Har byttet ut den gamle T5'en min med komfortvegg i en facelift-utgave med vanlig varevegg. Hadde en grei stereo med RF 12" slim sub bak på vareveggen i den forrige, men det klarer jeg ikke få til denne gangen pga. plassbegrensninger. Lurer derfor på om noen har gode tips til plassering/innbygging av en liten sub som vil hjelpe godt på lydbildet?
Vil det være noen problemer med å montere en 2-DIN ettermarkedsspiller i denne bilen? Bilen har nå den minste originale spilleren, samt originale parkeringssensorer og ettermontert VW handsfree. Vil dette utstyret fungere dersom man ettermonterer en uoriginal spiller? Bilen har ikke multifunksjonsratt etc., så opp mot dette vil det ikke bli noe tema.
Bilen har også en stooor antenne på taket (første jeg har sett med en slik, faktisk), som trolig tar inn radiosignaler... er det noen som vet om et alternativ til en slik antenne?
Stereobygg i T5b
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Stereobygg i T5b
Så vidt jeg vet skal alle T5 facelift ha antenner i sidespeilene. Jeg mistenker at den du har på taket er ettermontert. Hvilket handsfreesystem er det som er ettermontert? Det er ikke sikkert det er mulig å få dette til å virke med en uoriginal radio.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
caaatooo
- Car: '08 T5 1,9 TDI / '11 BMW 520dAT Hartge
- Phone: 91324362
Går også sterkt ut ifra at antenna på taket er ettermontert, har aldri sett noe slikt på T5 før. Mulig det er noe tilknyttet handsfree'en..? Hvor "farlig" vil det være å fjerne denne antennen mtp. rustdannelser i tak e.l.? Såklart ved at et lakkeringsverksted tar seg av jobben.
Legger ved et bilde av det handsfree-systemet som er montert:

Legger ved et bilde av det handsfree-systemet som er montert:

-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det handsfreesettet kalles Bury Touch, og det leveres med forskjellige adapterkabler avhengig av hvilken type radio det skal kobles til. Det vil nok være mulig å koble det til en uoriginal radio, men det kan nok være behov for noen andre kabelsett. Originalradioene har inngang for telefonlyd, det er det vanligvis ikke på uoriginale radioer. Så det kan nok være behov for en alternativ løsning. For eksempel ekstern handsfreehøyttaler, eller mutebox mellom radioen og høyttalerkablene. Handsfreesettet er et reint bluetoothsystem, og telefonen bruker den innebygde senderen og mottageren. Det er derfor ikke noen tilkobling for ekstern antenne på det handsfreesettet.
Parkeringssensorene vil sannsynligvis fungere uten originalradioen.
Faren for rust oppsto da antennehullet ble laget. Det blir ikke noe verre av å fjerne antenna, forutsatt at jobben gjøres skikkelig.
Parkeringssensorene vil sannsynligvis fungere uten originalradioen.
Faren for rust oppsto da antennehullet ble laget. Det blir ikke noe verre av å fjerne antenna, forutsatt at jobben gjøres skikkelig.
Henrik Engen
-
caaatooo
- Car: '08 T5 1,9 TDI / '11 BMW 520dAT Hartge
- Phone: 91324362
Takk for et meget utfyllende og godt innlegg, Rikskringkastingen
Kjempeflott at forumet har noen "ressurser" som vet mangt om mye 
Tar fortsatt imot gode innspill på plassering av en evt. sub. Tror faktisk bilen har fått byttet ut originalhøytalerne, synes den har overraskende god lyd sammenlignet med høytalerne i min forrige T5.
Tar fortsatt imot gode innspill på plassering av en evt. sub. Tror faktisk bilen har fått byttet ut originalhøytalerne, synes den har overraskende god lyd sammenlignet med høytalerne i min forrige T5.
jeg har enkelt passasjersete i min Caravelle, så jeg skrudde ut setet, laget kasse med så mange liter som det var oppgitt at den pioner 8" sub`en som jeg kjøpte skulle ha. Toppet det hele med en digital 4 kanals forsterker for å drive orginal høytalerne foran samt pioner subben.... resultatet ble overaskende bra, mye bass(langt ifra en 12" men!!!) også i orginal høtalerne. ingen som finner innstalasjonen, betyr jo at langfingrete mennesker ikke finner det intresant er jo ogf et pluss... Har 510 anlegget i bilen, så vet ikke om det betyr så veldig mye på lyd. Om jeg skulle endtret på noe, så var vel det å bytte de orginale foran, de henger litt etter, men til det daglige så funker det topp...... 
Transporter 204 TSI 4 Motion.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Jeg har hatt dårlig radiomottak og derfor har verkstedet gått over antennene i speilene, usikker på om det ble byttet forsterkere, men jordingene ble gått over. Syns ikke det ble noe bedre og antenne på taket er erfaringsmessig langt bedre.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Stereobygg i T5b
Bilde av denne antenna på taket hadde virkelig vært interessant å se.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)