daain83`s 2002 Transvelle syncro !

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
daain83
-
-

daain83`s 2002 Transvelle syncro !

Post by daain83 »

Først litt historie :
Var her for 14 dagers tid siden nede på jobben for å gi vår daværende familieracer (en 99 Suzuki Baleno) litt førstehjelp i form av litt sveising på eksos, samt et olje/filterskift. Når dette var gjort hadde jeg min vanlige inspeksjonsrunde under bilen, noe som er blitt en vane etter mange år med billigbiler - noe som skulle vise seg å ikke være noen dårlig vane denne dagen. Oppdaget at traversen foran var rustet godt ut mot høyre side, og da kan man si at begeret var fult. Reiste hjem til madammen og forklarte i klartekst at nå følte jeg meg ikke lengre trygg på å bruke denne bilen til familietransport. Er klart man kunne kostet på en ny/brukt travers, men det har vært betydelige utlegg på den bilen siden jeg traff madammen og hennes 2 barn for snart 2 år siden. Så da ble vi enige om at en ny brukt bil var veien å gå.

Så etter litt titting på finn.no kom jeg over denne : http://www.finn.no/finn/object?finnkode=36956398

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Etter en hastetur opp for å kikke mandag 15.okt reiste meg og en kompis opp lørdag 20.okt å hentet bilen. En tur på ca 23mil gikk knirkefritt og jeg tror foreløpig vi har gjort et godt kjøp.

Litt om Transvella :

2002 Transporter 2,5TDI Syncro, ombygd i år til 9 seter personbil. Gått 155000. Full servicehefte og endel påkost nå siste år. Den er bl.a nylakkert. Det er jo ikke allverdens utstyr, men den har eber hjelpevarmer (som jeg må få sjekket om fungerer), elektriske vinduer, el.speil, setervarmer for fører. That`s it tror jeg ?

Har endel planer, noe kommer ganske snart og noe kommer til å ta litt lengre tid pga økonomi.

* Bytte ut 2s foran med enkeltsete, dette er delvis gjort. Fikk her også med setet i handelen, men oppdaget dessverre ikke før jeg skulle montere det at skinnene er kappet av en eller annen grunn. Så her blir det en jimmifiks fram til jeg får tak i et annet glideskinnesett.

* Montere ekstra varme bak, ubrukt varmeapparat for vann er på vei i posten. Har også en webasto som jeg fikk med på kjøpet når jeg kjøpte bilen. Trenger litt info ang montering av begge disse, men varmeapparatet blir montert først - webasto etterhvert.

* Montere skyvevindu i skyvedør høyre side, her fikk jeg også med ei skyvedør med skyvevindu i handelen. Dette må da flyttes over. Noen som kunne oppdatert meg litt på framgangsmåten her ?

* Lyst på oppbevaringsmodulen oppå dasjen, samt nye dørtrekk med lommer og rom for høytalere.

* Oppgradering av stereo, ny hovedenhet må til etterhvert, 6x9er er på vei i posten og noe forsterkergreier har jeg liggende. En sub og nytt frontsett er på ønskelisten.

* Soting av ruter. Her er det jo flere muligheter, men det får bli til våren tror jeg.

* Montere tåkelys foran, her trenger jeg ledn.nett, lamper med braketter og ny lysbryter ?

* Lyst på 2/3 tusenmetere foran, muligens også en bøyle ? Er jo en 4x4 8)

* Lyst på nye hovedlykter og baklykter, sugler på sorte angeleyes foran og vanlige tona bak.

* Hjulene som står på bilen er forsåvidt greie, men felgene er ikke helt min greie. Så fristende å bytte de ut i en annen type i samme dim. Dekkene er som ny og lovlige. Senking er også på ønskelisten, muligens det holder å skru den ned litt foran..evt så er den fryktelig sigen bak nå hvis man ser på bildene.

* Vinterhjul skulle jeg gjerne hatt nye i år, men håper de kan holde denne sesongen. Lyst på 16" alu her med piggfrie - hvis jeg får overtalt fruen.

Det er mer, men det får bli en annen gang. Skal få knipsa litt flere bilder etterhvert, det blir også litt dokumentering av de forskjellige modifikasjonene.

Takk for nå !

Dan
Last edited by daain83 on 17 Dec 2012, 22:30, edited 2 times in total.
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: daain83`s 2002 Transvelle !

Post by hypomac »

Spennende prosjekt! Gratulerer med flott bil :-) Eg kan antakelig bidra med sånn oppbevaring på dashbordet. Forutsatt at eg får den av i eit stykke.Må prøve når eg får nyebilen i starten av november. Koster kun evt.frakt om vi ikkje får ordna forumtransport. Du må sikkert sende PM og minne meg på det i November om du vil ha den.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Det at den er sigen bak, du bør kanskje sjekke at ikke fjærene er knekt. Ikke uvanlig det. Så kan du evt. få kostet på nye (senke-) fjærer fra selger :wink:
Pål Strand
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Du kan jo få sjekka om viskosekoblingen tar som den skal. Altså om du har 4-hjulstrekk.

Flott vogn!
Tage Vedal

T3-fan
daain83
-
-

Post by daain83 »

hypomac wrote:Spennende prosjekt! Gratulerer med flott bil :-) Eg kan antakelig bidra med sånn oppbevaring på dashbordet. Forutsatt at eg får den av i eit stykke.Må prøve når eg får nyebilen i starten av november. Koster kun evt.frakt om vi ikkje får ordna forumtransport. Du må sikkert sende PM og minne meg på det i November om du vil ha den.

Takk for det, med litt småjusteringer så tror jeg det blir bra :)

Ja det må jeg si, sier bare mange takk jeg. Skal passe på å minne deg på det :D

t21500 wrote:Det at den er sigen bak, du bør kanskje sjekke at ikke fjærene er knekt. Ikke uvanlig det. Så kan du evt. få kostet på nye (senke-) fjærer fra selger :wink:
Jeg er klar over faren for akkurat det, men dette burde da vært påpekt på eu-kontrollen i så fall ? Skal uansett sjekkes, jeg syntes ikke den virker myk - mer akkurat passe egentlig :roll:

TaigAGreEn wrote:Du kan jo få sjekka om viskosekoblingen tar som den skal. Altså om du har 4-hjulstrekk.

Flott vogn!
Det må også sjekkes, har nettopp slitt med en stk kaputt viskose på nevnte Suzuki, men der låste den seg så det var konstant 4-trekk. Har en bakke her hjemme med masse løv og drit, skal teste der etterhvert :lol:

Takk igjen !
daain83
-
-

Post by daain83 »

Noen som kan fortelle meg litt om jobben med å bytte fra fast vindu til skyvevindu i skyvedøra ?

Limt ?
T499
-
-
Car: VW Caravelle 2001 2.5TDi
Phone: 92898897

Post by T499 »

daain83 wrote:Noen som kan fortelle meg litt om jobben med å bytte fra fast vindu til skyvevindu i skyvedøra ?

Limt ?

Det vinduet du har i bilen nå er limt ja.

Du har to muligheter som jeg kjenner til for å få det ut.

1. Kjøpe "skjæretråd" hos glassmesteren, for så å skjære rundt hele vinduet.

2. Teip hele vindusruta innvendig og utvendig, avslutt med en nødhammer f.eks. Dytt ut hele vinduet for så å resne bort det som er igjen.

Lim/silikon vil det være igjen rundt hele uansett hvem du velger, så raskeste, billigste og morsomste(?) måten er å knuse det på.

Du må rense vekk ALL silikonen/limet som er rundt vinduet, før du kan montere det nye.

Måten jeg gikk frem på når jeg bytta ut bakerste sideruta på den ene bilen min, var å henge opp vinuet på utsiden av bilen(teip det mot taket utvendig på bilen for at det skal henge) i riktig posisjon. For så å bore hull til skruene.

Mulig du må gjøre som meg, å lage noen av hullene litt større enn nødvenig for å få det til å passe helt.

Videre er det da evnt, bruke pakningen som følger med skyvevinduet, eller erstatte den med ny tetningsmasse.

Noe annet du skulle lure på da? :D Lykke til :)
Finn-Robin Andresen

VW Caravelle 2.5 TDi 2001, Lang.Familie bil
VW Transporter 1,9TD 1997, Kort.SOLGT
VW Transporter 1,9TD 1999, Lang.Vraket/spiker
VW Transporter 2,0B 1996, Kort.SOLGT!
Toyota Camry 2.2B 1997, sedan.ombygging/Styling
daain83
-
-

Post by daain83 »

God kveld !

Var ei runde å styrte litt med bilen, skulle sjekke hvor reservehjulet blir oppbevart på syncro, og da oppdaga jeg dette greiene ca midt i bildet som sitter på diffhuset. Hva er dette ? Til venstre oppe i bildet er kabelen fra denne "uniten" synlig, denne kabelen sitter bare i en blindplugg/klips, er ikke koblet til noe... Er det sperra ? :twisted:

Image

Jeg kikket litt på eberen foran også, prøvde å "kortslutte" tempføleren som sitter bak frontfangeren på h.side. Det ble ikke noe fart ut av det, sjekket også sikringene i full fart.. Noen som har noen forslag til hva det neste jeg kan sjekke er ? Skal den starte om man "kortslutter" tempføleren ? Med tenninga på... ?

Dan

Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Last edited by daain83 on 25 Oct 2012, 19:53, edited 1 time in total.
daain83
-
-

Post by daain83 »

T499 wrote:
daain83 wrote:Noen som kan fortelle meg litt om jobben med å bytte fra fast vindu til skyvevindu i skyvedøra ?

Limt ?

Det vinduet du har i bilen nå er limt ja.

Du har to muligheter som jeg kjenner til for å få det ut.

1. Kjøpe "skjæretråd" hos glassmesteren, for så å skjære rundt hele vinduet.

2. Teip hele vindusruta innvendig og utvendig, avslutt med en nødhammer f.eks. Dytt ut hele vinduet for så å resne bort det som er igjen.

Lim/silikon vil det være igjen rundt hele uansett hvem du velger, så raskeste, billigste og morsomste(?) måten er å knuse det på.

Du må rense vekk ALL silikonen/limet som er rundt vinduet, før du kan montere det nye.

Måten jeg gikk frem på når jeg bytta ut bakerste sideruta på den ene bilen min, var å henge opp vinuet på utsiden av bilen(teip det mot taket utvendig på bilen for at det skal henge) i riktig posisjon. For så å bore hull til skruene.

Mulig du må gjøre som meg, å lage noen av hullene litt større enn nødvenig for å få det til å passe helt.

Videre er det da evnt, bruke pakningen som følger med skyvevinduet, eller erstatte den med ny tetningsmasse.

Noe annet du skulle lure på da? :D Lykke til :)
Takk for tips ;) Da blir det å titte litt på dette etterhvert !!
daain83
-
-

Post by daain83 »

daain83 wrote:God kveld !

Var ei runde å styrte litt med bilen, skulle sjekke hvor reservehjulet blir oppbevart på syncro, og da oppdaga jeg dette greiene ca midt i bildet som sitter på diffhuset. Hva er dette ? Til venstre oppe i bildet er kabelen fra denne "uniten" synlig, denne kabelen sitter bare i en blindplugg/klips, er ikke koblet til noe... Er det sperra ? :twisted:

Image

Jeg kikket litt på eberen foran også, prøvde å "kortslutte" tempføleren som sitter bak frontfangeren på h.side. Det ble ikke noe fart ut av det, sjekket også sikringene i full fart.. Noen som har noen forslag til hva det neste jeg kan sjekke er ? Skal den starte om man "kortslutter" tempføleren ? Med tenninga på... ?

Dan

Sent from my LT15i using Tapatalk 2
???
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

daain83 wrote:Var ei runde å styrte litt med bilen, skulle sjekke hvor reservehjulet blir oppbevart på syncro
Jeg regner med at du ikke fant noe reservehjul under bilen. På syncro er det ikke plass til reservehjulsholderen på grunn av bakdiffen. Det er vel mest vanlig å ha hjulet inni bilen. Noen har reservehjulsholder på bakluka. Og på noen biler ble det montert en reservehjulsholder på venstre side under bilen. Denne ble montert i Norge, og den har bare plass til et lite plassbesparende reservehjul. Slike hjul skal man være veldig forsiktig med å bruke på syncro..
daain83 wrote:og da oppdaga jeg dette greiene ca midt i bildet som sitter på diffhuset. Hva er dette ? Til venstre oppe i bildet er kabelen fra denne "uniten" synlig, denne kabelen sitter bare i en blindplugg/klips, er ikke koblet til noe... Er det sperra ? :twisted:
Det er nok stillelementet for sperra til frihjulet i bakdiffen.
http://t4-wiki.de/wiki/Freilauf_%28Syncro%29
Den sitter bare på biler med ABS. For at ABS-bremsene skal kunne regulere bremsene på hvert hjul uavhengig, så sitter det et frihjul mellom vinkeldrevet og selve differensialen. Dermed drar framakselen med seg bakakselen når du kjører framover, men bakakselen vil ikke dra med seg framakselen når du bremser. Det er ett problem med dette frihjulet, og det er at ikke firehjulstrekket virker når du rygger. Derfor sitter det en sperre som låser frihjulet når du setter bilen i revers.

Det er ikke så mange T4 som har differensialsperre på bakakselen, men det var tilgjengelig som ekstrautstyr. Diffsperra er vakuummanøvrert. Stillelementet for diffsperra sitter oppå diffhuset. Og biler med diffsperre har betjeningsbryter (ventil) på dashbordet.
http://t4-wiki.de/wiki/Differential_%28Syncro%29
I bakdiffen sitter det vel en bryter som kobler inn indikatorlampa på dashbordet når diffsperra er innkoblet. Hvis din bil har ABS, men ikke diffsperre, så kan det hende at ledningen til denne bryteren ligger klar i ledningsnettet. Mulig det er den ledningen som ikke er koblet til.
Siden din bil har ABS, så har du muligens EDS, det som kalles for "elektronisk differensialsperre". Dette er en del av ABS-systemet, og kjører bremsetrykk til det hjulet som spinner.
daain83 wrote:Jeg kikket litt på eberen foran også, prøvde å "kortslutte" tempføleren som sitter bak frontfangeren på h.side. Det ble ikke noe fart ut av det, sjekket også sikringene i full fart.. Noen som har noen forslag til hva det neste jeg kan sjekke er ? Skal den starte om man "kortslutter" tempføleren ? Med tenninga på... ?
Den føleren som sitter bak støtfangeren er bare en bryter som kobler inn under fem plussgrader. Du kan starte eberen med å kortslutte bryteren, men jeg husker ikke om det holder å skru på tenninga. mulig du må starte motoren også. Hvis kjølevannstemperaturen er over 70 grader, skal ikke varmeren starte.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
daain83
-
-

Post by daain83 »

Dårlig med reservehjul ja :lol: Foreløpig ligger det et hjul inni bilen, men på sikt kunne jeg tenkt meg en noe mer praktisk løsning.

Ahh...takk for svar ! Da lærte jeg litt nytt i dag også... Syntes bare det var rart at ledningen fra stilleelementet ikke er plugget i noen plass ?

Jeg har masse papirer på bilen, får kanskje kikke litt bedre igjennom hva bilen har av utstyr osv :D

Ang eberen, jeg får vente til vi har noe lavere temperatur kanskje... og prøve igjen. Hadde vært kjekt å vite om den fungerer eller ikke før vinteren kommer på alvor :roll:
Last edited by daain83 on 27 Oct 2012, 20:32, edited 1 time in total.
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Et bilde av varmeapparat samlingen :p En stk brukt Eber D4 dieselvarmer, og et stk ubrukt varmeapparat for montering under stol e.l bak i bilen. Får lage til noen rør osv så jeg kan få montert dette snart. Eberen vet jeg ikke om blir montert i bilen, litt fristende å spare den til båten :p

Noen som har litt bilder fra montering av slikt ? Trenger også en 4 trinns bryter til vifta, det beste hadde sikkert vært den originale, men jeg vet ikke om jeg vil ofre plassen i dasjen... Får se litt hva slags muligheter som finnes ;)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Hei folkens !

Jeg trenger deler for å montere varmeapparatet baki !

Noen som har en caravelle delebil stående med delene jeg trenger ? Har bare selve registeret/vifta :p

Jeg er litt godtroende av og til, tenker ikke alltid langt nok :roll: Så for meg det var bare å montere hele uniten under et sete og ferdig med det, men den gang ei ;)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Image

Fikk lagt på vinterdekk i går...snakk om kjiip vogn nå :-P Forhåpentligvis kommer det 17" piggdekk og senk om ikke lenge :-)

God helg !!

Dan
daain83
-
-

Post by daain83 »

Her var det liv jah...

Har merket at den er litt treg å få i gang når den er kald nå som det begynner å bli kaldere ute. Så bestilte derfor nye glødeplugger idag.

Er dette en jobb jeg kan ta hjemme utenfor, eller bør jeg stå innendørs med en slik jobb ?

