Sikkert med 4WD og ESP?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Sikkert med 4WD og ESP?

Post by Torbo »

På vei opp mot Lygna, sa du? OBS!
Det var der denne kjørte ut med alt utstyr.
Image

Regner med at dette er et unntak, det skjedde til tross for at alle odds var tilstede for at hendelsen ikke skulle skje!?
Det var til og med litt oppoverbakke! :shock:

Når glatta kommer overraskende, og i en sving, er det vel ikke noen som hjelper? Og så har man trodd hele veien at alt var såre vel?

I fjor nedover fra Beitostølen kom denne Golfen seilende. Kanskje dama hadde klart seg bedre med ESP?
Image
Det så ut som bakstussen slo ut, da den kom nedover og snudde retningen mot venstre, og gikk også over i motgående kjørebane.
Denne burde kanskje hatt ESP?
Eller var det heng på bremsene bak på grunn av korrosjon på kalliprene, senking uten justering av trykkregulatoren eller dårlige dekk bak? :roll:
Torbo
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

GeeForce wrote:
labbetuss wrote:Det er da rimelig opplagt at ESP og annet elektronisk dill redder liv?
Er det?
http://samferdsel.toi.no/article18855-942.html
Undersøkelser gjennomført av forsikringsselskapet Folksam i Sverige, Monash University Accident Research Senter i Australia og Vägverket i Sverige, viser følgende reduksjoner i personskadeulykker som en effekt av ESP:

• Rundt 10 % på veger med tørr asfalt
• Ca 35 – 40 % på veger med snø, is og vått føre
• For alle ulykker rundt 20 – 25 %
http://www.whatcar.com/car-news/esp-cou ... ear/226691
Cars sold in Britain are lagging behind in fitting electronic stability programs (ESP) as standard, and not doing so could cost 380 lives a year.
Finnes da en drøss med dokumentasjon på dette.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Tom Bringsvor wrote: "før i tiden" kunne man leke seg på åpne parkeringsplasser, rundkjøringer ol.(økertorget), dette var med på å opprettholde og videreutvikle kjøreferdighetene.

Tom, det er ikke alltid så lett det heller. Her jeg bor så var politiet ute å beslagla førerkort til noen ungdommer sist vinter etter å ha øvd (og lekt) seg på parkeringsplassen til Rema1000. Skal nevnes at parkeringsplassen er STOR og åpen (har vært arrangert biltreff/-utstilling der) og ligger for seg selv, så det var ikke fare for å skade forbipasserende.

Så med det ble ungdommene skremt fra å få lov til å øve (leke) seg til å bli bedre på glatt føre..
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

CarlOtto wrote:
Tom Bringsvor wrote: "før i tiden" kunne man leke seg på åpne parkeringsplasser, rundkjøringer ol.(økertorget), dette var med på å opprettholde og videreutvikle kjøreferdighetene.

Tom, det er ikke alltid så lett det heller. Her jeg bor så var politiet ute å beslagla førerkort til noen ungdommer sist vinter etter å ha øvd (og lekt) seg på parkeringsplassen til Rema1000. Skal nevnes at parkeringsplassen er STOR og åpen (har vært arrangert biltreff/-utstilling der) og ligger for seg selv, så det var ikke fare for å skade forbipasserende.

Så med det ble ungdommene skremt fra å få lov til å øve (leke) seg til å bli bedre på glatt føre..
Enig med du, det jeg hadde ønsket var å kunne "sladde" med med min en gang i blant når det ikke var folk tilstede, men det går ikke med en T5 4MO.
Det er synd, men skjønner at vi ikke kan kjøre rundt å sladde over alt.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Nesten så det er fristende å finne en parkeringsplass og starte driftinga. Kommer ikke lænsmainn, så får jeg i allefall prøvd bilen på glatta.

Og kommer lænsmainn, får han pent lov å kjøre derfra igjen. Tomhendt.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Tom Bringsvor wrote: Enig med du,

Tom, Kanskje du misforsto meg. Det jeg mente er at jeg synes det er BRA at ungdommen (og oss litt eldre) av og til drar innom en tom parkeringsplass og leker oss litt med bilen i snøen. Jeg tester ut bilene mine (2x syncro'er) en god del når det er snøføre og på den måten blir jeg kjent med syncro-systemet og lærer fordelene/begrensingene på 2wd i forhold til 4wd. Av og til er jeg også innom en tom parkeringsplass og erfarer hva rattutslag og gasspedal-posisjon som gir henholdsvis overstyring eller understyring.. :wink:

Men poenget mitt var at det for ungdommen ikke alltid er så lett, siden jeg tror politiet lettere kan finne på å reagere på det når det er en 18-20 åring med en eldre bil som leker/øver i snøen, enn hva tilfelle ville vært hvis jeg i midten av 30årene skulle blitt observert av politiet (med 2 tomme barneseter baki bilen). Tror faktisk politiet ville akseptert min forklaring hvis jeg forklarte de rolig at jeg var der for å teste ABS-bremsene/dekkene for vinteren nå når det laver ned med snø - altså en "funksjonstest" 8)

(hurra - innlegg # 1000 fra meg der altså...)
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

De som tror permanent 4x4 er fantastisk og gjør at man har verdens beste feste, de kan tro om igjen.. Jeg har nemlig testa det :mrgreen:

4x4 er mer anvennlig til å komme opp av grøfta enn å hindre deg i å havne i den...

Image
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Er farta for høy hjelper det lite med 4x4, esp, abs... hva det nå heter på alle bilmodellene :)

Mister en veigrepet er det i de fleste tilfeller for sent å unngå grøfta eller møtende bil...desverre selvopplevd :(
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Dette var interessant!
Utrolig hva denne tråden har gitt av nytte!
Pluss og minus med systemene, erfaringer osv.

Men nå sitter jeg igjen med spørsmålet hvor mange som tror de har så mye sikkerhet at de rett og slett er usikre for seg selv og andre!

Dette er egentlig noe som allmennheten skulle visst mer om?
Det er like lenge siden jeg så en firehjulstrekker kom seilende sidelengs over et lyskryss, og det var ikke framprovosert testing...

De som er våkne her inne har jo kjennskap til hva det dreier seg om, men jeg er ikke sikker på, verken meg selv eller andre på vinterføre.... Det vil alltid være uante situasjoner, og spørsmålet er hvor stor sikkerhetsfaktor man skal legge inn?

Noen gange begynner jeg å lure, da mange kjører med samme hastighet - ofte høy - på vinterføre med bare en brøkdel av friksjonen mot veibanen. Lykken er kanskje større enn forstanden?
Torbo
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg er alltid usikker på underlaget når seinhøsten gir nysnø i forskjelige variasjoner, hvert år.

Det tar litt tid å bli vandt med underlaget men jeg finner det verre nå enn før siden det skal produseres slapseføre bestemt av politikerne, det blir ikke helt trygt å kjøre før til våren når frosten er vekk siden det kun skal være enten asfalt eller slaps som gir null grep lenger.

Alt var bedre før, Charles Darwin kom og hentet dem som ikke ville ta det med ro og vi andre fikk stort sett kjøre i fred. Nå tror folk flest (?) at manglende brøting er et gode og de kan kjøre som o det var sommerføre siden elektronikken bidrar til å villede deres ferd.

Testet ESPen og syncroen på snø sist helg, kjørte litt rundt og rakk registrere både traksjonskontroll og stabilitetskontroll slå inn såvidt det var før opplevelsen var over i etpar svinger :D
Post Reply