Var her for 14 dagers tid siden nede på jobben for å gi vår daværende familieracer (en 99 Suzuki Baleno) litt førstehjelp i form av litt sveising på eksos, samt et olje/filterskift. Når dette var gjort hadde jeg min vanlige inspeksjonsrunde under bilen, noe som er blitt en vane etter mange år med billigbiler - noe som skulle vise seg å ikke være noen dårlig vane denne dagen. Oppdaget at traversen foran var rustet godt ut mot høyre side, og da kan man si at begeret var fult. Reiste hjem til madammen og forklarte i klartekst at nå følte jeg meg ikke lengre trygg på å bruke denne bilen til familietransport. Er klart man kunne kostet på en ny/brukt travers, men det har vært betydelige utlegg på den bilen siden jeg traff madammen og hennes 2 barn for snart 2 år siden. Så da ble vi enige om at en ny brukt bil var veien å gå.
Så etter litt titting på finn.no kom jeg over denne : http://www.finn.no/finn/object?finnkode=36956398

Etter en hastetur opp for å kikke mandag 15.okt reiste meg og en kompis opp lørdag 20.okt å hentet bilen. En tur på ca 23mil gikk knirkefritt og jeg tror foreløpig vi har gjort et godt kjøp.
Litt om Transvella :
2002 Transporter 2,5TDI Syncro, ombygd i år til 9 seter personbil. Gått 155000. Full servicehefte og endel påkost nå siste år. Den er bl.a nylakkert. Det er jo ikke allverdens utstyr, men den har eber hjelpevarmer (som jeg må få sjekket om fungerer), elektriske vinduer, el.speil, setervarmer for fører. That`s it tror jeg ?
Har endel planer, noe kommer ganske snart og noe kommer til å ta litt lengre tid pga økonomi.
* Bytte ut 2s foran med enkeltsete, dette er delvis gjort. Fikk her også med setet i handelen, men oppdaget dessverre ikke før jeg skulle montere det at skinnene er kappet av en eller annen grunn. Så her blir det en jimmifiks fram til jeg får tak i et annet glideskinnesett.
* Montere ekstra varme bak, ubrukt varmeapparat for vann er på vei i posten. Har også en webasto som jeg fikk med på kjøpet når jeg kjøpte bilen. Trenger litt info ang montering av begge disse, men varmeapparatet blir montert først - webasto etterhvert.
* Montere skyvevindu i skyvedør høyre side, her fikk jeg også med ei skyvedør med skyvevindu i handelen. Dette må da flyttes over. Noen som kunne oppdatert meg litt på framgangsmåten her ?
* Lyst på oppbevaringsmodulen oppå dasjen, samt nye dørtrekk med lommer og rom for høytalere.
* Oppgradering av stereo, ny hovedenhet må til etterhvert, 6x9er er på vei i posten og noe forsterkergreier har jeg liggende. En sub og nytt frontsett er på ønskelisten.
* Soting av ruter. Her er det jo flere muligheter, men det får bli til våren tror jeg.
* Montere tåkelys foran, her trenger jeg ledn.nett, lamper med braketter og ny lysbryter ?
* Lyst på 2/3 tusenmetere foran, muligens også en bøyle ? Er jo en 4x4
* Lyst på nye hovedlykter og baklykter, sugler på sorte angeleyes foran og vanlige tona bak.
* Hjulene som står på bilen er forsåvidt greie, men felgene er ikke helt min greie. Så fristende å bytte de ut i en annen type i samme dim. Dekkene er som ny og lovlige. Senking er også på ønskelisten, muligens det holder å skru den ned litt foran..evt så er den fryktelig sigen bak nå hvis man ser på bildene.
* Vinterhjul skulle jeg gjerne hatt nye i år, men håper de kan holde denne sesongen. Lyst på 16" alu her med piggfrie - hvis jeg får overtalt fruen.
Det er mer, men det får bli en annen gang. Skal få knipsa litt flere bilder etterhvert, det blir også litt dokumentering av de forskjellige modifikasjonene.
Takk for nå !
Dan