1.9TDI nedre radiator slange er kald

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
frnyborg
Car: Caravelle T4 2.5i 95mod

Post by frnyborg »

Har gjort en jobb med motor og i den forbindelse er kjølesystemet tømt.

Nå legger legger jeg merke til at nedre radiator slange er kald selv ved 90gr motor temperatur.... Er det normalt?..

Temperaturen holder seg stabil på 90grader under kjøring.

Evt. Hva kan være feil?...
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: 1.9TDI nedre radiator slange er kald

Post by Tom Bringsvor »

Blåser det varmt i varmeapparatet inne i bilen?
For meg virker det som alt er i orden og at radiatoren funker og gjør jobben sin.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
frnyborg

Post by frnyborg »

Ja kommer varm luft i varme apparatet.
Hørte på bygda at den 110hk ble veldig lite varm og vinterstid kansje ikke varm nok til å åpne termostaten.... Kan det stemme??...

Virker jo som alt ellers er iorden bortsett fra kald slange nede på radiatoren.
Vann pumpa er varm men sikkert ikke mer som 60-70grader kansje for går fint å ta på den....

Men instrumentet står plantet på 90grader, nesten så jeg tror vw har fiklet med instrumentet for at det skal vise 90gr.....
maasoey
-
-
Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.

Post by maasoey »

Jeg koplet en Passat jeg hadde til PC'en med en sånn diagnoseplugg.

Fikk ut utrolig mye temperaturer og verdier.

La merke til at nåla på instrumentet ikke fulgte de verdiene som faktisk stemte.

Når motoren allerede nådde 66'C sto nåla på 90'C.
Provoserte litt, motor hadde 105'C, nåla plantet på 90'C...

Og dette var verdier jeg kunne lese ut med PC'en.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

frnyborg wrote:Ja kommer varm luft i varme apparatet.
Hørte på bygda at den 110hk ble veldig lite varm og vinterstid kansje ikke varm nok til å åpne termostaten.... Kan det stemme??...

Virker jo som alt ellers er iorden bortsett fra kald slange nede på radiatoren.
Vann pumpa er varm men sikkert ikke mer som 60-70grader kansje for går fint å ta på den....

Men instrumentet står plantet på 90grader, nesten så jeg tror vw har fiklet med instrumentet for at det skal vise 90gr.....

Termostaten skal regulere temperaturen på motor. Det er ikke en krane som slås på når temp på motor er kommet opp til xx grader. Termostaten regulerer temp på motoren ved å hente(slippe inn) kjølevann fra radiator når det trengs. TDI motoren er svært effektiv og det kan ta litt lengre tid før de blir kjørt varm enn eldre dieselmotorer. Med effektiv mener jeg at mindre energi går til spille som varme etc.

Det som har fremkommet her på forumet er at TDI motoren har så effektiv forbrenning at de ikke blir varm ved småkjøring. Mange av bilene som blir importert til Norge har derfor tilleggsvarme.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10075906

Høres ikke ut som du har noe problem.
Last edited by bjørn53 on 08 Mar 2013, 12:18, edited 2 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
frnyborg

Post by frnyborg »

Takker for gode svar:-)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

frnyborg wrote: Men instrumentet står plantet på 90grader, nesten så jeg tror vw har fiklet med instrumentet for at det skal vise 90gr.....
Og hvor stor andel av norges, og verdens, bilbrukere hadde ikke kommet å klaget om temperaturnåla svinger mellom 70 og 90 grader under normal drift? De er jo "opplært" til at temperaturen ska være stabil...

Alt fra ca 70 grader og opp er helt kurant.
Virker ikke på meg som du har noe problem heller, bare det typiske at diesel ikke blir varm nok under norsk vinter uten tilleggsvarme.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Neergård wrote:
frnyborg wrote: Men instrumentet står plantet på 90grader, nesten så jeg tror vw har fiklet med instrumentet for at det skal vise 90gr.....
Og hvor stor andel av norges, og verdens, bilbrukere hadde ikke kommet å klaget om temperaturnåla svinger mellom 70 og 90 grader under normal drift? De er jo "opplært" til at temperaturen ska være stabil...

Virker ikke på meg som du har noe problem heller, bare det typiske at diesel ikke blir varm nok under norsk vinter uten tilleggsvarme.
Tror du ikke måleren i bilen speiler temperaturen på motoren ? Tror nok at den gjør det, men ikke så nøyaktig. 8)

Image

Finnes et ir-termometer på biltema som måler temperaturer ganske så nøyaktig. Bare å peke på slangestussen til varmapparatet og trykk på avtrekkeren så kan du lese temperaturen digitalt. Koster 300 daler, for 500 får du et med laser.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
frnyborg

Post by frnyborg »

ir-termometer blir kjøpt inn i morra:-)
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

bjørn53 wrote:
Neergård wrote:

Tror du ikke måleren i bilen speiler temperaturen på motoren ? Tror nok at den gjør det, men ikke så nøyaktig. 8)

Image

Finnes et ir-termometer på biltema som måler temperaturer ganske så nøyaktig. Bare å peke på slangestussen til varmapparatet og trykk på avtrekkeren så kan du lese temperaturen digitalt. Koster 300 daler, for 500 får du et med laser.
Anbefaler å lese brukerveiledningen på termometeret slik at du vet hvilke fallgruver det er å benytte IR måler, her er det lett å måle, men lettere å måle feil, ofte fordi måleoverflatene er forskjellige og ofte for små overflater, denne måler selvfølgelig overflatetemperaturen som ikke er temperaturen på vannet inne i et rør, slange, blokk
Måleren i bilen måler temperaturen på stedet føleren er plassert og kun der, gjennspeiler i grunnen ikke temperaturen "i motoren".
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg bruker IR-termometer til å sjekke bremsene på mine veteranbiler.
Lik temperatur på hver side er direkte avleningen av effekten. Det funker perfekt - nøyaktig nok.
Brukte det også på bakbremsene på camperen, og fant en skjevhet som jeg fikk rettet opp før EU-kontroll. Renset og smurte opp de bevegelige delene, inkludert et tynt fettlag mellom bånde og bremseskjold. Pusset bånde og tromler rene med 240 slipepapir, og måleinstrumentene hos NAF så ut som de var kobla sammen...
Man må måle på samme punkt, da det måleren har større måleområde enn laserpunktet på målestedet.
Bruksanvisningen sier noe om dette...
Torbo
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

frnyborg wrote:ir-termometer blir kjøpt inn i morra:-)
Ja gjør det og gjør noen målinger. Kanskje du blir klokere. Forstå at denne bilen som nå går i Finnsnes i kanskje 3 grader + skal kunne kjøre i en pendler kø i 30 +. Oppe i Finnsnes greier den seg nesten med den kjølinga som luften gir omkring motoren. Starter du på ferie med campingvogn og tung kjerring trenger den motoren mye mer kjøling. Bare mål litt. Men ikke begynn å ta i stykker ting som fungerer. :lol: Ir termometeret kan brukes til så mye. Kjøp helst det dyreste med laser. Nb aldri laser mot øynene. :shock:
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

bjørn53 wrote:
Neergård wrote:

Image

Joda, den gjenspeiler temp på motor, men vil vise 90 ved både lavere og kanskje noe høyere temperaturer. Trolig av nevnte grunn.
Har sjøl erfart at om tempnåla viser 90 grader i over en time, så kan enda kjørevarmern gå. Det tyder jo sterkt på at motortemp ikke er 90 grader, Derimot om det er mildere i været så stopper den etter mye kortere tid, som en kan forvente.

Og en motor tar ikke skade om motortemp er under 90 grader. Det betyr utrolig lite.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er akkurat det de har gjort. Det begynte de med på Golf 3 i '94 eller '95. Endel kunder klagde på at temperaturen ikke var stabil, selv om dette gjaldt helt normale variasjoner. Det var ikke noe galt med bilene, men det var synlig utslag på måleren. 3-4 grader synes faktisk ganske godt på de eldre målerne. Løsningen ble å stabilisere viseren elektronisk på 90 grader, så lenge temperaturen er innenfor det området som VW har definert som normal driftstemperatur.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply