VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ilen)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ilen)

Post by kris88 »

Etter å ha trålt gjennom nesten alle T3-prosjekter her på forumet synes jeg det var på tide å lage min egen tråd.

Jeg og samboeren min skal ut på langtur med vår California i midten av mars, det skal rett og slett være vårt hjem frem til juli!

Den foreløpige ruta er Oslo - Hardangervidda - Sunnmørsalpene - Trollheimen - Helgelandskysten - Lofoten - Vesterålen - Lyngsalpene - Danmark - England - Frankrike - Kroatia - Slovenia - Østerike - Tyskland - Danmark - Norge. Så sant vår kjære "Bob" holder hele veien. Som dere kanskje har skjønt utifra reisemålene er det ski/fjell/telemark som står på menyen her i Norge før vi vender nesa mot Danmark/Europa. Så DnT-hytter vil også bli flittig brukt underveis.

Vi er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå og jeg vil gjøre så mye som mulig nå før avreise for at bilen skal takle dette best mulig. Jeg har skrudd mye bil før, da hovedsaklig Golf 2 og 3. Håper derfor på mye gode tips & triks fra andre vwbus-klubbmedlemmer.

Litt om Bob:
- 1,9l automat
- 1986 modell
- Gått 175 000 km
- 3 tidligere eiere

Min forløpige plan før turen er:

- Totalservice:
* Olje og filterskift
* Tennplugger
* Rotor og fordelerlokk
* Skifte ATF olje og kanskje filter?
* Se over bremser

- Montere takstativ med braketter
- Koble opp releer for nærlys/fjernlys
- Reparere vannpumpen
- Kjøpe inn parafinvarmer
- Finne gode løsninger på oppbevaring
- Finne gode løsninger på ventilasjon/varme
- Sette opp instrumenter for oljetemp/oljetrykk
- Se om det finnes noe skillerele el. (Fritidsbatteriet lader kun med 220V)
- Montere sykkelstativ

Vurderes:
- Nytt startbatteri (kun 44Ah i bilen)
- Nytt fritidsbatteri
- Sjekke om kjøleskapet går på 12V (fungerer på gass selvom motoren går)

Noe mer jeg bør gjøre for at turen skal bli så bra som mulig?

Et bilde fra en tur i høst: (beklager skitten bil) :P
Image

Flere bilder kommer!
Last edited by kris88 on 07 Mar 2013, 13:49, edited 1 time in total.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Re: VW California'86 - Oppdrag klargjøring av BOB(ilen)

Post by bjørn53 »

Flott bil.
Skillerele biltema ca kr 150
Image
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Høres ut som en flott plan :D Jeg er vilt missunnelig og forlanger å få reisebilder !
Ellers vil jeg jo tro at kombinasjonen, 1,9 liter, camper og automat er en smuuule dødt ? ( og dyrt i drift) :wink:
Ang. fritidsbatteri så finnes det nok ferdige ladepakker med skillerele å få kjøpt, men rart at det ikke er noe i bilen fra før av. Vurder også solpanel og elektrisk oppvarming. Campingvogn forhandlere har mye rare og praktiske dippedutter for mer comfort på mindre plass :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
kris88

Post by kris88 »

bjørn53 wrote:Flott bil.
Skillerele biltema ca kr 150
Se der ja, er dette noe som sitter i bilene originalt eller må det ettermonteres?
kris88

Post by kris88 »

Tur-Bo wrote:Høres ut som en flott plan :D Jeg er vilt missunnelig og forlanger å få reisebilder !
Ellers vil jeg jo tro at kombinasjonen, 1,9 liter, camper og automat er en smuuule dødt ? ( og dyrt i drift) :wink:
Ang. fritidsbatteri så finnes det nok ferdige ladepakker med skillerele å få kjøpt, men rart at det ikke er noe i bilen fra før av. Vurder også solpanel og elektrisk oppvarming. Campingvogn forhandlere har mye rare og praktiske dippedutter for mer comfort på mindre plass :D
Ja, det er ingen reserbil akkurat. Heldigvis er det ferie vi skal på så har masser av tid :P Skjønner ikke hvorfor han som kjøpte bilen ny valgte automat-kasse.

Eller så er det et fritidsbatteri i bilen, eller jeg vet ikke om det er fritidsbatteri eller om det er satt inn et startbatteri en gang, laget en tråd på det: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=35062

Så biltema hadde et solcellepanel til 699,- ellers så har jeg kjøpt inn parafinvarmer fra seatronic for kalde kvelder. http://www.seatronic.no/varmere-varmeov ... 600w-p-416
OddN
-
-

Post by OddN »

Spennende tur dere har planlagt. Blir litt av en opplevelse hvis bare redskapen holder...

Men det er noe som skurrer med den bilen. California fantes ikke i -86. kom i 88/89 og ble såvidt jeg vet aldri levert med 1,9.

I 86 ville tilsvarende bil hete Joker, men det er ting på deres bil som definitivt er Californiadeler, og andre ting som ikke er det.

Skulle vært interessant å sett bilder invendig, og da spesielt av hevetaket og hvordan det er montert. Dette for å avgjøre om bilen er en Joker, orginallevert med hevetak, eller om det er en vanlig Caravelle som er ombygd.

Hvis bilen er ombygd, er det etter min mening ekstra viktig å gå igjennom saker og ting, for å sjekke at alt er gjordt ordentlig før en sånn langtur.
kris88

Post by kris88 »

Oioi! Det visste jeg ikke, utrolig spennende! Det er ihvertfall helt klart en 86 modell registrert 7. januar 1986, hvis det ikke står feil i vognkortet da, går jo ann å blingse mellom 86 og 89.. hehe :P
Jeg har ikke bilder av innsiden her, men skal legge det ut så fort som mulig.

Hva er det som kjennetegner california innvendig?
OddN
-
-

Post by OddN »

Setetrekk, skapdøren i "høyskapet" er de to tingene jeg kommer på i farta...

Ellers så er den bagasjebaljen foran hevetaket erstattet med en "spoiler" på California/Atlantic. Du har spoileren så vidt jeg kan se av bildene. Hvis bilen har vært en Joker har det vært fire festehull for bagasjebaljen rett over frontruta... kan selvsagt være sparklet og lakkert ordentlig, så det behøver ikke å vises utenfra.

Og så var jeg nysgjerrig på om innertaket er flatt fra c-stolpen og bakover, eller om det er buet som i en vanlig Caravelle... er det buet er taket ettermontert.
OddN
-
-

Post by OddN »

Forøvrig vil jo chassisnr og typenr fortelle hva bilen opprinnelig har vært...
kris88

Post by kris88 »

Ja, jeg kan gå til møller og sjekke ut chassisnummeret.
Jeg fant et bilde her som jeg har satt på noen mål for å planlegge bagasjeplass til turen...

Image

Det er ikke mulig å se på dette bilde kanskje, men taket er flatt fra c-stolpen og bakover. Hvis denne er ombygd ser det ut som det er gjort en fabelaktig jobb.
OddN
-
-

Post by OddN »

pm...
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

kris88 wrote:
Tur-Bo wrote:Høres ut som en flott plan :D Jeg er vilt missunnelig og forlanger å få reisebilder !
Ja, det er ingen reserbil akkurat. Heldigvis er det ferie vi skal på så har masser av tid :P Skjønner ikke hvorfor han som kjøpte bilen ny valgte automat-kasse.

Eller så er det et fritidsbatteri i bilen, eller jeg vet ikke om det er fritidsbatteri eller om det er satt inn et startbatteri en gang, laget en tråd på det: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=35062

Så biltema hadde et solcellepanel til 699,- ellers så har jeg kjøpt inn parafinvarmer fra seatronic for kalde kvelder. http://www.seatronic.no/varmere-varmeov ... 600w-p-416
Jeg må være enig med Tur-bo at vi forlanger reisebilder. :lol: :lol: Om du har skillerele allerede eller ikke er usikkert for denne bilen sikkert ikke er en original camper. Nb Nb Jeg ble litt bekymret da jeg fikk se ditt utstyr for å holde varmen. Jeg har en gang nesten gått over til de evige fiskebanker pga kullos forgiftning. Den greia kan bare brukes mens alle er våkne og det er tilgang til friluft. :shock: :shock:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88

Re: VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ile

Post by kris88 »

Hvis det er skillerele, hvor pleier dette å sitte da?

Vi stod mellom den parafinvarmeren og en liten gassvarmer. Har også tenkt mye på kullos ja, men planen er å kun bruke den på kveldstid, om natten har vi gode varme soveposer også er den på 2600 watt så regner med at man må lufte litt når den brukes så det ikke blir badstu der inne.

Har fått tak i mobilt bredbånd så skal nok få oppdatert litt her underveis, ihvertfall i Norge.
OddN
-
-

Post by OddN »

kris88 wrote:Hvis det er skillerele, hvor pleier dette å sitte da?

Vi stod mellom den parafinvarmeren og en liten gassvarmer. Har også tenkt mye på kullos ja, men planen er å kun bruke den på kveldstid, om natten har vi gode varme soveposer også er den på 2600 watt så regner med at man må lufte litt når den brukes så det ikke blir badstu der inne.

Har fått tak i mobilt bredbånd så skal nok få oppdatert litt her underveis, ihvertfall i Norge.
Skillerele henger under førersetet, rett ved siden av fritidsbatteriet.
kris88

Post by kris88 »

Jeg satte bilen opp på bukker igår og gjorde klart for totalservicen med en liten motorvask.
Jeg vet ikke helt hvordan denne "clutchen" på automatkassene fungerer, men det kan se ut som den svetter litt olje, kan dette stemme?
Det var ihvertfall rimelig tjukt lag med møkk rundt disse luftehullene mellom difrensialen og motor.
Mens dere venter på flere bilder fant jeg et til fra turen i høst:

Image

Jeg lekte meg også litt i paint for å se på oppbeveringsløsninger:

Image

Tenkte det kunne vært lurt å han noe sånt nederst så man kan komme til nederst uten å måtte løfte ut alt..
Men på en annen side må vi sove på taket hver natt eller løfte skuffene foran i bilen eller lignende.
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

Jeg sover oppe i bilen min, når jeg og dama er på tur. Byttet ut originalmadrassen med en annen type.
Syntes det er en god løsning. Skal man ligge nede. må man flytte på all bagasjen som evnt blir stående der bak for hver overnatting.
Jeg lar senga oppe ligge utslått. og lar dynene ligge "helt flatt" oppe på madrassen. Da går det akkurat og få igjen taket uten problemer.
Det er nå sånn jeg har brukt og gjort det.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
kris88

Post by kris88 »

Hørtes smart ut for den er ikke veldig myk den originalmadrassen på taket..
Hvordan madrass kjøpte du da? Vanlig skumgummi overmadrass?
Husern
-
-

Post by Husern »

Ja. Var og kjøpte en overmadrass på jysk og bare kappet den til.
Jeg lar sengen bare ligge utslått. Vipper den bare halvveis tilbake, når jeg skal stå oppreist i bodelen.
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Fin bil! Den rette bilen for å reise på tur! Gleder meg til reisehistorie med bilder ;)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Gratulerer med fin Westy Camper.

Ser i diverse databaser at bilen din ser ut til å være registrert tidlig i 1986. Og den G'en i Chassisnummeret (foran H som i H= Hanover-prod.) bekrefter for så vidt dette.
Du ser det også bl.a. på at den ikke har VW-emblemet bakluka.

Det at den senere har blitt oppgradert med deler fra en California, synes jeg er greit.
Man skal være mye opptatt av originalitet for å ikke likke det.

Min '87-modell var faktisk originalt levert med runde lykter, så hvis du liker det - så er det en modifikasjon som passer fin inn med bilens årsmodell!

Ellers, så kan jeg si følgende (etter å også ha hugget en bil med endel Westy-deler):

- Sjekk setebeltefester i forskjermens øvre kant.
- Sjekk og fjern støv og dritt over de utlikningstankene som sitter i bakkant av innerkjermen.
- Disse sitter med en enkelt skrue, og er enkle å bikkened for en liten sjekk.
- (For evt rust, samt at forbindelsen til bensintanken er hel. "Trompeten" på ene slangen er utluftinga, og skal være sånn!).
- Sjekk også at gummi mellom bensinpåfyllingens stuss og plastrøret er hel. ellers kan det komme mye sand i tanken.

- Så kan det legge seg sand og dritt oppå gråvannstanken, og skape en potensiell rustfelle.

- Mange med slike biler her inne har også dratt frem hele benken på førersiden litt for å sjekke forholdene bak kjøleskap mm. Men dette ser du ofte også på plateskjøten i nederkant av panelet, der dette går over mot kanalen.

Igjen, Gratulerer med en av de mest versatile campere som er produsert!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Husern wrote:Jeg sover oppe i bilen min, når jeg og dama er på tur. Byttet ut originalmadrassen med en annen type.
Syntes det er en god løsning. Skal man ligge nede. må man flytte på all bagasjen som evnt blir stående der bak for hver overnatting.
Jeg lar senga oppe ligge utslått. og lar dynene ligge "helt flatt" oppe på madrassen. Da går det akkurat og få igjen taket uten problemer.

Det er en flott bil husern har men jeg har alltid lurt på hvordan han fikk plass til alt dette.
Husern wrote: Image
"
Sjøl har jeg kjørt litt rundt i en reimo kamper som er velsignet med et rom over motorluka. Men vi har alltid måtte flytte og stable vesker etc for egentlig har det vært liten plass for 2 på ferie.
Jeg tror løsningen er en takboks med plass til klær, støvler etc som ikke trengs hele tiden.

Veit at det ikke er så flott med takboks, men så praktiskt. :D
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88

Post by kris88 »

Det blir nok en tur på jysk eller ikea iløpet av uken for økt komfort :P

Takk for tips, Bugman! Jeg skal sjekke setebeltetfeste og bak innerskjermen.
Overgangen på toppen av påfyllingsrøret har jeg såvidt sett på allerede å den så bra ut.

For meg gjør det absolutt ingenting at denne bilen er oppgradert/tuklet med. Synes det ser ut som jobben er gjort meget bra.

Vi har fått tilbud om å låne en skiboks, men har ikke helt klart å bestemme oss enda. Eneste probleme er vel å komme til..

I helgen har jeg fått montert skillerele også har jeg begynt med en vifte løsning(skal ta bilde imorgen).
Fant en stor pc-vifte som jeg skal skru på en plate som kan plasseres i takluken også plugges i 12V uttaket jeg skal legge opp bak i kjøkkenbenken.

Skillerele ferdig oppkoblet:
Teipet bare ledningen under gummimatten mellom setene også passet relèet perfekt på den venstre side av ekstrabatteriet. (har skjøvet batteriet til høyre i forhold til plasseringen på bilde)
Image

Har også lurt litt på hva historien bak dette dekselet er:
Image

Noen som vet det eller? Er ingenting bak det bortsett fra isolasjon... Kunne ha vært et hull til høyytaler, men lite god plassering..
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Påfylling av spylevæske bak er normalt der.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
kris88

Post by kris88 »

narle wrote:Påfylling av spylevæske bak er normalt der.
Åja, har ikke bakrutevisker jeg så det er vel grunnen til at det er tomt... hehe
Husern
-
-

Post by Husern »

bjørn53 wrote:
Husern wrote:Jeg sover oppe i bilen min, når jeg og dama er på tur. Byttet ut originalmadrassen med en annen type.

Det er en flott bil husern har men jeg har alltid lurt på hvordan han fikk plass til alt dette.
Husern wrote: Image
"
Sjøl har jeg kjørt litt rundt i en reimo kamper som er velsignet med et rom over motorluka. Men vi har alltid måtte flytte og stable vesker etc for egentlig har det vært liten plass for 2 på ferie.
Jeg tror løsningen er en takboks med plass til klær, støvler etc som ikke trengs hele tiden.

Veit at det ikke er så flott med takboks, men så praktiskt. :D
Det blir fullt i bilen min når jeg drar på tur Bjørn. :D Men ikke overfylt. Holder bodelen fri for bagasje faktisk. Alt får plass bak i bilen, og i skapene. Har bevisst kjøpt inn ting som kan "flatpakkes".
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Post Reply