Nok et forsøk på tyveri av "Gerd"

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Knutation
Car: T3 1989 2.1 dj Syncro Doka
Phone: 93051483

Post by Knutation »

Hadde nok et forsøk på tyveri av bilen min i kveld. Men, har bilen fortsatt. De greier ikke å få henne med seg. Hun kan være sta.
Men de har herpa tenningslåsen så nøkkelen min ikke kommer nedi lengre. Noen som har forslag på hvordan dette enklest fikses? Noen som vet hva det koster å få det fikset? Skulle gjerne brukt bilen til uka, og har ikke tid til å knote med dette nå ute i kulda...

Tenker jeg skal anmelde det, så det kommer med i statistikken, men regner ikke med at dette er verdt å ta med forsikringen? Mangler kun en fastnøkkel fra bilen. Eller er det noen som har noe erfaringer som tilsier at jeg burde prate med forsikringsselskapet?

Og hva kan jeg gjøre for å forsøke å forhindre dette. Dette er tredje gangen noen er innom bilen, de to siste uten altfor mye mellomrom. Den har et par rariteter som nok er hovedgrunnen til at tyvene ikke har lyktes. Det, og at de helt tydelig ikke er de skarpeste folka. Men, er det noen smarte ting jeg kan gjøre? Det virker som om de kommer seg svært enkelt inn i bilen. En gang fant jeg en tilslipt VW nøkkel på gulvet. Den fungerte på dørene, men ikke i tenningen. Kan man kjøpe mer avanserte låsesylindere til dørene? Andre triks?

Håper å få henne i stand igjen snart, så hun kan komme seg ut på nye eventyr. Med meg bak rattet.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Nok et forsøk på tyveri av

Post by Rudeboy »

Heng lapp på rattet på et selektivt utvalg språk som sier de webcamera du har i bilen starter via bevegelsessencor og alt lagres på harddiscen på datamaskinen din hjemme over WiFi.

Sånt låsestag du klemmer om rattet og kiler fast i hjørnet ved A-stolpen kan være en god nok løsning, da viser du folk du har sekundærhindring (døra er første) og ikke ønsker de skal inn i bilen din. Har neste bil lik din ikke slikt gult stag (Torshov bilrekvisita, Biltema, Clas Olsson etc har slike) så ønsker du mer enn naboen at de ikke skal til deg, da går de muligens til naboens bil istedet.

Ofte kan valg av gate for gateparkeringa ha alt å si, andre ganger hjelper det ikke å kjøre rundt gatehjørnet.

På Adamstua/Fagerborg var det aldri noe mikk makk de første årene, men så kunne man se glass fra knuste ruter langs fortauene bak Stensparken og litt baki bakgatene på Fagerborg.
Jeg hadde aldri innbrudd i bilene mine der, selv om jeg tidvis sto der det hadde vært gjort innbrudd tidligere. Stå oppå glass ved flere anledninger.

Kompis med større Fiat camper fikk innbrudd og tag-herverk enda bilen hans står utenfor stuevinduene deres - og innbruddet hos ham gikk gjennom takluke bak i campingdelen :roll: (Igjen - utenfor stuevinduene deres og etpar andre naboer)

Det siste året har jeg bodd i Gamlebyen hvor jeg var overbevist om at det kom til å gå galt men selv den dag/natt et dophue tok sin sprayboks fatt og rakk over elleve biler lot han/hun min bil være.

-Leiegarasje er et annet alternativ, ofte har de også dekkhotell og kanskje også vaskehall i tilknytning til parkeringsutleien. Jeg leidde det på Adamstua og var storfornøyd selv om ham jeg delte plass med mellom to bjelker var av dem som "må" parkere snute inn - han hadde enorme problemer med å komme inn på sitt felt (geometri tilsier man skal parkere snute ut, ellers blir det vanskelig å komme til...) og det var eneste problem jeg kunne se på det parkeringsanlegget. Hørte ikke at en eneste bil fikk innbrudd i den tid jeg leide der.
Knut-L
Car: 1999 T4 2,5 TDI
Phone: 95019413

Post by Knut-L »

Trist at du har vært utsatt for slikt igjen da....
Enig med Rudeboy i det han foreslår om ei sånn stang. Noe av poenget er å gjøre det så tungvint og tidskrevende som mulig for de idiotene å få med seg bilen. De har vanligvis ikke tid til å fikle så mye med sånt, så når de ser at det er gjort ekstra tiltak velger de gjerne å ta en annen bil....så lenge det ikke ligger løsøre der de får lyst på da....
Frua jobber i "uniformsetaten" og de anbefaler stadig slike tiltak. Det er jo ikke noe styr å sette den på rattet heller når du parkerer...
Meld gjerne ifra til både politiet og forsikringen så er det i hvertfall registrert med tid, sted, og område...
97 2,5 TDI 9 seter - Solgt -
99 2,5 TDI 8-seter.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Våre biler er dessverre tragisk lette å bryte seg inn i og nesten like lette å starte. Det kan virke som du har satt på en eller annen løsning så den ikke kan startes bare ved å vri om nøkkelen og det er jo bra. Så blir du rådet til å ha en eller annen låse anordning på rattet. Du kan jo ha 2 på rattet, en som vil ta borti A-Stolpen og en som forbinder ratt og pedal. På dørene er jo "Mr Bean metoden" mulig, dvs hengelås. Ellers så er det å fjerne alt av verdi fra bilen og la ev. skap stå oppe.
melder du innbruddet til politiet så vil ditt ommeråde ev komme frem som et problemommeråde og patruljering vil øke.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Jeg har ekstra rattlås/tenningslås. 1 time fra oslo.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Overhal låsesylindrene, Møller har sett med nye låseplater til rundt 1000 lappen, med nok plater til mange biler.
Eller prøv å grav vekk skit fra sylindrene og smør opp igjen, kan sikkert hjelpe litt.
Eller det beste, monter alarm med startsperre og fjernstyrt sentrallås, og ta vekk låsesylindrene. Har gjort det på min buss. :wink:
Du kan og montere en skjult bryter til tenningslåsen, så blir det litt vanskeligere å få start.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

må vera eit helvete å bu i hovedstaden skjønner eg!

kva med ein hovedstrømsbrytar for batteriet? som er plassert ute av syne. mange tiltak som kan gjerast om du brukar litt fantasi
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Knutation

Post by Knutation »

Takk for mange gode forslag!

Har en form for hovedstrømsbryter nå. ER det som er grunnen til at den ikke blir stjålet. Men problemet er jo at de kommer seg inn og forsøker. Så en synlig rattlås tror jeg er et godt poeng. Også skal jeg montere en usynlig hovedstrømsbryter.

Ellers tenker jeg at noen passende klistremerker må være fint. "Ikke pålitelig bil", "Not a reliable getaway car","This car is cranky", "This car is on it's 3. engine"... Hva enn som gjør at disse idiotene ikke gidder å ødelegge bilen. For de er jo faktisk ikke intelligente nok til å greie å stjele den...

Sender deg pm Jostein.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Du må ha en lysdiode som blinker(biltema) og så må du ha noe som begynner å hyle dersom noen setter seg inn.

I tillegg må du ha en tape på vinduet som sier at det er alarm i bilen.

Foreks alarmen er følsom dersom den begynner å hyle ring 98765432

Eller ved alarm ring 98765432

Strømbryter på diesel stopp eller coil.

Alt dette kan lages for noen få kr, men litt arbeide.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

Knutation

Post by Knutation »

Sånn liten alarmlampe er sikkert kjekt. Det bør jeg kunne få på plass, og noen klistremerker. Evt også en form for alarm, men det er litt mer komplisert.
Hovedpoenget er å finne fram til noe som gjør bilen mindre interessant. Jeg vet ikke helt hvorfor de går etter min bil. De forrige var helt tydelig folk som gikk i boder eller lignende (siden det var igjen litt ræl av noe tyvgods i bilen), så de så kanskje det praktiske ved den. Og at den tilsynelatende er enkel å stjele. Noen den av ymse grunner ikke er.

Så jeg tror en godt synlig rattlås er smart. En på jobben nevnte at det hadde gått an med avtagbart ratt. Noen som har vært borti det? Er kanskje ikke godkjent i Norge? Og kanskje ikke tilgjengelig i min dimensjon. Har stort ratt, ikke noe servo på Gerd.

Å fjerne dørlåsene er også fint. Men da må jeg fikse litt krypstrøm. Jeg kobler av plusspolen når jeg parkerer for tiden. Og går ut i fra at en slik løsning, feks med en strømbryter skjult, ikke er forenelig med elektroniske låser...
Knutation

Post by Knutation »

Nå er det snart en ny tenningslås i hus, så får man begynne å skru. Noen som har tips her? Prøvd å lete en del, men ikke funnetvså mye info, spesielt når du ikke kan vri rundt med nøkkelen...

I tillegg kuttet vitene på dashbordet ut for en liten stund tilbake. Gjetter at det er et relé, men kan det også være dette berømte el.stykket på tenningslåsen? Har alle viskere og lys inntakt, det er kun vitene som ikke går.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Nok et forsøk på tyveri av "Gerd"

Post by ducce999s »

Hvis du kun skal skifte selve lås sylinderen så en borre et hull i selve sylinderhuset. Enklere å skifte hele festet/huset

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Grunnen til at bilen din blir stjelt er jo at det er den eneste bilen i gata som ikke har startsperre (forstår at du har laget en start sperre) og heller ikke har alarm :shock: Når gutta kommer seg inn i bilen kan de gjemme seg bak gardiner etc. Ofte finner de litt mer stæsj som kan stjeles i en camper enn i en privatbil.

Det er fryktelig irriterende å få innbrudd og det er irriterende å gå å tenke på at bilen kan bli utsatt for innbrudd og tilslutt usikkerheten hver gang du går til bilen og tenker på er det et nytt innbrudd eller er det ikke. Kanskje på tide å kjøpe en alarm :lol: Siden du har en forholdsvis ny t3 så kan en alarm hentes fra kupe lyset el. Om du søker på internett er det masse alarm systemer som koster fra noen 100 til 2-3000.

Jeg ville nok ha brukt 500daler for å slippe problemet med innbrudd. De fleste vil nok ikke bli sittende i bilen når hornet og sirena tuter. :lol: :lol:

Det viktigste er dog blinkende lysdiode og alarm merking som får gutta til å gå til neste bil.
Last edited by bjørn53 on 26 Feb 2013, 11:21, edited 2 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Da er det om å gjøre at den ikke går i rattlås :shock: Hvis den ikke har gjort det, er det bare å dra den rett av. :shock: Lykke til, eller er kanskje en stor skrutrekker og hammer noe som kan funke? Har aldri trengt å prøve dette selv.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

Selvskudd.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

En måte å holde rampen helt ute av bilen,er faktisk å sette inn en løsning som bolter fast dørene på bilen!

Drastisk?? Definitivt!

Det du gjør da er å bore et 10mm hull fra oppunder skjermbuen og opp i døra.

Så setter og sveiser du en tykkevegget hylse, med en krage(stoppskive type stor) oppi døra som du fikserer og stager godt av.
Så setter du en hylsebit gjennom hullet i skjermen med krage på begge sider.

Deretter så stikker du et passelig tykt U-jern gjennom skjermen litt lengre inn, og så sveiser du en passelig stålbit fast i denne.

Til sist sviser du en bit 10mm stålstang fast i et flattjern, der du lager et spor/slisse slik at når bolten er tredd opp i foringa, så passer slissen i flattjernet over U-jernet - hvor du monterer en sertifisert hengelås.

Så putter du rustbeskyttelse og lakk der dette mått trenges.

Gjenta på de andre dørene du ønsker å gjøre dette på, eller lag til en løsning hvor du få stengt dørene innenfra!

Da nytter det ikke hvor mye de har røska av dørhåndtak , mm. Døren er jo bolta fast!

(Og Christer, problemet er like stort i Bergen. Bare se i tråden til Martins. Polisen gidder ikke gjøre en pøkk med dette.
Og selv den blå min var det innbruddsforsøk på før jeg fikk avhentet den..)

Det er ofte ikke hva som stjeles som koster en mest, men kostnaden med å rette opp skader i etterkant!

En annen ting er å putte inn ei høyfrekvent sirene i bilen, samt ei jæ..a fristende rød lednig - som pakket bare må kutte.
Med det resultat at sirena begynner å ule, og tjuven blir permanent hørselskadd!! :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

bjørn53 wrote:Grunnen til at bilen din blir stjelt er jo at det er den eneste bilen i gata som ikke har startsperre (forstår at du har laget en start sperre) og heller ikke har alarm :shock: Når gutta kommer seg inn i bilen kan de gjemme seg bak gardiner etc. Ofte finner de litt mer stæsj som kan stjeles i en camper enn i en privatbil.

Det er fryktelig irriterende å få innbrudd og det er irriterende å gå å tenke på at bilen kan bli utsatt for innbrudd og tilslutt usikkerheten hver gang du går til bilen og tenker på er det et nytt innbrudd eller er det ikke. Kanskje på tide å kjøpe en alarm :lol: Siden du har en forholdsvis ny t3 så kan en alarm hentes fra kupe lyset el. Om du søker på internett er det masse alarm systemer som koster fra noen 100 til 2-3000.

Jeg ville nok ha brukt 500daler for å slippe problemet med innbrudd. De fleste vil nok ikke bli sittende i billen når hornet og sirena tuter. :lol: :lol:

Det viktigste er dog blinkende lysdiode og alarm merking som får gutta til å gå til neste bil.
Min bil levde 14 år i Fredrikstad uten innbruddsforsøk av noe slag før jeg kjøpte den..takket være alarm. Så selv om det er en tilårskommen og kanskje rusten bil,vil det lønne sæ å investere i alarm.
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by Knutation »

Rattlåsen var knekt, så halve jobben var å fiske opp selve låsebiten fra rattstammen. Byttet rundt nå, så nå gjenstår bare å koble til tenningen og prøve, pluss litt kosmetisk med plast. Når de knakk rattlåsen sprakk hele innfestingen til tenningen, så byttet hele.

Skal få ordnet en form for alarm definitivt, en bedre startsperre og en synlig rattlås.

Tusen takk igjen for masse tips, og en stor takk til Jostein som hadde den nødvendige delen.

Kjekt å ha et så bra forum når sånt som dette skjer.
Avo
-
-

Post by Avo »

Vil tro det mest effektive du kan få er et lite klistremerke med en HA logo eller noe slikt :?

Selv har jeg et bilde av bikkja hjemme ved porten, som har stoppet all uønsket aktivitet. Ikke så mye som en Jehova kommer inn i hagen frivillig nå.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Suport 81 skulle funke også :mrgreen:
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, har et gammelt MC-klistremerke av en heller luguber MC-gjeng liggende.

De garanterer jeg ikke får innbrudd, men garanterer samtidig at jeg vil bli stoppa unødig masse av Onkel om jeg klistrer det på bilen min :D
Post Reply