Hei jeg har en multivan 130hk 2004 mod. som har gått forholdsvis langt 485000km. Den har i det siste begynt å vibrere når den går på tomgang, på verkstedet fant de en gåen dynamo som de mente var årsaken, når jeg får bilen tilbake 20000kr fattigere, vibrerer den enda værre. Tidligere så forsvant vibreringen om jeg ruset opp til ca 900 rpm, men nå må jeg opp på ca 1500 rpm før det forsvinner.
Noen som har noen tips om hva det kan være?
Vibrerer på tomgang.
Re: Vibrerer på tomgang.
Svinghjul?
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
daain83 wrote:Svinghjul?
Jeg håpet på noe billigere, det har vært byttet to ganger før, sist for ca 100000km siden, åssen finner jeg ut om det er det?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Vibrerer på tomgang.
Det burde rakle på tomgang om det er svinghjul. Kan være dyse også, utett dysesete og forsåvidt annet. Dette kan som regel tolkes vha måleverdier på diagnose.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Stian Bø
- Car: T5 Multivan
- Phone: 91131113
Dette har eg opplevd på ein ambulanse eg kjøre med samme kilometer lengde,å der va de svinghjult som blei bytta å all vibrasjon forsvant.
Stian Bø
Multivan 2004 174 Hk
Multivan 2004 174 Hk
Neergård wrote:Det burde rakle på tomgang om det er svinghjul. Kan være dyse også, utett dysesete og forsåvidt annet. Dette kan som regel tolkes vha måleverdier på diagnose.
Dyser var min første tanke også, men nå som den har begynt å vibrere mere, er jeg litt i tvil. Burde den ikke sote eller ryke sort om en dyse ikke er tett? Hvordan finner man ut om det er svinghjul?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Vibrerer på tomgang.
Dra på merkeverksted. Erfarne mekanikere og godt diagnoseutstyr som de vet å betjene. Dysene kan som sagt tolkes utifra måleverdier.Bug tech wrote:Neergård wrote:Det burde rakle på tomgang om det er svinghjul. Kan være dyse også, utett dysesete og forsåvidt annet. Dette kan som regel tolkes vha måleverdier på diagnose.
Dyser var min første tanke også, men nå som den har begynt å vibrere mere, er jeg litt i tvil. Burde den ikke sote eller ryke sort om en dyse ikke er tett? Hvordan finner man ut om det er svinghjul?
Og litt lyd fra svinghjul er ikke nødvendigvis farlig, men anbefaler som sagt at du får et merkeverksted til å se på det...
Frode Neergård
Samme verksted har nå prøvd litt til, de mente det var ERG ventilen, det var ca 5mm slakk i akselen, og at spjellet hadde løsnet, de fant også at det var satt inn et lokk for å blokkere eksosen inn. Det ble også byttet ledningsnett til dysene, da det ble målt ugjevne verdier på dysene. Når topp dekselet var av ser vi også at kammen er slitt på en knast, men de mente at det ikke var årsaken, og alt ble montert sammen igjen. Hvor på jeg blir servert en regning på nesten 10000kr, og får tilbake bilen som nå kun går på fire sylindere.
Jeg er nå veldig i tvil om jeg skal bruke mer penger på denne motoren eller om jeg skal få tak i en brukt motor. Jeg har fått pris på ny kam ca 20000kr på møller. En brukt motor som har godt 100000-150000km kommer på ca det dobbelte. Turbo og vann pumpe er nylig skifter på den jeg har. Der er skiftet olje på hver 15000km og bilen er kun lang kjørt, og veldig godt vedlikeholdt.
Hva mer pleier å gå i stykker på disse, burde jeg koste på mer på den gamle eller bytte, noen som har noen meninger eller tips?
Jeg er nå veldig i tvil om jeg skal bruke mer penger på denne motoren eller om jeg skal få tak i en brukt motor. Jeg har fått pris på ny kam ca 20000kr på møller. En brukt motor som har godt 100000-150000km kommer på ca det dobbelte. Turbo og vann pumpe er nylig skifter på den jeg har. Der er skiftet olje på hver 15000km og bilen er kun lang kjørt, og veldig godt vedlikeholdt.
Hva mer pleier å gå i stykker på disse, burde jeg koste på mer på den gamle eller bytte, noen som har noen meninger eller tips?