Olje lampe
Olje lampe
Transporter 2,5 TDI oppførte seg litt merkelig i helga. Etter ca 10 mils kjøring lyste oljelampa rødt og signale ringte. Jeg stoppet og sjekket oljenivået, det var ok, og temperaturen holdt seg konstant på 90 grader. Da kjørte jeg videre. To dager etterpå skjedde det samme igjen. Lampa lyste og signalet ringte og ble borte igjen. Etter det kjørte jeg videre hjem (ca. 10 mil) uten at det lyste. Kan det være sensoren som gir disse varslene, helt umotivert?
Nøye planlegging kan aldri erstatte ren og skjær flaks.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Olje lampe
Det ligner på at det kan være signalfeil, men jeg tror jeg ikke ville kjørt stort lengre før ting var avklart...
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
vannpumpa di lekker. Sjekk oljenivå på morgenen FØR du starter. Du vil finne oljenivået langt oppe på pinnen.
Noe annet vil faktisk overraske meg.
Noe annet vil faktisk overraske meg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Eventuell frostveske i oljen, vil vel ikke påvirke olje trykk lampa?
-
Der Postmeister
- -

gjett om. Du skal iallefall ikke kjøre en meter før iallefall dette er sjekket ut. Så bastant skal jeg være. Sjekk ellers T5 forumet for mer info rundt dette. Det er mange som har hatt vannpumpeproblem.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

sagt slik: olje flyter på vann og når vann ligger rundt oljepumpa smører det dårlig...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Sjekket olja nå. Den er like svart og på samme nivå som tidligre. Jeg tror rett og slett at feilen ligger i det elektriske anlegget f.eks. i føleren.
-
Der Postmeister
- -

har bilen nå stått over natta eller har du starta den og så sjekka? Dette er viktig da du ikke får frem ellers.
Jeg tuller ikke med deg. Sjekk mer i T5 forumet som sagt. Hadde ikke spesifisert dette hvis ikke dette er et reelt problem.
Jeg tuller ikke med deg. Sjekk mer i T5 forumet som sagt. Hadde ikke spesifisert dette hvis ikke dette er et reelt problem.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Den har ikke stått over natta, men i 6 timer.
-
Der Postmeister
- -

det er ikke sikkert det holder nei. Sjekk imorra tidlig før du starter. Har du da et veldig høyt nivå på peilepinnen bør du la bilen stå.
Frem til vannpumpa er sjekka helt ut av saken, må du være forsiktig. Jeg er overbevist om at flere av motorhavariene på disse motorene skyldes ignorering av denne varslinga iform av "sikkert en elektrisk feil" nettopp pga at man ikke har vært nøye nok på bla peilinga.
De tidlige hadde en sladreslange fra pumpehuset og ned baksiden av blokk/bunnpanne. Denne fjernet de. Mest sannsynelig fordi den tetta seg med rust før du fikk varsling. Flere har jeg sett er rustrøde i enden men ikke mer.
Din er nok for ny for denne slangen, men du kan da sjekke opp i tilfelle. Henger omtrent ved bunnplugg bare på andre siden hvis den har. Og under støydempermatta på bunnpanna.
Frem til vannpumpa er sjekka helt ut av saken, må du være forsiktig. Jeg er overbevist om at flere av motorhavariene på disse motorene skyldes ignorering av denne varslinga iform av "sikkert en elektrisk feil" nettopp pga at man ikke har vært nøye nok på bla peilinga.
De tidlige hadde en sladreslange fra pumpehuset og ned baksiden av blokk/bunnpanne. Denne fjernet de. Mest sannsynelig fordi den tetta seg med rust før du fikk varsling. Flere har jeg sett er rustrøde i enden men ikke mer.
Din er nok for ny for denne slangen, men du kan da sjekke opp i tilfelle. Henger omtrent ved bunnplugg bare på andre siden hvis den har. Og under støydempermatta på bunnpanna.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

gjør det.
Må legge til at jeg faktisk håper DU har rett, og ikke jeg.
Må legge til at jeg faktisk håper DU har rett, og ikke jeg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
VANNPUMPA Hør etter hva Rune siger, jeg hadde samme problem.. forsvant da jeg byttet VANNPUMPA.. 
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg er ikke sikker på at det er bare rust som tetter sladrehullet mellom tetningene mot vann og olje. Når vannet i frostvæska fordamper, blir det liggende igjen ganske mye avleiringer. Hvis det begynner med en liten lekkasje, og det gjør det ofte, så vil vannet fordampe i den varme motoren. Og avleiringene vil bygge seg opp og tette igjen, sammen med rust og irr. Slangen ble fjernet ganske tidlig, og da ble vel sladrehullet mer åpent. Men ifølge mine kollegaer som skrur på disse bilene, er det likevel svært vanlig at det tetter seg på nyere biler også. Jeg tror du har rett i at mange problemer med disse motorene skyldes vannpumpa. Motorhavarier, oljepumpehavarier, turbohavarier osv.Der Postmeister wrote:De tidlige hadde en sladreslange fra pumpehuset og ned baksiden av blokk/bunnpanne. Denne fjernet de. Mest sannsynelig fordi den tetta seg med rust før du fikk varsling. Flere har jeg sett er rustrøde i enden men ikke mer.
Hvis det er den minste tvil om at vannpumpa er i orden, bør den byttes. Hvis man må etterfylle små mengder kjølevæske av og til, så er det ikke noe å lure på. Husk at hver eneste desiliter væske som etterfylles, sannsynligvis har havnet i smøreolja. Hvis pumpa går for lenge med lekkasje, så vil den sette seg fast. Jag har sett en T5 hvor motoren måtte ut av bilen for å få løs pumpa. Selv med motoren ute var det bare så vidt mekanikeren fikk den løs, og det begynte å bli snakk om at motoren måtte byttes. Hvis motorblokka ruster for mye i hullet der pumpa sitter, så kan det bli vanskelig å få god tetning for o-ringene som tetter mellom pumpa og blokka. Det er dessuten veldig vanskelig å komme til for å få gjort rein denne tetningsflata skikkelig.
Så alt i alt: Ikke utsett et vannpumpeskifte på 2,5 TDI-motorene.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Der Postmeister
- -

jeg klarte ikke finne noe typisk skiftintervall/havariintervall på pumpene før jeg slutta. Ser du noe mønster nå etter så mange år, Henrik?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har også hørt om ledingsfeil like ved oljetrykk- sensoren, som gir rød oljelampe av og til.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Nei, jeg kan ikke si at jeg har sett noe tydelig mønster i år/kilometer. Men så skrur ikke jeg på bilene heller, så jeg legger vel ikke spesielt merke til det. Jeg kan spørre kollegaene mine om de har noe mer erfaring med det.Der Postmeister wrote:jeg klarte ikke finne noe typisk skiftintervall/havariintervall på pumpene før jeg slutta. Ser du noe mønster nå etter så mange år, Henrik?
Henrik Engen
Nå har denne saken utviklet seg. Bilen har ren olje og godt oljetrykk (men mulig en strønett feil), men det drypper vann fra den. det drypper ned på høyere side, men vann kan spotes helt opp til under ekspansjons tanken. Er det vanlig at det blir sprekker i disse?
Min havde samme feil, fin olie og olietrykk, men fikk periodisk varsel om manglende olietrykk, stoppet motor og startet igjen og feilen var borte, var på møller og de mente at olie pumpa måtte skiftes.. sjekket olien dagligt og etter ca 900 km startet det å minke i kjølevæsken.. sendte bilen med falken til Møller og fikk byttet vannpumpen.... og etter det, har der ikke været noe tull..
så bytt vannpumpa..
Alle dystre spådommer slo til
Hva er vanelig pris på skift av vannpumpe, bytte frostveske, motor olje og filter. 
Mener jeg ga 8500 hos møller..
helt grej pris..