Har bytta på en 2,4D for mange år siden, men husker ikke om det var stress eller ikke :P

Dan
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Viss du ikkje husker det var det nok lett,eventuelt så vanskelig at hjernen har fortrengt det:) Ser neergård her på forumet brukte 3 timer på bytte alle 5 ink.tid for å lage spesial verktøy..ligg ein tråd under tips&triks som kan være til hjelp,evt.søk på "glødeplugger" så får du fleire tips som ikkje nødvendigvis står i tips&triks tråden.
Nå har eg dashoppbevaring klar til deg.dvs. eg har fått bilen men ikkje tatt ut delen.Eg kan kanskje få den til stavanger om "sløkkas" er villig å ta den me på neste tur...
Nissan Leaf Tekna 2013
Sløkkas
-
-
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI

Post by Sløkkas »

hypomac wrote: Nå har eg dashoppbevaring klar til deg.dvs. eg har fått bilen men ikkje tatt ut delen.Eg kan kanskje få den til stavanger om "sløkkas" er villig å ta den me på neste tur...
Det går fint, viss eg ikkje monterer den i min eigen bil på vegen.. :mrgreen:
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
daain83
-
-

Post by daain83 »

hypomac wrote:Viss du ikkje husker det var det nok lett,eventuelt så vanskelig at hjernen har fortrengt det:) Ser neergård her på forumet brukte 3 timer på bytte alle 5 ink.tid for å lage spesial verktøy..ligg ein tråd under tips&triks som kan være til hjelp,evt.søk på "glødeplugger" så får du fleire tips som ikkje nødvendigvis står i tips&triks tråden.
Nå har eg dashoppbevaring klar til deg.dvs. eg har fått bilen men ikkje tatt ut delen.Eg kan kanskje få den til stavanger om "sløkkas" er villig å ta den me på neste tur...
Ikke umulig at jeg har fortrengt det, men ser for meg å ta det på jobben under tak da... Litt kjipt å stå ute i 3 timer nå på denne tiden av året :p

Det enkleste er vel faktisk om du har bry til å hive den i posten til meg ? Stavanger er jo 3 timer kjøring herfra, da kan jeg nesten likegodt bestille en ny hos Martin 8)
Sløkkas wrote:Det går fint, viss eg ikkje monterer den i min eigen bil på vegen.. :mrgreen:
Heiheihei, denne er min ;)
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Eg møtte "sløkkas" igår og overleverte konsollen før eg leste svaret ditt,du kan legge inn forumtransportønske her på forumet,evt.så må eg få den tilbake og sende den,den må vel gå som pakke meinar det kostar 140,-
Nissan Leaf Tekna 2013
daain83
-
-

Post by daain83 »

hypomac wrote:Eg møtte "sløkkas" igår og overleverte konsollen før eg leste svaret ditt,du kan legge inn forumtransportønske her på forumet,evt.så må eg få den tilbake og sende den,den må vel gå som pakke meinar det kostar 140,-

Ah...da får vi se hva vi kan få til ;) Uansett hjertelig takk !

Min stefar er i nordsjøen, kjører til og fra stavanger. Kanskje det er noen muligheter der. Han reiste ut på torsdag da...

Kanskje "sløkkas" har noen forslag til hvordan det evt kunne overleveres ?

Dan
Sløkkas
-
-

Post by Sløkkas »

Dingsen ligger i bilen min som akkurat nå befinner seg i Sirdal... :mrgreen:

Jeg eg egentlig bare i Stavanger på fredager, men det er kanskje mulig legge den igjen en eller annen plass så din stefar kan plukke den opp....
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
daain83
-
-

Post by daain83 »

Sløkkas wrote:Dingsen ligger i bilen min som akkurat nå befinner seg i Sirdal... :mrgreen:

Jeg eg egentlig bare i Stavanger på fredager, men det er kanskje mulig legge den igjen en eller annen plass så din stefar kan plukke den opp....
Hehe, skjønner. Min stefar reiser inn og ut på torsdager :p

Jeg skal sende han en mail å høre om han har noen forslag til hvor den evt kan legges igjen...jeg er fryktelig lite kjent i stavanger, så jeg vet ikke...
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Hæh? veit ikkje alle kor tjennsvollkrysset er? :) Kanskje bensinstasjonen der kan ruge på den ei lita veke?
Nissan Leaf Tekna 2013
Sløkkas
-
-

Post by Sløkkas »

Huff. Sei aldri det namnet høgt til ein Siddis... :lol:
http://www.nettavisen.no/motor/article2918176.ece

Men me skal finna ein løysning. Må berre tenka litt :wink:

Akkurat nå er forresten dingsen tilbake på Stord :mrgreen: