Willy-velle, 1,6td familiebil!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Willy-velle, 1,6td familiebil!

Post by Renax »

Var i forrige uke så "heldig" å få bytta min passat g60 syncro mot en T3 Caravelle 2.1 WB Syncro, gleden var stor og jeg dro avgårde og skulle teste hvordan denne bilen var i ulendt terreng, om den sto opp til mine forventninger.
Varte ikke lenge før jeg spant meg fast i ett gjørmehull og fant derreter ut at bryteren til sperra bak ikke hang fast i dashbord. Mens jeg sto og fikla med det for å prøve å feste dette gikk min kompis ut, og begynte å skrike at det brant. Et forgjeves forsøk på å slukke senere sto jeg igen med et utbrent vrak, og ble i tilegg regelrett utsjelt av brannvesen med beskjed om at dette ikke var gøy! Akkurat som jeg på noen måte synes det var gøy at min nyinnkjøpte bil til 18000,- sto som et utbrent vrak utpå en byggeplass...
Likevel ble jeg på så kort tid gla i denne typen bil, så før langhelga var over fikk jeg henta meg en til, denne gang en med 1.6d og bakhjulstrekk. Har ingen behov for syncro, annet enn at det er sabla gøy...

Den bilen tråden skal handle om er altså denneImageImage

Selv om den ser litt herja ut (mtp de grønne detaljene og grønne juletrelys i lasterommet) har faktisk tidligere eier gjort en bra jobb med å fjerne karrosserirust og endel teknisk.
Det gjenstår endel småting før eu, og et høyre speil trengs etter at noen vandaler har vert på færde første natten i mitt eie:-x
Inni er den så å si strøken, med bord baki og fine greier:) så der blir det nok ikke gjort stort i denne omgang...
Last edited by Renax on 21 Jun 2013, 15:22, edited 1 time in total.
Renax
-
-

Re: Min T3 coach, bruksbil!

Post by Renax »

Om noen har tips til hvor jeg får tak i billige deler så blir jeg glad:smile:
Jeg trenger bremsebelegg bak (lurer fælt på hvordan de har sjekka tykkelsen på belegget inni tromlene, men la gå)
Ny mansjett på styrestag, og hjullager forran, må også gå over det som er av bremserør og enten bytte eller pusse rust å spraye tectyl.

Ellers lekker dieselpumpa litt, fikk med en ny med den har ikke kobling til manuell kaldstart så skal i første omgang se om jeg ikke får tetta den som er... lekker et sted mellom pumpa og blokka, ikke på gassarmen som jeg er vandt med at de gjerne gjør på golfer og passater.
Noen som har tips til hvor disse pumpene kan lekke? Er td pumpe (med lda) selv om jeg ikke har klart å påvise noen turbo.

Mangellappen fra EU:Image
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Hans Sæle
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Koolart her på forumet har mye av det du leter etter. Det er enkelt og realt å kjøpe fra Koolart.

Jeg kjøper ellers også fra England. Men det er mange leverandører av deler til T3 både i England og andre steder. Vær nøye når du bestiller så du får riktige deler. Jeg har benyttet Justkampers i mange år (på min blogg - se nedenfor - kan du også se andre leverandører):

http://www.justkampers.com

Lykke til!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Renax
-
-

Post by Renax »

Takk for bra tips om delebutikker:)

Har drevet litt småplukk idag, bla vask av motor for å lettere ser hvor dieselpumpa lekker, men kaldstartarmen er første mistenkt foreløpig.
Har også prata med han jeg kjøpte syncroen av og han lovte meg at jeg skulle få det av deler han klarte å framskaffe. + rephåndbok (greit å ha lengdene på bremserør, samt lokasjon på skjulte klips og skruer;))

Tenker litt på senkesett også, hvordan er disse "billigsettene" rundtom, jeg har blitt fortalt at Coach er senket 3cm fra fabrikk og skamstiv, tenkte da om jeg kjøper 45-55mm senkefjører så blir det 1,5-2,5cm lavere enn den er nå, og den kan vel ikke bli stivere?

Ellers har jeg funnet serviceboka bak under gulvteppet, og der sto siste service inkludert ny startmotor og regreim på 233000 km, sent i 2011. Oljeskift har blitt utført på verksted med kortere enn 10000km intervaller!, så noen har vert glad i denne bilen før også:)

En aldri så liten milepæl er også nådd: 250000km ble passert på klokka idag...

Image

Og jeg monterte en ny radio, ingen cdrom eller svær skjerm hær takk:-)
Men usb jukser jeg meg til;-)Image
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Jeg kjører på de lilla H&R fjærene som koolart selger. Funker bra hvis du holder vekt på hjul nede, altså ikke kjører med stålfelger og c-merkede dekk.

Stivere enn coach blir det, men coach er ikke stivt vel? Jeg har ikke kjørt coach fjær, men hører at det skal være god knall mtp comfort.

Lilla H&R går bra med originale dempere.

Pass på når du skifte fjærer fremme, at du har et demperverktøy (for å løsne øvre bolt på demper) som er kort nok til å komme under hjulbuen. Jeg kjøpte på IkkeTema og sagde det til passe lengde.
Hans Sæle
Renax
-
-

Post by Renax »

Nå har ikke jeg prøvd så mange understell på T3, men syncroen var ekstremt mye mykere. Diverse andre biler jeg har hatt med coilovers skrudd i bunn har vert tilsvarende/mykere.
Tidligere eier sa det var ganske nye støtdempere så de var ikke ferdig "innpulte" enda, og at de trolig ville bli bedre med tiden og nye fartshumper... ligger kansje noe der.

Har forøvrig ingenting imot at det er stivt, ligger bra i svingene da, og med så lite motorkraft er man avhengig av å få med seg litt fart gjennom svingene, hadde bare vert greit å slippe å krype over de 15 fartshumpene borti gata...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
Renax
-
-

Post by Renax »

Hva er greia med 2 kjølevannstanker? Det lekker kjølevann fra min, men når den bakre tanken er tom tror jeg det slutter å lekke...
Diesellekkasjen er ikke store greiene, tørka opp og etter 100km var det ikke kommet en dråpe... mistenker at noen har sølt diesel ved lufting og slikt...
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Den tanken med blått eller svart lokk er ekspansjonstanken. Ekspansjonstanken står i plassert i kjølesystemet slik at motoren skal få riktig nivå kjølevæske. Plasseringen av tanken gjør at motor kan kvitte seg med luft og suge til seg kjølevæske fra påfyllingstanken ved behov. Ekspansjonstanken står under trykk når motor er varm og har alarmgiver for lavt vann nivå. NB NB Ekspansjonstanken har en lei tendens til å begynne å lekke,
Image
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Ja, da vet vi hvem som tok fyr forleden :D
Godt ingen kom til skade, men synd å miste en syncro.
Hvor ble det av vraket?

Og gratulerer med dieselcoach. Kjør langt, kjør billig 8)
Renax
-
-

Post by Renax »

Vraket endte på knoksen, var ingen brukbare deler igen, (brannskadet stål er vel så å si ubrukelig?)
Det verste som sitter igen i meg er egentlig utsjellinga jeg fikk av en brannmann, var nesten på gråten fordi min nyinnkjøpte bil brant opp, så skal han stå å sjelle meg ut fordi "dette ikke er gøy" tror jeg skal sende brev å klage på det der...

Diesel coach er topp det, men endel må fikses før jeg skal kjøre langt.
Men billig går den, selv oppjustert går den under 0,8 på mila, det er lite selv sammenlignet med mine gamle bensin passater og golfer...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tenkte mer på om det var noe å redde av drivverket. Fronten kan jo slippe relativt billig fra det.
Tipper brannmannen var utslitt etter allskens bråtebranner osv. :mrgreen:
Renax
-
-

Post by Renax »

Bilen fikk brenne relativt uhindret i 10-15 minutt, mulig at framdiff fremdeles hadde vert brukansdes, men hadde ikke tatt sjangsen.
Var ikke mye i front heller som var helt, og den måtte dras 30m elns opp skråningen på understellet for å få den opp på vikingbilen...
Renax
-
-

Post by Renax »

Da har jeg bestilt bremsebånd bak og hjullager forran, har haynes boka, men om noen har noen gode tips som gjør at jobben går fortere/lettere mottas det med takk:-)

Fant også ut igår at biltema sin "spraylakkfjerner" fungerer til å fjerne den matt svarte lakken og får fram den flotte orginalfargen, men det blir forholdsvis dyrt om jeg skal bruke det på hele bilen...
Er det noen som har prøvd å bruke vanlig tynner til slikt formål? Kan der ødelegge orginallakken? Eller pakninger/lister osv?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
Renax
-
-

Post by Renax »

Bytta bremsebånd idag, var grei jobb egentlig, men siden jeg sto ute måtte det selvfølgelig begynne å regne:( jaja, ett steg nermere EU OK:)
Renax
-
-

Post by Renax »

Tok turen til Vigrestad idag, og fikk hilst på litt folk og sett endel høyere T3'er
Fikk også sitte på litt offroad, prøvde selv også men fikk beskjed om å sette igen Coachen, likegreit det så jeg etterhvert.
Sneik meg også til å få tatt et bilde sammen med de høye bilene:-)

Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Skjer ikke stort, bilen tusler og går hver dag som bruksbil.
Men jeg fikk bytta mansjett på styringa, var glad for at de innvendige delene var hele og blanke slik som den mansjetten så ut, andre sia så ny ut så siden jeg bare hadde universal fra biltema bytta jeg bare den siden jeg måtte...
Fikk også stramma hjullageret, var ingen ulyd som det sto på eu-lappen, men var litt slark, nå er det ingen av delene.

Har en liten ulyd fra utløserlager, har hatt det siden jeg fikk bilen, men på varme dager med åpne vindu merker man den ekstra godt, er det normalt eller noe som må gjøres noe med? Hører det ikke med kjøring, bare på tomgang med cluchen ute...

Siden jeg lå under bilen med CP armer, så tok jeg en kikk på bremserør, de er way past rustpussing og må byttes:sad:
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Hei, Renax!

På forhjulslager på 2wd T3, skal det være en liten, men såvidt synlig slakk.

Dette er korrekt justert når du s å v i d t kan bevege den skiva bak mutter med en liten skrutrekker.

Bakhjulslager skal også ha en bitteliten slakk, men det står det masse om her inne!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Renax
-
-

Post by Renax »

Skal sjekke det med skiva, men tror ikke jeg har strammet for mye da jeg ikke hadde rett str fastnøkkel.
Har du noe konkret som viser dette med litt slark, som jeg evt kan smelle i trynet på en EU kontrollør?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Bruk en eu-kontrollør som kan T3. Vi har en god en på Vigrestad. Han sier ting som "akkurat riktig slark" når han sjekker hjullager.
Renax
-
-

Post by Renax »

Har en jeg bruker fast, men ikke jeg som var inne med denne... kjører min faste plass for etterkontroll.
Han jeg bruker strammer bolter istedenfor å annmerke feil på de, og sier ting som: "jeg skriver bare godkjent på dette, så fikser du det til helga" når jeg har utgått frist men småting gjenstår:-)

Renax
-
-

Post by Renax »

Nå har starteren plutselig begynt å skape seg, må gjerne vri om 10 ganger før den tar, når den først "kjinner" starter den med en gang, skal ut å kikke nå, men tror nok det er innslaget som har tatt kvelden, så da må en frisk starter skaffes.
Har sett noen som bruker startere fra 1.9 tdi på T3. Hva må til for det, har noen startere liggende til slikt...

Har også litt med tiden funnet navn på bilen, falt litt naturlig for meg å kalle den willyvelle, eller bare Willy, så da blir det det!

Renax
-
-

Post by Renax »

Dette skulle vist vere vanskelig å feilsøke, da helt utav det blå med åpent motorlokk for å høre om starteren sveiv i så skulle han starte 10 av 10 ganger, (mot normalt ca 1 av 7 siste uka...)
Noen som har tips til "av og til-syndebukker"?

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re:

Post by Bugman »

Renax wrote:Dette skulle vist vere vanskelig å feilsøke, da helt utav det blå med åpent motorlokk for å høre om starteren sveiv i så skulle han starte 10 av 10 ganger, (mot normalt ca 1 av 7 siste uka...)
Noen som har tips til "av og til-syndebukker"?

Har du sjekket bakstykket på tenningslåsen? (En gjenganger ang. slike problemer!! :wink: ).

Ellers, siden du har diesel-Coach..

Ta ledninga av på dieselpumpa.. (slik at ikke bilen starter uforvarende).

Så lager du deg en ledningsstump, med den rette kabelskoen, som du fester på innslagets terminal.
Så kopler du denne kort mot plussen på batteriet. Da hører og ser du enkelt hva som skjer med starter.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Willy-velle, 1,6td familiebil!

Post by Needforspace »

Dårlig minuskabel fra batteriet til starter?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply