Håndbrems og lekkasje i drivakselmansjett
Håndbremsen har vært litt treg i det siste og jeg fikk masa meg til å komme på en bukk med bilen i varmen for å sjekke ut håndbremsvaieren.
Hele den prosesen gikk greit, men jeg tok at vaieren for å smøte den opp. Vaieren var plastbelagt, men det var rustantydning under plasten og da hadde den vokst litt på et område. Da tok jeg kniven og skrella vekk plasten og smurte opp og alt vell, bortssett fra at jeg må kjøpe ny i morgen.
Jeg tok samtidig en grovsjekk under bilen og der var det plutselig en ugrei oppdagelse! Høyre drivakselmansjett var fuktet med fett, og sprekt. Det var ikke like morsomt, da det ikke er tiden til å bytte mansjetter nå. Jeg er ikke sikker på om jeg kan får låne bukk i timevis for å bytte innomhus?
Derfor er spørsmålet: Fins det mansjetter i handelen som er splittet for enkel montering? Hvem kan i så fall ha slike universale? Evt. til midlertid montering?
Hele den prosesen gikk greit, men jeg tok at vaieren for å smøte den opp. Vaieren var plastbelagt, men det var rustantydning under plasten og da hadde den vokst litt på et område. Da tok jeg kniven og skrella vekk plasten og smurte opp og alt vell, bortssett fra at jeg må kjøpe ny i morgen.
Jeg tok samtidig en grovsjekk under bilen og der var det plutselig en ugrei oppdagelse! Høyre drivakselmansjett var fuktet med fett, og sprekt. Det var ikke like morsomt, da det ikke er tiden til å bytte mansjetter nå. Jeg er ikke sikker på om jeg kan får låne bukk i timevis for å bytte innomhus?
Derfor er spørsmålet: Fins det mansjetter i handelen som er splittet for enkel montering? Hvem kan i så fall ha slike universale? Evt. til midlertid montering?
Torbo
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Re: Håndbrems og lekkasje i drivakselmansjett
Om en mansjett er sprukket i feks ytterradien på en "valk"
går det helt fint å legge på noen runder med vulktape, fåes hos Tess, Jula og mange flere. Dette kan du få til å holde i mange tusen kilometer.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tidligere fantes det utgaver som var splittet på midten og måtte limes sammen med et spesiallim. Om det finnes enda og hvordan kvaliteten er aner jeg ikke.
Biltema har delbare.
Har prøvd de... funket et par år...kanskje
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... bar-72350/
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Den er kanskje mest interessant? Det ser ikke ut til at den trenger å limes? Men hvordan holdes den sammen? Masse hanner og hunner? Klips?Digger wrote:Biltema har delbare.
Om jeg skulle ta "storjobben" med å bytte hele mansjetten, får man enkelt tak i hele mansjetter og hva er i så fall prisen? Hele leddet vil jeg tro koster litt?
Det er ingen ulyder fra den, så jeg tror den bør få en sjanse til på bilen...
De er vel like på begge sider, ha jeg forstått?
Hadde jeg hatt en stor varm garasje, hadde jeg i så fall byttet begge mansjettene og byttet alkslingene om, da jeg evt. kan starte på ny med uslitte kuleflater i normal drivretning. Det gjorde jeg en gang på en Renault og den gikk resten av levetiden med ombyttede akslingen og ca. dobbelt så langt...
Men nå blir det vel en enklere løsning?
Torbo
-
dewalter
- -

- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
Om det er yttre mansjett kan jobben gjøres på kort tid med et verktøy tilsvarende dette (vil jeg tro):
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-191503/
Det rette bilverksted bør kunne klare jobben på 20 minutter.
I hverfall tok det ikke lengre tid ved bytte på min bil i Sør-Frankrike for noen år siden.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-191503/
Det rette bilverksted bør kunne klare jobben på 20 minutter.
I hverfall tok det ikke lengre tid ved bytte på min bil i Sør-Frankrike for noen år siden.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Interessant. men her kan vel leddet tas av for å får på hele mansjetter?
Foreøbig ser jeg for meg Biltemas.
Ang. bremsevaiere hadde ikke Møller dette. Så da ble det bestilt hos Torshov. Rundt 200 per stk, det er vel greit?
Foreøbig ser jeg for meg Biltemas.
Ang. bremsevaiere hadde ikke Møller dette. Så da ble det bestilt hos Torshov. Rundt 200 per stk, det er vel greit?
Torbo
-
dewalter
- -

Det er poenget med luftverktøyet, - leddet blir sittende.
1. Skjær av den gamle mansjetten.
2. Tre den nye over armene på verktøyet, —med trykkluft utvides mansjetten slik at den kan trees over leddet.
3. Slipp ut luften —og mansjetten er på plass.
Om Biltemas verktøy "gaper" tilstrekkelig, vet jeg ikke (110 mm diameter).
1. Skjær av den gamle mansjetten.
2. Tre den nye over armene på verktøyet, —med trykkluft utvides mansjetten slik at den kan trees over leddet.
3. Slipp ut luften —og mansjetten er på plass.
Om Biltemas verktøy "gaper" tilstrekkelig, vet jeg ikke (110 mm diameter).
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
Elastisk mansjetter er ikke å anbefale på vw/audi pga at de løsner lett. Vw har et tynt spor på drivleddet som mansjetten skal nedi. De elastisk har et bredere spor. Det er min mening/erfaring som mekaniker i 15 år. Er ikke så dyr orginal heller tror jeg
dessuten har du kommet så langt at du skal bare dytte på mansjetten ,er det veldig enkelt å demonter drivleddet på vw. Da får du vasket det å smørt opp leddet på nytt
. Jeg bruker å si vist jeg klare og holde ungen unna biltema og narkotika, så skal det gå bra med de her i verden...
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Ja. Staale, da jeg handlet splittet mansjett i dag var jeg i tvil, men jeg handlet og kan jo evt. bytte den?
Det var en tvilsom limspalte, og den så mindre ut enn den originale.. Men som nødløsning?
Kanskje bortkastet tid?
Om leddet kan deles lett ytterst, kan det nok være smart å skru det av og sette på gummien i skrustikka.
Men som nevnt over rense og sette det inn med fett.
Og får jeg fett i limskjøten, da er det vel gjort (utgjort)?
Det var en tvilsom limspalte, og den så mindre ut enn den originale.. Men som nødløsning?
Kanskje bortkastet tid?
Om leddet kan deles lett ytterst, kan det nok være smart å skru det av og sette på gummien i skrustikka.
Men som nevnt over rense og sette det inn med fett.
Og får jeg fett i limskjøten, da er det vel gjort (utgjort)?
Torbo
Fins spesial verktøy for å demonter drivleddet, jeg har laget meg en selv. Vasker du det å smører det opp igjen, vil du få ut sand og vann som har trengt inni drivleddet. Da vil det også mest sannsynlig hold lengre. Fett å lim har nå aldri vært en god kombinasjon, men som nødløsning så går det sikkert. Nå er jeg litt bortskjemt med egen løftbukk i garasjen, så skjønner at jobben med å skifte mansjetten med jekk og minus grader ut er ikke det mest morsomt å gjøre 
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Å bo i sentrum av Norge og ha løftebukk! Snakker om å ha avtale med julenissen!
Jeg gjør at tappert forsøk, kanskje med et par ståltråder på et par deler at gummien for å avlaste?
Kan du fortelle åssen spesialverktøyet ditt ser ut forresten?
Er det et avstandsstykke mellom øvre og nedre bry for å ta opp kraftene på fjæra når øvre opphengskule skal løsnes?
Jeg prøver bare å langtidsplanlegge en god jobb.
Jeg gjør at tappert forsøk, kanskje med et par ståltråder på et par deler at gummien for å avlaste?
Er det et avstandsstykke mellom øvre og nedre bry for å ta opp kraftene på fjæra når øvre opphengskule skal løsnes?
Torbo
-
dewalter
- -

"Elastisk mansjetter er ikke å anbefale på.."
Er ikke alle mansjetter elastiske? Ang. at de løsner; dette tror jeg skyldes dårlig montering. Jeg har selv vært utsatt for et verksted som klamret mansjetten med nylonstrips... Det utføres mye elendig "proff reparasjoner" rund omkring. Med rett mansjett, klammer og dertil verktøy blir det nok bra.
Er ikke alle mansjetter elastiske? Ang. at de løsner; dette tror jeg skyldes dårlig montering. Jeg har selv vært utsatt for et verksted som klamret mansjetten med nylonstrips... Det utføres mye elendig "proff reparasjoner" rund omkring. Med rett mansjett, klammer og dertil verktøy blir det nok bra.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
Det ga litt håp om mindre stress...
Kanskje jeg gjør det så får jeg holde øye med det.
Den har ikke gått lenge med røket mansjett...
(2,4 Diesel Reimo camper) 1992
Kanskje jeg gjør det så får jeg holde øye med det.
Den har ikke gått lenge med røket mansjett...
(2,4 Diesel Reimo camper) 1992
Torbo
Tar heller ikke lang tid å ta ut hele drivakselen heller. 30 til 40 min. så kan du ta med akslingen inn for å gjøre resten i varmen. Jeg demonterte to foran på en t3 i dag. De er litt værre å få ut. Men med motivasjon varme klær og varmt værktøy så går det meste. Lykke til!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
De mansjetten du utvider å dytte over leddet som jeg mener på, har ikke noe med montering men at de blir ikke liggende i sporet de skal. De er universal og skal passe på flere bilmerker. Jeg bruker de på alt annet enn vwdewalter wrote:"Elastisk mansjetter er ikke å anbefale på.."
Last edited by Staale on 21 Dec 2012, 22:04, edited 1 time in total.
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Vis senterbolten din har gjenger hele veien, kan du bruke den til å dra av drivleddet. Når du har demonter drivaksel fra nav, setter du senterbolt bolten tilbake i drivleddet å skrur helt til du har presset av leddet.Torbo wrote:Å bo i sentrum av Norge og ha løftebukk! Snakker om å ha avtale med julenissen!
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Her må jeg sjekke tegning tror jeg. Skjønner ikke helt...
Torbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Flere poeng her som er viktig. De superelastiske mansjettene er ofte for dårlig til å ligge godt nok på drivleddet over tid ja. Bruk originalt for beste passform og holdbarhet.
Det er som nevnt veldig enkelt å ta av drivleddet fra akslingen når drivleddet er tatt ut fra hjullagerhuset/navet.
Som beskrevet, ta den allerede utmonterte navbolten og sett den inn i drivleddet igjen. Skru den inn inntil den bunner inni leddet. Da stopper den altså mot akslingen. Og ved fortsatt skruing (med verktøy) vil drivleddet og skruen sammen fungere som en ters, og leddet presses av akslingen.
Det er som nevnt veldig enkelt å ta av drivleddet fra akslingen når drivleddet er tatt ut fra hjullagerhuset/navet.
Som beskrevet, ta den allerede utmonterte navbolten og sett den inn i drivleddet igjen. Skru den inn inntil den bunner inni leddet. Da stopper den altså mot akslingen. Og ved fortsatt skruing (med verktøy) vil drivleddet og skruen sammen fungere som en ters, og leddet presses av akslingen.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Tror jeg må ta meg en tur til Rena?jakob wrote:Tar heller ikke lang tid å ta ut hele drivakselen heller. 30 til 40 min. så kan du ta med akslingen inn for å gjøre resten i varmen. Jeg demonterte to foran på en t3 i dag. De er litt værre å få ut. Men med motivasjon varme klær og varmt værktøy så går det meste. Lykke til!
Torbo
Kan noe bekrefte at denne løsningen er OK?
1. Jekke opp bilen framme med løftebukker under ytre del av bærebruene. Og ta av høyre hjul. Giret i fri. håndbrems på (joda, den er ok nå).
2. Løsne drivakslingen inne ved girkassa - 6 eller 8 bolter, og slippe akslingen litt ned.
3. Skru ut senterbolten noe, og slå akslingen innover. Om det ikke går må jeg lage et mothold som festes i tre hjulbolthull som senterbolten går mot, og på den måten skru akslingen innover.
4. Ta med akslingen inn i varmen og dele det ytre leddet på alselsplinsen. Og på den måten skifte mansjett, med nødvendig rens og oppsmøring før mansjetten settes på.
5. Så montere i motsatt rekkefølge.
Noe mer innimellom her?
1. Jekke opp bilen framme med løftebukker under ytre del av bærebruene. Og ta av høyre hjul. Giret i fri. håndbrems på (joda, den er ok nå).
2. Løsne drivakslingen inne ved girkassa - 6 eller 8 bolter, og slippe akslingen litt ned.
3. Skru ut senterbolten noe, og slå akslingen innover. Om det ikke går må jeg lage et mothold som festes i tre hjulbolthull som senterbolten går mot, og på den måten skru akslingen innover.
4. Ta med akslingen inn i varmen og dele det ytre leddet på alselsplinsen. Og på den måten skifte mansjett, med nødvendig rens og oppsmøring før mansjetten settes på.
5. Så montere i motsatt rekkefølge.
Noe mer innimellom her?
Torbo
Da fikk jeg opplyst av Møller at mansjettene til min bil har delenummer 701 498 203 B. Pris 445 kroner per stk.
De måtte bestilles, så da ser jeg til uka?
Kanskje jeg velger de spittede versjonen som jeg har kjøpt? Får se...
De måtte bestilles, så da ser jeg til uka?
Kanskje jeg velger de spittede versjonen som jeg har kjøpt? Får se...
Torbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Punkt tre. Jeg har aldri hatt problemer med at drivleddet sitter fast i navet, bare det ikke henger vekt på akslingen. Når det ikke kniper av den grunn har det vært fingermat å ta leddet ut fra navet.
Frode Neergård
Punkt 4: jeg tar ikke ut drivaksel. Jeg avlaster fjærene å tar av nedre opphengskule. Da er gjort på 1-2-3 å demonter drivleddet.
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
OK. Men jeg må vel løsne støtdemperen også? Ellers vl det bli et kjempestort stekk i den fra fjæra.
Eller er demperen laget for å tåle det?
Jeg vil helst dele akslingen fra det ytre leddet for å få mansjetten greit på. Er det en låsering der, eller en annen form for låsing?
Eller er demperen laget for å tåle det?
Jeg vil helst dele akslingen fra det ytre leddet for å få mansjetten greit på. Er det en låsering der, eller en annen form for låsing?
Torbo