Havari westfalia Stavanger

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
AndreasE
-
-
Car: T3 westfalia -87

Havari westfalia Stavanger

Post by AndreasE »

Hei! Har fått skikkelig havari på bobilen i dag. Skjedde når bruttern kjørte til Stavanger, så vet ikke hva det skyldes enda.

Jeg har akkurat flyttet til Sandnes for å begynne i ny jobb i morra, er derfor ikke noe kjent i området... Er det noen som leier et lokale et sted, hvor jeg Evt kan leie meg inn, slik at jeg får den i orden igjen? Evt om noen har tips til et greit sted å stå å skru. Gjør ikke noe om det er ute.

Hilsen Andreas
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Havari westfalia Stavanger

Post by Renax »

Har ingen sted å skru jeg, står endel utfor biltema osv:-P evt inni et parkeringshus om det regner...

Hvilken motor osv har du? Kansje jeg kan bistå litt med noe, ta evt kontakt på 48trettifem5en05;-)
Renax
-
-

Post by Renax »

Orange bil som står på motorveien?, ring meg så kan jeg hvertfall få dratt den til et bedre egnet sted?
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Ja, er den bilen du så Reinax. Fikk slept den bort nå i kveld, da trafikken hadde avtatt en del. Har midlertidig fått lov til å sette den to dager her på parkeringsplassen. Det er ikke greit å bli klok på problemet. Det oppsto ved tilbakegiring i motbakke på motorveien. Masse skrangle og brakelyder, i følge brodern. Det rister også infernalsk i hele bilen, samt at også cluchpedalen rister voldsomt. Tror ikke det er giret, da den virker å gå fint inn i alle gir ved stillestående tørrgiring. Fikk starta motoren ved trillstart på slep. Den sviver og responderer på pådrag, men lager et helsøkkes spektakkel og dør på tomgang. Så må vel være motoren tenker jeg. Er en AAZ som sitter i den nå, med JX pumpe og turbo. Til smårepp så går det fint å stå på Biltema eller parkeringsgarasje, men dette blir nok litt for omfattende. Så hadde vært greit å fått no mer permanent sted å stå=). Men har fått noen tips allerede, så ordner seg nok=). Har ikke mye erfaring med disse bilene... Men det er bare å sleppe ned motor med gir komplett?

Så en hvit westy med hevetak i gravdal i stad. Sto utafor et verksted sammen med en del andre eldre vag-biler. Er det værd å stikke innom der og høre?

Takk for hjelp og støtte så langt!
Renax
-
-

Post by Renax »

Høres ut som at regreima kan ha hoppet ei tann eller 2? Evt dieselpumpa har blitt vridd og fått helt feil timing på den? Er hvertfall et sted å starte feilsøking;-)
Sandnes elektrodiesel er flinke på slikt, om du skal kjøre den til verksted å få det fiksa hadde jeg kjørt dit;-)

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Det er nok motoren ja, kan være regreima som har hoppa flere hakk, men sjekk også svinghjulet ! Se inn i inspeksjonshullet i clutchhuset mens noen sveiver rundt motoren for hånd.
Mye bråk, ubalanse og liv i clutchpedal tyder på at noe er galt der.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Post by Bohz2 »

på Jan Haukali Auto på Kvål er det en kar som har full peiling på T3 - kan absolutt anbefales å stikke innom der og spørre
-------------------------------------
Arne
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Takk for tipsene folkens! Skal kikke på det etter jobb.
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Du har akkorat samme symtoman såm æ hadde..da hoppa den 2 tenner å knuste væntilen åver sylinder 1. Motorbytte tok æ. Men du har en sånn motor,så det kan tænkes du klar dæ me et topp-bytte. Det me klutsj hørtes meir komlæx ut :(
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by AndreasE »

Sjekka registerreima i går. Den var litt skjev, men ikke såpass mye så den hadde hoppa over et helt hakk. Antagelig bare pga fravær av ny-justering ved siste reimbytte. Derimot oppdaget jeg at svinghjulet var helt løst. Det snurra fortsatt rundt med motoren, men var veldig slarkete. Den var fortsatt tilsynelatende hel og clutchen satt fortsatt montert. Håper at det bare er brekte bolter og at det ikke er blitt skade på veiva. Fått ordna et sted å stå fra i kveld, så da blir det av med kassa=).
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Er den første vangen på veiva som har knekt tvert av. Antagelig et akutt lagerras=D. Hadde først av kassa men panna måtte også ned for å se det. Så hvis noen har en veiv liggende som passer ned i AAZ-motoren, så hadde det vært topp! Hvis ikke så blir det en anna motor. Hadde da vært gøy med tdi, nå som jeg er så godt i gang=).
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hvis ikke annet er skadd, og du kun skal bytte veiv...

Da vil jeg faktisk anbefale deg å få fatt i ei veiv fra en 1Z (TDI) el.l.

Der er det ikke spor for drevet til registerreima, men derimot "avfaset" et felt, tangentielt, slik at drevet "thruster" på ei større flate.

Du trenger dog drevet i tillegg, da! :wink:

Nye bolter til svinghjul er alltid en god idé...

