Jeg har måttet bytte bremselys bryteren da glødelampen begynte å blinke og jeg var uten bremselys.
Ved en feil tok jeg først ut en helt maken bryter som satt på clutch pedalen. Er det noen som vet hva slags funksjon den har? Må jo ikke holde inn clutshen for å få starte, så jeg skjønner ikke helt nytten av denne bryteren.
"Bremselys" bryter på clutch pedal. Hvilken funksjon har den
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Re: "Bremselys" bryter på clutch pedal. Hvilken funksjon
Har du cruisecontrol?magaplask wrote:Jeg har måttet bytte bremselys bryteren da glødelampen begynte å blinke og jeg var uten bremselys.
Ved en feil tok jeg først ut en helt maken bryter som satt på clutch pedalen. Er det noen som vet hva slags funksjon den har? Må jo ikke holde inn clutshen for å få starte, så jeg skjønner ikke helt nytten av denne bryteren.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: "Bremselys" bryter på clutch pedal. Hvilken funksjon har
Alle TDI har denne clutchbryteren, også de som ikke har cruisecontrol. De har også to brytere på bremsepedalen. Enten i form av en dobbel firepolet bryter, eller to enkle topolede. Det er bare den ene bremsepedalbryteren som kobler inn bremselyset. Den andre sender signal til motorstyreenheten om at bremsen er koblet inn, på samme måten som clutchpedalbryteren gjør. Motorstyreenheten overvåker i tillegg bremselyset, og varsler i glødelampa om det blir avvik mellom de to bryterne på bremsepedalen.
Motorstyreenheten bruker brytersignalene fra både clutch og brems til å koble ut cruisecontrolen, men det er mulig clutchbryteren også påvirker motorstyringen på en eller annen måte. Det vet jeg ikke sikkert. Men bremsepedalbryteren gjør i alle fall noe med styringsprogrammet på motoren. Hvis du holder bremsepedalen inne og gir full gass, så får du ikke full motoreffekt. Sannsynligvis er dette en sikkerhetsfunksjon som gjør at det skal være enklere å stoppe bilen i en panikksituasjon, hvis du bommer litt på bremsen og får trykket inn gassen også.
Motorstyreenheten bruker brytersignalene fra både clutch og brems til å koble ut cruisecontrolen, men det er mulig clutchbryteren også påvirker motorstyringen på en eller annen måte. Det vet jeg ikke sikkert. Men bremsepedalbryteren gjør i alle fall noe med styringsprogrammet på motoren. Hvis du holder bremsepedalen inne og gir full gass, så får du ikke full motoreffekt. Sannsynligvis er dette en sikkerhetsfunksjon som gjør at det skal være enklere å stoppe bilen i en panikksituasjon, hvis du bommer litt på bremsen og får trykket inn gassen også.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Litt OT - Dette kan løses ved å slippe gassen og gi gass igjenRikskringkastingen wrote:Hvis du holder bremsepedalen inne og gir full gass, så får du ikke full motoreffekt. Sannsynligvis er dette en sikkerhetsfunksjon som gjør at det skal være enklere å stoppe bilen i en panikksituasjon, hvis du bommer litt på bremsen og får trykket inn gassen også.
Frode Neergård
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
-Hilsen regjerende Inderøymester i venstrebremsing?Neergård wrote:Litt OT - Dette kan løses ved å slippe gassen og gi gass igjenhehe
Bra tips, forresten. Noen ganger kan det være greit å ha muligheten til å gi på litt motorkraft med bremsen inne. For eksempel hvis man leter etter slakk i motorfester eller hjuloppheng
Henrik Engen