VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ilen)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ile

Post by ducce999s »

den henger seg ikke. Funksjonen er at den er normalt på, og når motor starter spenningssettes keramikk-elementet slik at bimetallen begynner å stenge choken, og når motor er varm så er det vannet som holder varmen på bimetallen.

Mulige feil: Keramiske elementet er gåent, mål resistans over elementet for å sjekke at det er helt. Det er ikke spenning til keramisk element, mål spenningen på kontakten (har for meg ca 5V). Bimetallen er gåen, åpne huset og sjekk.

Jeg har for meg at du kan åpne chokehuset uten å miste vann, men er som sagt usikker.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

å, tusen takk! Dette blir spennende å se nærmere på, godt jeg har tatt med meg multimeter og litt annet verktøy :D
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Denne er neppe original. Men det spilelr da vel ingen rolle? Det viktige er at bilen er ok, fungerer godt og du er fornøyd med den. Men du kan jo sjekke ut om den er original, der ser du også i bilens papirer fra ny om de finnes i ditt eie. Ellers kan jo Møller selvsagt sjekke det opp for deg.

Fin bil, syns nå jeg! Også automat, da, gitt! Det er jo helt herlig! Jeg har automat i min og det er ikke noe som er bedre enn det å kjøre rundt med. Det eneste jeg har å utsette på automater er at de er litt mer tørste enn de fleste andre T3 (den 1,9-literen med forgasser og automat er den tørsteste, er det den du har?).

Men kjør pent og dytt forsiktig på gassen så går det greit!

Du tar den vel med deg på treff en gang så jeg får se den (Tinn-treffet siste helga i september?).
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
kris88

Post by kris88 »

Denne er ikke original nei, har sjekket ut det.
Men jeg er veldig fornøyd med den, har til nå kjørt 4000km siden vi kjøpte den.
Har 1,9l forgasser med automat. Automat er greit det ja, men føler det kanskje ikke er så nødvendig på en bil som brukes så mye til langkjøring, spesielt siden turtallet ligger på ca. 3000rpm i 80km/t så prøver å ikke kjøre noe særlig fortere enn det. Men så er det jo trossalt en ferie bil, så dårlig tid har vi jo ikke :D

Har lyst til å komme meg på et treff ja, kanskje vi rekker norlandstreffet hvis ikke håper jeg det blir tid til Tinn men er langt fra Trondheim til Tinn...
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Hm... 3000 rpm i 80 km/t, det er høyere enn på min atomat med 2,1 inj motor. Kanskje vi ikke har samme automatkassa? Kanskje det er noen forskjeller mellom motorene her...Kassene finnes og i flere utgaver, i flere utgaver hvis jeg i farten ikke husker helt feil. Min bil ligger rundt 2.800 rpm i 80 km/t. Jeg har 15 toms hjul om det betyr noe.

Girkasser:

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
OddN
-
-

Post by OddN »

erjo wrote:Hm... 3000 rpm i 80 km/t, det er høyere enn på min atomat med 2,1 inj motor. Kanskje vi ikke har samme automatkassa? Kanskje det er noen forskjeller mellom motorene her...Kassene finnes og i flere utgaver, i flere utgaver hvis jeg i farten ikke husker helt feil. Min bil ligger rundt 2.800 rpm i 80 km/t. Jeg har 15 toms hjul om det betyr noe.

Girkasser:

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm

Automaten fra 112i har litt annen utveksling i diffen enn de andre...
kris88

Post by kris88 »

Har kjørt rundt i England nå og det virker som Bob trives i 90km/t med 3100rpm da ligger forbruket på 1,2 l/mil (ihvertfall etter en tank) så får vi se hvordan det utvikler seg. Har ikke fått tid til å se på forgasseren enda...

Men sykkelstativet vi bestilte fra justkampers.com er plukket opp og montert!

Image

Også noen bilder fra turen til Oslo:

Langs E6 ved Kongsvold fjellstue:
Image

Rasteplass ved E6 rett nord for Otta (kan anbefales):
Image

Brøytekanter over valdresfløya (7.Mai):
Image
kris88

Post by kris88 »

Fant ut at jeg ikke har vist frem bagasjeløsningen min skikkelig så her kommer en skritt for skritt visning.
Planen var å lage en løsning som gjør at man kan nå så mye bagasje som mulig og samtidig ha oversikt UTEN å skade interiøret. Det eneste jeg har gjort er å hekte av skapdøren som enkelt kan hektes på igjen

Settet består av:
- To store plater kryssfiner + en liten for hold til bolten inni skapet
- En bolt med vingemutter
- To planker (ca 1"x2")
- To campingbord

Image

Trinn 1:
- Skru fast venstre plate i skapåpningen med vingemutteren og bolten
- Sette opp høyre plate og stabilisere det med de tverrliggende plankene
Image

Trinn 2:
- Legge på de to campingbordene (det ene må oppned for å få plassi bredden :P)
Image

Trinn 3:
- Legge inn standard madrassen, høyden er tilpasset bakseteryggen.
Image

Så kan 4 plastkasser fra IKEA skyves inn under "hyllen" samtidig som ting kan stables på toppen:
Image

Madrassen passer også under mellom de to platene. Vi lå en natt på madrassen under hylla, litt trangt i høyden men fungerte greit.

Image

Tenkte å male alt i samme farge som skapene når vi kommer hjem fra turen..
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Smart løsning :)
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply