Oblat på hengerfeste

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Oblat på hengerfeste

Post by erlingjo »

Hadde Californiaen på EU kontroll.

Der fikk jeg bemerkning på at "hengerfeste manglet oblat"...!!

Dette er helt nytt for meg.Jeg kan heller ikke finne noe oblat. Da har vel jeg ikke sjangs i havet for å få det godkjent. Så da er det bare å skru av hengerfestet.Men jeg fikk ikke bemerkning på at jeg hadde glemt å montere hengerkontakten...

Fikk også bemerkning på at han ikke fant varseltrekant. Selv om de var i bilen!!! Bare snakk om å lete litt. Feks under baksetet.

Fikk samme bemerkning på jobbe-T5en. Der lå den mellom setene....

erlingjo
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Re: Oblat på hengerfeste

Post by CarlOt2 »

Når jeg er på PKK (EU) med mine biler så legger jeg alltid Varseltrekant, Refleksvest og Vognkort lett synlig i passasjersetet, så slipper mekaniker å lete og tid spart.

(hvorfor vil du at noen skal lete rundt i bilen din etter ting..?)
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Post by erlingjo »

Refleksvesten lå jeg i passasjersetet.

Varseltrekanten lå på samme sted som jekk og annet verktøy til bilen. Og kundemottager ble varslet om at de lå under setet. Fant ut det var lurt siden de ikke fant den i jobbebilen, som var inne rett før.Tydligvis har ikke kundemottager videreført meldingen til han som gjennomførte kontrollen.

Det bare er irriterende å få bemerkning på ting som er i orden.......

erlingjo
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Problemer med godkjenning av hengerfeste vet jeg ingenting om.

Men hadde de kommet med slikt tull som trekant og refleksvest (dersom det var i bilen, på en logisk plass) ville jeg bedt dem om å fjerne dette fra lista med en gang, ellers ville de fått vite at det finnes andre verksted...
magne

dagens: Ulv i fårikål.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

CarlOtto wrote:Når jeg er på PKK (EU) med mine biler så legger jeg alltid Varseltrekant, Refleksvest og Vognkort lett synlig i passasjersetet, så slipper mekaniker å lete og tid spart.

(hvorfor vil du at noen skal lete rundt i bilen din etter ting..?)
Mye enig, Carl Otto! I tilfelle det er snakk om uavhengig (Meca, Mekonomen, BilXtra etc.) verksteder.

MEN når jekk, varseltrekant og slikt ligger på den plass som er anvist i brukerhåndboka til bilen... :wink:
OG merkeverksted presterer "å ikke finne dette".. :roll:

Veel da...Da blir det bare (meningsløst) morsomt! :mrgreen:

Er jo ikke sikkert man har hatt dette fremme engang! :)

Angående hengerfeste, så muligens kan en representant for produsenten hjelpe deg?

Går da ut ifra at det er snakk om den aluplata som er (pop-) naglet fast ved siden av kula?!
Og hvor enten disse naglene, "oblaten" eller begge(?) er tært av (takket være Vegvesen og salting!! :evil: ).

Håper dette lar seg ordne, og at du evt kan få en slik oblat montert igjen på et uhildet verksted!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Sjekk denne: http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20 ... -01-02.pdf
Fant ingenting om "oblat" her. Kun selve innfestingen av hengerfestet, samt den elektriske biten som skal sjekkes.
Få de til å spesifisere på hvilket grunnlag de har underkjent hengerfestet ditt. Og ta en kjapp telefon til en trafikkstasjon for å sjekke om det virkelig stemmer at dette skal kontrolleres, de sitter på fasit.

Og som andre har sagt, ta EU en annen plass neste gang :)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg prata med en på trafikkstasjon andgående heving av godkjent hengervekt på en passat, da måtte jeg montere et feste som hadde oblat med påskrevet maksvekt, det hjalp ingenting at festet var plukket av en identisk bil som hadde den hengervekta jeg ville ha godkjent til.
(Jeg gjorde ikke noe mer, solgte bilen å kjøpte en med høyere hengervekt)
Så denne oblaten har hvertfall noe å si i slike sammenhenger, har aldri hørt at det skal sjekkes på eu dog.
Mulig det er for å kontrollere at et ettermontert hengerfeste faktisk er lagd for å tåle den vekta bilen ellers har lov å dra?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
GilbertG
-
-
Car: T4 Caravelle 9x
Phone: 4fem666262

Post by GilbertG »

labbetuss wrote:Sjekk denne: http://www.lovdata.no
Få de til å spesifisere på hvilket grunnlag de har underkjent hengerfestet ditt. Og ta en kjapp telefon til en trafikkstasjon for å sjekke om det virkelig stemmer at dette skal kontrolleres, de sitter på fasit.

Og som andre har sagt, ta EU en annen plass neste gang :)
¨synsebriller på¨ Nå antar jeg fælt men skal ikke ettermontert hengerfeste vises hos BT og føres inn / påtegnes i vognkortet,
Med maxvekt og CE godkjenningsnummer etc?
Merk:
Dersom det oppdages feil ved kjøretøyets identitet (understellsnummer eller kjennemerke), eller kjøretøyet er endret slik at det må fremstilles
hos godkjenningsmyndigheten, skal kontrollorganet gjøre eieren oppmerksom på dette ved anmerkning på kontrollseddelen.
Om det er på dette grunnlaget de har anmerket dette i kontrollseddelen er uvisst.
labbetuss wrote:Og som andre har sagt, ta EU en annen plass neste gang :)
PKK og etterkontroll, som meg bekjent så er kun punkter som er underkjent i første PKK som skal sjekkes i etterkontroll.
Manglene som er påført i den første, er innmeldt til BT og må rettes opp for å få bilen godkjent, så i utgangspunktet vil det ikke hjelpe å gå til noen andre...
¨synsebriller av¨
Men det er verdt et forsøk.
Gilbert G
98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3

12 Nike Flex
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Du kan ta pkk på flere verksteder! Må ikke godta den første viss du ikke vill,men det koster jo en kontroll til da!
Morten B
GilbertG
-
-

Post by GilbertG »

Om et annet verksted melder inn via BUSpek2000 eller annet rapporteringsverktøy til BT (biltilsynet) en godkjent kontrollseddel,
vil de få melding om utestående mangler som må sjekkes før de kan skrive ut kontrollseddel.

Om det står at den mangler ditten og datten, så skal de sjekke at ditten og datten har blitt byttet/reparert/montert før de kan påføre en "0" null
Og da står det nye verkstedet for "bevis/dokumenterings" byrden ved en eventuell etterkontroll hos BT.

Så ja du kan gå til hvem som helst, men har en kontrollseddel allerede blitt sendt inn til BT, så kan ikke et annet verksted overkjøre den første kontrollen uten å annmerke hva som har blitt gjort eller ikke gjort.
Gilbert G

12 Nike Flex
Caravelle_Kenny
-
-
Car: T4 og T5

Post by Caravelle_Kenny »

Detta må være noe av det dumeste jeg har sett

Kule for tilh.feste hindrer lesbarhet 2 Feil

Kj.merke ikke lesbart 1 Feil

http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20 ... -01-02.pdf
1989 Vw Caravelle Coach
1991 Vw Caravelle Coach
1990 Vw Caravelle ( Party buss)
2003 Vw Transporter T4
GilbertG
-
-

Post by GilbertG »

*Off topic kommentar til Caravelle_Kenny's innlegg*
KONTROLLVEILEDNING
PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY

0. IDENTIFIKASJON
0.2 Kjennemerke/kontrollmerke (oblat)
Kjennemerke(r) kontrolleres mot vognkort og for skader,
synlighet og plassering.
(Feil kontrollmerke (oblat) anmerkes på kontrollseddelen) <- dette gjelder vel ikke lenger
  • *Kule for tilh.feste hindrer lesbarhet - 2
    *Kj.merke skadet - 2
    *Kj.merke ikke lesbart - 1
Er vel ikke helt ulogisk.

Skiltet kan være inngrodd med dritt, dekket av is etc
Dette må da rengjøres før neste kontroll. (alltid førers ansvar at skiltet er lesbart)
falmet tekst.. rettes opp eller bestille nye skilter fra BT for den nette sum av 240 kr eller noe sånt.

Om en fast montert kule hindrer lesbarhet.
Vil det ikke hjelpe å vaske eller bestille nye skilter, for lesbarheten vil fortsatt være begrenset.
Derav den 2 feilen
Så da må man enten flytte skilt eller flytte kule.
Last edited by GilbertG on 01 Jun 2013, 13:48, edited 2 times in total.
Gilbert G

12 Nike Flex
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

GilbertG wrote:Er vel ikke helt ulogisk.

Skiltet kan være inngrodd med dritt, dekket av is etc
Dette må da rengjøres før neste kontroll. (alltid førers ansvar at skiltet er lesbart)
falmet tekst.. rettes opp eller bestille nye skilter fra BT for den nette sum av 240 kr eller noe sånt.

Om en fast montert kule hindrer lesbarhet.
Vil det ikke hjelpe å vaske eller bestille nye skilter, for lesbarheten vil fortsatt være begrenset.
Derav den 2 feilen
Så da må man enten flytte skilt eller flytte kule.
Det er snakk om leverandør av hengerfeste's plakett/skilt/oblat, der det står serienr. typegodkjenningsnr. og sånt... Ikke Registreringsnummeret på bilen.
Pål Strand
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

GilbertG wrote: PKK og etterkontroll, som meg bekjent så er kun punkter som er underkjent i første PKK som skal sjekkes i etterkontroll.
Manglene som er påført i den første, er innmeldt til BT og må rettes opp for å få bilen godkjent, så i utgangspunktet vil det ikke hjelpe å gå til noen andre...
¨synsebriller av¨
Men det er verdt et forsøk.
Du kan klage til Statens Vegvesen om du er uenig i punkter på PKK. De vil da selv sjekke disse punktene på nytt.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Er ikke bedre at vindusviskere ikke virker er 1,mens selvparkering av vindusviskere er 2 :wink:
Morten B
Post Reply