Den ene wiren har røket rett ved staget som går fremover så jeg vurderer å bytte på begge sider...... selv.
Er dette mye greier ? Finnes det noen "how to" eller en annen enkel forklaring?
Det er en 95mod Syncro. Ser wirene koster 215 kr stk på bilxtra , det er vel kurant?
Jeg gjorde akkurat dette, med tromler bak...
Har du skiver er det litt annerledes, så det kan andre med en lik bil svare på bedre enn meg...
Tromlene løsnes med tre 10 mm bolter. Her er renslighet en dyd, og det er lett å tre på vaieren bak ved armen. Sjekk den automatiske strammeren, og legg gjerne på en dråpe olje på gjengene på justeringsmekanismen, men ikke søl, tør evt. litt av slik at det ikke kan dryppe.
Puss rent i tromlene og evt. lett over båndene om du ser blanke felt. Puss over rent i det store hullet i tromlen som går inn på navet og ta på et tynt lag med fett, for å unngå rust.
Jeg måtte slakke håndbremsvaieren for å få tredd inn vaieren ved håndbremsarmen som går på det bakerste bremsebåndet. Det gjelder også de stagene foran vaierne.
På bærearmen er det et festeklips som er skrudd på med en liten bolt med 10 mm sekskanthode. Med litt forsiktighet, skru litt fram og tilbake, kommer bolten ut med hele gjenger. Bruk 10 mm sekskant-pipe eller nøkkel, for ikke å ødelegge sekskanten.
Skal du justere bak, kan du slakke håndbremsvaieren og tråkke 20-femti ganger for å få full pedal.
Når båndene er tilpasset, kan vaieren justeres til ca. tre hakk på håndbrems-spaken.
Det var det jeg huske på i farten og EU-kontroll syntes det var bra bremser bak. Jeg syntes vaieren ble litt stram, bare to hakk før bremsene sto bom, men det var visst ok, så da blir det sånn...