-stolpene og løfte taket på plass :D
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Blir nok bra (funksjon på) dette Westy-taket, Odd! :)

Håper for egen del at jeg snart har klar "det viktige elementet" som du ønsker å bringe i orden! :wink:

Men når man sjekker plater og skit & rask under endel biler, så blir det gjerne slik...osv! :mrgreen:

Når dette er i orden, er det da noe som mangler før du mener bilen er slik den bør være?
(Ser da bort ifra fremtidig lakkjobb).
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Blir nok bra (funksjon på) dette Westy-taket, Odd! :)

Håper for egen del at jeg snart har klar "det viktige elementet" som du ønsker å bringe i orden! :wink:

Men når man sjekker plater og skit & rask under endel biler, så blir det gjerne slik...osv! :mrgreen:

Når dette er i orden, er det da noe som mangler før du mener bilen er slik den bør være?
(Ser da bort ifra fremtidig lakkjobb).
Hmm, tjaa... nei... begynner å nærme seg nå. Vinner jeg i lotto (trenger ikke vinne så mye :-)) så blir det reservehjulsholder ala orginal 16 tommer. Var faktisk på nippet til å bestille den fra Bernd Jaeger for et års tid siden, men han var fri... Men enn så lenge funker Isuzufestet på bakluka.

Ellers så er det rustflikking som gjelder. Hellakkering er langt frem, dette blir ikke noen showbil.
Post Reply