Noe skjit når slikt skjer (ubeleilig!!)! :?
Men da kan man benytte muligheten til å forsøke forbedre ting.

Lykke til med å få orden på tingene! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Jeg har en aaz blokk fra en 1993 Passat liggende etter en motor som fikk sprekk i toppen!
Har ligget uten topplokk og bunnpanne noen år i kjelleren!
Ligger i mandal!
{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Aaz'n som sitter i, sa forige eier var blitt fabriksoverhalt i Tyskland for få år siden. Det tviler jeg sterkt på, utifra hva som har skjedd samt tilstanden på den. Kan evt montere en AAZ grunnmotor som totto har og toppen som jeg har. Eller Evt bare veiv, men da må det påkostes et sett med rammelagre.

Har også fått tilbud om en AHU fra Ca 2000 caddy. Denne uten ledningsnett og turbo. Har lest meg opp til at dette er en mye me solid motor enn en AAZ, så den frister litt som utgangspunkt!

Har lest meg litt opp på det på forumet, men har fortsatt et par spørsmål for å få det klart for meg. Kan liste de opp for ordens skyld:

1. Så lenge jeg bruker JX eksosmanifoil og turbo, så kan jeg bruke motorfestene jeg har i dag, uten modifikasjon?

2. Bunnpanna må skrus over.

3. Må oljepumpa også flyttes over?

4. Passer oljedreneringsrøret fortsatt fra turboen til bunnpanna, siden disse begge opprinnelig er fra JX?

5. Leser at man kan bruke JX-dieselpumpa i AHU bare dieselrørene bøyes?

6. Gjelder det isåfall vanlig timing av pumpa, eller må man prøve seg frem for best effekt/forbruk?

7. Må jeg isåfall flytte over JX-dysene også?

8. Er ikke keen på å begynne å dreie svinghjul, er det en lett sak å forandre nesa på starteren i stedet?

9. Er man nødt til å bruke bensinkasse? Er det for å få den til å passe, eller pga å få et behagelig turtall? Isåfall er det fort gjort å ta det siden, så sparer jeg noen utgifter nå.

Hilsen Andreas
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Bensinkasse på ahu er for å få et mer korrekt turtallsområde ja, med manuell pumpe er det mulig at det hjelper litt, men ellers er det vel kammen som avgjør hvor i turtallsområdet motoren henter kreftene sine
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Bugman
-
-

Post by Bugman »

Du kan jo høre med mele1000 nede ved Kristiansand, om hva og hvordan.

1,9'er som AAZ og dess like (Indirekte Diesel Injection; IDI-motorer) skal være bra motorer det!

Akilleshæler er (bakre tapp på) veiva og at kjølinga til sylinder 4 bør være optimal.

Veiv fra TDI (1Z, AHU etc.) løser som nevnt det ene.

Rikskringkastingen (Henrik) anbefaler jo at varmen settes på fullt under oppstart og oppvarming. Dette for å gi lengre og jevnere oppvarming

Økt ladetrykk og oppskrudd pumpe, gir behov for intercooler - enten luftkjølt eller vannavkjølt ( det er vanskelig å finne en plass på disse bilene hvor flow blir bra nok.

Ekstern oljekjøler er alltid en god idé!

Det årnær seg nok, skal du se!

Her gjelder å tenke litt, slik at man får en bedre løsning enn den man hadde, og ikke minst blir fornøyd selv! :)
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Ja, det er greit å se litt frem i tid og starte på et oppsett nå som er et bra utgangspunkt. Eneste jeg er litt skeptisk til er om AHU'n blir veldig lat med JX turbo, pumpe og dyser? Faktisk latere enn AAZ'n jeg har nå med samme oppsett? Med tia kan man jo modifisere denne pumpa med tdi kamplate, eller evt tdi kamplate i en AAZ-pumpe, som at større pumpestempel!? Eller bygge om til elektrisk pumpe på sikt, når jeg får tak i ledningsnett. Mange muligheter :? .

Bugman, du mente at 2000 mod AHU veiv passer i AAZ blokka? Bare i tilfelle jeg får kalde føtter ang komplett motorbytte...
Bugman
-
-

Post by Bugman »

AndreasE wrote: Bugman, du mente at 2000 mod AHU veiv passer i AAZ blokka? Bare i tilfelle jeg får kalde føtter ang komplett motorbytte...
Ja, det er nettopp det jeg har blitt fortalt!
Ble anbefalt at veiv fra 1Z ( tidligere TDI enn AHU etc.) skal kunne passe.
Altså veiv fra en en 90hk, elleren 110hk motor.

Sjekk med en Møller forhandler, Mekonomen, eller Meca om hhv.
ramme-(veiv-) lager og rådelagrene har samme dimensjon. disse må jo uansett byttes ved bytte av veiv.

Det er jo også endel andre ting selvfølgelig; som stempelringer evt. , tetteringer, tetninger i topp og slikt som man allikevel bytter.

Kjekkere med en veivaksel der registerdrevet er festet på en bedre måte.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
AndreasE
-