Årsaker til ujevn gange ved kald motor? 2,5 TDi, 1996, ACV

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Årsaker til ujevn gange ved kald motor? 2,5 TDi, 1996, ACV

Post by masemannen »

Har en 2,5 TDi som går litt ujevnt på tomgang når den er kald.

Ved start synes jeg den ryker litt mer enn vanlig. Litt gråhvit aktig røyk. I tillegg går motoren litt ujevnt. Turtallet spretter opp og ned i området 800 til 1000 omdreininger.

Når motoren har blitt litt varm bedrer dette seg betraktelig. Symptomene er borte og den føles helt grei å kjøre.

Har ikke noe særlig med feilmeldinger fra diagnose, men sporadisk dukker feilen 01242 opp.

Det sitter visstnok en Wastegate på bilen. Kan den forårsake slike problemer? Er dette det samme som EGR-ventil? Hvordan kontrollerer jeg at denne er i orden?

Hvor er det mest naturlig å starte feilsøking i forbindelse med at bilen går ujevnt ved kald motor?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Årsaker til ujevn gange ved kald motor? 2,5 TDi, 1996, A

Post by Neergård »

Få sjekka innsprøytningstidspunkt. Litt for seint tidspunkt kan gi disse symptomer.
Ellers kan det selvsagt være sensorer for justering av innspr.tidspunkt som jukser, eller selve pumpa. Men start med å lese ut justering, det er billigst!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
masemannen

Post by masemannen »

Takk!
Hva mener du med å lese ut innsprøytningstidspunkt? Gjøres dette med OBDII diagnoseverktøy? Har uregistrert versjon av VCDS-lite - jeg kan muligens benytte denne?

Hvordan justeres innsprøytningstidspunktet? Er det på pumpa?

Bilen skal visstnok være chippet. Ecu er modifisert slik at den i teorien skal yte 130hk istedenfor de ordinære 102. Kan det være årsaken til symptomene jeg opplever?
Neergård
-
-

Re: Re: Årsaker til ujevn gange ved kald motor? 2,5 TDi, 199

Post by Neergård »

masemannen wrote:Takk!
Hva mener du med å lese ut innsprøytningstidspunkt? Gjøres dette med OBDII diagnoseverktøy? Har uregistrert versjon av VCDS-lite - jeg kan muligens benytte denne?

Hvordan justeres innsprøytningstidspunktet? Er det på pumpa?

Bilen skal visstnok være chippet. Ecu er modifisert slik at den i teorien skal yte 130hk istedenfor de ordinære 102. Kan det være årsaken til symptomene jeg opplever?
Chippinga skal ikke gi slike symptom, kan være i noe andre turtall på dellast, men det blir jo noe annet.
Vet ikke om du kan lese ut på den du nevner, jeg har tilgang på vw sitt utstyr, og benytter bare det... Justering skjer på pumpereima eller selve pumpa, for å endte tidspunkt forover/bakover ift øvre dødpunkt.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

masemannen

Post by masemannen »

OK!

Synes bilen har litt lys hvitaktig eksos når den startes (kald motor). Kan stå lenge på tomgang, men røyken er fremdeles hvitaktig.

Når jeg så begynner å kjøre ryker det fælt sånn svart eller blåaktig røyk - det synes gått i speilet når jeg klemmer inn gassen for å si det sånn :-)

Etter å ha kjørt fem - ti minutters tid og motoren har blitt skikkelig varm så forsvinner røyken og alt ser normalt ut.

Har nesten ny olje på bilen som ikke har rukket å bli skikkelig svart enda, men den er blank og fin. Ikke noe gråaktig farge der :-)

Kan dette også henge sammen med innsprøytningstidspunktet? Eller er det andre naturlige årsaker til dette? :-) (Eller unaturlige!)

Noen forslag?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

jeg ville nå sjekka glødepluggene. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
masemannen

Post by masemannen »

Ok, men de er relativt nye.

MEN jeg synes muligens glødelampa henger litt lenge.

Er det slik at glødereleet skal henge på i en gitt tid etter at glødelampa har slukket? slik at det fremdeles er spenning inn på glødepluggene til motoren har blitt varmere?

Kan det ha noe med saken å gjøre?

Har ellers hatt andre dieselbiler med dårlige glødeplugger - så dårlige at motoren måtte varmes med varmluft først når det var kaldt ute for å få start, men opplevde ikke sånn eksosrøyk allikevel? men det er muligens også forskjeller fra motor til motor?
Staale
Car: 1998 2,5tdi 2000 2,5 tdi

Post by Staale »

Jeg hadde noe av det samme problem på en acv motor, turteller hoppet og spratt ved kald motor og mye røyk ved kald motor.Jeg fant 2 feil. Enn var at jordingen til turteller og dieselpumpe ikke var montert på, da ble turteller i orden. Men fremdeles røyk ved kald motor, så etter mye feilsøking skiftet jeg dieselpumpe. Da ble d slutt på røyk også :) jeg tror dieselpumpen har tatt skade av jordingsfeil på den bilen. Men først vil jeg anbefale deg å sjekke gløding og innsprøytnings punkt.
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Har opplevd samme problem på en VW passat 2.5 TDI når jeg hadde en slik bil! Da var det hvit eksos.

Jeg fikk byttet glødeplugger og problemet forsvant:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Som nevnt tidligere så ville jeg ha sjekket glødeplugger og pumpe innstilling som første steg.
Morten B
masemannen

Post by masemannen »

Høres ut som om jeg må sjekke glødeplugene, ja :-D

Det har jeg ikke gjort før, men vet at det går an å måle disse. Mulig det er omtalt andre steder på forumet, men hvis noen gir en rask beskrivelse kan jeg jo forsøke å følge den. Det skal vel ikke være nødvendig å skru glødepluggene ut?

Antar at jeg kan måle resistansen mellom koplingen på glødepluggen (der ledningen kommer inn) og gods? I såfall hvilken verdi burde jeg forvente?
masemannen

Post by masemannen »

Staale wrote:Jeg hadde noe av det samme problem på en acv motor, turteller hoppet og spratt ved kald motor og mye røyk ved kald motor.Jeg fant 2 feil. Enn var at jordingen til turteller og dieselpumpe ikke var montert på, da ble turteller i orden. Men fremdeles røyk ved kald motor, så etter mye feilsøking skiftet jeg dieselpumpe. Da ble d slutt på røyk også :) jeg tror dieselpumpen har tatt skade av jordingsfeil på den bilen. Men først vil jeg anbefale deg å sjekke gløding og innsprøytnings punkt.
Takk for tips. Jeg skal først og fremst prøve å finne ut av disse glødepluggene, men det er jo ikke umulig at det kan ha oppstått en "overledning" som også har skadet noe med dieselpumpa. Turtelleren min er litt ute på viddene for tiden og jeg har også hatt en feilkopling i ledningsnette som er utbedret. Feilkoplingen gjorde at det stor 12V inn på temperatursensoren ved intercooler. Det skal ikke være påtrykt spenning der i følge et skjema jeg fikk tak i. feilen er rette, men så lang jeg kan skjønne er giveren for måling av turtall koplet inn på samme sløyfe og da kan det ha blitt påtrykt spenning på ledere som ikke skulle hatt dette.

Dieselpumpe er vel nokså dyrt og krever nøye justeringer dersom den blir skiftet. Tror jeg må få med meg noe skikkelig eksperthjelp hvis jeg ender opp med å måtte kikke nærmere på dieselpumpa. regner med at det kan gjøres en rekke tester for å sjekke om den er i orden også? :-)
Staale
Car: 1998 2,5tdi 2000 2,5 tdi

Post by Staale »

Jeg utelukket alt av diverse sensorer før jeg konkluderte at d måtte værre noe med pumpen. Men så har jeg 3 2.5tdi motor stående, så jeg tok bare pumpe fra en motor med reg reim havari. Dieselpumpe justering er veldig nøyaktigt. Og så er det veldig viktig at kam står rett i forhold til veiv.
1998 Caravelle 2,5 tdi
2000 Caravelle 2,5 tdi
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

du måler ampereforbruket ved gløding. Amperetang er en fin ting å ha tilgang på da. Dette er stort sett verkstedmatriell. Vanlige dødlige som oss har et multimeter men stort sett ikke mer.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Skiftet regreim og dieselpumpereim nå i sommer (august). Den startet mye lettere etterpå, og trengte ikke å gløde like lenge... Så pumpeinnstilling kan nok ha noe å si, ja.
Pål Strand
masemannen

Post by masemannen »

Der Postmeister wrote:du måler ampereforbruket ved gløding. Amperetang er en fin ting å ha tilgang på da. Dette er stort sett verkstedmatriell. Vanlige dødlige som oss har et multimeter men stort sett ikke mer.
Trikker'n har selvfølgelig tangamperemeter :-) (Ellers så går det jo an å måle strømmen ved å seriekople multimeteret mellom lederen til glødepluggen og koplingspunktet på pluggen, må sikkert lage noe mikkmakk for å være sikker på at det blir gode koplinger, men, men.... leke litt så :-) )

Hvor mye strøm skal det normalt gå i en glødeplugg når den er påtrykt batterispenning?
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Disse pluggene kan fort bruke 15-20A ved oppstart og forbruket synker til 10-12A ettersom dem blir varme.
Morten B
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Gløde releet skal vel også være på ei stund etter at motoren har startet. Ettergløding.
vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Jepp,alt etter ute temp.Hører som regel på motor at den slipper viss den står å går på tomgang.
Morten B
Bullfight
Car: T4 2000 TDI

Post by Bullfight »

Neergård wrote:Få sjekka innsprøytningstidspunkt. Litt for seint tidspunkt kan gi disse symptomer.
Ellers kan det selvsagt være sensorer for justering av innspr.tidspunkt som jukser, eller selve pumpa. Men start med å lese ut justering, det er billigst!
Ikke meningen å stjele tråden, men som kjent er jeg også litt plaget med bilen, og lurte på om du kan fortelle meg hvor denne sensoren(e) til innsprøytninga står? Mye jobb å bytte?
Neergård
-
-

Re: Re: Årsaker til ujevn gange ved kald motor? 2,5 TDi, 199

Post by Neergård »

Bullfight wrote:
Neergård wrote:Få sjekka innsprøytningstidspunkt. Litt for seint tidspunkt kan gi disse symptomer.
Ikke meningen å stjele tråden, men som kjent er jeg også litt plaget med bilen, og lurte på om du kan fortelle meg hvor denne sensoren(e) til innsprøytninga står? Mye jobb å bytte?
Nå er jeg på delvis ukjent grunn, rikskringkastingen kommer kanskje med utfyllende info.
Tror det er veivakselposisjonsensor samt taktdysa som er sensorer i denne sammenheng. Taktdysa er i alle fall steike dyr, men relativt sjelden den ryker.
Nå husker jeg ikke hva dine symptomer er igjen, så skal ikke uttale meg om dette er relevant for din sak...

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

vw 2,5tdi
-
-

Post by vw 2,5tdi »

Bullfight wrote:
Tror kansje du tenker på magnetventilen som sitter i underkant av pumpa, det er den som justerer innspr tidspunktet etter som hva veivakselsensor og nålbevegelse sensor sier.Denne er grei å skifte også,men ville sjekket at grundinnstillingen av pumpa var 100% før je byttet noe som helst. Har skrudd pumper noen år å det er skjeldent det er havari på disse pumpene så lenge dieselen som kommer inn i pumpa er fri for smuss å ikke minst vann!!! disse pumpene blir smurt av dieselen å kommer det vann dit så smører det som kjent veldig dårlig!
Morten B
Bullfight
Car: T4 2000 TDI

Post by Bullfight »

Hm.. Kan det kanskje være denne magnetventilen på pumpa da som jukser?
Feilkode jeg fikk er 17660 p1252 035 Ventil til innsprøytningsbegynnelse.
Bytta primærdysa med ledning på(vet ikke hva den heter :roll: ) da gikk bilen normalt i 2 uker før plutselig mistet nesten alt motorkraft igjen, nå har den etter en stund på halv kraft begynt å gå normalt under store deler av tiden, men under pådrag kan den plutselig miste motorkraft igjen ved 2500-3000 rpm.

Legger ved linken som omhandler dette, tar imot alle tips.
Begynner å bli desperat nå, ingen som finner feilen,selv ikke møller.

viewtopic.php?f=5&t=32943
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Feilkoden viser til magnetventilen i bunn på pumpa ja.
Men dette betyr bare at den ikke klarer å justere tidspunkt nok, det kan komme av feil i pumpa, feil på magnetventil, feil på den dysa du skifta (taktdysa) eller bare feil justert innspr. tidspunkt.

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Vær obs på at luft i drivstoffet også kan gi feilkoder på nåleslagsensor og innsprøytingstidspunkt. Hvis det er luft i innsprøytingsrøret, så er det ikke sikkert dysa åpner skikkelig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply