Webasto ombygging

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
AnaboleOle
Car: T5 2012

Re: Webasto ombygging

Post by AnaboleOle »

Prøvde uten den først, men da gikk ikke sirk. pumpa i det hele tatt, bare viftene som gikk. Så koblet den til, og da gikk sirk. pumpa også. Webastoen fungerer og varmer, ja. Gud så irriterende....
rl

Post by rl »

når dette er koblet riktig starter sikulasjons pumpen uten at det er koblet til en extra ledn..
før facelift skal sikulasjonspumpa kobles til... er du helt sikker på du har koblet deg på pin 1 på varmer??
kansje du skulle lagt ut noen bilder på det du har gjort... har du et lite lednett tilovers?
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

rl wrote:når dette er koblet riktig starter sikulasjons pumpen uten at det er koblet til en extra ledn..
før facelift skal sikulasjonspumpa kobles til... er du helt sikker på du har koblet deg på pin 1 på varmer??
kansje du skulle lagt ut noen bilder på det du har gjort... har du et lite lednett tilovers?
Merkelig altså. Jeg har sjekket, dobbel og trippel sjekket x antall ganger at gul er tilkoblet pinne 1 på den seks pinners kontakten øverst på brenneren. Har ikke noe ledningsnett til overs, annet enn det som var i det originale Webasto ledningsnettet, som var til evnt. fastmontert timer, som jeg ikke har. Kan lage en kjapp skisse i paint så vi får det litt klarere hvordan jeg har gjort det.
rl

Post by rl »

ok....koble vekk ledn til sirkpumpe, sikring nr2 skal også fjernes...
når du starter med fjernkontroll får du ok i displayet på fjkont?
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Image

Ja, får ok i displayet og viftene starter, er som sagt bare brenneren som ikke starter.
rl

Post by rl »

det ser riktig ut vist gul sitter i pin 1... da gjenstår og fjerne ledn til sirkpumpe og fjerne sikring nr 2...
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Det er jo det jeg synes er så merkelig, sitk. pumpen fungerte jo ikke uten at den satt i... Tar det lang tid før brenneren begynner å gå etter man har satt den på?
rl

Post by rl »

jeg har fasiten foran meg og jeg har montert dette og det virker...men vist du vil finne på noen koblinger selv så blir det vanskelig og hjelpe deg... ja det tar litt tid før den starter...
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Ok, om du har det så er det jo en annen sak. Forsto det ikke slik at du selv hadde prøvd dette... Mulig jeg ikke ventet lenge nok med å konkludere at det ikke fungerte da jeg ikke hadde tilkoblet på den blå/sorte ledningen. Stemmer det at jeg leste ett sted at sirk. pumpa heller ikke skal begynne å gå før webastoen har tent?
rl

Post by rl »

sirkpumpen er styrt av varmer ,får du igang varmer så starter pumpen..
koble vekk den ledn som du har koblet til pumpen og FJERN SIKRING NR2
når du har gjort det prøv og starte varmer (vent minimum 2 minutter )
skjer det ikke noe da så er det noe galt......
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Ok. Prøvde å fjerne sikringer der ute nå, for og se om jeg slapp og tilkoble blå/sort ledning igjen ( vet det sannsynligvis ikke hadde fungert, men hadde håpet å slippe og opp på bukk igjen ), men det gjorde det ikke. Hos meg var det sikring nr 1, en 10 A , som styrte denne, men det skal vel ikke ha noe å si. Da får jeg prøve å koble tilbake den blå/sorte ledningen, fjerne sikringen dens, og se om det hjelper. Takk for hjelpen :)
rl

Post by rl »

sikring nr 1=1amp sikring nr2=5amp sikring nr 3=25amp
dette er på orginalt webasto ettermontert lednett...
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Slik det var hos meg var det, 10 A , 30 A og 5 A.
Om jeg tok ut 10A sluttet sirk. pumpa og gå ( tror jeg, andre funksjoner virket iallefal uberørt så tror det må være denne ) , 30 A så sluttet viftene og gå, og 5 A var tydeligvis forsyning til styrestrømmen da jeg ikke fikk kontakt med Webastoenheten med fjernkontrollen.
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Har du oversatt monteringsanvisningen din? Hvis ikke foreslår jeg at du kryper til korset og får gjort dette.
Om du har den kun på papir er det bare å sette seg ned å få den over på elektronisk form for så å kjøre den igjennom google translate.. Gjorde det samme selv, møkkajobb, men da har du iallefall noe som stemmer med ditt kit :wink:
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Hummm, ja, får vel gjøre det.. Ich habe das angst fur die geskriftung!
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Skal vi se her... Oversatte kun den siste delen da det var den som var uklar.

VW T5, T5.2, upgrade heater as of December 2010

Fan control, only Climatic

The two wires (red & black 2.5 mm ²) of the harness to the right to
Radio slot embarrassed. Disconnect and unplug the fan control and there the
Line blue / black is 2.5 mm ². Now the black lead to the
& blue / black wire harness connecting towards the red line with the
blue / black in the direction of fan control.

Pump, only Climatic

Note: from 2010, the pump can not be connected.

Disconnect the 2-pin connector on the heater booster pump and the blue / black
Separate line. Blue wire from the harness to the blue / black line in
Connect pump direction. The other end of the blue / black wire
Insulate and tie back. Plug cap.

The pump cannot be connected ja.. Da er det vel muligens der det ligger! Bare jeg som var for utålmodig i stad håper jeg...
rl

Post by rl »

AnaboleOle wrote:Slik det var hos meg var det, 10 A , 30 A og 5 A.
Om jeg tok ut 10A sluttet sirk. pumpa og gå ( tror jeg, andre funksjoner virket iallefal uberørt så tror det må være denne ) , 30 A så sluttet viftene og gå, og 5 A var tydeligvis forsyning til styrestrømmen da jeg ikke fikk kontakt med Webastoenheten med fjernkontrollen.
da skal du fjerne 10amp sikringen,,det spiller ingen rolle i vilken rekkefølge sikringene er montert 1,2,3 osv, så lenge du har kontroll på de...
utifra orginal webasto er jo sikringene dine for store..(du har jo orginal fjernstyring og motaker??)
etter at montør feilene er fikset kan man feilsøke på evntuelt hvorfor ting ikke virker....
når du koblet stikker i stikkerhuset på webasto (pin/hull 1) fjernet du sperren i stikkerhuset (og fikk trykket
stikker helt inn?(gule ledn)
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Da har jeg fjernet lederen til sirk. pumpa, og skjøtet sammen bilens originale ledningsnett, men det fungerer fortsatt ikke. Åpnet låsen, fjernet gummipluggen som tidligere satt der, og fikk trykket den gule fra webastonettet helt inn, ja.
rl

Post by rl »

ok..feilsøking neste/evntuelt kjøpe nye deler...
gul ledn fra varmer skal du finne igjen på stikket til mottager pin nr2
innslag til varmer kommer direkte fra mottager og evnt ur...send meg eventuelt faxnr el epostadresse
så skal jeg sende deg koblings skjema for webasto..
et kjapt spørsmål til lå det et lednett i fjkont og motager boksen?
dvs,,det skal være et lednett som sikringene og rele sitter på og et som følgte med fjkont og mottager..
du skal bare bruke det med sikringer og rele på......
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Fant igjen den på pin 2 ja. Kun bruke ene ledningsnettet? Hvordan skal jeg sammenkoble mottagerenhet og rele da? Jeg har brukt begge. Mail adr.; Ole.andreas.mo@hotmail.no
rl

Post by rl »

da har du nok funnet feilen.....det som fulgte med fj kont og sender skal IKKE brukes..
du ser det når du fjerner lednettet...
Last edited by rl on 22 Jan 2013, 15:45, edited 1 time in total.
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Er det 2012-modellen du har montert på? Kan det være at en så ny bil må omprogrameres for at dette skal virke? Kan være lurt å ringe Møller og/eller Webasto for å dobbelsjekke.
rl

Post by rl »

det holder med at han fjerner det lednettet jeg sier så virker det.......må ikke kodes....
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Mulig jeg spør dumt, men igjen, hvordan får da mottagerenheten gitt signal til rele og varmer om de ikke skal kobles sammen?
AnaboleOle

Post by AnaboleOle »

Send gjerne over koblingsskjem, så jeg ser det tegnet opp.
Post Reply